Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Тази седмица, както обикновено вече са обсъдени и приети 39 точки. Половината от тях, без коментар. Най-интересна се очертава дискусията по стратегията за децантрализация, внесена от министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев
Зам.-министърът на финансите Владислав Горанов подхожда много дипломатично към Бойко Борисов. "Вие, господин премиер сте били кмет и сте защитавали тази теза за преотстъпването на данъка, който се събира на територията на съответното населено място. С мотива, че един продукт се създава на територията на гр. София, ако всички пари се върнат в София, то тогава общини като Лом не трябва да съществуват. И моделът на децентрализация ще се превърне в модел на централизация. Идеята на преразпределителната роля на държавата през републиканския бюджет е да изглажда такива неравности". Той предлага, с много уговорки, да се предложи на общините да "добавят" нещо отгоре на този данък, който да остане за тях. От коментарите му става ясно, че първоначалната идея е била един пункт от ДОД да остава за местната власт, което правело около 200 млн. лв.
Бившият кмет на Габрово, а сега министър по еврофондовете Томислав Дончев обаче се намесва в полза на Плевнелиев, а след него Бойко Борисов.
Владислав Горанов обаче не се дава, премиерът също. Пак от него - "Накрая в спора искам лично да участвам, защото това е дълбоко убеждение в мен, че работещият трябва да получава повече. Защото работещият в такъв град като София, който плаща данъците си тук, сутрин става в 6.30 часа, първо кара детето на детска градина, оттам хвърчи през задръстванията да стигне навреме на работа, вечер скача в задръстванията да ходи да го вземе, да го преведе и затова на него му трябват тунел и естакада. И съответно местният кмет, който и да е, трябва да може да разполага с пари за кофинансиране, да си направи европейски проекти и да си създаде на тези хора, които дават реално тези пари, условия да дават още повече пари. А другите кметове да си направят програми и да си задържат хората там. Защото има други, които казват – тук ме е салатката, тук ми е ракийката, тук ми е спокойствието, телевизорът ми е на терасата, рибката от реката или от язовира, и – на спокойствие. Е, този, който хвърчи от сутрин до вечер и дава парите, след това му ги взимаме и ги пращаме при спокойствието. Деликатна, но справедлива."
И още (има много аргументи, които звучат убедително) - "Но сега в петък вечер градът колабира и стотици хиляди нерви се късат, за да бъдат солидарни с някой, който дори не го признава това. И като дойдат изборите, се избира един селски кмет, защото ги е завел на кръчма и след това казва "дайте ми пари". Българинът по този начин ще започне мисли, когато дойдат избори, и ще търси кметове като Дончев, като подобни, които да усвояват проекти, да търсят възможности. Ще кажат защо в Габрово се случва, а примерно в съседния Ловеч не се случва. Защото едните избрали грамотен кмет, другите избрали, примерно, някакъв друг. Проблемът си е на тези, които избират".
Владислав Горанов накрая намеква, че заради тази децентрализация, може да се вдигнат други данъци. Накрая все пак приемат доклада на Росен Плевнелиев.
Заслужава си и темата за ректорите и закона за академичния състав. Владислав Горанов пак е "лошият". "Единствените звена след общините и Висшия съдебен съвет поради ясни причини, които си увеличават заплатите, това са държавните висши училища. Така, че когато говорим за субсидиите от държавата, ние трябва да държим и сметка за това, че ние им даваме определено ниво субсидия, оттам нататък академичната автономност, която са издигнали в култ, им дава възможност да си правят каквото си искат", коментира той университетите. Изобщо зам.-министърът на финансите е доста активен по време на цялото заседание.
На него става ясно още, че около 10 юли почва пръскането за комари край Дунав, съгласувано с Румъния. Както и указанието на Бойко Борисов да не се строят диги край реката "от месинг и бронз" както правела Емел Етем. Както и че има идея да се даде т.нар. "малко НДК", построено от Министерство на отбраната, на Министерството на правосъдието. Разговорите ще се водят този уикенд. От коментарите по темата се разбира, че въпросът е бил обсъждан още миналата сряда на оперативно заседание т.е. още един факт, който засилва съмненията, че важни въпроси не се дискутират по време на официалните заседания и не влизат в публичните стенограми.
