🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българският изобретател с британската награда

Според Ангел Ненов неговата HydroGen намалява разхода на гориво и емисиите на превозните средства

Цветелина Белутова, Капитал
Цветелина Белутова, Капитал
Цветелина Белутова, Капитал    ©  Цветелина Белутова, Капитал
Цветелина Белутова, Капитал    ©  Цветелина Белутова, Капитал
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Water Fuel Engineering на Ангел Ненов създава HydroGen - електролизьор, който прави оксиводород от вода.
  • Добавен към горивото в превозни средства, газът понижава разхода с до 25% и намалява праховите частици със 70-80%.
  • Изобретението наскоро получи сребърно отличие за техническа иновация във Великобритания.

Ангел Ненов се сблъсква с технологията за производство на оксиводород случайно, но бързо открива големия й потенциал. Газовата смес от кислород и водород, която се получава при електролиза на вода, е открита преди повече от 200 години, а по една от формите й - т.нар. Браунов газ, през миналия век активно работи българският емигрант в Австралия Илия Вълков (приел името Юл Браун). Макар част от приложенията й да се смятат за спорни, други намират своето място в практиката.

Такова е и устройството HydroGen, което Ненов създава и за което компанията му Water Fuel Engineering наскоро получи сребърно отличие в конкурса за технически иновации на Кралското планинско и земеделско общество на Шотландия (RHASS). Монтирано към различни превозни средства - автомобили, камиони, селскостопански машини, устройството подава оксиводород към конвенционалното гориво, което подобрява работата на двигателя. Благодарение на това разходът на дизел или бензин намалява с до 25%, а димните емисии се понижават със 70-80%. Често в технологичната преса обаче изводите за подобни икономии се оспорват и описват като псевдонаука като дори в статията в Wikipedia за оксиводорода се изтъква, че производството на газа като гориво или добавка изисква повече енергия, отколкото се възстановява при изгарянето му.

Да откриеш страстта си

Самият Ненов е икономист по образование - завършил е "Финанси" в Свищов и е работел дълги години във външнотърговски компании. За първи път се докосва до технологията за производство на оксиводород, когато преди години брат му монтира подобна система за намаляване на емисиите и подобряване на разхода на негов пикап. "Когато видях как гори водата и как с този пламък може да се разтопи практически всичко, макар че самият той няма висока температура, реших, че тази технология няма ограничения. Всеки друг бизнес има ограничения - било то размер на склада, било капацитет за производство, докато тук видях голям потенциал", разказва той.

През 2013 г. решава да се посвети на новата си страст и създава "Уотър фюел инженеринг България". През следващите 2-3 години работи заедно със "Самел-90" в Самоков по финансирана с европейски средства програма за производство на парно отопление на базата на водород и създават малък електролизьор - устройството, което разделя водата на водород и кислород.

Причината получената смес да не гърми, обяснява Ненов, е, че в процеса не се получава пълно отделяне на двата газа, а се отслабват връзките в молекулата под въздействието на ток. "Ако има искра, молекулата се къса и се получава енергия. След горенето се образува отново вода", каза той.

Пробив във Великобритания

Покрай предишната си работа Ненов има контакти в Англия и решава да пробие на британския пазар, където регистрира Water Fuel Engineering, а впоследствие се и установява в страната. (В момента вече има и трета компания със същото име - в САЩ.) На Острова фирмата му започва да монтира такива системи основно на комунална техника, автобуси и др.

Именно там по думите му устройството получава по-голямо признание. "За съжаление, в България шофьорите се опитват по всякакъв начин да го саботират, като го променят, защото всеки смята, че може да го направи по-добре. Освен това емисиите се определят не на база на реални замервания, а според годината на производство на колата", казва Ненов.

Във Великобритания обаче HydroGen се радва на добър прием. Компанията там е работила по три проекта, финансирани от британското правителство. Първият е в Шотландия, където през 2016 г. са монтирани такива системи на трактори и благодарение на добрите резултати сега Water Fuel Engineering получава наградата на RHASS. "Кандидатствахме още през 2018 г., но тогава ни казаха, че е рано, тъй като технологията трябва да се проследи. Тази година организаторите сами ни потърсиха, защото вече имаме история и системата се е доказала като работеща при клиенти", разказва Ненов.

Отново по програма на британското правителство за страните от Общността компанията монтира устройството си и на автобуси в Индия. Условията там са по-различни заради високите температури, което, признава Ненов, създава известни предизвикателства. Като цяло обаче системата работи успешно и там, за което е изготвен официален отчет за намаляване на емисиите.

