Иво Сладолиев: Най-важната част от непрекъсваемостта на бизнеса - вашите служители и тяхната експертиза

Старши регионалният мениджър за Централна Европа на VMwarе за предизвикателствата на модела "работа от вкъщи" и по-добрите решения на компаниите

VMware
VMware
VMware    ©  VMware
VMware    ©  VMware
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пандемията COVID-19 се разпространява по целия свят и всички се опитваме да се адаптираме и да се приспособяваме към непрекъснато променящата се ситуация. Затворени училища и офиси, социална изолация - това се превърна в предпочитана среда, а често тя е и задължителна. Да продължиш дейността си в такава среда е предизвикателство, но това е абсолютно необходимо и жизненоважно за обществото.

Осъществяването на бизнеса по обичайния начин вече не е възможно. Трябва да се подготвим за работата тук и сега, като гледаме в перспектива за осъществяване на дейността си по този начин, при това за бизнес организации с всякакви размери от всички икономически сектори.

От сега нататък ще обсъждаме как технологията може да помогне на организациите да поддържат темпото, като се грижат за най-голямата си сила - хората, и натрупаните от тях знания и опит.

Във време на глобални изпитания често се случват две неща. Първо, склонни сме да се обединяваме като общество, за да се изправим заедно срещу тези предизвикателства. Сближаваме се със семейството и приятелите, уповаваме се на своята вяра. Променяме житейските си приоритети около нещата, които наистина имат стойност. И второ, създаваме нови инструменти, за да се справим с трудностите, тъй като "изобретенията са предизвикани от дадена необходимост".

Днес сме изправени пред пандемия, която принуди компаниите и организациите да преосмислят своите стратегии за непрекъсваемостта на бизнеса. Преди години продавах софтуер за възстановяване след бедствия и аварии. Често влизахме в дискусии за времето на престой на бизнеса. Клиентите искаха да знаят как могат да "подновят дейността си" след подобно събитие? Компаниите искаха да се уверят, че техните данни са копирани изцяло от първичните на вторичните центрове за данни, така че в случай на бедствие да не ги загубят. Те се стремяха всичките им системи да са винаги работоспособни, да знаят, че техните бизнес данни ще оцелеят, ако например има наводнение или торнадо в първичния център за данни. Времената се промениха, с тях се промениха и предизвикателствата. Сега искаме да гарантираме оцеляването на нашите служители и бизнеси. Нуждаем се от нови начини да се справим пълноценно с непрекъсваемостта на бизнеса, а не само от гледна точка на данните.

Предвид глобалния фокус върху пандемията COVID-19, не е странно, че бизнес лидерите са в паника. Не е чудно, че пазарите са стресирани. Намираме се в предизвикателни времена. Много компании знаят, че не са подготвени, че не са установили необходимите мерки, за да осигурят непрекъсваемост на бизнеса. В такива моменти си спомням един цитат на Мартин Лутер Кинг: "Изправени сме пред факта, че бъдещето е днес. Сблъскваме се с жестокия натиск на настоящето. В тази разгръщаща се главоблъсканица на живота и историята съществува понятието "твърде късно". Не е време за апатия или самодоволство. Време е за енергични и категорични действия."

Променящото се естество на работата

Сега, заради тревогите, свързани с коронавируса, и въведените мерки за социална изолация, ще разберем кои обичайни срещи всъщност могат да са заменени от едно бързо електронно писмо. Има потенциал служителите, работещи с информация, да станат много по-ефективни. За невероятно кратък период от време компаниите смениха модела за работното място от "трябва да се работи само в офиса" с диаметрално противоположния - "ще се работи от вкъщи и дори не си помисляйте да влизате в офиса". Не всички компании бяха подготвени за бързо преминаване към дистанционна работа. Но ще се наложи те да планират все повече подобни ситуации.

В неотдавнашно проучване на американски офис служители, поръчано от Zapier, 95% от анкетираните са заявили, че искат да работят дистанционно, а 74% с удоволствие биха сменили работата си, за да го направят.

Същото проучване е установило, че дистанционната работа е силно желан бонус, като близо 3 от 5 служители в областта на знанията (или 57%), смятат, че възможността да работят отдалечено е един от най-предпочитаните бонуси, които биха желали да получат от работодателя си. Всъщност дистанционната работа е по-желана от ежедневния безплатен обяд (42%), неограничен отпуск (39%) и развлекателните дейности (25%). За сравнение - 31% от т.нар. служители милениали, както и 27% от т.нар. поколение X, работят дистанционно на пълен работен ден. Същевременно само 11% от поколението от 60-те години на XX век (т.нар. "бейби бум") работи отдалечено.

Отчитайки това нарастващо търсене и значимостта му за служителите, компаниите трябва да им предоставят интуитивни и безпроблемни "дигитални работни пространства". Фокусът трябва да е моделиране на тези дигитални работни среди на всякакви устройства, така че те да имитират перфектно изживяванията на всички поколения служители, които те имат със своите мобилни телефони.

Ключът към успешната дистанционна работа е да разполагате с всичко необходимо на една ръка разстояние. Никой не обича ситуации, при които файлове, инструменти, системи и бюрокрация пречат на работата му. В нормално протичане на бизнес операциите някои от тези проблеми могат да бъдат решени след кратка среща в коридора. Но при сценария с дистанционната работа обичайните разговори около кафе машината не съществуват. Вместо това е необходимо средство за централизиране и обединяване на разнообразни експертизи, необходими за изпълнение на задачата.

