Стенограма от заседание на Министерския съвет - 8 септември 2010 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министрите са приели общо 59 точки.

Още първата е интересна, министърът на икономиката Трайчо Трайков предлага Петър Дойчев да бъде награден с орден "Стара планина". "Господин Дойчев е човек с много големи заслуги в развитието на туризма едно време – такъв, какъвто бихме искали да е сега българският туризъм, при създаването на "Свети Константин и Елена" – тогава "Дружба", на "Златни пясъци", развива се туризмът, зелено, хубаво, знаете как беше едно време", казва той. Министърът на външните работи Николай Младенов се намесва с припомнянето, че страната има цяла орденова система, не е нужно да "натоварваме един орден само", казва той. На което колегата му отвръща "Аз само един орден съм представил". Премиерът Бойко Борисов на свой ред казва "Приемаме т.1" и се приключва.

Първата по-дълга дискусия е чак на 45 точка (преди това веднъж вътрешният министър се интересува от името на една фирма, която получава концесия край Якоруда за добив на златна руда)и засяга транспортната болница в София. Министър Александър Цветков представя искане към нея да се създаде ДКЦ, в което да има и специализирана лаборатория. По думите на Борисов тя ще издава сертификати на "летция, ватмани и машинисти". Министърът на здравеопазването Ана Мария Борисова обаче казва, че болницата трябва да си намали леглата с 30%. Тя била единствената, която досега не е подала към ведомството й броя на отделенията и леглата. Цветков отрича. Борисов дава срок до една седмица случаят да се провери.

Темата на т. 47 са затворите. Министърът на правосъдието казва, че ако могат в мандата да построят един затвор, и да направят проект за още един, ще е успех. Плановете са да има ново място за изтърпяване на наказания в района на София област. "Преговорите със Столичната община са напреднали", казва Попова. Ведомството й предлага и разширение на сега съществуващи затвори. "Първо, с увеличаване на затворническата площ, тъй като към момента имаме около 11 хиляди лишени от свобода, които разполагат с 25 хил. кв. м. Минималният европейски стандарт е да разполагат с двойно повече. Да не говорим за другите неща, освен квадратурата", коментира министърът. Тя ще обиколи затворите из страната, а на 26 септември ще обсъдят със Симеон Дянков какви са практиките в ЕС. В правителството се обмисля възможност за публично-частно партньорство за строежа на новия затвор.

Следват две точки на министъра на отбраната Аню Ангелов, който предлага няколко имота "с отпаднала необходимост" да бъдат продадени. Една част от тях са в Ловеч, но за останалите няма подробности.

Точка 50 е проектът за създаването на т.нар. БАН 2. Той трябва да се осъществи за пет години, за 2011 г. за целта са предвидени два млн. лв.

Промените в закона за МВР са в т. 54. Освен вече известните неща, става ясно, че се сливат дирекциите "Противопожарна и аварийна безопасност" и "Гражданска защита"

Стенографски запис!

ЗАСЕДАНИЕ

на Министерския съвет

на 8 септември 2010 г.

Заседанието започна в 10,10 часа и беше ръководено от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 1

Проект на Решение за предложение до Президента на Република България за награждаване на Петър Дойчев с орден "Стара планина" първа степен

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, господин Дойчев е човек с много големи заслуги в развитието на туризма едно време – такъв, какъвто бихме искали да е сега българският туризъм, при създаването на "Свети Константин и Елена" – тогава "Дружба", на "Златни пясъци", развива се туризмът, зелено, хубаво, знаете как беше едно време. Подкрепя го целият туристически бранш, в който обикновено всеки си има собствено мнение.

БОЙКО БОРИСОВ: Младенов!

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Подкрепяйки предложението на министър Трайков, искам да обърна внимание на уважаемите колеги, че България разполага и с други ордени, освен "Стара планина". Моля ви, погледнете ги внимателно, защото всички ордени напоследък, които разглеждаме, са "Стара планина" първа степен. Имаме цяла орденова система. Малко понатоварваме единия орден за сметка на другите. Хубаво е да го имаме предвид, когато взимаме решение, от което се сваля и стойността на ордена.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Аз само един орден съм представил.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 1.

