Нови пари за стари телефони: Swipe.bg набра още 1.4 млн. евро

Приходите на компанията за употребявани телефони са се повишили пет пъти през 2023 г. до малко под 5 млн. лв.

Основателят на Swipe.bg Михаил Димитров очаква поне двоен ръст на приходите през 2024 г.
Основателят на Swipe.bg Михаил Димитров очаква поне двоен ръст на приходите през 2024 г.
Основателят на Swipe.bg Михаил Димитров очаква поне двоен ръст на приходите през 2024 г.    ©  Надежда Чипева
Основателят на Swipe.bg Михаил Димитров очаква поне двоен ръст на приходите през 2024 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Swipe.bg, която продава употребявани телефони, набра още 1.4 млн. евро след 1 млн. лв. инвестиция през 2022 г.
  • Инвеститори са фондовете Vitosha Venture, NV3, Sofia Angels Ventures и множество бизнес ангели.
  • Приходите на компанията са се повишили пет пъти през 2023 г., до малко под 5 млн. лв.

Когато в края на 2022 г. Михаил Димитров, основател на компанията за търговия на телефони втора употреба Swipe.bg ("Суайп БГ"), обяснява концепцията си пред "Капитал", той я кара да звучи почти без риск. Според него в България има огромна незапълнена ниша при търговията със смартфони. Почти всички телефони, които се продават в България, са нови, а тези, които не са, се разпространяват през платформи с висок риск, без гаранция за потребителя. В развитите западни пазари търговията с използвани телефони е в пъти по-голяма като процент от продажбите. Съответно България е неразработен пазар и няма причина той да не заработи като в останалите държави.

Година и половина по-късно твърдението на Димитров се доказва като вярно. През 2023 г. компанията му Swipe.bg отчита малко под 5 млн. лв. приходи, близо петкратно увеличение спрямо година по-рано. И макар годината да е на загуба, последните месеци вече са на печалба, според Димитров, без това да е търсен ефект. Всичко това е станало с едва 13 служители към края на 2023 г., само с един повече, отколкото година по-рано. Към всички тези числа се добавя и още едно - 1.4 млн. евро нова инвестиция, която идва малко над година след първото финансиране от 1 млн. лв.

Инвеститори в компанията и този път са фондовете Vitosha Venture и NV3, които работят предимно с ресурс от държавния Фонд на фондовете. И за двата фонда това са сред последните им сделки въобще, след като мандатът за инвестиции изтече в края на 2023 г. Освен тях в рунда влиза още фондът Sofia Angels Ventures, както и редица бизнес ангели, някои от които инвестираха и в първия рунд: Петр Барон и Денис Горбунов от TBI, Георги Брашнаров от "Немечек", Пресиян Каракостов, Данета Желева и други. Димитров остава мажоритарен собственик с 53.8% от дяловете. Ако се изчисли цената на акция при новото вдигане на капитала, то оценката на компанията е почти 10 млн. евро.

Старо, но почти ново

Swipe.bg купува, реставрира и продава използвани телефони. Според Димитров интересът към компанията е висок, защото цените са осезаемо по-ниски, отколкото в търговската мрежа, а качеството често е сходно. "Търсенето за подобен тип устройства е голямо и това е логично, защото всеки би желал да си купи сигурен телефон на по-ниска цена. Ние нямаме проблем с търсенето, проблемът в този сектор е как идват телефоните, кой ни ги продава, кои са каналите", казва Димитров.

В момента в Swipe.bg влизат по около 1000 телефона всеки месец. Те се разпределят в три категории - такива, които могат веднага да бъдат препродадени; такива, които имат нужда от възстановяване (най-често смяна на батерия или дисплей); както и такива, които се връщат при първоначалните си собственици, в случай че те не са доволни от предложената цена, телефонът се окаже фалшив или краден. Според Димитров от крайния брой телефони около 75% се продават в рамките на един месец.

Последните две възможности, макар да не са толкова често срещани, показват на Димитров, че пазарът с използвани телефони в страната наистина е неразработен, и донякъде обясняват защо толкова много хора предпочитат да купят телефон от Swipe.bg, вместо да пробват късмета си от платформи като OLX.

"Каквото влезе при нас, излиза. Има месеци, в които дори продаваме повече, отколкото изкупуваме. Преди това обаче сме захранили инвентара с покупки на демонстрационни телефони или от корпоративни клиенти", казва Димитров. Продажбите са почти изцяло към крайни клиенти. През изминалата година Swipe.bg има няколко продажби на едро към бизнеси - например към Juno Hotel Sofia или софтуерни компании, които ги използват, за да тестват приложенията си. Тези случаи обаче са изключение.

