Германският електромобил от Ловеч ще ползва много части от местни заводи*

Next.e.GO Mobile ще инвестира 140 млн. евро, в проекта участва и Кирил Домусчиев, а държавата ще субсидира фабриката спрямо произведеното

Един от моделите eGo Life беше шофиран от министъра на икономиката Кирил Петков
Един от моделите eGo Life беше шофиран от министъра на икономиката Кирил Петков
Един от моделите eGo Life беше шофиран от министъра на икономиката Кирил Петков    ©  Capital weekly
Един от моделите eGo Life беше шофиран от министъра на икономиката Кирил Петков    ©  Capital weekly
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

*Текстът е променен на 11.07 в 13:10 ч.

България може да има първия си завод за електромобили още в началото на 2024 г. Правителството подписа споразумение за започване на инвестиционния проект на германската компания Next.e.GO Mobile.

Заводът ще се намира в Ловеч на площадката на почти неработещия завод "Балкан", който е собственост на братя Домусчиеви. Плановете са новото предприятие да бъде построено до две години, като капацитетът му може да достигне 30 000 електромобила на година. Общата инвестиция е 140 млн. евро, а във фабриката ще бъдат открити 1000 работни места и хиляди други на доставчици. Според служебния министър на икономиката Кирил Петков разговорите с германската компания са започнали едва преди пет седмици и за рекордно кратко време те са били убедени да изберат България, като са оглеждали и три други държави от региона, които са им обещавали далеч по-големи стимули.

За разлика от други подобни проекти, правителството няма да дава предварително пари на инвеститора, а само при започването на производство и постигането на определени цели.

"Държавата не носи никакъв риск, като дава 0 процента пари напред", обяви Петков. При постигането на поставените цели общият размер на помощта може да достигне 34 млн. евро.

По информация на "Капитал" субсидията е под максимално допустимия от Европейската комисия праг на държавна помощ и ще бъде дадена на няколко етапа: при построяване на завода, при наемане на пълния брой служители, при производство на 10 000, и при 20 000 електромобила. За сравнение обещаната държавна помощ за Volkswagen беше 300 млн. евро за инвестиция от 1.4 млрд. евро.

Местни чужди доставчици

Според Петков за решението на Next.e.GO Mobile е спомогнало значително наличието на клъстър от доставчици в България. Алуминиевата рамка на модела еGo Life, който ще се произвежда в Ловеч, ще се доставя от българския завод на Etem. Софтуерът в електромобила пък ще се разработва от българското подразделение на Bosch. Кабелните системи ще идват от завода на Yazaki. Местното дружество на Next.e.GO Mobile ще се управлява от Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор и член на борда на "Аутомотив клъстер България".

Теренът в Ловеч е собственост на дружеството "Балкан", свързано с Кирил Домусчиев. От германската компания благодариха на Домусчиев за помощта за осъществяване на инвестицията, което намеква, че бизнесменът може да е партньор в местното производство. Пред investor.bg председателят на Борда на директорите на Next.e.GO Mobile Али Вествей заяви, че Домусчиев е съинвеститор и ще бъде в Борда на директорите на българското дружество на производителя. По информация на "Капитал" бизнесменът ще участва с терена на завода и ще е миноритарен акционер в предприятието.

Базовата цена на модела еGo Life, който ще се произвежда в три версии в България, ще е 20 000 евро, а пробегът с едно зареждане ще е около 200 км. В бъдеще ще бъдат добавяни и нови модели. Колите ще бъдат изнасяни за цяла Европа.

Като стартираща компания Next.e.GO Mobile ще работи с частни инвеститори за осъществяване на проектите си, и чак след започване на производството ще дойде и държавната подкрепа. През февруари германците привлякоха над 30 млн. евро финансиране в рунд, воден от фонда Moore Strategic Ventures заедно с бившия финансов министър на САЩ Джон Сноу и актьорът Едуард Нортън. През миналата година Next.e.GO Mobile срещна финансови трудности след избухването на пандемията и така в компанията влезе фондът nd Industrial Investment като мажоритарен акционер. Дружеството е създадено преди 6 години в Аахен под името е.Go Mobile от университетския преподавател Гюнтер Шу, чийто предишен проект за електрически ванове StreetScooter е купен от Deutsche Post. Шу също беше в София.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 1
    • + 11

    Не може да му се отрече на Домузя , че има нюх откъде може да си напълни копанката , а покрай него и други ще захлебят ...

