С 10 хиляди пътника в час

По-скъпите билетите на междуградските автобуси засега не водят до отлив на клиенти

Според големите фирми за автобусни превози пазарът е пренаситен
Според големите фирми за автобусни превози пазарът е пренаситен
Според големите фирми за автобусни превози пазарът е пренаситен    © 
Според големите фирми за автобусни превози пазарът е пренаситен    © 
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В 7:45 часа от автогарата тръгва маршрутката в определена посока. Пет минути по-късно по същия път потегля лек автомобил, събрал двама-трима пътници срещу заплащане. В 9:00 часа от гарата пак по същото направление, пълен-непълен заминава и автобус. Така в общи линии изглежда предлагането на автобусните услуги за превоз на пътници на територията на страната.

Новото в сектора е, че всичките му представители - и лицензираните, и нелегалните, се изправят пред общ проблем - високите цени на горивата. Затова и през последните дни автобусните фирми увеличиха цената на билетите с няколко лева. Това за кратко е довело до отдръпване на клиентите, но впоследствие спад на пазара не е отчетен, коментират представителите на бранша. Това не може да се каже за международните превози, където по данни на бранша се забелязва срив. Това се дължи на разширяването на пазара на нискотарифните авиокомпании, които стават все по-предпочитани и процесът не може да бъде спрян. На територията на страната обаче автобусните превози почти нямат конкуренция и борбата им е съсредоточена точно там. И скокът на горивата едва ли ще промени драстично пазара, защото пътниците все пак трябва да стигнат до желаната дестинация, било то и срещу по-скъп билет.

Как е устроен пазарът

Автобусните превозвачи в страната не работят на чисто пазарен принцип, защото секторът до известна степен се регулира от държавата. Това става чрез отдаването на ограничен брой линии от страна на общините и лицензирането на превозвачите от държавата. Въпреки силната регулация този бизнес често е сочен в графата на работещите на тъмно.

Едновременно с това пазарът на автобусни превози е доста раздробен и липсва какъвто и да било измерител на пазарните дялове на фирмите, опериращи на него. Големите фирми на територията на страната са десетина. Има и регионални лидери за определени общини. Незапълнените пазарни ниши се покриват от над 1000 по-малки фирми.

Големите в сектора традиционно говорят за пренасищане на пазара и нужда от отсяване на играчите. Някои компании от сектора дори подкрепиха неотдавнашния протест на колегите си от товарния транспорт срещу скъпите горива. И двете гилдии поискаха да се обяви криза в транспортните превози, което означава да се спре лицензирането на нови фирми.

"Никой не печели, когато има прекалено пренасищане на пазара", заявява Миролюб Столарски, изпълнителен директор на "Карат-С", фирма занимаваща се с превоз на пътници на международния пазар, на територията на София, а отскоро и с междуградски превози. Той не е единственият на мнение, че място за нови играчи няма. Превозвачите обаче логично отстояват само своята позиция, защото за пътниците например е много по-добре да има силна конкуренция, която им предлага богат избор на ниски цени и качество.

Пример за атрактивността на сектора е и наскоро проведения конкурс за отдаването от столична община на 95 линии от София към други градове. "За съвсем малък брой пакети нямаше интерес", казва Ваньо Алексиев, изпълнителен директор на "Биомет" - друга голяма фирма на пазара. "Всеки има право да опита, но появяващите се в момента на пазара, големи или малки, ще останат разочаровани. Може да се очаква дори отпадане на превозвачи заради повишаването на цените на горивата и на труда", продължава той.

"По принцип автобусите са пълни един ден в седмицата и това е петък", разказва Ивайло Константинов, изпълнителен директор на най-голямата фирма в бранша към момента "Юнион Ивкони". По неговите думи през останалото време пътуват с по 10-20 пътници. Той си обяснява тази ситуация с прекомерното предлагане на услугата.


Кой е на пътя

По данни на "Юнион Ивкони" автобусите годишно продават 91 млн. билети. Естествено най-много са клиентите на столичната Централна автогара - средно 1000 души на час. Всички пътници се обслужват от 1489 фирми, а това става с помощта на 11 326 автобуса, които возят по 2773 маршрута по данни на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Към чужбина пък возят 453 компании.

