🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как да пазаруваме хибридно

Все повече търговци на дребно експериментират със социално отдалечено вземане на поръчки

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Американците обичат да правят неща, без да слизат от автомобила си - от автокино до ресторанти с храна за пътуване. По време на пандемията от COVID-19 те са пазарували и по подобен начин. Вземането на поръчки от паркинг, при което автомобилът на клиентите спира до магазина, а персоналът помага за натоварването на продуктите в превозното средство, помогна на веригите супермаркети да отбележат много добра година. Един на всеки двама американски купувачи е използвал този метод на пазаруване или е вземал поръчката си директно от магазина през изминалата година, показва проучване на компанията производител на софтуер за доставки ShipStation.

Нито един голям търговец на дребно в САЩ не може да се справи без вземането на поръчки от паркинг. Тези, които въведоха този вид пазаруване още преди пандемията, включително Target, Walmart и Kohl's, разшириха предлагането си. На 2 март Target отбеляза рекорден брой онлайн поръчки. Приходите от тях вече представляват две трети от ръста за изминалата година. Те са задвижвани от подобен тип вземане на продукти от място и се увеличиха с повече от шест пъти за последното тримесечие на 2020 г. Магазините, които не предлагаха този вид пазаруване, набързо го организираха. Някои анализи показват, че около 60% от американските търговци на дребно предлагат услугата, или два пъти повече магазини в сравнение с данните от преди 12 месеца.

Дори моловете, борещи се за оцеляване, преди пандемията да се превърне в проблем заради клиентите, които се самоизолираха и насочиха към онлайн пазаруване, опитват метода за пръв път. Сара Фосен, маркетинг ръководител на търговския център Rosedale Centre, който има 150 магазина в близост до Минеаполис, си спомня за стартирането на услуга с отделен паркинг за вземане на поръчки от два изхода само за да открие, че има достатъчно търсене за разкриване на такова пространство до всички пет основни изхода.

Успешните усилия решават редица неща, твърди Том Енрайт от изследователската фирма Gartner. Някои от важните неща са лесни (поставянето на ясни табели, предлагането на достатъчно място за паркиране). Други изискват от търговците да направят по-големи промени. Тъй като клиентите не желаят сами да носят покупките до колата си например, те често купуват стекове вода или големи торби с храна за домашни любимци. Малко технологичен нюх би бил от помощ. Някои търговци проследяват местоположението на клиентите в приложенията им, за да узнаят кога точно ще пристигнат те и за да минимизират времето за изчакване, казва Жан Чик от консултантската компания Deloitte.

Чакането е неизбежно. Но Майк Робинсън, който е управлявал дигиталните операции в голямата верига универсални магазини Macy's, казва, че периодът на изчакване не трябва да се прахосва. Чакащите по-дълго време клиенти могат да бъдат привлечени чрез оферти - от промоции до нови продукти, по същия начин, по който можеш да си вземеш шоколадово барче, докато чакаш на касата. Това е "перфектният момент" да ангажираш купувачите, казва Робинсън.

Много магазини ще трябва да обмислят важните аспекти на този преход. Повечето от тях не са оборудвани за връщания или замяна и им липсва безпроблемно добавяне и плащане на покупки в последния момент. Търговците могат да подобрят пазаруването с помощта на сгъваеми маси на паркинга, заредени с популярни стоки. Както отбелязва Енрайт, "ако вземането на поръчки от паркинг, замени пазаруването в магазина, то трябва да пренесе много от тези изживявания от обекта до паркинга".

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved