🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Softline вече е Noventiq – глобален ИТ лидер с предприемаческа ДНК и локален експертен опит

Ерве Теслер - президент и главен оперативен директор на Noventiq

Ерве Теслер - президент и главен оперативен директор на Noventiq
Ерве Теслер - президент и главен оперативен директор на Noventiq
Ерве Теслер - президент и главен оперативен директор на Noventiq
Ерве Теслер - президент и главен оперативен директор на Noventiq
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компанията

Компанията Noventiq е листвана на борсата в Лондон и оперира в почти 60 страни, като има над 5700 служители. Тя е сред водещите доставчици на решения за цифрова трансформация и киберсигурност, обслужвайки малки и големи фирми както в развиващи се пазари, така и в утвърдени икономики. В България отваря офис преди 4 години под името Softline. Стратегията на компанията, новите предизвикателства и плановете за развитие коментира Ерве Теслер, президент и главен оперативен директор на Noventiq.

Визитка

Ерве Теслер е президент и главен оперативен директор на Noventiq. В ролята си на президент и главен оперативен директор Ерве Теслер внася богат опит в изграждането на стратегията за развитие на разнообразни, високоефективни екипи в различни географски области с допълващи се функции в Noventiq. Теслер е добре запознат с постигането на резултати и ръководенето на инициативи в глобален мащаб, за трансформирането на международни операции и процеси в цялата компания. Последната позиция в богатата му автобиография, преди да стане част от екипа на Noventiq, е изпълнителен вицепрезидент, отговарящ за международните операции в Xerox, която заемa между 2017 и 2020 г. В това си качество Теслер изиграва ключова роля в оформянето на стратегията на Xerox, докато ръководи оперативни екипи в повече от 150 страни в Европа, Средния изток и Африка, Латинска Америка, евразийските страни и Индия. По време на кариерата си в Xerox Теслер заема и няколко други висши мениджърски позиции, включително ръководител на операциите в Централна и Източна Европа, Израел и Турция; президент на филиала на Xerox в Бразилия; главен оперативен директор за пазар Латинска Америка; президент на операциите на развиващите се пазари и президент на корпоративните операции.

Живеем във времена със сериозни предизвикателства - пандемия, енергийна криза, война. Какво означават тези предизвикателства за вашите потребители и за вас като компания?

- Аз съм позитивно мислещ човек, затова разглеждам в положителен аспект предизвикателните обстоятелства. Смятам, че всички последователни кризи изградиха едно по-високо ниво на устойчивост. Натрупването им накара много хора да си мислят, че всичко ще се срине. Но ние като човешки същества умеем да се адаптираме и преминаваме през кризите, излизайки от тях по-силни, по-добри и по-гъвкави. Парадоксалното е, че повечето от тези кризи създадоха огромни възможности за технологичната индустрия.

Ковид е идеален пример, особено заради бързото преминаване към работа от вкъщи. Всеки традиционен бизнес се затрудняваше по време на пандемията с изключение на технологичните сектори. Хората започнаха да работят от дома си, а фирмите - да гледат по съвсем нов начин на операциите, на взаимодействието между хората, на продажбите и контактите с клиенти, на управлението на служителите. Това означаваше огромна трансформация на много нива, а това предполагаше и големи промени в самите технологии.

Аз самият разчитах на своя iPhone и на iPad, започнах да използвам огромно количество приложения, за които нямах и представа преди, и не става дума само за видеоконференции, а за десетки други.

Но тази бърза промяна налагаше и бързо да подсигурим целия поток от информация. Киберсигурността излезе на първо място в дневния ред, тя бе "избутана" на преден план по-бързо от динамиката на работа от вкъщи. Служителите трябваше да работят у дома със собствени устройства и в собствената си мрежа, използвайки собствена WiFi мрежа. И технологичните фирми трябваше да предоставят средства на служителите си как всичко това да става по сигурен начин, със защита на важната информация и целия поток от нови данни.