Фирмата с най-голям пазарен дял е "Юнион Ивкони". Тя държи 32% от пътническите превози в страната. След нея с 15-20% пазарен се нареждат "Етап" и "Груп" на Галя Топалова, "Карат-С" с 10% и "Биомет" 5-6%. Подреждането по пазарни дялове при международните превози е същото, като изключим отсъствието на "Етап" и "Груп".

"По-добре е да имаш по-малък дял от пазара, но да имаш достатъчна рентабилност, отколкото голям процент и ниска възвращаемост", коментира Ваньо Алексиев от "Биомет". Той посочва, че най-печелившите линии са тези към големите морски градове като Варна и Бургас. По неговите думи те са поделени почти поравно между големите софийски фирми. На различно мение обаче е Миролюб Столарски от "Карат-С": "Трябва да има постоянен поток от пътници. Слънчев бряг например е сезонна дестинация."

Някои от големите участници на пазара залагат на подновяването и разширяването на автобусния си парк, за да растат. Ивайло Константинов от "Юнион Ивкони" посочва, че наскоро компанията е инвестирала 30 млн. евро за закупуването на 110 нови автобуса. Една трета от бизнеса на компанията е от транспорт към чужбина, като единствените необхванати дестинации са малките държави като Люксембург. Другият голям играч на международния пазар - "Карат-С", навлезе преди три месеца и при превозите в страната, като насочи 30% от автобусите си в това направление.

При "Биомет" междуградските превози не са основният бизнес - те са едва 10%. Фокусът на компанията е товарният транспорт и тя няма план и амбиции да се налага масирано на автобусния пазар. "Маршрутът трябва да е по-дълъг и да се разчита на голям пътникопоток", коментира изпълнителният директор. Фирмата се е съсредоточила в три направления - Варна, Бургас и Русе. Извършва превози и до Италия и Испания, но като цяло международните пътувания заемат едва 20% от дейността й.

Конкуренция в сиво

"Голяма е конкуренцията на този пазар от страна на малките превозвачи с по-евтина техника", коментира Алексиев. Сивият сектор, който по данни на фирми от бранша е около 20%, е най-големият проблем на автобусните компании. Нелицензираните микробуси и леки автомобили минават по автогарите 5 минути преди тръгването на автобуса и прибират голям брой от пътниците, коментира от фирмите. "По този начин се изкарват нелоши пари, а държавата не получава нито стотинка", заявява Ваньо Алексиев, който също като повечето си колеги е на мнение, че трябва да има по-строг контрол от страна на държавата. "Каква е защитата на инвестицията ни от 30 млн. евро, като преди нас по автогарите тръгват всевъзможни микробуси, чавдари и икаруси, собственост на лица, които не плащат данъци", коментираха от "Юнион Ивкони".

Едновременно с това има и много легални линии, дадени от малките общини, които косвено дублират маршрути между големи градове. Всички тези превозвачи предлагат услуга с по-ниско качество, но на по-ниска цена и подбиват пазара.

Според автобусните превозвачи прекомерната финансова подкрепа на държавата към БДЖ, също вреди на конкуренцията. Частните фирми, коментират, че не искат субсидии, а пазарни условия. Все пак по техни данни БДЖ превозва едва 10 млн. пътника годишно, което изглежда незначително на фона на превозените девет пъти повече пътници с автобуси. Според тях причината е в по-доброто качество на услугата и постоянното обновяване и модернизиране на автомобилния парк.

А разходите

Цената на един модерен автобус е от порядъка на 200-300 хил. евро. Инвестицията се възвръща в период от 5 до 10 години. По думите на Миролюб Столарски най-големият разход на фирмите е за гориво (42-51%). Останалото отива за амортизации, които също са голям разход и за заплати, а печалбата е около 10%.

Друг голям разход на автобусните фирми са гаровите такси. "Сегашната система изключително фаворизира автогарите и ощетява превозвачите и пътниците", коментира Ваньо Алексиев от "Биомет". Сред другите искания на превозвачите към държавата е именно въвеждането на единна система за таксуване. Почти 100% от гарите са приватизирани. "В тях обаче не се инвестира почти нищо и само в собствените си очи се наричат така", коментира Ивайло Константинов. Невъзможността на повечето от тях да предоставят офиси на фирмите, откъдето да се управлява резервационната им система, често създава неудобства на клиентите (при дублирането на билетите) и забавя и усложнява процеса.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    ДСБ

    Не ме интересува, как изглежда предлагането на автобусните услуги за превоз на пътници на територията на страната.
    Мен ме интересува, какво става в София!

