🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Петролът спадна под 30 долара за барел

Иран може да се върне на международния пазар по-рано от очакваното

В момента  предлагането на петрол продължава да надхвърля търсенето с около 1 млн. барела дневно.
В момента  предлагането на петрол продължава да надхвърля търсенето с около 1 млн. барела дневно.
В момента предлагането на петрол продължава да надхвърля търсенето с около 1 млн. барела дневно.    ©  Reuters
В момента предлагането на петрол продължава да надхвърля търсенето с около 1 млн. барела дневно.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Техеран твърди, че може да повиши добива с 500 хил. барела дневно веднага след премахване на ограниченията.

Спадът в цените на петрола изглежда неумолим, след като в последната търговска сесия за миналата седмица котировките спаднаха под 30 долара за барел. Причина за засилването на разпродажбите станаха очакванията за скорошно вдигане на санкциите срещу Иран. Това ще позволи повишаване на износа от страната, което допълнително ще влоши ситуацията на страдащият от свръхпредлагане пазар.

По време на търговията сортът брент, който се използва за бенчмарк за голяма част от световната търговия, спадна с близо 6% до 29.11 долара за барел. На борсите в САЩ фючърсите на сорта West Texas Intermediate също се сринаха с близо 6% и затвориха на 29.7 долара. Цената на петрола вече е намаляла с над 20% от началото на годината.

Ирански добив

"Появиха се сигнали, че Иран ще договори фактическо вдигане на международните санкции два или дори четири месеца по-рано от очакваното", коментира пред Financial Times анализатор от банка Barclays. Към края на миналата година официални представители на Техеран заявиха увереност, че санкциите могат да бъдат вдигнати още през януари. Това противоречи на оценките на западни дипломати и експерти по петролния пазар, които очакват процесът да отнеме месеци.

Иран твърди, че е способен да увеличи производството с 500 хил. барела дневно незабавно след отмяна на санкциите. Техеран прогнозира, че само за седем месеца може да достигне нивото на добива преди налагането на санкциите от 3.4 млн. барела на ден. Макар че повечето анализатори смятат тези твърдения за твърде амбициозни, всякакво увеличение на доставките ще изнерви търговците, тъй като ще забави допълнително ребалансирането на пазара. Натрупаните излишъци доведоха до спад на цената с над 70% спрямо нивата в средата на 2014 г.

"Притесненията за световната макроикономическа ситуация се увеличават, добивът на страните от ОПЕК расте, а производството извън ОПЕК не се адаптира достатъчно бързо. Всичко това означава, че има значителен риск за спад на цените през това тримесечие", изтъкват експертите на Barclays. Особено притеснително е забавянето в Китай, чийто бурен растеж беше основен двигател за търсенето на петролния пазар през последното десетилетие.

Пазарен баланс

Един от малкото позитивни фактори за петролния пазар през миналата година беше повишаването на потреблението, дължащо се на ниските цени на горивата. Растящото търсене е и главният аргумент на Саудитска Арабия и съюзниците й от Персийския залив да се придържат към политиката да не свиват добива и да изчакат други фактори да върнат баланса на пазара. Рияд също така разчита на забавяне на добива от производства с високи разходи като шистови и дълбоководни находища. В момента обаче предлагането на петрол продължава да надхвърля търсенето с около 1 млн. барела дневно.

Според консултантската фирма Wood Mackenzie сривът на цените вече е довел до спиране или забавяне на нови петролни и газови проекти на стойност 380 млрд. долара. Засилващите се проблеми на петролния сектор бяха подчертани и от няколко корпоративни новини, обявени в края на миналата седмица. Минната компания BHP Billiton отписва 7.2 млрд. долара от стойността на операциите си с шистов добив в САЩ. Същевременно операторът на петролни танкери Euronav обяви, че компаниите от сектора се радват на увеличени поръчки, тъй като производителите са принудени да пренасят петрол на по-дълги разстояния, за да намерят купувачи.

Euronav е световен лидер при големите океански танкери тип VLCC, които имат вместимост от над 2 млн. барела. Според компанията заради повишеното търсене средните такси за използване на VLCC са достигнали 62 хил. долара дневно, което е над двойно повече спрямо нивата отпреди година.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    elandorr avatar :-|
    Pershing
    • + 1

    Аз, като потребител приемам новината положително, но колкото и палци да вдигаме под такива новини, докато не почнем с джобовете си да усещаме снижавамето на цените, значи нищо не се е променило. Кучетата си лаят...

    Нередност?
Нов коментар