🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЕК може да блокира сливането между корабостроителните поделения на Hyundai и Daewoo

Запазване на конкуренцията в корабните превози на товари накара Брюксел да не разреши сливането за 2 млрд. долара

Това е първият път от три години насам, в който ЕК спира подобна сделка.
Това е първият път от три години насам, в който ЕК спира подобна сделка.
Това е първият път от три години насам, в който ЕК спира подобна сделка.    ©  Reuters
Това е първият път от три години насам, в който ЕК спира подобна сделка.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Европейската комисия се готви да спре сливането между корабострителните подразделения на Hyundai и Daewoo. Сделката за около 2 млрд. долара, обявена през 2019 г. от южнокорейските компании, вече беше одобрена от регулаторите по конкуренццията в Сингапур, Китай и Казахстан. Причината за отказа на ЕС е запазване на конкуренцията в сектора на корабните товарни превози, съобщава Financial Times, като се позовава на високопоставени източници. Двете компании доминират пазара за кораби, които пренасят течен природен газ, а сливане може да повиши цената на услугата значително.

Това е първият път от три години насам, в който ЕК спира подобна сделка. За последно това се случи през 2019 г., когато беше отказано на индийската металургична компания Tata Steal да купи германския си конкурент Thyssenkrupp. И тогава причината беше притеснение за крайните цени.

Hyundai и Daewoo произвеждат по около 30% от товарните кораби за превоз на втечнен природен газ, а миналата година двете компании са спечелили 45 от 75-те поръчки за големи плавателни съдове. Това се равнява на 60% от световния пазар за превоз на суровината, показват данни на изследователската компания Clarcksons Research.

Hyundai е направила предложение да запази сегашните нива на цените на услугата, но това не е било достатъчно добра оферта за ЕС. Компанията също така смята, че конкуренцията в сектора няма как да бъде унищожена. "Невъзможно е да се оцени пазарната доминация само чрез пазарен дял на пазара на корабостроене и пазарната структура затруднява монополизирането на определена компания", казват от компанията пред Financial Times. От южнокорейската компания обявиха преди месец, че очакват сделката да бъде одобрена без никакви пречки. Крайният срок за произнасяне на ЕС е 20 януари.

Hyundai Heavy възнамерява да разшири своя глобален пазарен дял до 22.6% чрез придобиването на Daewoo Shipbuilding, изпреварвайки China State Shipbuilding като най-големият корабостроител в света. Тя планира да вкара Daewoo Shipbuilding в рамките на собствената си холдингова компания Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, която беше създадена специално с цел завършване на сливането.