Транспортът: По-малко товари и пътници

Спадът в производството и доставките на суровини и стоки, плюс непредвидимостта по пътищата за превозвачите правят сектора един от най-пряко засегнатите от коронавируса

Корабните компании очакват обемите да започнат бавно да се възстановяват през следващите седмици
Корабните компании очакват обемите да започнат бавно да се възстановяват през следващите седмици
Корабните компании очакват обемите да започнат бавно да се възстановяват през следващите седмици    ©  Reuters
Корабните компании очакват обемите да започнат бавно да се възстановяват през следващите седмици    ©  Reuters

Пръв на фронтовата линия на коронавируса безспорно е транспортът като един от най-пряко засегнатите сектори на икономиката. От една страна, има спад в производството и оттам в доставките на суровини и стоки, а от друга - пълна непредвидимост по пътищата за превозвачите, които не знаят в кой момент и къде може да се натъкнат на блокада.

"За да вземат адекватни мерки спрямо избирателите, политиците взимат неадекватни мерки спрямо икономиката", казва Христо Христов, собственик на автомобилния превозвач "Дискордиа". "Март и април ще работим при форсмажор и пълна непредвидимост", казва той. Около една седма от камионите му са ангажирани по транспорт от и до Италия, където в момента е и най-сериозният проблем в Европа. Камионите се движат в пълна неизвестност, казва той, като не се знае всеки един превоз от Италия дали ще го завършиш или не. "Не се знае ще те пуснат ли да влезеш, ще те пуснат ли да излезеш и да влезеш после в друга държава", казва Христов.

Шофьорът също може да откаже във всеки един момент да извърши даден курс. Ако нещо се случи с шофьора, също е неясно какво трябва да се направи - да остане на мястото на карантината или да се прибере у дома.

Засега превозвачите се опитват да компенсират тази несигурност в Северна Италия с превози на други пазари. Най-голям риск за тях остава това заразата и блокадата да се разпространи в други държави и най-вече в Германия и Франция.

Авиацията реагира по-бързо от сухопътния транспорт - трите най-големи авиокомпании на летище София на база брой превозени пътници вече направиха корекции на летателните си програми. "България ер" отмени полетите си от и до Милано до 27 март, като пътниците получиха правото за възстановяване на сумата и промяна на датата на пътуването си безплатно. Тези с полети до и от Милано в периода 29 март - 30 април 2020 г. имат право да получат пълно сумата за закупените билети или да сменят без глоба датата на пътуването при свободни места.

От Wizz Air съобщиха, че за 11 март - 2 април авиокомпанията свива полетите си до Италия с 60%, като на потърпевшите пътници се предлага или нова дата, или възстановяване на сумата. Ryanair намали полетите си до Италия с 25% за три седмици. От компанията обявиха, че забелязват значителен спад в резервациите за края на март и началото на април, както и увеличение на броя на неявилите се за полет пътници, особено от и в Италия. Компанията не очаква това анулиране да окаже съществено влияние върху насоките за текущата година (края на март 2020 г.), но е твърде рано да се каже какво влияние ще окаже епидемията върху печалбите.

По обобщени данни за ефектите върху цялата авиоиндустрия обаче трудно могат да се дадат към момента, като тя реагира ad hoc на турболенциите от коронавируса. От летище София не успяха да кажат какво е свиването на броя на пътниците и полетите, както и какви промени ще претърпят прогнозите им до средата на годината.

"През първия месец на 2020 г. показателите на летище София относно пътникопотока и самолетодвиженията показват растеж. Обслужените пътници са 558 601, което е ръст от 5.9% спрямо януари на изминалата година. С 4.3% е увеличението при самолетодвиженията", коментираха оттам. "Информирани сме за промяна в полетното разписание до засегнати от COVID 19 дестинации на авиокомпании "България ер", "Уизеър" и "АлИталия".

Епидемията представлява голямо предизвикателство и за шипинг индустрията в глобален мащаб - редица курсове бяха отменени през последните седмици. За сметка на това ръстът на въздействието от заболяването върху сектора се забавя, показват данни на анализаторската компания Sea-Intelligence. Това е показателно за нагласите на корабните компании - те очакват обемите да започнат бавно да се възстановяват през следващите седмици, докато достигнат нормалните си нива. Същевременно при малките и средните корабни компании от Азия, чиито товари са пряко свързани с Китай, се наблюдават огромни спадове в паричните потоци.

Все още няма коментари
Нов коментар