Точка 2

Проект на Решение за предложение до Президента на Република България за награждаване на Ивайло Маринов с орден "Стара планина" втора степен

СВИЛЕН НЕЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, става въпрос за един много голям спортист – Ивайло Маринов, известен като Исмаил Мустафов в миналото, който е олимпийски шампион в Сеул 1988 г., четирикратен световен шампион, четирикратен европейски шампион, носител на престижни медали от много добри турнири за България, за което предлагам да бъде удостоен със званието орден "Стара планина" втора степен.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 2.

Министър Младенов каза, хубаво е да имате предвид за ордените, за да не девалвират във времето.

Точка 3

Проект на Решение за приемане на отчет за дейността на Фонд "Тютюн" и годишен финансов отчет за 2009 г.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, предлагам на основание чл. 19, алинея 7, точка 8 от Закона за тютюна и тютюневите изделия годишния финансов отчет за 2009 г. на фонд "Тютюн". Отчетът е доста обемист, ако ви интересуват цифрите, можете да ги погледнете в него.

Това е предпоследният отчет, тъй като Фонд "Тютюн" след изплащането на премиите тази година преустановява своето съществуване.

Предлагам да бъде приет.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 3.

Точка 4

Проект на Постановление за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

СИМЕОН ДЯНКОВ: Тук става въпрос за малка промяна. Министерството на финансите дава сертификати за вътрешен одитор в публичния сектор. На този етап тези сертификати се дават безплатно. Все повече и повече хора искат да се сертифицират. За тази година само са 1100 души. Затова предлагаме да има такса в размер на 40 лева за самия изпит и 3 лева за издаване на сертификата, за да можем да си покриваме разходите. Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 4.

Точка 5

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства от централния бюджет за 2010 г. по бюджета на Министерството на правосъдието за осигуряване на равен достъп на лицата до правосъдие чрез предоставяне на ефективна правна помощ

МАРГАРИТА ПОПОВА: Благодаря, господин министър-председател. Това е искане от Министерство на правосъдието, за да заплатим защитите, които не са платени в момента, и да можем да осигурим равен достъп до правосъдие. Разговаряли сме с вицепремиера Дянков и мисля, че това е възможно сега да се случи, за да осигурим основите на правовата държава чрез равен достъп до правосъдие. Благодаря, господин Дянков, за съгласието, изразено от Вас.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Тук искам да направя един кратък коментар. Работили сме заедно с Министерство на правосъдието за подготвяне на този проект. Хубаво е и за този проект, в бъдеще и за други подобни проекти, да мислим. Навлезли сме в работата си в последната година, знаем какви са типовете разходи, които правим в министерствата, и някои, които излизат като извънредни разходи, така да се каже, да имаме предвид този тип разходи как да прогнозираме в бъдещето и дали системата по някакъв начин цялостно трябва да се промени от следващата или по-следващата година, за да няма такива изненади, бих казал, в средата на годината.

МАРГАРИТА ПОПОВА: Няма как да се предвиди всичко извънредно до стотинка, но в рамките на административната реформа имаме добри идеи.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.

Точка 6

Проект на Решение за продажба на недвижим имот – собственост на "Български държавни железници" ЕАД - София

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, това представлява сграда "Жп стол" в гр. Попово, област Търговище. Същият е неоперативен актив на дружеството и не е необходим за нуждите на "БДЖ" ЕАД. Техническото му състояние е лошо и генерира разходи за стопанисване, свързани с поддръжка, данък и такса смет, така че предлагам неговата продажба на търг.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост, и безвъзмездно прехвърляне правото на собственост върху имота на община Брацигово, област Пазарджик

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 7.

Точка 8

Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост, и безвъзмездно прехвърляне правото на собственост върху имота на община Добрич, област Добрич

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 8.

