🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Спор в германския кабинет за влизането на китайската Cosco в пристанището на Хамбург

Китайското държавно дружество има споразумение за 35% от контейнерен терминал на порта, което не е окончателно одобрено

Досега канцлерът не е поставил сделката на обсъждане в кабинета, а информацията, че Шолц е склонен да я одобри, предизвика спор в коалицията
Досега канцлерът не е поставил сделката на обсъждане в кабинета, а информацията, че Шолц е склонен да я одобри, предизвика спор в коалицията
Досега канцлерът не е поставил сделката на обсъждане в кабинета, а информацията, че Шолц е склонен да я одобри, предизвика спор в коалицията    ©  Reuters
Досега канцлерът не е поставил сделката на обсъждане в кабинета, а информацията, че Шолц е склонен да я одобри, предизвика спор в коалицията    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Разследване на германските обществени медии NDR и WDR разкрива, че канцлерът Олаф Шолц настоява да се одобри споразумението с транспортна компания Cosco Shipping, собственост на китайската държава, за придобиване на дял в терминал на пристанището в Хамбург. По този начин ще се пренебрегнат предупрежденията на федералните министерства, включително икономическото на вицеканцлера Роберт Хабек, на фона на опасенията от рискова икономическа свръхзависимост от Пекин, съобщава Politico.

Съгласно условията на сделката, договорена първоначално през септември 2021 г. и подлежаща на регулаторно одобрение, компанията ще получи миноритарен дял от 35% в контейнерния терминал в Толерорт, един от няколкото подобни съоръжения в пристанището.

Cosco вече притежава дялове в двете най-големи пристанища в Европа - Ротердам и Антверпен, контролира и пристанището на Пирея в Гърция.

Хабек, чието министерство отговаря за разглеждането на сделката в рамките на процеса на инвестиционен скрининг, многократно е заявявал, че Германия преосмисля цялостната си търговска политика с Китай. Според разследването икономическото министерство се опитва да включи въпроса в дневния ред на заседание на федералния кабинет, за да се противопостави официално на придобиването на Cosco. "Склонен съм към това да не допускаме подобно нещо", зави Хабек пред Reuters през септември относно сделката с компанията.

Cosco вече притежава дялове в двете най-големи пристанища в Европа - Ротердам и Антверпен, контролира и пристанището Пирея.

Досега канцлерът не е поставил сделката на обсъждане в кабинета, а информацията, че Шолц е склонен да я одобри, предизвикаха спор в коалицията, заяви анонимен източник, запознат с въпроса, съобщава Bloomberg. Съгласно търговския закон на Германия правителството трябва да изрази несъгласие с всяка планирана сделка с чуждестранни инвестиции в рамките на четири месеца след обявяването ѝ. Ако не го направи, това води до одобрение. Следващото заседание на кабинета ще бъде в сряда, когато е крайният срок да бъде обявено несъгласие.

"Все още нищо не е решено и трябва да се отговори на много въпроси", заяви Шолц пред репортери в Брюксел в петък относно евентуалната сделка.

Зависимост от други държави

Роберт Хабек се противопоставя на планираното закупуване, с аргумента че пристанището в Хамбург е част от критичната инфраструктура на страната. В момента той лобира за удължаване на крайния срок, за да се даде възможност за обсъждане в рамките на правителството, добавя още източникът. Министерствата на вътрешните и външните работи, както и на финансите и на отбраната също се противопоставят на сключването на сделката.

"Научихме, че зависимостите от държави, които след това могат да използват собствените си интереси, за да ни изнудват, вече не са само абстрактно явление", заяви Хабек в Хамбург по отношение на зависимостта на Германия от вноса на руски газ. "Не бива да повтаряме тези грешки."

Миналата седмица Бруно Кал, ръководител на германската служба за външна сигурност BND, предупреди, че страната не може да стане "болезнено зависима" от Китай по време на дебат в комисията на Бундестага относно чуждестранните инвестиции, припомня Politico. "Ние сме много, много критични към участието на Китай в критичната инфраструктура", заяви Кал по време на заседанието.

Все още няма коментари
Нов коментар