Коледните календари като бизнес

Кутиите с изненади навлизат и в България. През тях потребители опитват нови продукти, а производители продават повече

С всяка изминала година интересът на хората към адвент календарите расте и се превръщат в предпочитан подарък за Коледа
С всяка изминала година интересът на хората към адвент календарите расте и се превръщат в предпочитан подарък за Коледа
С всяка изминала година интересът на хората към адвент календарите расте и се превръщат в предпочитан подарък за Коледа    ©  Reuters
С всяка изминала година интересът на хората към адвент календарите расте и се превръщат в предпочитан подарък за Коледа    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Адвент календарите са все по-популярен продукт и в България - търсенето расте, а марките разширяват асортимента си.
  • Потребителите харесват празничната концепция, която им позволява да пробват нови продукти, а и брандовете са доволни, че достигат до по-широка аудитория.

Популярността на адвент календарите през последните години е видима за всеки средностатистически посетител на търговски обекти между месеците октомври и декември. Различни по размер кутии на десетки брандове, с различно по естество съдържание, всяка година отрупват витрините на магазините, а стойността им може да достигне хиляди левове. Въпреки това, за доста хора идеята и бизнес моделът зад красиво опакованите продукти под формата на календари остават не съвсем известни.

В България сравнително отскоро човек може да се сдобиете с т.нар. адвент календар, докато на Запад това е традиция от много поколения. Историята им датира от началото на XIX век, като и до днес продължават да са все толкова популярни за десетки пазари. От традиция за християнския свят днес адвент календарите са се превърнали бизнес, който се харесва на брандове и търговци на дребно, а и оставя спестовно чувство в крайните потребители.

Как работят

Всеки адвент календар съдържа между 24 и 31 продукта на съответния бранд, често поставени в една кутия с различни отвори, номерирани от едно до 24 (или 31). Идеята е от началото на месец декември до Бъдни вечер човек да отваря по един продукт дневно, като така отбелязва обратното броене до празничните дни. Хората ги харесват и заради чувството, че всеки ден получават малък подарък.

Първоначално в коледните календари са се криели главно бисквити и шоколадови бонбони, но от десетилетия насам брандовете заимстват идеята и днес може да видите почти всичко - календари с козметика, с бижута, с продукти за дома, с аксесоари за домашни любимци, с кафе, чай, биохрани, тематично дамски или мъжки календари и още, и още.

В описанието на календара винаги е упоменато и неговото съдържание, ако човек иска да знае за какво точно си дава парите. Хората често се доверяват на ценовия клас и на марката за качеството на продуктите в избраната от тях кутия и си спестяват тази информация.

"С всяка изминала година интересът на хората към адвент календарите расте и се превръщат в предпочитан подарък за Коледа", каза Таня Касабова, асортиментен мениджър "Грижа за лице, парфюми и подаръчни комплекти" в "dm България". Това показват и данни от Google Trends у нас - през последните пет години думи като "адвент календар" и "коледен календар" набират популярност, особено през месеците ноември - декември. "В началото подходихме предпазливо - адвент календарите са популярни в Германия и Австрия, но не знаехме как ще бъдат приети от хората тук. Българите обаче много харесаха идеята. Всяка година разширяваме асортимента", допълва още Касабова. "За 2022 г. предлагаме 14 адвент календара - 10 от собствените марки на dm и четири на наши партньори."

Ценовият клас варира най-вече в зависимост от бранда и броя продукти. По-бюджетни варианти могат да бъдат намерени за между 10 и 50 лв., а по-високият клас календари струват от 300 до 600 лв. В частни случаи могат да бъдат намерени и адвент кутии за по няколко хиляди лева. Според Касабова в dm цените на календарите от собствените на компанията марки варират между 30 и 60 лв., а тези на останалите са между 56 и 86 лв.

Коледните кутии с изненади по презумпция струват значително по-малко, отколкото ако си купите продуктите поотделно (с между 20% и 50%). Това вероятно е и една от причините да са популярни.

