🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

BMW поставя новия модел iX в центъра на електрическата си офанзива

Германският автогигант планира да произведе над 7 млн. електрифицирани коли до 2030 г., от които две трети ще са електромобили

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

BMW представи новия си модел електрически автомобил от следващо поколение, включващ много иновативни технологии, които ще бъдат основна част от колите на германския автогигант през следващите години и са основата на електрическото бъдеще на компанията. По време на виртуалното си събитие NextGen 2020 производителят показа за първи път BMW iX, който до неотдавна беше известен като iNext. Базиран на петото поколение eDrive технология, iX е SUV модел, подобен по размер на X5 и X6, и трябва да излезе на пазара до края на 2021 г.

От BMW обещават пробег от около 600 км според европейския стандарт WLTP и над 300 мили (482 км) по процедурата FTP-75 на американската EРА. С възможността за бързо 200 kW зареждане батерията на iX ще може да се напълни от 10 до 80% за около 40 минути. Около 10-минутно зареждане на бърза станция ще е достатъчно за около 120 км пробег, казват от компанията. Колата е задвижвана от два електромотора с обща мощност около 500 конски сили, а ускорението от 0 до 100 км е под 5 секунди.

Като следващия електрически флагман на BMW, iX демонстрира и всички технологични иновации на германския производител, които скоро ще бъдат интегрирани във все повече модели. От компанията все още не казват точно какви системи за подпомагане на шофирането ще има в колата и дали ще позволява полуавтономно движение. Тя ще е и сред първите автомобили с вградена 5G свързаност, която ще дава възможност за бърза връзка с облачните услуги на BMW без никакво забавяне, както и с други автомобили на компанията.

По време на NextGen 2020 от BMW представиха различни технологии, които помагат на производствения процес, като изкуствен интелект, автоматизация и роботизация и др. За разлика от други автопроизводители компанията прави сама много от разработките по цялата верига. Тя проектира и акумулаторните клетки, а подготвя и нов пилотен завод за батерии, който трябва да бъде отворен близо до Мюнхен през 2022 г. Така BMW ще стане първата автомобилна компания, която покрива целия процес по създаване на системи за електрическо задвижване.

Новият iX ще бъде произвеждан в завода на BMW в Динголфинг. Планът на групата е да започне да произвежда изцяло електромобили и в четирите си германски завода до 2022 г. - в момента моделът i3 се прави основно в Лайпциг. Така към него ще се присъединят и предприятията в Динголфинг, Мюнхен и Регенсбург. Според BMW по този начин ще се запази пълното използване на капацитета в дългосрочен план и ще се гарантира заетостта в германските й производства. BMW Group планира да произведе над 7 млн. плъгин автомобили (хибриди и електромобили) до 2030 г., от които две трети ще бъдат коли изцяло на ток. Досега компанията е продала над 600 000 електрифицирани модели, а до края на следващата година броят им ще достигне 1 млн. В момента около 13% от всички модели на BMW и MINI регистрирани в Европа са електрифицирани, а до 2030 г. делът им трябва да скочи до 50%.

В следващите години BMW планира да представи на пазара голям брой нови модели. Компанията разработва изцяло електрически версии на моделите си от 3, 5 и 7 серия, както и X1. По-рано през годината беше представен електрическият вариант на X3 - iX3, която се произвежда в Китай. Другият дългоочакван модел през 2021 г. освен iX е BMW i4, което също ще използва eDrive технологията на германците от следващо поколение. С големите си инвестиции в електрическа мобилност от BMW искат да останат на гребена на вълната и успешно да се противопоставят на Tesla и другите премиум производители като Mercedes, Audi и Jaguar, които също поставят голям фокус върху е-сегмента.