IKEA очаква по-ниска печалба и по-високи цени

Проблемите с доставките се отразяват на шведската мебелна верига

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Водещата компания в групата IKEA - за търговия с мебели, предупреди, че печалбата може да намалее втора поредна година, и съобщи, че ще бъде принудена да повиши цените заради кризата с веригата за доставки и увеличаването на разходите за суровини. Това обяви пред Financial Times финансовият директор на Inter Ikea - компанията, собственик на групата, Мартин ван Дам.

Чистата печалба на компанията за финансовата 2021 г., която приключи през август, се е понижила със 17% до 1.4 млрд. евро. Продажбите както онлайн, така и в магазините обаче са се покачили с 6% до 41.9 млрд. евро.

Споменатите фактори ще доведат до покачване на цените на продуктите на Inter Ikea, която произвежда и разпространява продуктите си до собствениците на франчайзинги. Според Ван Дам това не означава, че цените в магазините на шведската компания ще се покачат, като всичко зависи от решението на отделните франчайзи, най-големият от които е Ingka Group - каква част от по-високите цени да прехвърли на потребителите и каква да поеме компанията.

"Наистина искаме да останем с възможно най-ниски цени. Не можем да позволим този период от време да ни направи различни", смята финансовият директор. IKEA наскоро навлезе на нови пазари като Индия, където ниските цени са главната част от рекламната стратегия. Въпреки това по-високите цени са неизбежни. "Искаме да поемем колкото е възможно повече тези увеличения на цените. Но идва момент, в който за нас става невъзможно да задържим сегашните ценови нива повече. Това е нещо, което не харесваме", заяви Ван Дам.

Има и вътрешни проблеми

Предпоставките за финансовата 2022 г. също не изглеждат обещаващи, като според финансовия директор тя може да е дори по-тежка от тази година. "За финансовата 2022 г. все още очакваме прекъсвания на доставките, подготвяме се за увеличение на суровините, очакваме все по-голямо увеличение на цените на енергията", казва той. "Следващата година няма да бъде по-лесна от тази финансова година, напротив, ще бъде по-трудна. Всичко това изяжда маржовете ни." Брутният марж на Inter Ikea, който се следи, за да се получи реална представа за състоянието на компанията, е паднал от 15.8% на 13%.

Последните няколко месеца на финансовата 2021 г. донесоха неочакван ръст в онлайн продажбите, като това донякъде намали влиянието на по-слабото представяне във физическите магазини на шведската група. Лошото за IKEA в ситуацията е, че пазаруването онлайн обикновено се характеризира с купуването на точно определен артикул, което премахва шанса за импулсивни покупки, при които маржът е най-висок.

Ван Дам смята, че набиращото все повече популярност онлайн пазаруване може да се превърне в проблем, решението на който все още не е ясно. "Ако загубим това от нашия микс, тогава нещата, които продаваме, ще са с по-ниски маржове на печалба", каза той. "Искаме те да дойдат в IКЕА за шкаф "Пакс", което ни носи прилична печалба, но искаме на излизане да си купят възглавница, спално бельо и свещ, които ни носят значително по-големи печалби", обяснява Ван Дам.