🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Глобалното партньорство между KMPG и ServiceNow предоставя възможност за кариера и в България

Светослав Спасов - изпълнителен директор на KPMG IT Service, и Маркус Кемпкес - директор за Централна и Източна Европа в ServiceNow

Глобалното партньорство между KMPG и ServiceNow предоставя възможност за кариера и в България
Глобалното партньорство между KMPG и ServiceNow предоставя възможност за кариера и в България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Към момента глобално има незаети около четири милиона позиции за разработчици, а в Европа са около една трета от тях, или около 1.2 млн. Тези числа ясно показват мащаба на проблема и мотивират организациите да намерят ефективно дългосрочно решение.

Какъв е правилният път за справяне с това предизвикателство разказват Светослав Спасов - изпълнителен директор на KPMG IT Service, и Маркус Кемпкес - директор за Централна и Източна Европа в ServiceNow. По-рано този месец двете компании обявиха разширяването на своето партньорство в региона, което ще им помогне да разраснат допълнително своя бизнес и заедно да преодолеят трудностите, с които се сблъсква светът в момента.

"Всички бизнеси, които знаем и виждаме в региона, са повлияни не само от една криза, а от няколко. Имаме криза на веригите на доставки, финансова криза, геополитическа криза, дори войни. Виждаме застаряващите общества, т.е. имаме демографска криза и макар да е една от най-бавните, тя е криза и е свързана с таланта", споделя Маркус Кемпкес. През последните 20 години продажбите и спечелването на по-голям пазарен дял бяха основаната грижа на компаниите, но сега вече не става дума за липса на проекти, а за това кой да ги изпълнява.

Езерото с ИТ рибите е празно

В тази връзка двамата мениджъри са категорични, че не може вече да се търсят кадри единствено в ИТ сектора, трябва да се обърне поглед към всички сфери, а компаниите да насочат своите усилия към преквалификация на хората. По този начин ще се даде поле за развитие и на онези специалисти, които е много вероятно заради дигитализацията и автоматизацията на процесите да изгубят работата си през следващите 10 - 15 години.

"Смятам, че трябва да преквалифицираме повече хора, които не идват от ИТ сферата, защото в момента всички фирмени стратегии са за търсене в едно и също "езеро". Всички искаме ИТ риби, но езерото е празно", посочва Маркус Кемпкес. Според него това, макар да е заплаха за растежа на организациите в цялата ИТ и софтуерна индустрия, представлява и огромна възможност за компании като KPMG IT Service и ServiceNow.

Например ускоряването на дигитализацията налага все повече необходимостта от експерти, притежаващи консултантски умения, които да могат да преструктурират фирмените процеси, да ги поставят в системи, да ги индивидуализират и същевременно и интегрират със съществуващите платформи. Именно това е бъдещето на софтуерната разработка и тук се отваря ниша за специалисти, мислещи извън кутията. За подобен тип работа са идеални хора с аналитични умения, независимо от сферата, в която са се развивали досега.

"В ServiceNow, когато наемаме хора, търсим т.нар. нагласа за развитие (growth mindset), което е най-важният критерий. Това означава да искаш да учиш и да разширяваш своите граници. А след това обръщаме внимание на способността не толкова за вписване в организационната култура, колкото за нейното допълване. По този начин търсим хора, които да допринесат към нашата култура", обяснява Маркус Кемпкес. Според него този подход вече успешно се прилага и в KPMG IT Service у нас, които привличат кадри не само от България, но също така от целия регион и света.

Примерът на KPMG IT Service за изграждане на талант

Намирането на кадри обаче е първата стъпка от преодоляването на недостига на ИТ специалисти. Впоследствие те трябва да бъдат обучени и точно в тази насока работи усилено KPMG IT Service в България. Неин основен фокус и инвестиции през следващите години ще бъдат вътрешните обучения и сертифициране. За Светослав Спасов именно изграждането на специалисти във фирмата е ключово за успеха, тъй като нужната им комбинация от технологични и консултантски умения на практика се оказва, че не присъства на нашия пазар.

"Ние търсим умни, талантливи хора, които разбират технологиите. Не е необходимо да имат инженерно образование, но трябва да разполагат с добри бизнес аналитични умения и добро разбиране на процесното инженерство. Те могат да бъдат бакалаври или професионалисти, идващи от различни индустрии - от сферата на банкирането или застраховането, от производството, счетоводството и т.н. - които искат да сменят кариерата си", разказва Спасов. Той допълва, че ключово за перфектния кандидат е желанието за надграждане на знанията и способностите. Освен това важни са езиковите и комуникационните умения, особено съществени при онези бъдещи специалисти, които ще работят директно с клиентите.

Kомпанията планира тази есен да стартира добре структурирана обучителна програма в сътрудничество с ITCE и ServiceNow за въвеждане на ServiceNow решения, през която да преминат няколкостотин души през следващите три години. Светослав Спасов се шегува, че тази стъпка едва ли ще разреши целия проблем с недостига на 1.2 млн. ИТ експерти в Европа, но определено партньорството има амбиция да предложи своя принос в тази посока. А може би дори още по-важно - компанията дава добър пример и идеи на другите организации в сектора как могат да се справят с липсата на таланти в технологичната сфера. Всъщност KPMG IT Service вече има богат опит в развитието на културата за учене през целия живот, като само за последните 3 години инвестира повече от 1.6 млн. лева в другите си две академии - ERP и Cloud & DevOps, в които обучи над 100 квалифицирани младши специалисти.