🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дари цент, ликвидирай спама

Интернет компанията Yahoo! разработва проект, който ще блокира нежеланата поща и ще подпомага благотворителни каузи

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Може да ви звучи шокиращо, но 90 на сто от всички изпратени електронни писма в интернет са спам (автоматично генерирани, нежелани търговски съобщения). Ако не вярвате, просто изключете филтриращия софтуер на пощенския клиент, който използвате, и се убедете сами. Резултатът е много загубено време на потребители; важни писма, попаднали в графата "спам" и безвъзвратно загубени, както и около 33 тераватчаса електричество, прахосано всяка година, сочат изчисленията на технологичното списание Wired.

Въпреки постоянно еволюиращите системи за филтриране на нежеланите съобщения (най-често проверяващи съдържанието на писмата за определени думи и конструкции, както и адресите, от които съобщенията са изпратени) тяхното количество расте със стабилен темп през последните години. Последният иновативен опит за противодействие на тази тенденция е дело на няколко служители в Yahoo! Research - Шарад Гоел, Джейк Хофман, Джон Лангфорд, Дейвид Пенок и Дейниъл Рийвс, които са разработили нова система за борба с епидемичното киберявление. Идеята им е проста: вкарване в употреба на "дигитални марки", струващи един цент, които да гарантират истинността на изпратените съобщения. По-идейната част обаче се изразява в това, че парите, похарчени за изпращане на електронни писма, ще отиват не по сметките на Yahoo, а за благотворителност. При това всеки човек сам ще може да решава за каква точно кауза да бъдат насочени неговите средства.

Подобен подход изглежда не чак толкова невъзможен, или поне на пръв поглед. Ако се наложи в достатъчен мащаб, спамът би трябвало да намалее драстично. Аргументът за това е повече от убедителен - разпространителите на нежелани съобщения ще загубят икономическия си интерес към тази дейност, защото трябва да изпращат милиони съобщения всеки ден.

CentMail в действие

На този етап CentMail е изследователски проект (можете да прочетете техническите му спецификации тук ), който се тества от Yahoo! Research. Официалната позиция на Yahoo! е, че CentMail може да реализира две конкретни цели: събирането на пари за благотворителност и изучаването на потенциални начини за борба със спама.

Накратко схемата на създателите на новия антиспам подход е следната: виртуалните марки ще се продават в пакети за 5 или 10 долара (съответно за 500 или 1000 съобщения). Писмата, които съдържат в себе си такава марка, ще се възприемат като легитимни и няма да се филтрират от защитните софтуери. Всеки потребител ще може да избира от списък с проверени благотворителни организации къде точно да дари своите центове. А също така дали въобще иска да използва виртуална марка или не. Стимулите за това ще са в общи линии два - разпространение на благотворителни каузи, от които се вълнувате, и гаранция за това, че писмото ви няма да се възприеме като спам по погрешка. На по-късен етап, при евентуално по-сериозно навлизане на модела с виртуалните марки, те могат да се превърнат в своеобразен стандарт. Тогава използването им ще стане почти задължително, защото филтриращите софтуери ще определят за спам съобщения, които не ги съдържат.

При подобно развитие на нещата разпространителите на нежелани съобщения ще бъдат принудени да се откажат от заниманията си или да измислят начин да заобикалят системата, защото няма да е икономически изгодно за тях да плащат по 1 цент за всяко писмо. Изчисленията показват, че това ще е финансова тежест в размер на 10 хил. долара за всеки милион нежелани съобщения. Идеята е CentMail да се използва като допълнително оръжие в борбата със спама, т.е. да работи заедно със съществуващите към момента филтри, а не да ги замести.

Алтруисти срещу спама

По-известните услуги за борба със спама от близкото минало като Goodmail, която все още функционира, но не се радва на грандиозен интерес, се опитват да печелят от виртуалните марки или подписи, гарантиращи легитимността на изпратеното съобщение. Иновацията на Yahoo! в случая е, че похарчените за легитимация на изпращача пари ще отидат за благотворителност. Марка на края на всеки мейл ще посочва конкретната кауза, за която съобщението ще допринася. "Смятаме, че това е по-социално ефективен подход за намаляване на спама", разказва Шарад Гоел, разработчик в Yahoo! Research. Когато схемата набере достатъчно голяма популярност, операторите на пощенски сървъри ще могат да спестят ресурси, като намалят работата на системите си, които трябва да определят дали CentMail подписан имейл е спам или не, разказват разработчиците на системата пред списание NewScientist.

Нож с две остриета

Според Бари Лейба от IBM обаче една от силните страни на CentMail може да се окаже и твърде опасна за проекта. Той смята, че част от хората може би няма да са склонни да получават писма, които промотират каузи, които те не подкрепят или дори в някои случаи отричат напълно. Идеята е, че, приемайки изпратено съобщение, човек имплицитно подкрепя избраната от изпращача кауза, а тя може да бъде в пълен противовес с неговите разбирания. Предизвикателство за поддръжниците на идеята ще бъде и убеждаването на достатъчно голям брой хора, че всъщност CentMail ще проработи, и най-вече, че потребителите ще трябва да плащат (макар и символично) за услуга, която отдавна се приема като безплатна даденост.

CentMail все още е в затворен бета-тест, но неговите създатели се надяват, че скоро проектът ще бъде обявен официално и ще работи не само с потребителите на Yahoo!. При всички положения обаче CentMail е добра идея. Най-малкото поради две причини - няма да се налага на потребителите, а те сами ще решават дали искат да го използват. Не е за подценяване и фактът, че евентуално намаляване нивата на неправилно разпознати като спам легитимни писма и обезсмислянето на бизнеса с нежелани съобщения ще намали загуби за бизнеса. Според анализаторите от Ferris Research те възлизат на 130 млрд. долара в световен мащаб само за миналата година.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mgmst avatar :-|
    mgmst
    • - 2
    • + 3

    Идеята е абсурдно излишна. Необходима е неоспорима идентификация на подателя в глобален мащаб, подобно на цифровия подпис или персонален АйПи. След подобна идентификация всеки подател ще следва да носи отговорност за действията си.

    Нередност?
  • 2
    zmeypc avatar :-|
    zmeypc
    • + 4

    Идеята е безумно зла. Прилича много на идеите на Мърдок да направи платени новините. Това може да се роди само в глави и компании, изпаднали зад борда. Вместо да се борят с реалните причинители на спама и да прокарват сертификатите за удостоверяване в глобален мащаб, както правилно е отбелязал прдишния коментатор, те ми измислят някакви хитроумни/плиткоумни методи да нправят е-поща платена. Няма да стане

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    W

    Отдавна се вижда, че идва края на ерата на електронната поща, само дето не им изнася ,.,

    Нередност?
Нов коментар