Точка 9

Проект на Решение за разрешаване пребиваването на научноизследователския кораб "SteauadeMare І", плаващ под румънски флаг, в териториалното море и изключителната икономическа зона на Република България, влизане във вътрешните морски води и посещения в пристанищата Варна, Несебър и Созопол за времето от 15 септември до 15 ноември 2010 г. включително за извършване на проучвания във връзка с реализацията на Двустранно споразумение №812 от 9 февруари 2010 г. между Република България и Румъния за съвместни научни изследвания в рамките на националните програми за събиране, използване и управление на данни в сектор "Рибарство" за 2009-2010 г. на двете държави

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 9.

Точка 10

Проект на Решение за утвърждаване на декларации и нотификации по Споразумението между Европейския съюз и Република Исландия и Кралство Норвегия относно процедурата за предаване между държавите - членки на Европейския съюз, и Исландия и Норвегия, подписано на 28 юни 2006 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 10.

Точка 11

Проект на Решение за утвърждаване на Споразумението за сътрудничество в областта на туризма между правителството на Република България и правителството на Тунизийската република, подписано на 20 май 2010 г. в София

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 11.

Точка 12

Проект на Решение за утвърждаване на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Държавата Кувейт за икономическо и техническо сътрудничество, подписано на 24 март 2010 г. в Кувейт

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 12.

Точка 13

Проект на Решение за утвърждаване на Спогодбата за изменение на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Руската федерация за взаимни пътувания на граждани, подписана на 5 март 2002 г. в София

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 13.

Точка 14

Проект на Решение за утвърждаване на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Тунизийската република за премахване на визите за притежателите на дипломатически, специални или служебни паспорти, подписана на 20 май 2010 г. в София

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 14.

Точка 15

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между Националната агенция за приходите на Република България и Националната агенция за данъчна администрация на Румъния за засилване на сътрудничеството в областта на данъка върху добавената стойност

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 15.

Точка 16

Проект на Решение за одобряване проект на Меморандум за разбирателство за сътрудничество в областта на туризма между правителството на Република България и правителството на Република Индонезия

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 16.

Точка 17

Проект на решение за одобряване на резултатите и утвърждаване на Протокола от 14-ата сесия на Българо-тунизийската междуправителствена комисия за икономическо сътрудничество, проведена от 18 до 20 май 2010 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 17.

Точка 18

Доклад относно изменението на Решението по т. 12.2 от Протокол №4 от заседанието на Министерски съвет на 1 февруари 2007 г. относно одобряване проект на Допълнителен протокол към Договора между правителството на Република България и правителството на Кралство Мароко за взаимно насърчаване и защита на инвестициите

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 18.

Точка 19

Проект на Решение за одобряване проект на Меморандум за разбирателство между Министерството на регионалното развитие и туризма на Румъния, в качеството му на съвместен управляващ орган, Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Република България, в качеството му на Национален орган, Министерството на икономиката, конкурентоспособността и търговския флот на Гърция, в качеството му на Национален орган, и Румънската одиторска служба към Сметната палата на Румъния, в качеството й на Одитен орган по изпълнението на Съвместната оперативна програма "Черноморски басейн 2007-2013"

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, Оперативна програма "Черноморски басейн" е една от 14-те програми, с която нашето министерство участва като партньор за трансгранично сътрудничество. Общият бюджет е 18 милиона, националното съфинансиране е 10 процента. Наистина много по-добре от други европейски програми, 90% по линия на европейската общност и 10% са от местните бюджети. Имаме осигурени пари. Не искаме нищо.

Искам да кажа, че получихме една забележка от Министерството на външните работи, която за съжаление не можем да приемем. Предложението, което е добро генерално, е предвидената подсъдност на споровете по страните по меморандума, тъй като това са Румъния, България и Гърция, да бъде по линия на арбитражна клауза, която да бъде предвидена. За съжаление, трябва да спазваме точно принципите за уреждане на спорове между държави-членки на Европейския съюз, където се казва, че за програмите за териториално сътрудничество се прилага правото на държавата и е компетентен съдът по място на регистрация на седалището на управляващия орган. Ако няма проблеми с Министерството на външните работи, предлагам да приемем това решение.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Приемаме.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 19.

