Целият свят в един екран

Интерактивните книги и учебници скоро ще оползотворят образователния потенциал на таблетите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Може би сте прочели в предишния брой на "Капитал" разказа за историята на първото онлайн контролно в България, направило първите плахи стъпки в посока виртуализацията на класната стая. Този процес, макар и в по-голямата си част подминал нашата държава, в момента се случва с вихрени темпове. И на помощ на образованието идва технологичната индустрия, която изпробва нови стратегии за привличане и задържане на ученическия интерес.

Една от най-новите методики е употребата на таблета като заместник на учебника и тетрадката. Все повече правителства по света започнаха да откриват за себе си тази дигитална платформа, като планират да поставят голям сензорен екран в ръцете на всяко дете.

Потенциалните проблеми обаче започват оттук нататък. Най-критичният фактор за успеха на подобни инициативи всъщност е съдържанието, което ще "грее" в лицата на учениците. Простото възприемане на текстове чрез стандартно дигитализиран учебник едва ли ще бъде достатъчно, за да заинтригува новото поколение. Това е и причината за зараждането на нова категория в образователната литература и книгоиздаването като цяло – интерактивната книга.

Началото

През април 2011 г. бившият американски вицепрезидент и екозащитник Ал Гор създава интерактивната книга "Нашият избор: План за разрешаване на климатичната криза". Разпространява я за таблети iPad. В нея освен текста на оригиналното издание от 2009 г. той включва и възможност за възпроизвеждане на видео, снимки с аудиокоментар, както и интерактивни инфографики. "Буквеното" съдържание на книгата представлява нейният гръбнак, но чрез допълнителните визуални материали то бива допълнено и разширено по невиждан до момента начин. Не случайно книгата се превръща в хит и с цената си от 5 долара дори се нарежда сред десетте най-добри приложения за iPad през 2011.

Успехът на проекта грабва вниманието на Apple. Впоследствие в края на декември технологичния мастодонт обяви старта на дигитална платформа за разработка и публикуване на книги и учебници от този вид.

Готови за конвейера

Образователната идея на ябълковата компания моментално грабна вниманието и на издатели, и на педагози. През първите няколко дни след дебюта си програмата за съставяне на интерактивни книги iBooks Author бе свалена 90 хил. пъти. От дигиталния "книжен" каталог на Apple пък бяха закупени цели 350 хил. учебници.

Идеята на "отхапаната ябълка" е едновременно да си сътрудничи както с големите американски образователни книгоиздатели McGraw-Hill и Pearson, така и с независими автори и преподаватели. Платформата позволява на втория тип партньори на Apple по много удобен начин да заобиколят работата с издателите, техните изисквания и комисиони.

Разбира се, технологичният гигант от Купертино не предоставя даром възможността всеки да се превърне в автор на книга или учебник, без да вземе своя 30-процентов дял от всяко продадено копие в своя онлайн магазин. Но това не е изненадващо, предвид че същите правила важат и при закупуването на музика в iTunes, и на приложения в App Store. Трябва да се отбележи също така, че тази комисиона често е дори с няколко процента по-ниска от тази, която стандартните книгоиздатели взимат от своите автори.

За децата

Освен на автори и издатели системата на Apple трябва да грабне сърцата и на основната си целева група – учениците. По време на презентацията си при обявяването на образователната платформа маркетинговият директор на компанията Фил Шилър изброи няколко основни предимства на дигиталния учебник пред своя стандартен книжен прародител.

Първото от тях е възможността децата да носят всичките си учебници винаги с тях, без да пълнят големи тежки раници – таблетът на Apple тежи малко над 600 грама. Освен това дигиталните учебници са "вечни" - те не могат да бъдат намачкани или загубени. Дори самият таблет да бъде повреден, съдържанието на ученика остава непокътнато на сървърите на Apple.

Сред по-важните плюсове на учебниците от ново поколение е възможността за периодично лесно обновяване на съдържанието от страна авторите. По този начин няма да се стига до ситуация, в която учениците заучават остарели факти и опровергани теории. В допълнение на това съдържанието на самите текстове позволява много по-лесна навигация, търсене и намиране на нужната информация. Всички тези практически преимущества биват подсилени и от цената на един дигитален учебник – едва 15 долара, в сравнение с книжните издания, които в САЩ често надхвърлят 100 долара.

Проблемите

За жалост за всяко изброено предимство има и по един голям недостатък, който може да парализира в зародиш "революцията" на Apple в образованието. Първият и най-очевиден е необходимостта от iPad – устройство, което със своите 500 долара (949 лева в България) стартова цена е крайно недостъпно за масовото население на планетата. За момента нито един от големите производители на конкурентни таблети не е предложил подобна инициатива.

Опитите на Федералната търговска комисия на САЩ да популяризира новата методика срещат сериозен отпор в училищата с по-ограничен бюджет именно поради тази причина. Макар и плановете на председателя на комисията Джулиъс Генаховски да включват снабдяването на всяко дете от първи до дванадесети клас с таблет в рамките на 5 години да са благородни, практическото им реализиране ще зависи в по-голямата си степен до самите училища и техните възможности.

Дори и да се реши на еднократна инвестиция в 1200 таблета, една средностатистическа образователна институция след това ще бъде затрупана от разходи по поддръжката на устройствата. А едновременно с това училището ще се изправи и пред друго сериозно препятствие – до каква степен устройствата да са собственост на ученика. За да бъде ефективна, методиката предполага децата да имат целодневен достъп до учебните си материали, за да може да взимат участие, докато са на занятия в училище, а след като се приберат у дома - и да учат и да решават домашните си.

Третият основен проблем е и разнообразието от развлекателни възможности, които таблетът предлага. Богатият набор от игри, както и възможността за безкрайно разсейване в интернет и социалните мрежи може да се окажат пагубни за ефективното ползване на устройствата с образователна цел. Ограничаването на достъпа до мрежата по време на образователния процес пък може да изиграе лоша шега на тези преподаватели, които искат да излязат извън рамките на учебника и да демонстрират материали от външни източници.

Няколкото препъникамъка обаче в никакъв случай не трябва да се интерпретират като знак, че системата е неприложима, дори напротив. Наличието на недостатъци единствено обещава, че иноваторите ще продължават да гледат напред към нови начини за по-ефективно и модерно образование. Ерата на книжната тухла е в своя край.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsonkooo avatar :-?
    Тsonkooo
    • + 3

    Всичко е полезно, щом цели разнообразяването на учебната дейност. Различните методи в комбинация оптимизират процесът на обучение!

    Нередност?
Нов коментар