🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Веригата "Т-маркет" е увеличила продажбите си през 2020 г.

Пандемията е удвоила приходите от онлайн търговия на собственика Maxima Grupe

Веригата има 89 обекта в 44 града в страната
Веригата има 89 обекта в 44 града в страната
Веригата има 89 обекта в 44 града в страната    ©  Георги Кожухаров
Веригата има 89 обекта в 44 града в страната    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Веригата магазини "Т-маркет" е увеличила продажбите си през 2020 г. въпреки пандемията и общия спад в търговията на дребно. Бизнесът в България е отбелязал най-големия ръст на годишна база - 22.2%, от всички компании в групата, показва отчетът на собственика Maxima Grupe, която оперира през местното дружество "Максима България". Групата също подобрява резултатите си с близо 6% заради разширяването с нови обекти. Макар и с незначителен дял (под 1%) от целия бизнес на Maxima, интернет търговията отбелязва двоен ръст. През миналата година българската верига също пусна онлайн доставки.

Растеж в България

През 2020 г. "Т-маркет" е добавила шест нови магазина към веригата си, което е една от причините за двуцифрения ръст. Заедно с наскоро открития в Свиленград магазин, веригата вече има 89 обекта в 44 града в страната и над 2300 служители. Дори да се изключат новите магазини обаче, продажбите през миналата година пак са се увеличили, макар и с по-малко (5.6%). Така общите приходи са достигнали 182.8 млн. евро. Това се е случило въпреки лошата икономическа ситуация и свиването на пазара с 6.8%, посочва Maxima в отчета си.

Увеличение има и при печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA), която достига 11.8 млн. евро спрямо 7.2 млн. евро през 2019 г. Основната причина за това са по-големите икономии от мащаб, както и ефективният контрол на разходите.

"Т-маркет" беше първата от веригите хранителни магазини в страната, която започна онлайн продажби. Това стана още по време на извънредното положение през април, когато услугата беше пусната в София и околностите, а по-късно през годината беше предложена и в Пловдив. При старта на онлайн продажбите от компанията коментираха, че работата по създаването на интернет магазина е започнала няколко месеца преди извънредното положение, но ситуацията с пандемията е ускорила процеса.

Групата

От Maxima Grupe определят миналата година като предизвикателна, особено в прибалтийските страни, където приходите от съществуващи магазини леко са намалели (с 0.8%). Полският пазар е останал силен, като групата е отбелязала ръст от 13.7% общо и от 4.9%, без да се включват новите обекти. Общите продажби на Maxima са нараснали с 5.8% до 4.2 млрд. евро. Резултатите през второто тримесечие са били засегнати от мерките срещу коронавируса и наложените ограничения, но през третото тримесечие са се възстановили и за цялата година групата отчита минимален ръст от съществуващи магазини (0.7%).

Най-силно представяне има при онлайн търговията, която е обединена под бранда Barbora и не включва България. През миналата година продажбите през интернет са нараснали повече от два пъти - от 14.9 млн. евро на 30.4 млн. евро. Най-развит е този канал в прибалтийските страни, където формира 3.4% от приходите през 2020 г.

Очаквано инвестициите през миналата година са били значително по-малко, отколкото през 2019 г., като са достигнали 88.9 млн. лв. (-32%). Въпреки това Maxima е разширила мрежата си с 93 нови магазина, повечето от които (73 обекта) са били в Полша. Към края на 2020 г. групата има 1323 магазина.