🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Социализирай се!

Нова услуга на "Икономедиа" интегрира онлайн читатели и журналисти в една голяма мрежа

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Репортерите и читателите на изданията на "Икономедиа" (компанията, издател на "Капитал") вече си имат собствена социална мрежа. От тази седмица те могат да обменят информация помежду си, да оценяват мнения, да гласуват и т.н. Идеята зад id.capital.bg е да се интегрират на едно място функционалностите на новинарските сайтове на "Икономедиа". Освен това благодарение на мрежата компанията очаква да подобри качеството на онлайн съдържанието, което предоставя. В проекта има и бизнес потенциал, който може да акумулира допълнителни приходи, ако се реализира ефективно.

Какво представлява

Ако имате регистрация в сайтовете на "Икономедиа" (освен "Капитал" компанията издава още всекидневника "Дневник", списанията "Бакхус", "Хоремаг" и "Регал", собственик е на сайта за кариерно развитие karieri.bg и онлайн-магазина klikshop.bg), то вие де факто вече сте регистриран и в id.capital.bg. Платформата вече е достъпна на посочения интернет адрес.

След като влезете в страницата, можете да започнете да изграждате своя мрежа от предпочитани автори и потребители. Чрез бутона "Следване" избирате онези репортери и потребители, които ви интересуват. Това означава, че на вашето табло ще получавате информация за всеки материал, който въпросните хора публикуват, всяко тяхно гласуване в анкета, всяка оценка на материал или коментар. Всичко това става в реално време - получавате новата информация веднага след публикуването й в сайтовете на "Икономедиа", което ви спестява търсенето на конкретни материали в общия информационен поток. Можете да публикувате и кратки съобщения в услуги като "Дневник" LIVE например.

200 хил. са потенциалните потребители на платформата
Подробности за новата социална мрежа можете да научите на id.capital.bg/promo.

"Услугата е полезен, удобен и увличащ начин да четеш, споделяш, следиш теми, хора, реакции, да се ориентираш в съдържанието и да го ползваш като генератор за идеи", обобщава Юлияна Плевнелиева, ръководител на отдел "Информационни технологии и инфраструктура" в "Икономедиа".

Бързи, смели, сръчни

В новата социална мрежа има и състезателен елемент - колкото повече хора ви следват, толкова по-висок е рейтингът ви. На базата на този рейтинг потребителите са разпределени в две класации. В едната са подредени рейтингите на репортери и читатели, а другата е само за репортери. Другият основен бутон е "Отбягване". Можете да го използвате, за да намалите рейтинга на автор, към който сте критично настроени. Други негативни последствия за него от вашето "отбягване" няма да има. Има и наградна система - потребителите могат да връчват медали за съдържанието, което е ценно за тях. Медалите са в 24 категории; просто за пример ще посочим някои от тях: "оптимист", "злобар", "фоторепортер", "чудак" и т.н....

Бизнес потенциал

Създателите на id.capital.bg смятат, че в дългосрочен план услугата ще донесе няколко основни ползи. Първата е, че така се осигурява по-лоялна аудитория, която редовно се връща на сайтовете на медийната група, за да търси по-прецизно и филтрирано необходимата информация. Така се създава и по-активна общност около медиите, която може да участва заедно с репортерите в препредаването и анализирането на новинарския поток. Така самите потребители могат да създават информационно съдържание и да регулират качеството на новините, които се публикуват от журналистите.

За самата компания услуга като id.capital.bg може да се окаже с бизнес потенциал поне по две направления. От една страна, услугата стимулира читателите да отварят повече статии, да генерират повече импресии и по този начин да се увеличат приходите от реклама. Освен това чрез id.capital.bg е възможно да се предлага таргетирана реклама, съобразена с вкусовете и предпочитанията на конкретните потребители, вместо те да бъдат "облъчвани" от банери, които да са им безинтересни или дори да ги дразнят.

В една или друга степен този бизнес модел се използва от повечето големи социални мрежи в света, включително и Twitter. "В бизнес отношение id.capital.bg ще добавя много стойност за рекламодателите ни чрез по-добро познаване на аудиторията и дългосрочно в изграждането на нови модели за реклама и маркетинг", посочва Владимир Петков, директор "Продукти и операции" в "Икономедиа".

Потeнциалната аудитория на id.capital.bg е близо 200 хил. души - толкова са читателите, които имат регистрация в сайтовете на "Икономедиа". Ако бъде развита по правилен начин, мрежата има потенциала да привлече и българската аудитория в Twitter, тъй като се доближава по функционалност до системата за микроблогинг. По принцип платформата не предоставя статистика за това колко българи ползват услугата за изпращане на съобщения в 140 символа. Според проучване на "Капитал" от миналата година Twitter регистрира около 150 хил. уникални посещения от България. Тази цифра обаче не е абсолютно достоверна, защото включва както хората с профил в Twitter, така и случайни неактивни потребители, попаднали в системата за микроблогинг. Броят на активните потребители е много по-малък.

Пускайки платформата id.capital.bg, "Икономедиа" със сигурност прави поне едно нещо: сближава читателите с хората, които трябва да ги информират. Това е логична стъпка в трансформацията на традиционните издания към социални медии, които рано или късно ще оформят бъдещето на новинарския бизнес и в България. А в него потребителят престава бъде пасивен зрител и започва да участва в информационния процес.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    npaine avatar :-P
    NPaine
    • + 17

    Сближава, сближава колко да сближава.

