🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тixi – Taking cities further

Николай Недялков, изпълнителен директор на Tixi

Тixi – Taking cities further
Тixi – Taking cities further
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Г-н Недялков, каква е визията на Tixi за развитие на "градовете от бъдещето"? И защо когато говорим за "умни" градове, всъщност говорим за "зелени" градове?

Урбанизацията е тема, която вълнува човечеството от векове. Ако преди темповете на създаване и развиване на градска среда са били свързани със събития като откриването на колелото, то с настъпването на индустриалната, a след това и на технологичната революция, динамиката на тези процеси става напълно различна. Нуждите и проблемите на съвременния градски човек - също. Стремежът към все по-голяма мобилност и свързаност изисква нов подход в решаването на тези проблеми. Т.нар. "умен" град дава отговор на тези нужди и осигурява ефективното, ефикасно и екологично използване на наличните ресурси. Модерният живот в града консумира множество природни, материални и финансови ресурси, използва огромни количества енергия. Всичко това оставя своя отпечатък върху околната среда. Оптимизирането на тези процеси чрез дигитализация е малка, но в правилната посока стъпка, която ни дава шанс да превърнем градовете на бъдещето в "зелени". Tixi осигурява именно това - синергия от услуги за по-добро и отговорно градско изживяване.

Какво представлява затворената екосистема на градската мобилност и каква е ролята на технологиите в нея?

Важно е да отбележим, че в системата на всяка градска мобилност водещи са гражданите и техните нужди. За да може управата на един град да отговори подобаващо на техните потребности, трябва да развива и поддържа актуален "Главен план" (MasterPlan), в който да фигурира информация за демографията на жителите - къде работят, къде живеят, къде учат децата им, къде са местата за пазаруване и разходка. С две думи - от коя до коя точка имат нужда да стигнат и по кое време. Анализирайки тези данни и прилагайки съвременните технологии и решения за "умен" град, може да се постигне оптимизация и непрекъснато подобрение на услугите за граждани. Някои от най-достъпните примери за това са подобрените разписания на градския транспорт, адекватното разполагане на спирки, реорганизацията на линии и маршрути на публичния транспорт, насърчаване въвеждането на алтернативни услуги по градска мобилност като модели "по заявка", комбинирани и персонализирани пакети от обществен и частен превоз, отговарящ на потребностите на съвременния гражданин. Реализирайки дори част от тези примери, можем да облекчим трафика с 30%, да намалим вредните емисии с близо 10% и да спестим средно 20 минути на ден допълнително шофиране на гражданите.

Синергия от услуги за по-добро градско изживяване, и то в телефона на всеки, постижимо ли е?

Да, постижимо е. Платформата Tixi MaaS е място, където пътникът е в центъра на услугата, което му позволява лесно да планира, резервира, плаща и използва услуги за мобилност - само с няколко клика на телефона си. Дигиталната трансформация е вече тук и очакванията на хората за бързи, надеждни, удобни и индивидуализирани услуги се увеличават. Потребителите не искат да ограничават очакванията си, а изискват услуги, които да ги надхвърлят. За да съумеем да отговорим на тези изисквания, трябва да се обърнем към технологичните решения на утрешния ден - интегрирани екосистеми за градска мобилност, които с навлизането на 5G технологиите, IoT датчиците и алгоритмите, върху които работим, с помощта и на AI за градската мобилност, ни дават реалната възможност да предлагаме услуги с добавена стойност за потребителите. Силно вярвам, че това е правилната посока, защото "градовете на бъдещето" ще бъдат такива, каквито ги създадем заедно.