Но, освен че се появиха много предизвикателства пред технологичния бизнес, той даде на нас, човешките същества, сериозни предимства и подкрепа. Вярвам, че всичко в развиването на нови технологии е свързано с хората и подобряването на техния живот. Може да имаме колкото искате нови технологии, но ето че водим това интервю на живо, като човешки същества. Това е важно и несравнимо като изживяване с което и да е приложение, чрез което можеше да се случи.

Затова промените имат два аспекта. Единият е самата технология и как я използваме в полза на хората. За повишаване на тяхната продуктивност и ефективността на тяхната работа, но и за подобряване на баланса между професионалния и личния живот. Хората получиха възможността да прекарват повече време вкъщи с децата, но в същото време да продължават да са продуктивни.

Вторият важен аспект са човешките контакти, взаимоотношенията между хората. Аз например пътувам непрекъснато именно защото нищо не може да замени личните срещи на живо. Вече се срещнах с българския екип, разговарях с клиенти, с доставчици, с партньори. Това можеше да стане и чрез видеоконферентни обаждания, с повече екипи и в по-голям състав, но не можете да почувствате общуването и взаимоотношенията по същия начин.

Сега, след ковид, геополитическата ситуация предполага много промени почти във всяка сфера и в целия свят. Те оказват допълнителни въздействия върху икономиката и трябва да се справим с тях. Смятам, че има огромни възможности пред технологични играчи като нас да продължат да разрастват своя бизнес, но като предоставят повече стойност на клиентите си

Това означава ли, че цифровата трансформация е ключова за Noventiq?

- Да, но всяка цифрова трансформация е придружена от подобрена сигурност. Мултиоблачният бизнес, киберсигурността и персонализираните услуги са в основата на нашия растеж. Използваме партньорства с най-добрите световни технологични компании като AWS, Microsoft, Google, Apple, HP, Dell, Cisco, но комбинираме техните силни марки и изключително добре проектирани решения с експертния опит на специалистите от Noventiq, който е фокусиран върху местните пазари. Ние сме "стъпили здраво" на локално ниво.

Ако се върна към темата за човешките същества, нашите специалисти си взаимодействат, ангажирайки лично клиенти от различни заинтересовани страни, независимо дали става дума за малка фирма, за голямо предприятие или за държавна институция. Всички ние заедно осъществяваме това пътешествие към облака, към киберсигурността и към услугите.

Именно това е мотото на нашата нова марка Noventiq - с глобален експертен опит да постигаме локални резултати, и аз съм голям фен на тази концепция, която наричам GloCall. Тоест, от една страна, разполагаме с глобални умения, глобални компетенции, глобални активи. Но сме и силно децентрализирани, защото вярваме в местните постижения. В края на краищата клиентът е тук, в страната, и има нужда от наши специалисти на място. Крайният клиент разпознава бранда на Microsoft например, знае, че зад него стои мощна технологична сила, на която може да се довери, и затова избира решение на Microsoft. Но след това се нуждае от взаимодействие с компания като Noventiq на местно ниво. Така че този вид колаборация между глобално и локално е много важното измерение за успех в бизнеса.

В продължение на десетилетия работих в голяма американска мултинационална компания и винаги е било трудно да се намери балансът между централизираните продукти и решение, което да пасва на всички. Философията, че продукт или услуга, които работят добре в Ню Йорк или в Кънектикът, ще вършат работа и за компании в Близкия изток или в Латинска Америка, просто не работи. Реалната ситуация е много по-сложна.

Може би защото малка фирма от Ню Йорк или Индия в България например би била в категорията на големите компании?

- Да, това също е важно, това са различни измерения. И има нужда от гъвкавост, адаптивност и от това, което наричам локална приложимост. Така подхождаме и към нашите клиенти в България. Това означава наши местни специалисти, които предлагат персонализирани решения, разбирайки задълбочено бизнеса, предизвикателствата и възможностите на клиентите и, както казахте, те ще бъдат много различни тук от тези в Мумбай в Индия или в Сао Пауло в Бразилия. Noventiq има уникалната способност да предостави тази гъвкавост с локалното си присъствие.