    Може ли някои да посочи, колко незаконни таксита работят в София????
    Може ли някои да посочи, колко от маршрутните таксита не издават билети на пътниците???
    Може ли някои да посочи, колко цигани пътуват на ден без билети в градският транспорт???

    Прочетох едно интервю на малоумника Бойко Борисов кмет на София. Ще се опитам да поразсъждавам върху това интервю.

    НОВИНАР В столичния градски транспорт: Общинарите гратис, останалите - за лев
    Семействата на общинската администрация също пътуват гратис
    [03-06-2008] от Павлина Араджиева [318 прочитания]


    Бойко Борисов
    Безплатни карти за пътуване в градския транспорт за всички служители на Столична община и районната администрация гласуваха вчера общинарите в бюджетна комисия. Безплатно ще се возят и съпрузите на подчинените на кмета Борисов, гласи предложението на заместника му Велизар Стоилов. В доклада за новите цени на пътуване в градския транспорт от 1 юли билетът ще стане един лев, а месечните карти ще струват 50 лв. за редовните пътници. Общинските съветници обаче няма да се возят безплатно, въпреки негодуванието на Мита Георгиева и Илия Илиев от ГЕРБ.
    Администрацията на Столична община в момента е 2711 души. Всеки ден напускат добри кадри, които аз не мога да задържа със заплати от 300-350 лв., коментира за “Новинар” кметът Бойко Борисов. Бюджетът за заплатите на общинските служители, както и щатните бройки, се определят от държавата, а той е ограничен. По думите му това е стимул да се запазят кадърните хора и да се предотврати корупцията в общината. Борисов каза още, че за по-високи заплати на служителите може да се помисли едва в началото на 2009 г., когато се види колко е преизпълнението на бюджета.

    Ето Ви още едно интервю с кмета на София малоумника Бойко Борисов. В Това интервю той за пореден път доказа, че не знае какво говори и какво върши.
    - Общинските служители не напускат сами. Той умишлено се освобождава от кадърните служителите, защото те му пречат, за да си върти далаверите в СО?
    - Той споменава, че Администрацията на Столична община момента е 2711 души. Тези общински служители и техните семейства, ще пътуват безплатно. Хубаво!
    - Ще се опитам да направя една проста сметка. А Вие решете дали е вярна:
    - 2711 общински служители ще ползват безплатна карти, като една карта от 01.07.08г. ще струва 50 лв. за цял месец.
    2711 Х 50 = 135 550лв.
    Да приемем, че членовете на тези 2711 общински служители са 5422, които ще пътуват също безплатно, като една карта от 01.07.08г. ще струва 50 лв. за цял месец.
    5422 Х 50 = 271 100лв.
    Сега ще съберем стойността на безплатните карти за 2711 общински служители и към тях ще прибавим стойността на безплатните карти за 5422 членове на цитираните по-гори 2711 общински служители. Получихме една сума от
    406 650лв., която СО ще плаща за безплатни карти.
    - Сега ще дам друг пример. В София на ден се возят и щъкат в градския транспорт средно около 50000 цигани, които не си плащат билетите, за разлика от българите. Един билет от 01.07.08г. ще струва 1.00 лв.
    Да приемем, че 50 000 Х 1.00 = 50 000лв. в една посока.
    Същите 50 000 цигани ще трябва да се върнат там от където са тръгнали
    50 000 Х 1.00 = 50 000лв. в другата посока.
    Сега да съберем стойността на билетите в двете посоки, които циганите не са заплатили. Получава се една сума в размер на 100 000лв.
    Установихме, колко губи на ден градският транспорт от това, че 50 000 цигани пътуват без билет??
    Сега трябва да установихме, колко губи на месец градският транспорт от това, че 50 000 цигани пътуват без билет??
    получената сума на ден която установихме, че е в размер на 100 000лв ще умножим по 30 дни. От тази операция получихме една сума в размер на 3 000 000лв., която Софийски градски транспорт губи на месец.
    Докога ние българите, ще плащаме за циганите??

    Защо контрольорите в градският транспорт, съставят актове само на нередовните българи, а подминават нередовните циганите???.

    Затова, вместо да говори глупости, малоумника Бойко Борисов да започне да си събира парите, от пътуващите цигани без билети в градският транспорт.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    бгм

    браво

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    иван

    БДЖ превозва повече от 34 милиона пътника. Тоя глупак да не говори глупости.

    Нередност?
Нов коментар