Българската компания зад марката "Бочко" следи продажби за милиони на 5 континента по нов начин

Ваlkаn Ѕеrvісеѕ внедри облачната версия на BI софтуера Qlik Sense в "Лавена" АД

Българската компания зад марката "Бочко" следи продажби за милиони на 5 континента по нов начин
Българската компания зад марката "Бочко" следи продажби за милиони на 5 континента по нов начин
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От началото на годината българската компания "Лавена" следи и анализира продажбите си за над 40 страни по света по иновативен начин.

"Лавена" е един от водещите производители на натурално етерично лавандулово масло и един от най-големите производители на козметика на българския пазар. Освен популярните продукти за деца и бебета "Бочко" компанията притежава и марките "Моята природа", "Bebble", "Maternea", "My Rose", "Kiki", "Работливи ръце", "Hands@Work", "Footness" и "Sport Ready".

Към днешна дата компанията налага марките си на 5 континента и присъства успешно на най-големите пазари в света, сред които Китай, САЩ, Индия и други.

През 2022 г. продажбите на "Лавена" надминават 21 млн. лева, което представлява ръст с 15% на годишна база.

Правилните решения и развитието на компанията

Изпълнителният директор на компанията Константин Шаламанов разкри как се проследяват продажби за милиони на пет континента и какво се крие зад правилните решения, благодарение на които "Лавена" се нарежда сред лидерите в своя сектор:

"Вземането на бизнес решения е важен и сложен процес, който поставя предизвикателства пред мениджмънта на компанията. Вземането на правилни решения е гаранция за оцеляването на бизнеса, а бързото вземане на правилните решения е залогът за развитие на компанията."

В "Лавена" винаги са разчитали на софтуерни решения и дигиталната информация е била част от развитието на дружеството. Затова и необходимата информация винаги е била налична.

Преди внедряването на новата система достъпът до информация, ресурсите за ползването й и нейната точност се оказвали предизвикателство. Осигуряването на нужната информация отнемало повече време, обхватът на справките бил по-скромен. Всеки допълнителен разрез изисквал допълнителен ресурс от време.

След проучване на пазара на BI решения от "Лавена" спрели избора си на облачната версия на BI софтуера Qlik Sense. Peшeниeтo за бизнес анализи e внeдpeнo oт Ваlkаn Ѕеrvісеѕ, ĸoнcyлтaнтcĸa ИT ĸoмпaния c 30% пaзapeн дял*, зa ВІ в Бългapия, cъc зaвъpшeни ycпeшнo нaд 400 ВІ пpoeĸтa в Бългapия и чyжбинa.

"За нас беше важно доставчикът на продукта да разбира нашите нужди, да ни съветва в процеса по внедряване, да бъде наш партньор, а не просто да ни продаде продукт. Затова опитът и добрата репутация на пазара на Balkan Services бяха решаващи", мотивира решението на ръководството на "Лавена" Константин Шаламанов.

BI системата е внедрена през 2022 г.

с идеята да извлича, обработва и зарежда актуални данни за продажбите на "Лавена".

"Предложихме едно крайно решение, което съставляваше определени анализи и справки, подходящи за бизнес като техния", разказва Найри Масихи, ръководител отдел "Управление на проекти" в Balkan Services. Тя подчертава, че акцент в системата за бизнес анализи на "Лавена" е проследяването и анализът на търговските отстъпки, с които компанията работи с клиентите си.

Освен отстъпки BI системата на "Лавена" има и задължителните компоненти, показатели и характеристики, валидни за всеки бизнес - продуктов анализ, клиентски анализ и анализ на база на география и населени места. За ръководството е разработено информационно табло на ниво компания, което дава цялостен поглед над бизнеса във всеки момент, базиран на актуални и верни данни.

Примерен дашборд в Qlik Sense

Една възможност с много опции

"Лавена" разполага с интуитивен инструмент с предефинирани справки и анализи, както и гъвкав генератор, който позволява на крайния потребител да създава дизайна на справките и да избира сам какви характеристики, показатели и филтри да включи в тях. А възможността за запазване на различни селекции спестява време.

Чрез Qlik Sense ръководството на компанията и оторизираните потребители получават ежедневни справки на база актуални данни на минутата.

"Всички потребители на системата вече разполагат с достоверна и навременна информация, за да управляват по-добре процесите на продажби, за по-бързо откриване на проблемни зони и взимане на своевременни решения", казва Константин Шаламанов. Той допълва, че за мениджърския екип BI софтуерът е един ефективен инструмент за анализ и вземане на решения.

А кои са 4-те ключови показателя, които ръководството на "Лавена" следи на ежедневна база в Qlik Sense?

  • Продажби спрямо зададени цели и минали периоди;
  • Рентабилност на продажбите по клиенти/пазари/изделия;
  • Ефективност на провежданата политика;

  • Топ продажби и марж по клиенти и артикули.

Подходът на екипите

на "Лавена" и на Balkan Services към проекта е сходен, което се оказва един от факторите за успеха му.

"Опитът и професионализмът на екипа на Balkan Services много добре се комбинират с находчивостта и гъвкавостта на екипа на "Лавена". Опитвахме се да бъдем максимално коректни, ефективни и бързи. Това позволи да реализираме проекта в желания обхват и срок", категоричен е Константин Шаламанов.

Ваlkаn Ѕеrvісеѕ използва вътрешна експертност, базирана на дългогодишния опит и реализацията на множество BI проекти.

"В хода на проекта ние поетапно доставяхме компоненти на клиента, които да бъдат тествани. Така получавахме по-бърза и честа обратна връзка и се адаптирахме към неговите изисквания, за да вървим в правилната посока", допълва Найри Масихи.

Следващите стъпки в посока надграждане на BI системата на "Лавена" включват разширяване на обхвата на проекта към повече потребители, така че максимално много хора в компанията да разполагат с необходимата им информация по всяко време.

*По данни на ©1991-2023 CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.