    Нередност?
  • 2
    jea38307395 avatar :-|
    jea38307395
    • - 1
    • + 11

    Искам да стане нещо от това, но не ми се връзват малко нещат. Най-вече, кой ще работи в този завод? Ловеч е един обезлюден град. И сега завода на Voss кара работници от целия регион също и от Плевен и постоянно търсят нови хора. Освен ако заплатите в новия завод са такива, че да стимулира миграция, но опита показва че се търси ниска цена на труда. Дано са го измислили, ако не е някаква партенка.

    Нередност?
  • 3
    ojk16240969261061232 avatar :-P
    ЕднаГолямаБоза
    • - 3
    • + 4

    Тази статия ми се струва, че е написана с въодушевлението на Живков " Тази година полупроводници, а догодина - цели проводници!" и самият Борисов " Построихме 500 милиона километра магистрали " ( пропускайки да каже, че ако остане на власт ще станат дори един милиард километра магистрали ). На ръка си ще ги сглобяват ? Ако ще са ръчна изработка все ще се намерят 1000 човека, които могат да завиват болтчета. Да не говорим за десетките хиляди доставчици. Леля Пенка от квартала ми каза, че чула, че частите щели да ги доставят с дронове, за да не замърсявали въздуха с изгорели газове.

    Нередност?
  • 4
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • - 2
    • + 3

    Новината е добра, но проблема с кадрите е сериозен и не знам ще го разрешат. Домусчиев е собственик и на Биовет Пещера, а там също няма хора и ги карат от 100 км в диаметър на работа, но пък заплатите са "европейски" отвсякъде. И после се чудят защо нямало хора... Без кадри всяко едно бизнес начинание е обречено, дано управляващите прогледнат най-накрая...

    Нередност?
  • 5
    deaf avatar :-|
    deaf
    • + 7

    Няма никакъв проблем с кадрите. Но предполагам че тези ел.коли ще се продават в Германия и Западна Европа. Тук е абсурд някой да даде 40 000лв. (!) за това мъниче,дори и да има пари!

    Нередност?
  • 6
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 2
    • + 7

    Дизайна малко куца но иначе добра новина. Дано не е поредната гръмогласна измама.

    Нередност?
  • 7
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • - 2
    • + 2

    Идеята е от ден до пладне, ама айде министъра да го нащракат малко джурналистките, че му изтича мандата.

    Нередност?
  • 8
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 4
    • + 3

    Абсолютно ала-бала новина . За сравнение VW инвестицията им щеше да е около 1млед.евро . Е-го е старт ъп който беше на прага на фалита преди година-две едва я спасиха . Може и някога да се реализира този проект но не и в мащабите в които ни го представят . Иначе избора за град за инвестицията е покъртителен 1000 човека акъла ми не връзва от къде ще дойдат и не си и представям да дузина инженери да се преместят да живеят от София и Пловдив в ... Ловеч . Когато сериозна компания с традиции (VW , Renault , BMW , Kia..) инвестират в България тогава би било прекрасна новина .

    Нередност?
  • 9
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#] от "SS":

    Цветуща парафраза за на думата предприемач, във функциониращ капитализъм :D (без да знам колко му е била чиста работата специално на Домусчиев). A иначе, дано се получи. Факт е, че основното условие за такъв завод е наличието на доставчици, което в България вече е изпълнено.

    Нередност?
  • 10
    turanagasan avatar :-|
    turanagasan
    • - 1
    • + 1

    в началото бях песимист, но щом основателят на streetscooter е част от екипа нещата изглеждат добре . това е един супер успешен проект в германия.

    Нередност?
Нов коментар