Swipe.bg променя пазара на телефони, в който доминират телекомите и големите търговски вериги. Те обаче не възприемат компанията като конкуренция, поне според Димитров. Той дава за пример, че вече има партньорство с "Техномаркет" и "Зора", където клиенти могат да върнат старите си телефони. В "Зора" Swipe.bg работи като "магазин в магазина", докато служителите на "Техномаркет" биват обучавани и работят под собствения си бранд. Това се оказва удобен модел за всички страни, включително и потребителите. Димитров дава пример, че един нов телефон за 2000 лв. може да падне почти наполовина като цена, ако клиентът върне стария си телефон, а след това остатъчната сума може да бъде разсрочена чрез потребителски кредит.

Няколко пъти повече локации, няколко пъти повече хора

Целите пред Swipe.bg през тази година са няколко. Първата е значително разширение. От досегашните три локации за изкупуване и преглед на телефони компанията се цели да достигне около 60 към края на годината. "За да стане това, имаме доста оперативна работа. Не само трябва да преработим цялостната си система, но и да наемем хора", казва Димитров.

Голямото предизвикателство в този план ще бъде стоварването на значително повече на брой устройства, които трябва да бъдат прегледани бързо - причина, поради която Димитров обмисля разширение и на офиса на компанията, който в момента е раздробен на няколко помещения в търговска сграда близо до "Захарна фабрика". Скоростта е важна не само защото компанията дава почти веднага оферта на продавачите, но и защото инвентарът трябва едновременно да бъде достатъчно пълен и да върви бързо.

Другият план е още в първите три месеца на новата година Swipe.bg да пусне сайтове в Гърция и Румъния, а до края на годината - и в други страни от Източна Европа. "Целта тук е да имаме статут на международна компания и след това да започнем да разрастваме търсенето. Заради очакваната голяма вълна от инвентар от нашите партньори искаме да имаме готовите инструменти и канали да продаваме инвентара и извън България", казва Димитров.

Проблемът с инвентара се появява в почти всеки отговор при разговора с Димитров. Освен партньорствата с физическите вериги той казва, че през тази година Swipe.bg ще започне и дигитална програма за онлайн изкупуване, която се чака от "дълъг списък онлайн магазини". Допълнително компанията преговаря и с лицензираните търговци на телефони на Apple в България, които често също предлагат приемане на стар телефон, но само за да се приспадне цената му от тази на нов модел.

Това е и най-големият разход на бизнеса до този момент. Димитров казва, че в началото компанията не е имала достъп до оборотен капитал като кредитни линии от банки, затова по-голямата част от средствата от първата инвестиция е отишла в посока изкупуване на устройства. Сега новите пари ще идат за оперативно разширение на бизнеса.

Мащабните планове за разширение в Източна Европа повдигат въпроса и за следващо финансиране. Димитров, който е финансист по образование, казва, че няма ограничения откъде може да дойде то - фондове за рисков капитал, излизане на пазара BEAM към Българската фондова борса (БФБ) или европейски програми за подпомагане на кръговата икономика. Всъщност според него дори не е нужно да се стига до ново външно финансиране, стига компанията да върви добре.

"Идеята не е на всяка цена да се финансираме. Идеята е да създадем устойчив бизнес, с който да генерираме добавена стойност за своите съдружници чрез дивиденти и рентабилност. Приоритетът ни е да растем и ако това е свързано с набиране на допълнителни средства, ще го направим. Нямаме притеснения откъде ще дойдат те", завършва Димитров.

Q&A

Каква е целта ви за 2024 г.?

- Миналата година бизнесът порасна пет пъти до 5 млн. лв., тази година целта ни е да достигнем 10 млн. лв. приходи. Бих казал, че това е дори консервативна цел, защото през изминалата година имаше дори месеци, в които бизнесът ни се удвояваше.

Ръст или печалба?

- В последните месеци на миналата година бяхме на печалба, но това не е цел за момента. Нуждата от подобна услуга и пазарът са големи и все още няма толкова много играчи не само в България, но и в Източна Европа. Целта ни е да сме много бързи и да грабим бързо от пазара. Не постоянно да сме на печалба, а да растем с бързи темпове. В същото време, имайки предвид нашия бизнес модел и нуждата от капитал, трябва да сме внимателни и да поддържаме баланс между ръст и устойчивост.
Все още няма коментари
Нов коментар