От Родопите с 5000 конски сили
От пет години Ахмед Мерчев работи по мечтата си да създаде българска суперкола
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- От пет години Ахмед Мерчев работи по мечтата си да създаде българска суперкола.
- Фабриката ще е в бивша казарма, а до края на следващата година би трябвало да започне началното производство.
- Дотук средствата идват основно от Мерчев, но има и няколко инвеститори ангели.
Като дете в красивото родопско село Слащен Ахмед Мерчев имал любимо хоби - да разглобява електроуредите вкъщи. Старият ВЕФ за минути ставал на части. Но за разлика от други свои връстници малкият не спирал дотам, а го сглобявал наново и наново. Така се родила и любовта му към електрониката, която днес е професията на Мерчев. Той има успешна кариера в областта на електрониката и роботиката, където прави проекти за външни клиенти. Но мечтите му са още по-големи - да направи българска електрическа суперкола. И работи по нея без почивка от пет години, като целта му е до няколко години тя да е факт.
Защо пък да не си направя сам...
Като страстен автолюбител преди години Мерчев поискал да си купи спортен автомобил. Но така и не намерил такъв на пазара, който да отговаря на желанията му. И решил... сам да си направи. Покрай проектите му в областта на роботиката и електрониката той имал готови технологии за електромотори, автономно захранване, батерии и т.н. и решил да ги използва в новия си проект - Alieno, който стартира в края на 2015 г. В началото набляга на разработката на технологии за самата кола, а през последните две години започва по-сериозно популяризиране. В момента той и екипът му все още са на етап подготовка на производството.
"В Alieno искаме да разработим изцяло електрическа хиперкола. А хиперколите са най-високата категория в автосектора, реално те имат иновация във всяка ключова област", казва Мерчев. Ето защо той и екипът му наблягат на собствените иновации, за да направят Alieno уникална в сектора. Батериите са литиево-полимерни с добавени нанокомпоненти от графит, електромоторите са аксиални трифазни с мощни постоянни магнити, които реално имат голяма мощност в единица обем и тегло. Друго нововъведение е активната аеродинамика на колата, която използва роботизирани клапи, които насочват въздушните струи във всеки момент, за да може колата да запази стабилност при висока скорост и да е устойчива при завои. Самото шаси пък ще е изградено от карбон кевлар, което сваля теглото с 200 кг.
Иновации има и в електрониката и софтуера, които управляват батерията. Те са базирани на собствената разработка на Мерчев в областта на изкуствения интелект. "Общо взето, в колата има едно извънземно, както го наричаме - интелигентен софтуер с изкуствен интелект, който управлява всички системи на колата. Използваме предиктивни алгоритми, за да може тя да е максимално безопасна без значение от външните обстоятелства и среда. Тя прави собствена самодиагностика, обновява се през интернет, има много датчици и видеокамери", допълва инженерът.
Постепенно Мерчев и екипът му разработват и изглаждат технологиите и компонентите, които ще използват в модела, който наричат Arcanum. Дизайнът на спортната кола е изключително футуристичен, като идеята е да има три модификации - базовата ще започва от 2000 конски сили мощност и цена 750 000 евро, а най-високата ще е 5000 конски сили и ще струва към 1.5 млн. евро. Пробегът пък може да надхвърли 1000 км при най-голямата батерия.
Завръщане в родния край
Подобен мащабен проект се нуждае от милиони евро инвестиция само за да може да стартира. След като десетина години работи в София, Мерчев решава да съсредоточи Alieno в родния си край. За център избира гоцеделчевското село Туховища, което е съседно на родното му Слащен. Причината е, че там намира подходящ имот - бившата казарма, която се простира на 15 хиляди квадратни метра. "Закупихме имота и започнахме възстановяване на помещенията. В момента строим фабриката, всички базови производствени машини вече са доставени в Туховища", казва пред "Капитал" Мерчев.
Изгражданото хале трябва да е голямо, защото оборудването е обемно - само тъй нареченият автоклав, в който ще се прави шасито от карбон, е 10 на 5 на 5 метра. Закупените автоклави, индустриални роботи и друго оборудване вече са доставени от германски производители. Според Мерчев стойността само на машините е няколко милиона евро.