Защо решихте да промените името на компанията, какво се крие зад този акроним?

- Това не е акроним. Компанията бе преименувана от Softline на Noventiq, което означава много неща. Но нека се върна малко по-назад, към началото. Softline бе създадена преди 30 години във време, когато софтуерът беше всичко, в технологиите софтуерът бе навсякъде. Затова името Sofline бе изключително мощно и смислено. Но в днешния свят софтуерът е "масова" стока, всичко е свързано с дигиталната трансформация, с мултиоблачната среда, както и с киберсигурността и изкуствения интелект.

Вярвам, че настъпи подходящият момент да изберем ново име, с което да покажем на нашите клиенти и партньори, че сме нещо много различно от това, което сме били преди години.

В самото име са вградени множество идеи. Noven означава новост, иновация, мислене "извън рамките". IQ може да се тълкува като коефициент на интелигентност, но и като нестандартно решаване на сложни проблеми. Същевременно в Ent (от Entrepreneur) е заложен предприемаческият дух на компанията, която продължава да използва и своята експертиза, но и стимулира новите идеи на бързоразвиващите се пазари. Така че това е възможност да изградим нова марка, която да е актуална през следващите 20 години.

Споменахте, че обслужвате различни типове потребители, в кои бизнес сектори сте се фокусирали?

- Смятам, че на първо място е правителственият сектор. Правителствените организации са доста по-комплексен сегмент, има редица регулации, а все още голяма част от документацията е хартиена. Но да се върна към първия ви въпрос за кризите. Правителствата по целия свят нямат друг избор, освен да ускорят прехода си към цифровизация. И именно по отношение на дигиталната трансформация правителствата трябва да са водещи заради начина, по който те трябва да взаимодействат с нас, с гражданите и с фирмите. В този сектор има огромни възможности за улесняване, за ускоряване на много процеси, така че предприемачите да създадат своя фирма за два дни, а не за 2 години или за 2 месеца. Така че в правителствения сектор има огромен потенциал.

По отношение на корпоративния сектор важни за нас, включително в България, са финансовите и застрахователните дружества. Имаме и редица клиенти - производствени предприятия, както и технологични фирми. В това отношение нашата компания е сякаш "от двете страни на огледалото". Ние сме партньор на доставчиците, от които получаваме съвременни технологии, но същевременно им предоставяме наши решения, така че имаме доста клиенти и от технологичния сектор.

Малкият и средният бизнес е нещо повече от пазарен сегмент. Той е много голям и има много голяма тежест в икономиката на всяка страна, включително в България. Но тези фирми представляват огромна възможност, защото Noventiq по същество e играч на нововъзникващите пазари. Днес оперираме в повече от 60 развиващи се страни, което означава голям глобален отпечатък. Но ние се адаптираме на всеки от тях, защото знаем, че няма едно решение за всички нужди. Не може едно решение да е подходящо и за България, и точно същото да бъде внедрено в Индия, Виетнам, Малайзия или Дубай. Но също така виждаме, че на всички тези пазари най-бързо развиващите се компании са малки и средни фирми, и особено малките.

Ще ви дам пример от моя професионален живот. Когато бях в Бразилия от 2007 до 2009 г. в Xerox, срещнах основател на малка фирма за технически услуги. Започнахме да си партнираме, те предоставяха услуги с добавена стойност за свои клиенти с продукти на Xerox. Когато се присъединих към Noventiq преди 10 месеца и обмисляхме нашата стратегия за Бразилия, потърсих този човек и разбрах, че неговият бизнес вече надхвърля 2 милиарда долара. Така че е важно да подкрепяме малки фирми на ранен етап и наистина да им помогнем, да подкрепим тяхното развитие с всички наши иновации, услуги и решения от ключови доставчици. И тази подкрепа се простира и до човешките отношения.