Технология

"В сърцето на цялата технология е електролизьорът, който произвежда оксиводород. Той помага за по-пълното изгаряне на горивото, а оттам намалява разхода и емисиите", обяснява предприемачът. Самите устройства се произвеждат във Великобритания и в България, като компанията има база в Перник.

HydroGen може да се използва както при дизелови, така и при бензинови двигатели, като се монтира директно на автомобили, ванове, камиони и трактори и др. Водородът на практика се произвежда на борда на превозното средство и работи като добавка към конвенционалното гориво. Резултатите показват, че това намалява емисиите на прахови частици между 70 и 80%, а икономията на гориво е между 10 и 25% в зависимост от стила на шофиране. Заради по-пълното изгаряне и непрекъснатата декарбонизация това прави двигателя по-чист, което пък потенциално може да намали разходите за поддръжка. Технологията може да се прилага също при отоплителни системи и когенерации. Компанията е провеждала изследвания в Техническия университет в София, които показват, че в лабораторни условия се постига намаление в пъти и на емисиите въглеродни и азотни оксиди.

Най-големият двигател, на който е прилагана системата, е 24-цилиндрова когенерация за производство на електричество и пара, която работи на природен газ. "Не мога да кажа, че нямаме лимит, но теоретично може да се направи много голяма система. И сега имаме устройство, което произвежда по 10 хил. литра оксиводород на час", казва Ненов. Компанията дори има проект в индустрията, където газовата смес се добавя към метан. "Производителите на горелките смятаха, че това е невъзможно, но ние доказахме, че системата работи", добави той.

В момента компанията продава HydroGen в 11 държави на 3 континента, включително Индия, Малайзия и Канада. Особено отворени към технологията са шотландците. "Те са много насочени към екологията", казва Ненов.

И друго приложение

През последните години Ненов се фокусира върху друго потенциално приложение на технологията - за медицински цели. Разработеният продукт HydroVitality представлява водородна инхалационна терапия, която по думите му оптимизира работата на отделните клетки, което носи различни ползи за организма. "HydroVitality е един от малкото водородни продукти, разработени в западния свят, които се използват за медицински изследвания. Това означава, че можем да подкрепим твърденията си с изследвания", уточнява Ненов.

От 2 години компанията си сътрудничи с University of the West of England в Бристъл по финансиран от английското правителство проект, като в резултат на проучванията досега са направени 4 медицински публикации - за приложението на водородната терапия при ковид и постковид синдром, при менопауза и перименопауза, както и за методите на администрация. "По време на пандемията в Китай излезе книга с над 270 научни изследвания за приложението на оксиводорода при ковид. Предимството му е, че миксът от газове е балансиран, водородът помага за усвояването на кислорода и няма опасност да се предозира", каза Ненов. В момента с университета се работи и по изследване, свързано с рака, където по думите на Ненов първоначалните данни показват, че оксиводородът може да забави развитието на заболяването и да облекчи негативните ефекти при химиотерапия. Медицинската публикация предстои да излезе.

Като цяло HydroVitality се предлага на пазарите, където компанията продава системите си HydroGen. Устройството вече има и клиенти в България, като 3-4 медицински центъра предлагат терапии с него, купува се и от частни лица. А самият Ненов е убеден, че с него хората могат да остаряват по-здрави.

Q&A



Колко души е екипът ви?

- В момента сме четирима души - българи и англичани, но те се занимават по-скоро с финансовата част.

Как работи системата?

- Електролизьорът се намира в съд. Налива се вода електролит, която се превръща в оксиводород и се отвежда към двигателя, където се смесва с конвенционалното гориво. Необходимата енергия идва от алтернатора, като системата работи на 6-8 ампера. Това е много малко, конкурентни системи работят на 20-30 ампера, има и на 70.

Колко "гори" устройството?

- На всеки 60 часа работа на двигателя на един автомобил се долива около 1 литър вода, няма нужда от голям резервоар. Много е важно, че няма съхраняване на газ - той се произвежда, докато е необходим. След горенето пак се превръща във вода.

Колко струва HydroGen?

- Трудно е да се каже, тъй като много зависи от размера на двигателя и начина, по който се използва - дали 6 или 12 часа, системите са различни. Но в общи линии е около 3000 паунда.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    iht423498742323 avatar :-|
    Average Person

    обоже :)

    Нередност?
  • 2
    lvr1411673376377706 avatar :-|
    Slavtcho Gueorguiev

    По бай-тошево време имаше едно бизнес предаване, което се казваше "За един милиард" и се превеше от Пловдивското БНТ. (Нери Терзиева беше една от водещите) Та там имаше един епизод, в който един човек демонстрира кола как върви с вода вместо с бензин.

    Нередност?
Нов коментар