След време ще бъде създаден и кампус с общежития, където да почиват служителите. Производственият екип са местни хора, които вече се обучават на място, допълва Мерчев. Базовият екип в момента е 7-8 души, но в зависимост от задачите и нужните специалисти се увеличава и варира.
Мерчев държи да подчертае, че Alieno е дългосрочен проект и е едва в началото си. "Компанията изисква огромни инвестиции, но напредваме. До края на следващата година би трябвало да стартираме началното производство", допълва 36-годишният предприемач.
В момента все още няма изградени прототип и шаси на самия автомобил, но са готови отделните компоненти, създадени от Мерчев и екипа му. Частите, които не са разработени от тях, като амортисьори, дискови спирачки и други, идват от водещи производители от Великобритания, Франция и САЩ. Годишният капацитет ще е около 10 автомобила, а вече има и запитвания от потенциални купувачи, които чакат да видят прототипа. По плановете на Мерчев мощностите трябва да са инсталирани и готови до края на 2021 г., след което постепенно да започне и самото производство.
Нужни са пари
Alieno тепърва ще се нуждае от ресурси и инвестиции. Основното финансиране досега е от самия Мерчев, като общите вложени средства досега са няколко милиона евро.
"Важното е, че създаваме автомобилен бранд в България с български екип от нулата, без помощ от държавата, с изцяло частни инвестиции. Аз съм главният инвеститор в проекта, влагам приходи от други бизнеси, всичко е, общо взето, на мой риск", коментира инженерът. Той допълва, че компанията има и девет-десет по-малки инвеститори, сред които негови колеги и външни ангелски инвеститори. Сред тях са известният в българските предприемачески среди Георги Сиджимков и съоснователят на софтуерната компания Chaos Group Петър Митев.
"Инвестирах в Alieno, защото се убедих, че Ахмед има нужните технически и мениджърски умения да реализира проекта си за стилен и футуристичен хиперелектромобил. Изключително високото качество на производство, което Ахмед ми демонстрира, както и неговата честност и предприемачески дух също повлияха положително на моето решение", заяви пред "Капитал" Сиджимков.
Компанията и в момента има отворен нов рунд, в който всеки желаещ инвеститор може да се включи. Според Мерчев застаналите зад Alieno трябва да са наясно, че проектът е дългосрочен и мащабен и са нужни поне десет години за реализация.
Мерчев тепърва има планове да разширява бизнеса на Alieno, като идеята му е да предлага патентованите технологии на компанията и на други производители. "Искаме да продаваме като лиценз батериите, електромоторите, контролерите и други наши технологии", казва той. Според предприемача създаването на по-традиционна и масова кола от Alieno ще изисква огромни ресурси, но пък не изключва в бъдеще партньорство с големи производители.
"Човек е голям колкото мечтите си" - тази фраза важи за Ахмед Мерчев, който не се притеснява да има големи мечти. И да се опитва да ги осъществи от родните си Родопи, за да направи първия български суперелектромобил.
12 коментара
В Хърватска имат Римац, в България Ахмед. :)
Това е същият Ахмед Мерчев - Кибертрона, нали?
Ако съдя по размаха на крилете на мисълта му - да...
Между другото - какво стана с ръката с 27 степени на свобода, някой журналист не го ли е попитал?
До коментар [#2] от "Даниел Панев":
трябва да е същият... не е истина откъде изплува пак :)
https://dreal.net/wiki/index.php/ %D0%90%D1%85%D0%BC%D0%B5%D0%B4_%D0%9C%D0%B5%D1%80%D1%87%D0%B5%D0%B2
@Капитал, излагате се с тая статия.. най добре я изтрийте тихомълком.
Капитал откри Кибертрон! Не е истина просто :D
Много тъжно, давате авторитет на чист скам. :(
Капитал, за колко пари публикувате тоя фейк?
@Капитал, правите *някаква* проверка на платените PR статии изобщо? Или всеки с пачка може да публикува измамната си схема при вас!? Срам...
Вестник Струма ви слагат в малкия си джоб: https://struma.bg/ с-изящен-интернет-маркетинг-36-год-инже/
Nicola Motor Company поне имат свестен маркетинг 😂😂😂
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.