Точка 20

Проект на Решение за одобряване проект на Меморандум за разбирателство относно сътрудничеството в областта на малките и средните предприятия между Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия на Република България и Изпълнителната агенция за малки и седни предприятия на правителството на Монголия

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 20.

Точка 21

Проект на Решение за даване на разрешение за прехвърляне изцяло на правата и задълженията по предоставена концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 6 от Закона за подземните богатства – скалнооблицовъчни материали – гнайсошисти, от находище "Габъра", с. Черни рид, община Ивайловград, област Хасково, и сключен концесионен договор на 12 юни 2009 г. с "Геоминмарк" ЕООД - София

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 21.

Точка 22

Проект на Решение за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 5 от Закона за подземните богатства – строителни материали – пясъци, от находище "Горен близнак 2", разположено в землището на с. Близнаци, община Аврен, област Варна, на "Ескана" АД - Варна

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 22.

Точка 23

Проект на Решение за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 5 от Закона за подземните богатства – строителни материали – пясъци, от находище "Венелин", разположено в землището на с. Венелин, община Долни Чифлик, област Варна, на "Ескана" АД - Варна

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 23.

Точка 24

Проект на Решение за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 5 от Закона за подземните богатства – строителни материали – трахити и трахитови туфи, от находище "Каята", разположено в землищата на с. Вратица и с. Винарско, община Камено, област Бургас, на "Трансстрой холдинг" АД - Бургас

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.

Точка 25

Проект на Решение за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 5 от Закона за подземните богатства – строителни материали – варовици, от находище "Рафаело", разположено в землището на с. Киреево, община Макреш, област Видин, на "Киряевска вар" ООД – с. Киреево, област Видин

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 25.

Точка 26

Доклад относно одобряване проект на Разрешение за проучване на строителни материали - подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 5 от Закона за подземните богатства, в площта "Камен", разположена в землищата на с. Балван и с. Момин сбор, община Велико Търново, област Велико Търново

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 26.

Точка 27

Доклад относно одобряване проект на Разрешение за проучване на строителни материали - подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 5 от Закона за подземните богатства, в площта "Чичоко", разположена в землищата на с. Лешница и с. Дамяница, община Сандански, област Благоевград

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 27.

Точка 28

Доклад относно одобряване проект на Разрешение за проучване на строителни материали - подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 5 от Закона за подземните богатства, в площта "Кайметлий", разположена в землището на с. Величково, община Пазарджик, област Пазарджик

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 28.

Точка 29

Доклад относно одобряване проект на Разрешение за търсене и проучване на подземни богатства по чл. 2, алинея 1, т. 2 от Закона за подземните богатства – неметални полезни изкопаеми – индустриални минерали, в площта "Тертер-2009", разположена в землището на с. Тертер, община Кубрат, област Разград

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 29.

Точка 30

Доклад относно одобряване проект на Разрешение за търсене и проучване на метални полезни изкопаеми – подземни богатства, по чл. 2, ал. 1, т. 1 от Закона за подземните богатства, в площта "Бабяк", разположена на територията на общините Белица и Якоруда, област Благоевград

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Предлагам проект на решение за предоставяне на разрешение за търсене и проучване на метални полезни изкопаеми. Става дума за молибден, бисмут, на сребърни и златосъдържащи руди. Проведена е процедурата, проведен е конкурс. Явил се е един желаещ, това е фирма "Сървис" ООД, на която се дава правото за търсене и проучване. Очаква се проучванията да продължат в рамките на три години, да бъдат използвани около 267 хиляди щатски долара и 30 щатски долара за решаване на проблемите на околната среда за рекултивация на находището.

Съгласувано е с всички заинтересовани ведомства. Спазени са всички законови изисквания. Няма възражения.

БОЙКО БОРИСОВ: Цветанов!

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Искам да попитам за коя фирма става на въпрос?