Давам този пример, защото наистина трябва да обърнем внимание на малкия и средния бизнес. Някои от малките фирми в България днес, след 5 или 10 години могат да станат бизнес с 1 милиард долара оборот, особено ако се развият в регионален мащаб.

Създали сте центрове за експертност в различни сектори като финтех, AWS, образование. Това означава ли, че тези специалисти ще внедряват технологии в различни страни?

- Все още сме в процес на изграждане на няколко географски глобални центъра за доставка на услуги. Днес имаме много голям бизнес в Индия. За да дам усещането за историята на нашия успех там, открихме своя офис в страната през 2014 г. с по-малко от 10 служители и оборот около 2 милиона долара. През първата половина на фискалната 2022 г. Noventiq - Индия, има оборот над 315 милиона долара, като бизнесът за първото тримесечие е скочил с 43%. Така че спокойно можем да прогнозираме удвояване на оборота. Имаме много добра експертност чрез глобален център за доставка на решения за киберсигурност. Но ние развиваме такива центрове и в други страни по света.

В сферата на киберсигурността имаме повече от 300 активни проекта, изпълнявани при наши клиенти, и вече сме изградили център за върхови постижения с повече от 100 експерти по киберсигурност. Това е само един пример. И тъй като гледаме все повече към навлизането в мултиоблачните услуги, киберсигурността, изкуствения интелект, непрекъснато разширяваме тези центрове, като съчетаваме органичен и неорганичен растеж. През последните 12 месеца придобихме 8 компании, което е доста агресивна стратегия. Имам предвид, че пуснахме акции на Лондонската фондова борса през октомври 2021 г., IPO процесът беше много успешен и набрахме сериозна сума, част от която инвестирахме в целеви придобивания.

С тези придобивания ние се стремим да добавим таланти и способности. В Индия наскоро придобихме компанията Value Point System, базирана в Бангалор, която е топ експерт в киберсигурността. Това е възможност и за тях да се присъединят към Noventiq, която има глобален отпечатък и може да разшири техните възможности и да използва тяхната експертност по целия свят, включително в България и останалите страни от Източна Европа. Ние изграждаме все повече такива центрове за върхови постижения за бизнеса там, където вярваме, че клиентите се нуждаят най-много.

Какви са плановете ви за 2023 година? Какъв тип компании бихте придобили - доставчици на решения, стартиращи фирми?

- Това е добър въпрос. От гледна точка на амбициите ни и "златната гледна точка" искаме да запазим сегашния си фокус върху растежа. Публичните данни за последните 3 тримесечия показват, че приходите ни са се увеличили с над 40%, което можем да наречем и хиперрастеж, а печалбата е скочила с над 60%. Така че бизнесът се развива наистина много добре.

По отношение на плановете ние следваме триизмерна стратегия на развитие, която лесно се представя.

Първото измерение е географската експанзия. Това включва навлизане в повече държави, но то става по различен начин. През последното тримесечие отворихме офис в Сингапур, където регистрирахме ново юридическо лице, т.е. растем органично. Но ние стъпихме и в Дубай, като там преди няколко месеца придобихме дубайската компания Seven Seas Technology, но това пак е географско разширение на бизнеса.

Вторият стълб в стратегията е "експанзия на способностите", включващ разширяване на портфолиото от услуги. В това отношение се стремим да придобиваме компании, които да допринесат с нови умения и способности, които ще подобрят нашите. Това е примерът с Value Point System в Индия. Чрез техните квалифицирани специалисти разширихме нашия Център за върхови постижения в киберсигурността в Дарампур.

Третият стълб е по-базов, ориентиран е към разширение на търговските канали. По този начин се стремим да увеличим клиентската си база, да разширим своето присъствие в страна, в която вече имаме офис. Ако обмисляме придобиване в България, е ясно, че не започваме от нулата. Подобно придобиване би могло да е на компания, която вече работи в някое от нашите основни бизнес направления, например партньор на Microsoft. Целта на такова придобиване е да ни осигури повече таланти. Но в повечето случаи се стремим да добавим повече и по-различни способности и експертност.