Бизнес моделът

Предимствата на адвент календарите са няколко - позволяват на потребителите да опитат продукти, които са нови за тях или никога не биха си купили, има изненада, подходящи са за подарък и спестяват пари. Носят и повече продажби за производителите - вместо да купуват само един комплект обеци, сега хората може да се изкушат да дадат стотици левове за 24 различни бижута. По данни на американската медийна компания Insider продажбите на някои козметични брандове са се увеличили с 15-20% след създаването на календар от марката.

Тъй като продуктите се продават в пакет, адвент кутиите помагат на брандовете да продадат стоки, които иначе не са съвсем популярни. Експерти от Insider отбелязват, че повечето календари съдържат и наскоро разработен от марката продукт, който тепърва навлиза на пазара.

Пазарът се дигитализира, покрай него и рекламата, но някои традиционни формати все още се ползват. Анализ на Bazaarvoice установява, че между 50 и 60% от клиентите в САЩ, които получават физически мостри на продукти, след това купуват стоката в пълния й размер.

Профил на потребителите

Потребителите на dm предпочитат календари с грижа за тяло и лице и такива с декоративна козметика, казва Касабова. В асортимента на веригата се предлагат и календари с хранителни стоки и специално предназначени за домашни любимци. Предпочитани са най-вече от млади хора - "19 - 35-годишни или от родители на тийнейджъри, които искат да зарадват децата си. Друг сегмент потребители са тези, които искат да се запознаят с продуктите от дадена марка. В адвент календарите са включени по-малки опаковки, които са идеални за тест на дадена козметика", допълва още мениджърът от dm.

Как да изберем календар

Макар покрай коледното пазаруване хората да са склонни да харчат повече, разточителството не е безгранично и марки като Chanel и Dior отнесоха критики за оскъдното им съдържание предвид цената. Календарът на Chanel за 2021 г., оформен като гигантска бутилка от емблематичния парфюм на марката No5, се продаваше на дребно за 825 долара. Бързо след като марката пусна продукта, стана ясно, че стойността на съдържанието далеч не доближава сумата - стикери, торбички и ключодържател бяха само част от примерите. За да не попада човек на подобни преживявания, е добре например да потърси мнения в мрежата.

Сред най-големите посланици на адвент идеята в България е Антоанет Попова. Тя има канал в YouTube с над 142 хил. последователи, пред които за пета поред година Попова отваря, споделя цената и коментира съдържанието на десетки календари. Само през 2022 г. е заснела над 30 видеа по темата с над милион гледания. "Главната идея на видеата ми е хората да могат сами да преценят кой календар си заслужава, кой не. Пазарът се препълни от календари, които особено в последно време не са на особено достижима цена и рискуваш да останеш разочарован."

Според личния опит на Попова малък процент от отворените от нея календари наистина са й харесали. "За всеки продукт си има и потребител, но с времето продуктите започват да се преповтарят, цените се повишават, качеството или остава на ниво, или е влошено."

Германският корен

Подобно на много коледни традиции, популярни на Запад, адвент календарите имат своите корени в Германия. В началото на XIX век протестантите в страната са отброявали дните до сезона на Адвента, като всяка вечер през декември са поставяли запалена свещ на прозорците на домовете си. Първите подобни на днешните адвент календари са създадени от германския печатар Герхард Ланг през 1908 г. Идеята му хрумва от спомена как като малък майка му прибирала 24 бисквити в кутия и му позволявала да яде само по една всеки ден преди Бъдни вечер. По-късно той разделя кутията на 24 малки кутийки с отделни отвори.

Бизнесът на германеца се срива през 1940 г. поради ограничението на хартия в страната по време на Втората световна война и поради появата на конкуренция. Ричард Селмер, друг германски печатар, през 1945 г. популяризира коледните календари по целия свят, установявайки връзки с американски купувачи на търговски панаири и кани политически лидери в своята издателска къща в Щутгарт. Компанията на Селмер все още произвежда календари, доставяйки милиони всяка година до повече от 30 страни.