Хъбът е вашата единна точка за защита и контрол на изживяванията

Именно чрез него предоставяте единна идентификация за достъп до всички приложения и до цялото съдържание. Чрез него предоставяте и дигитален помощник/чатбот, за да подобрите производителността на работната сила. Хъбът трябва да дава възможност за дистанционна помощ, като позволява на екипите от вашия контактен център, помагащи на служителите, да виждат в реално време онова, което вижда и служителя, и да му помогнат да се справи с предизвикателствата, така че той да стане по-ефективен. И накрая, вашият хъб трябва да включва известия, които да предупреждават потребителите за работните процеси и действията, които трябва да предприемат, и да осигури начини за бързо и лесно справяне с досадни, но необходими задачи, така че служителите да се занимават с творческите си проекти. Хората са творци, но някои компании забравят това и именно в тези компании липсват иновации, а в крайна сметка това води до загуба на клиенти, а често и изхвърляне от пазара.

Непрекъсваемостта на бизнеса е екипна задача

Когато става дума за технологии, организациите най-често имат предвид IT. Служителите обаче очакват отдел HR специалистите да разрешат предизвикателствата, пред които са изправени. Те се нуждаят от HR специалисти, които да разбират промените, които настъпват по отношение на ролята и работните задачи на всеки отделен служител в рамките на трансформираната компания. Това започва с корпоративна съпричастност и това да бъдеш лидер на служителите. Лидерите, които разбират, че основната им задача е да помогнат на подчинените си да обслужват по-добре потребителите, ще постигнат 4 пъти по-голям ръст на бизнеса и на печалбата.

Изследванията, проведени в партньорство между VMware и Vanson Bourne, показват, че за да са успешни инициативите за дигитална трансформация, HR и IT отделите трябва да си сътрудничат като един екип. Всъщност екипът за изживяванията на работната сила (Employee Experience) трябва да включва служители от отделите за недвижимото имущество, физическата и информационната сигурност, юристи и бизнес ръководството, за да бъде осъществена успешна трансформация. Научноизследователската и развойна дейност вече не е просто отдел. Иновациите трябва да бъдат органична част от цялата организация. Компаниите трябва да се отличат от конкуренцията, за да бъдат успешни. Какво правят и защо го правят? Те трябва да дадат повече самостоятелност на служителите си, като ги ангажират и вдъхновят за постигане на единна цел и да усетят смисъла от своята позиция в компанията.

Служителите са готови сега, а вие?

Какво ви е необходимо, за да успеете при дистанционна работа? Устройства, мрежова свързаност, достъп до приложения и до съдържание? Какво ще кажете за достъп до членовете на екипа? Споделяне на информация в рамките на цялата компания и изграждане на култура за постигане на една обща цел.

Как се изгражда култура от разстояние? Как можете да помогнете на служителите, ако не можете да надникнете над рамото им? Как можете да си гарантирате, че те работят, ако не ги направлявате непрекъснато?

Непрекъсваемост на бизнеса включва ВСЕКИ! Искам да напомня на компаниите, че 80% от работната сила по света всъщност вече не работи на бюро. Те не могат да работят от вкъщи. Социалното дистанциране доведе до по-малко хора на улицата или в офиса, но светът не може да продължи да върви напред без работниците във фабриките и шофьорите на камиони. Точно по тази причина плановете за непрекъсваемост на бизнеса трябва да включват помощ и за работниците, които не работят на бюро, за да бъдат по-ефективни. Когато компаниите минимизират персонала си, те се нуждаят от автоматизацията, осигурена от Workspace ONE и чатбота AVA. Това означава дистанционна помощ, вградена в самото устройство, така че служителите в контактния център да покажат на работник в реално време как да използва ново приложение или система.

Представете си, че сте сами и трябва да поемете отговорността за пускане на продукти и услуги на пазара или че вашите колеги могат да загубят работата си, а клиентите ви да не получат храна, лекарства или необходими услуги. Това е голяма отговорност! Добрите компании имат план, структуриран около системи, а ВЕЛИКИТЕ компании имат планове, фокусирани върху ХОРАТА.

Workspace ONE е проектиран с фокус върху човека. Екипът мисли цялостно за хората, на които помага технологията, както и как най-добре да ги подкрепи. Нашият екип отговаря за "софтуерно дефинирано изживяване на служителите (SDEX)". Чрез софтуерно дефиниране на изживяванията ние можем бързо да ги модифицираме, заради променящите се изисквания на пазара или когато бизнесът трябва да реагира в реално време на глобални промени в регулаторната рамка или типа на работата. Целта на нашите екипи SDEX е да помогнат на вашите служители да постигнат страхотни изживявания, така че във времена на просперитет вашата компания да използва максимално своя потенциал. А в моменти на трудности, вашите служители получават актуализации в реално време, без забавяне, за да могат да предвидят и да предоставят на клиентите навреме онова, от което те се нуждаят.

В предизвикателни времена трябва да предизвикаме и начина си на мислене и да преминем смело и без колебание към модерни и по-ефективни бизнес решения, базирани на изживяванията.

Може да се регистрирате в поредицата от технически безплатни уебинари, предназначени за IT специалисти, които са готови да разширят своите знания за иновативни решения във времена на дигитална трансформация, на https://vmwarewebinar.