Недостигът на ИТ специалисти е глобален, но в тази сфера се появиха новини за масови съкращения в гиганти като Facebook, Microsoft, Amazon. Как се отразява това на Noventiq?

- Смятам, че това е "отворен прозорец" за фирми като нашата. Тези специалисти биха могли да донесат добавена стойност за нашия бизнес. Но когато ме питат за войната за таланти, винаги казвам, че трябва да имаме правилното стойностно предложение за служителите и те да видят, че се присъединяват към бързоразвиващ бизнес, това е добра сделка и за нас, и за тях. Винаги, когато имаме отворена позиция, успяваме да намерим добри кандидати.

Специалистите в тези глобални центрове работят ли по проекти във всички страни?

- Да, техният експертен опит и умения ще въздействат върху бизнеса ни в целия свят. Но в Noventiq ценим нашата стратегия да инвестираме в дадена страна, точно за нуждите на тази страна. Индия отново е добър пример. Стратегията ни е да инвестираме в Индия и за потребителите в Индия. Искаме да бъдем мощен технологичен център в Индия, включително чрез придобиването на фирми като Value Point и останалите. Вярваме, че чрез присъединяването им към Noventiq те могат да предоставят повече услуги на индийските потребители, но същевременно да развият своя бизнес и в други страни и региони, пренасяйки обратно опита от тези външни проекти и в Индия.

И тук не става дума да наемаме хора в дадена страна, защото нивото на заплащане е по-ниско от съседни държави или други региони. Искаме да изградим жизнеспособни организации, които да носят добавена стойност на локалния бизнес. Но и имаме нужда от тези глобални центрове с експертен опит.

Какви са плановете за развитие на българския офис и бизнеса ви тук?

- Смятам, че България е един вид стартъп. Отворихме офис тук преди около 4 години с двама служители и, образно казано, с 1 долар приход. Днес броят на служителите е 5 или 6 пъти по-голям, а бизнесът ни е скочил 30 пъти. Освен това знам, че България е естествен технологичен хъб. Разбрах наскоро, че дори по време на пандемията от ковид през 2020 г. IT индустрията в България е растяла с двуцифрен темп, което е нещо уникално.

Споменахте, че основният ви фокус са развиващите се пазари, а не зрели пазари като САЩ и Западна Европа. Търсите по-високо ниво на печалба заради акционерите ли?

- Има няколко различни аспекта. Все още вярвам, че когато предлагаме наистина уникални решения на такива пазари, можем да им помогнем да прескочат в напълно нов етап от своето развитие. Образно казано, да преминат директно от аналогови телефони към iPhone 14. Това е така, защото тези организации не са обременени от наследството на стари и тежки системи, в които са направени огромни инвестиции. В предишна организация започнахме да обсъждаме как да преминем към облачна платформа, но голямата спирачка беше направената 5 години по-рано милионна инвестиция в друга, по-стара технология.

Така че Noventiq се стреми към развиващите се пазари заради бързо развиващата се икономика. Бизнес организациите, включително правителствата, имат възможност да прескочат буквално от етап A на етап Z. Ние имаме огромна възможност да предоставим най-доброто налично, било чрез софтуер, хардуер, услуги, решения или киберсигурност.

Второто важно нещо е, че Noventiq е иновативна и предприемаческа компания, това е заложено в нашето ДНК. Така че ние сме в уникалната позиция да бъдем ключов партньор за потребителите във всички страни, в които оперираме.

Наблягам на факта, че нашият модел е изключително децентрализиран. И въпреки че сме публична компания с акции на борсата, което означава, че трябва да спазваме съответните стандарти за управление, все още имаме нещо на върха на нашата култура. Гъвкави и бързи сме и обичаме да поемаме пресметнати рискове. А на тези стартиращи пазари нещата се обръщат много бързо. Така че нашите екипи са подготвени да реагират много бързо.

Що се отнася до пазари като Западна Европа и Северна Америка, не е изключено това да бъде част от наша стратегия в бъдеще. Всичко е възможно.