Компанията за телефони втора ръка Swipe.bg набра 1 млн. лв. финансиране

В рунда влизат фондовете Vitosha Venture Partners, NV3 и редица ангелски инвеститори

Михаил Димитров, съосновател и изпълнителен директор на Swipe.bg
Михаил Димитров, съосновател и изпълнителен директор на Swipe.bg
Михаил Димитров, съосновател и изпълнителен директор на Swipe.bg    ©  Капитал
Михаил Димитров, съосновател и изпълнителен директор на Swipe.bg    ©  Капитал
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Българската компания Swipe.bg е набрала 1 млн. лв. инвестиция за разширение на бизнеса си с употребявани телефони
  • От тях 600 хил. лв. идват от фондовете Vitosha Venture Partners и NV3, а останалите - от бизнес ангели
  • Приходите на компанията за първата оперативна година ще са около 1.1 млн. лв.

Българската компания за смартфони втора употреба Swipe.bg е набрала 1 млн. лв. инвестиция, чрез която да разшири операциите си. Парите са набрани от два фонда - Vitosha Venture Partners и NV3 - както и голям брой ангелски инвеститори. И двата фонда работят предимно с публични средства от Фонда на фондовете. Инвестицията е за общо 15% от дяловете в компанията, което я оценява на над 6 млн. лв.

От общия рунд 400 хил. лв. идват от Vitosha Venture Partners, 200 хил. от NV3, а останалите 400 хил. лв. са разделени сред редица бизнес ангели: Питър Барон и Денис Горбунов от TBI Bank; Пресиян Каракостов от PubGalaxy и PhoneArena; Георги Брашнаров и Съби Ангелов от "Немечек България"; Мартин Марков, Деян Геновски и Ралица Иванова от Appolica; Данета Желева от "Индустриален холдинг България"; и Ивайло Иванов от Iuvo. В рунда влизат и ангели от CEO Angels Club.

Swipe.bg е основана през септември 2021 г. и започва да работи месец по-късно. Създадена е от Михаил Димитров, финансист и бивш мениджър в "Карол", "Нова" и OLX; Огнян Попов от Broshura.bg, която бе придобита от германската Offerista в началото на 2020 г.; и Никола Павлов, съосновател и технически директор на "Грабо".

Дружеството "Суайп БГ", през което компанията оперира, все още няма пълна финансова година, но според Михаил Димитров, изпълнителен директор на компанията, приходите за 2022 г. ще бъдат около 1.1 млн. лв., което е значително над очакванията. В момента в компанията работят 14 души, като екипът ще се разширява в посока повече специалисти по продажби, които да разработят и корпоративни канали.

"Още в началото получихме пресийд инвестиция от 25 хил. евро от Vitosha Venture Partners. Това не беше голямо финансиране, но и нашата цел беше друга: да влезем в радара им, да свикнем с процеса по взимане на финансиране от фонд, те да знаят кои сме и когато дойде време, да участват в по-сериозно финансиране. Така и стана", казва Димитров. Набирането на финансирането е започнало през май.

Новият пазар на старите телефони

Swipe.bg предлага поправени използвани телефони на цени, вариращи между 15% по-ниски от пазарните за нови модели и 50% по-ниски за по-стари модели. Компанията изкупува използвани телефони от потребители, като им дава бърза оценка чрез платформа на сайта си, след което, ако има нужда, ги ремонтира. "Около 70% от телефоните пристигат в състояние, в което веднага могат да бъдат пуснати за продажба. При 30% се налагат малки ремонти. В най-честия случай става дума за смяна на батерията, защото вече не е на пълен капацитет. Други чести случаи са счупени стъкла на дисплея и изгорели пиксели", казва Димитров.

Основната част от инвестицията ще отиде в разширение на инвентара на Swipe.bg. Димитров казва, че интересът и доверието към компанията се е увеличил значително след добавянето на повече модели на сайта. "Без да пипаме нищо по маркетинга, приходите ни се вдигнаха десет пъти за четири месеца, след като на сайта вкарахме повече модели. Единствено и само заради разнообразието на сайта", казва Димитров.

Освен това той иска Swipe.bg да разработи канали за работа и с телекомите и големите вериги за техника, така че предварително в договорите на потребителите да бъде вписано, че могат да върнат телефоните си, ако са в добро състояние, срещу част от оригиналната му стойност. Допълнително компанията ще добави и верига от партньорски сервизи, в които хората да могат да оставят телефоните си, защото така се премахва част от недоверието на потребителите към бизнес модела. "Хората се притесняват да изпратят телефона си по куриер, за да можем ние да видим дали е в състоянието, което описват", казва Димитров.

Swipe.bg вече има конкуренция в нишата си - Flip.bg, която е собственост на румънската eMAG. Димитров казва, че конкуренцията е добре дошла и че макар да няма официална статистика, пазарът на телефони втора ръка в България, по оценка на компанията е около 150-200 млн. лв. "Ние, като първи на пазара, имаме висок шанс да вземем голям пазарен дял", добавя той.