Стенографски запис!
ЗАСЕДАНИЕ
на Министерския съвет
на 30 юни2010 г.
Заседанието започна в 10,05 ч. и беше ръководено от министър-председателя Бойко Борисов.
Точка 1
Проект на Решение за приемане на Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда през 2008 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на околната среда и водите.
НОНА КАРАДЖОВА: Този доклад е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за опазване на околната среда, съгласно който Министерство на околната среда и водите изготвя такъв доклад и го внася в Министерски съвет. До скоро, преди ние да направим промените в Закона за околната среда, този доклад се представяше и в парламента, но парламентът реши последна инстанция да е Министерски съвет, тъй като и без това има голямо забавяне в докладването. Както виждате, става въпрос за доклад за 2008 г. Какво е характерно за състоянието на околната среда през 2008 г. Има няколко важни неща, които трябва да се споменат. Първо, каква е структурата на доклада. Той се състои от четири части, първата част е икономическо развитие и въздействие върху околната среда. Втори раздел – качество на околната среда и състояние на природните ресурси. Околна среда и здраве и четвърти раздел – управление на околната среда.БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 1.
Точка 2
Проект на Решение за приемане на Отчет за 2009 г. за изпълнението на Националната стратегия за демографско развитие на Република България (2006-2020 г.)
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на труда и социалната политика.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, анализът на демографската ситуация в страната показва някои положителни и някои отрицателни тенденции. Аз ще се спра съвсем накратко. Наличието на положителни тенденции за повишаване на раждаемостта за периода 2004-2009 г. от 9 на хиляда през 2004 г. до 10.7 на хиляда през 2009 г. Забавяне темповете на намаляване на населението от 2004 до 2009 г. от минус 5.2 на хиляда през 2004 г. на 3.5 на хиляда през 2009 г. Нарастване броя на живородените деца от 2004 до 2009 г. от 69 886 през 2004 г. до 80 956 през 2009 г. Увеличаване на тоталния коефициент на фертилност, броя на деца на една жена в детеродна възраст, от 1.31 през 2005 г. до 1.57 през 2009 г.Приемаме точка 2.
Точка 3
Проект на Решение за предложение до Народното събрание за приемане на отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2009 г.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Съгласно Закона за устройство на държавния бюджет всяка година Министерски съвет е задължен да внесе в Народно събрание отчет за изпълнението на бюджета на България. Към края на 2009 г. касовият дефицит е в размер на 626.1 млн. лева или 0.9 на сто от брутния вътрешен продукт. Номиналният размер на неизпълнението на приходите на година база е над 7,5 милиарда лева и ако не бяхме предприели сериозни мерки за осигуряване на допълнителни източници на приходи или ограничаване на разходите, неизпълнението на разчетите би достигнало 7,9 или 8 милиарда лева в 2009 г.
Докладът съдържа и отчет за основните сектори в 2009 г.БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 3.
Точка 4
Проект на Решение за одобряване становище на Министерския съвет по Конституционно дело №10 за 2010 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 4.
Точка 5
Проект на Решение за изпълнение на решенията на Европейския съд по правата на човека по делата "Звездев срещу България" (жалба №47719/07), "Иванови срещу България" (жалба №14226/04), "Георгиеви срещу България" (жалба №10913/04), "Максим Димитров срещу България" (жалба №36552/03), "Басарба" ООД срещу България" (жалба №77660/01), "Павлова срещу България" (жалба №39855/03), "Цоньо Цонев срещу България" (жалба №2376/03) и "Симеонов срещу България" (жалба №30122/03)
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.
Точка 6
Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 6.
Точка 7
Проект на Решение за даване на съгласие за придобиване от Кралство Белгия право на собственост върху имоти в София
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 7.
Точка 8
Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Споразумението за изменение и допълнение на Споразумението за предоставяне на безвъзмездна помощ по програма "Подобряване на контрола на туберкулозата в България" между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Министерството на здравеопазването на Република България
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 8.
Точка 9
Проект на Решение за одобряване проект на споразумение между правителството на Република България и Кабинета на министрите на Украйна за сътрудничество при бедствия
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 9.