    Таман да се сближа и от някъде изскача модератора да ми изтрие коментар със забележки към някоя статия, правопис или словоред. А аз хич не съм от агресивните хейтъри вдигащи вой до небесата за всяка изпусната запетая. Това относно сближаването.

    Иначе относно социалната платформа: Реализирането на идеята определено е интересно и като се изключат някои дребни неща които ще се доизкусурят с времето, мисля има потенциал за развитие. Лично съм си мислил за рейтинг на потребители преди доста време, макар и реализирано по друг начин.
    За мен изключително важно обаче в целия проект е той да не дублира функции на други социални платформи: иначе ще стане като с Дневник Лайв!, който по мой наблюдения се ползва от изключително малко хора. В крайна сметка като има абсолютно добре функциониращ туитър защо ти е да му търсиш алтернатива, която нека си го кажем честно, е доста далеч от него като функционалност?

    Нередност?
  • 2
    mapto avatar :-|
    mapto
    • + 3

    "От тази седмица те могат да обменят информация помежду си, да оценяват мнения, да гласуват и т.н."
    Как точно можем да обменяме съобщения от тази седмица?
    Оценката на мнения и гласуване пък ми се струва, че изобщо не са нови.

    Нередност?
  • 3
    l avatar :-|
    |
    • - 2
    • + 7

    Не мисля, че е добра идея. Поощрява празни дрънканици между регистрираните, вместо коментиране по същество в статиите.

    Нередност?
  • 4
    nage avatar :-|
    nage
    • - 2
    • + 8

    Да направиш активна социална мрежа, след като всички вече са във Фейсбук, не е проста работа, но вие май се справяте.

    Добра рекламка си спретвате. Те рекламки при рекламки отиват. Успех :)

    Нередност?
  • 5
    kk avatar :-|
    k
    • - 1
    • + 2

    Скептично съм насторен, към идеята, че от такъв тип неща могат да се изкарат пари!

    Най-активните потребители са негативно настроени към почти всичко. Читателите Ви са прекалено разнородни, голяма част са в чужбина. Повечето от тях преглеждат и специализирани форуми. А рекламодателите тези неща ги знаят!

    Все пак успех!

    Нередност?
  • 6
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • - 1

    Абе те и за фейсбук бяха скептици. Успех!

    Нередност?
  • 7
    rapidfire_ avatar :-|
    rapidfire
    • + 6

    МММмм. :)
    В началото много ми хареса.
    Обаче като поразмислих, пък и като попрочетох какво са писали форумците за идеята, в параноичното ми съзнание, пък под него ;) се родиха нЕкои съображения, които доведоха до възражения.
    Аз по принцип съм противник на социалните мрежи, именно поради големия брой лични данни, които се събират там задължително, или се подвеждат потребителите сами да си ги дадат, та чак до точното си местонахождение по GPS.
    Чест прави на Икономедиа, че не изисква такова нещо. Един Плюс за вас, въпреки, че прирегистрацията не сте предвидили полета "не искам да отговоря", което ме накара да напиша в тях откровени лъжи, както направих и във Фейсбук.
    Ворото, което горещо одобрявам, е че успях да си намеря всички писани мнения от регистрацията ми досега. А някои ми се случвало да търся дълго и за съжаление безплодно. Така че втори Плюс, при това голям. :)
    Но:
    Не знам за другите, но аз пиша във форумите, не за да ме оценява някой, а защото това е мястото, където гласът ми може да бъде чут.
    Всеки е свободен да се съгласи, или да не се съгласи с мен да ме псува и т.н. Въпрос на възпитание и обща култура.
    Внасянето на състезателен елемент обаче, ще накара хората да правят всякакви чудеса, за да получат желаните от тях медали, което автоматично ще доведе до задръстване на темите с безсмислени коментари, за да се натрупат точки и неискренност и писане в посока необходима повече хора да ги одобрят или "последват".
    Това ще доведе до изкривяване на общата нагласа, и за параноичната ми личност, е елегантен опит за "фризиране" на общественото мнение. Дано да греша, но то води автоматично до Минус за идеята.
    Ние сме тук за да пишем каквото мислим, а не каквото трябва, за да бъдем потупани по рамото пред строя и закичени с виртуална муцунка. Суетата обаче, е един много надежден инструмент.
    Освен това, медалите и последователите правят много лесно да се проследи общата нагласа на един човек и хората, с които контактува.
    Не знам за другите, но аз много държа да съм просто глас, без да влизам в статистики. Още един Минус.
    И най-накрая, преди да ме включите в тази мрежа, попитахте ли ме дали искам? Мисля че беше редно, поне от куртоазия.
    Така че МОЯТА обща оценка за идеята, засега се изчерпва с хубавата приказка употребявана по Тракията - орта-будала, което преведено на разбираем български значи - горе-долу, или с с тази на родопчаните - живя щем, видим щем.
    И все пак - успех! :)

    Нередност?
  • 8
    lemster avatar :-|
    Lemmy Kilmister

    До rapidfire: след този толкова близък до мнението ми коментар започвам " да те следя " :) ;)

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    dimiterptsvetkov avatar :-?
    uran
    • + 2

    До коментар [#3] от "|":

    Налагане на автоцензура и създаване на коалиции е неизбежно при социалните мрежи. Доброто в дадения случай се явява фактът, че тази мрежа е тематично обособена и надявам се с повече акцент към експертните знания и умения отколкото към ПиАр ефектите.

    Нередност?
  • 10
    oligofree avatar :-|
    Radoslav Minchev

    До коментар [#1] от "NPaine":

    Много добре написано! Мога да добавя само... Успех!

    Нередност?
Нов коментар