В този ред на мисли, Цветанов, в Лом какво е положението? Гражданска защита, някои от другите министри, ако трябва нещо да помогнат? ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: В момента това, което имаме при "Железни врата" е, че нивото започва поетапно да намалява ката обем водна маса и смятам, че до един-два дни нещата ще се нормализират. Всичко, което е било необходимо, сме го предприели. Имаме готовност да реагираме със съответните надстройки на дигите. Така че няма нещо, което да е тревожно в тази посока.БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 9.
Точка 10
Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение за сътрудничество в областта на спорта между Министерството на физическото възпитание и спорта на Република България и Агенцията за младежта и спорта на Република Македония
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 10.
Точка 11
Доклад относно проведено заседание на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН) на 8 юни 2010 г. в Люксембург
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 11.
Парламентарният секретар на Министерски съвет тук ли е? Да организираме може би другата седмица, с госпожа Цачева се свържи, и да подготвим и решението от Съвета в Брюксел, което взехме миналата сряда, да запозная парламента с него. Това беше питане на Пирински, на опозицията. Резонно и правилно е да ги запознаем. Да направим коментар, ако трябва, защото това е стратегически документ.БОЙКО БОРИСОВ: Ние го имаме, защото аз съм гласувал там официалното решение. Така че, ако трябва да се размножи днес, утре да се раздаде по парламентарно представени партии по един екземпляр, на президента един екземпляр, да е официално с писмо и да видим за един ден другата седмица, в който в парламента да зачетем важните точки и изводи, ако трябва да им кажа и какви коментари са правени по тях.
Точка 12
Доклад относно одобряване на резултатите от участие в 3017-ото заседание на Съвета на Европейския съюз "Транспорт, телекомуникации и енергетика", част "Енергетика", проведено на 31 май 2010 г. в Брюксел
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 12.
Точка 13
Проект на Решение за прекратяване на процедурата за предоставяне на концесия върху "Интермодален пристанищен терминал Лом", част от пристанище за обществен транспорт с национално значение Лом, обект – публична държавна собственост
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на транспорта, съобщенията и информационните технологии.
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 13.
Точка 14
Доклад относно одобряване проект на разрешение за търсене и проучване на неметални полезни изкопаеми – индустриални минерали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 2 от Закона за подземните богатства, в площта "Манастир", разположена на територията на с. Добрина, с. Житница и с. Манастир, община Провадия, област Варна
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 14.
Точка 15
Доклад относно одобряване проект на разрешение за търсене и проучване на строителни материали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства, в площта "Хайдушки камък", разположена на територията на община Трекляно, област Кюстендил
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 15.
Точка 16
Доклад относно одобряване проект на разрешение за търсене и проучване на скалнооблицовъчни материали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 6 от Закона за подземните богатства, в площта "Ветровала", разположена в землището на с. Кобилино, община Ивайловград, област Хасково
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 16.
Точка 17
Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Социалистическа република Виетнам за премахване на изискването за визи за притежателите на дипломатически и служебни/официални паспорти
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 17.
Точка 18
Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение за сътрудничество по многонационален проект с наименование "Посрещане на предизвикателството – как ефективно да подкрепим реформата на държавната администрация чрез средствата от ЕСФ"
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 18.
Точка 19
Проект на Решение за одобряване проект на Меморандум за разбирателство в областта на туризма между Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на Република България и Държавния секретариат за туризъм на Министерството на индустрията, туризма и търговията на Кралство Испания
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 19.
Точка 20
Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Споразумението за стабилизиране и асоцииране между Европейските общности и техните държави членки, от една страна, и Република Сърбия, от друга страна, подписано на 29 април 2009 г. в Люксембург
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 20.
Точка 21
Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Федерална република Германия за финансово сътрудничество (2006 г.)
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 21.
Точка 22
Проект на Решение за приемане на актуализирана Стратегия за децентрализация и Програма за изпълнението на Стратегията за децентрализация 2010-2013 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на регионално развитие и благоустройството.
РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, България има Стратегия за децентрализация с хоризонт до 2015 г. Има и програма за изпълнение на Стратегията за децентрализация за 2006-2009 г. Те са приети през 2006 г. на Министерски съвет. Сега правим програмата за 2010-2013 г. През декември всички министерства, Националното сдружение на общините, областните управители предоставиха предложения по стратегията, направиха се много заседания. На последното заседание на 25 май 2010 г. Съветът по децентрализация одобри проектите. Това, което е изключително важно, е че в тази стратегия и в програмата за 2010-2013 г. имаме конкретни мерки с конкретни индикатори за изпълнението, с конкретни срокове, с конкретни отговорни институции, включително и очаквани резултати. Изключително важно е това, което е направено. Променяме по някои от стратегическите цели приоритети, добавяме приоритет по стратегическа цел 1, а именно ефективно прилагане на принципите за добро управление на местно ниво, тъй като България е пилотен проект. По стратегическа цел 2 оптимизираме институционалната компетентност на областния управител, добавяме нов приоритет за увеличаване правомощията на регионалните областни съвети за развитие, включително и областните управители с повече функции да контролират дейността на всички изнесени звена на държавната администрация. Включваме и нов приоритет за повишаване управленската финансова самостоятелност на кметствата.Приемаме точка 22.
Точка 23
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Административно-процесуалния кодекс
БОЙКО БОРИСОВ: Отлагаме точка 23.
Точка 24
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение на Закона за частните съдебни изпълнители
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.
Точка 25
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 25.
Точка 26
Проект на Решение за изменение на Решение №937 на Министерски съвет от 2009 г. за разделение на дейностите, финансирани чрез общинските бюджети, на местни и делегирани от държавата дейности и за определяне на стандарти за финансиране на делегираните от държавата дейности през 2010 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 26.
Точка 27
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България.
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на образованието, младежта и науката.
СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Господин министър-председател, става въпрос за изискване от параграф 15 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за развитието на академичния състав – в едномесечен срок след влизане в сила на закона да внесем изменение и допълнение в Закона за висшето образование, както и в другите закони, които имат отношение към развитието на научно преподавателските кадри в България.Приема се точка 27.
Точка 28
Проект на Постановление за предоставяне на средства на Българския червен кръст за изпълнение на план за разпределение на храни от интервенционалните запаси на общността за социално слаби лица
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на земеделието и храните.
МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, с Регламент №1111 от 19 ноември 2009 година на Европейската комисия на Република България беше предоставен финансов ресурс в размер на 16 753 311 лева за реализацията на годишния план за безплатно разпределение на храни от интервенционните запаси за най-бедните в общността.БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 28.
Точка 29
Проект на Постановление за приемане на Методология за определяне на финансови корекции, които се прилагат спрямо разходите, свързани с изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от структурните инструменти на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и от Европейския фонд за рибарство
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът по управление на средствата от Европейския съюз.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Искам да кажа няколко думи, защото точката е важна за колегите, тъй като част от тях ще бъдат прилагаща страна по отношение на тази методика, а друга част от тях могат да понасят последиците от финансови корекции, свързани с тази методика. Този документ се разработва в последните няколко месеца от Централното координационно звено и от представителите на всички управляващи органи. Това е изключително силен инструмент, който позволява на договарящите органи и на одитното звено веднага да реагират, когато в рамките на проект, финансиран със средства от Европейския съюз, имаме нередности, имаме порок, основно в процедурите по реда на Закона за обществените поръчки се налага финансова корекция, и в зависимост от типа на нарушение е между 2% и 100%. В зависимост от типа нарушение на бенефициента не се признават и изплащани част от средствата. Предимствата при използването на подобен инструмент са следните:Приема се точка 29 с направената бележка и от Министерството на финансите.
Точка 30
Проект на Решение за одобряване на Годишен отчет за дейността на Националната здравноосигурителна каса за 2009 година
Точка 33
Проект на Решение за одобряване на Годишен отчет за изпълнението на бюджета на Националната здравноосигурителна каса
Двете точки се докладват заедно.
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на здравеопазването.
АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Уважаеми господин премиер, годишният отчет на Националната здравноосигурителна каса е представен подробно. Заложено е приходите за 2009 година да бъдат 2 милиарда 472 милиона 943 хиляди лева. Обаче са събрани с 11 на сто по-малко – 2 милиарда 208 милиона 197 хиляди лева. Вероятно поради тази причина при изпълнението на бюджета на НЗОК по разходите общият размер на разходите за 2009 година е предвидено да бъде 2 милиарда 71 милиона 182 хиляди лева, но реално са похарчени 1 милиард 752 милиона 776 хиляди лева, или за 2009 година на практика е реализиран излишък в размер на 445 милиона 421 хиляди лева.БОЙКО БОРИСОВ: Ще ги приема. Приемат се точки 30 и 33.
Точка 31
Доклад относно разваляне на предварителен договор за покупко-продажба на имот в полза на държавата
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на правосъдието.
БОЙКО БОРИСОВ: Добре, като станете готови – внесете го на Министерския съвет да го разгледаме.
Точка 32
Проект на Решение за одобряване на позицията на българската страна и на мандата за представянето й в неформалната среща на министрите на здравеопазването на Европейския съюз, която ще се проведе на 5 и 6 юли в Брюксел
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на здравеопазването.
Приемаме точка 32.
Точка 34
Проект на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на закона за държавната собственост, приет с Постановление №254 на Министерския съвет от 2006 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на регионалното развитие и благоустройството.
РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Променяме някои неща. В чл. 44 се предлага условието, когато става въпрос за търг за отдаване под наем, а и за продажба на държавна собственост, да се публикува в един национален и един местен вестник, защото досега са с местните ежедневници ситуацията не винаги работи добре, тъй като има много места, където няма такива местни ежедневници. Така че това е едно подобрение. Предлагаме също така при последващ търг условията на търга да се публикуват също поне в един национален, в един местен, както и на интернет страницата на съответната администрация. С цел избягване на противоречиво тълкуване и прилагане се прецизира нормата на чл. 45/1 като се прави конкретизация на вида на търга – с явно наддаване ли е. Съответно се предлага нова редакция на чл. 51, регламентиращо възможността за провеждане на търг с тайно наддаване, ако поне един кандидат е подал заявление за участие, отговарящо на нормативните и тръжните условия за провеждане на търга. Във връзка с плажовете и отдаването под наем на плажове, предлагаме промяна, регламентираща възможността за намаляване на първоначалната цена с 30%, както и при неявяване на кандидати на първи търг, което в момента е практика, или при явяване на един кандидат, чието заявление за участие не отговаря на нормативните тръжни условия за провеждане на търга, съответно – до 50% при последващи търгове.БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 34.
Точка 35
Доклад относно одобряване позицията на Република България по дело С-138/10 на Съда на Европейския съюз, образувано по преюдициално запитване на Административния съд – София-град, първо отделение, 12 състав, по висящо пред него административно дело №2987/2008 г., с ищец "ДП ГРУП"ЕООД и ответник митническите органи при митническо бюро – Кремиковци
БОЙКО БОРИСОВ: Внася заместник министър-председателят и министър на финансите.
Приемаме точка 35.
Точка 36
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Това е основният закон, който регламентира автомобилните превози в Република България и в него промените са доста сериозни. С тези промени ще се решат проблеми, които са натрупани през годините и очакват от доста години решение. Въвеждат се нови изисквания за упражняване на професията автомобилен превозвач, тъй като трябва да се преодолее пренасищането на този пазар. Въвеждат се нови права на контролните органи, тъй като борбата със сивия сектор и нерегламентираните превози трябва да се сложи на нова качествена основа, тъй като очевидно инструментариумът, с който разполагаме в момента, не е достатъчен. Законопроектът предвижда създаването на едно ново правомощие на общинските съвети, на общините, а именно – определяне на пределни цени на таксиметровите услуги.БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 36 на вносител.
Точка 37
Проект на Постановление за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът по управление на средствата от Европейския съюз.
Приемаме точка 37.
Точка 38
Проект на Постановление за изменение на Постановление №67 на Министерския съвет от 2010 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът по управление на средствата от Европейския съюз.
Приемаме точка 38.
Точка 39
Проект на Решение за приемане на Законодателната програма на Министерския съвет за периода 1 юли–31 декември 2010 година
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 39.
1 коментар
Да! Правилно нещо е децентрализацията! Само ще спомена факта, че феодалите на малките населени места са си регистрирали бизнесите основно в София, Пловдив ...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.