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: За "Ий Оу Екс Сървисиз" ООД.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: В тази връзка забележката на Министерство на вътрешните работи е, че от направената справка в информационна система ДАКСИ е установено, че името на дружеството е променено на "Евромакс сървисиз" ЕООД, което означава, че разрешението следва да се предостави на името на това дружество. След справка и в Търговския регистър, подкрепяме бележката, която сме визирали и която не е взета предвид.

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Благодаря, ще го отразим веднага.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 30 на вносител, с проверка за името.

Точка 31

Проект на Решение за определяне на състава на Обществения съвет към Център "Фонд за лечение на деца"

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 31.

Точка 32

Проект на Решение за безвъзмездно прехвърляне на имот – частна държавна собственост, в собственост на община Червен бряг, област Плевен

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Това е етаж от 10-етажна административна сграда в област Плевен, община Червен бряг. Прехвърляме я за нуждите на Министерство на земеделието и храните и Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 32.

Точка 33

Проект на решение за обявяване на имоти – публична държавна собственост, за имоти – частна държавна собственост

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Това е в подкрепа на област Габрово. Това е самостоятелен обект от 183 кв. м, което представлява части от сграда №3 в гр. Габрово. Тя се използва от областната администрация на Габрово. Държавата няма преки интереси или функции, така че я прехвърляме.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 33.

Точка 34

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Споразумението между държавите-членки на Европейския съюз, Кралство Норвегия, Конфедерация Швейцария и Управляващия орган и Сертифициращия орган за изпълнение на Оперативна програма за междурегионално сътрудничество "Интеррег ІVС"

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, България ще осигури по този начин равноправното си участие в програма Интеррег ІVС, като страна членка на Европейския съюз. Ние участваме, платили сме си вноските, работим по всички приоритети на програмата, така че е въпрос само на формализиране на нашия ангажимент заедно с този на Норвегия и Кралство Швейцария по отношение на тази програма.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 34.

Точка 35

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Федерална република Германия за взаимна защита на класифицираната информация

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 35.

Точка 36

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и Министерския съвет на Босна и Херцеговина за взаимна защита и обмен на класифицирана информация

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 36.

Точка 37

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Република Казахстан за взаимна защита на класифицираната информация

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 37.

Точка 38

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение за изменение на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Република Естония за взаимна защита и обмен на класифицирана информация

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 38.

Точка 39

Проект на Решение за одобряване участието, позицията и състава на правителствената делегация на Република България в 60-ата сесия на Европейския регионален комитет на Световната здравна организация, което ще се проведе от 13 до 16 септември 2010 г. в Москва

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 39.

Точка 40

Проект на Решение за определяне на заместник-управител на Република България в Международния валутен фонд

СИМЕОН ДЯНКОВ: С това решение се определя Боряна Пенчева – заместник-министър на финансите, за заместник-управител на Република България в Международния валутен фонд.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 40.

Точка 41

Проект на Решение за безвъзмездно прехвърляне на част от имот – частна държавна собственост, на община Велико Търново

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Господин премиер, спомняте си пътния възел Качица, който открихме наскоро във Велико Търново. Това е държавен имот с общо 18 хил. кв. м площ, които ние даваме безвъзмездно на община Велико Търново, за да могат да си направят една допълнителна улица, която се връзва към пътния възел Качица и този парк в съседство, с който те кандидатстват по линия на ОП "Регионално развитие".

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Аз само да добавя като подкрепа на това, което се предлага, защото там знаете, че имаше доста проблеми, свързани с нарушаване екологичното равновесие, с горския фонд. Смятам, че един проект, който е свързан с изграждането на такъв парк, ще даде възможност да покаже политиката на правителството в тази посока.

БОЙКО БОРИСОВ: Уведомете областния управител на Велико Търново, да отидат, да го покажат, защото това е хубаво за града.

Точка 42

Проект на Решение за одобряване и подписване на Факултативния протокол към Конвенцията против изтезанията и друго жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 42.

Точка 43

Доклад относно приемане Отчет за изпълнението на мерките, заложени в Националната програма за реформи на Република България (2008-2010 г.) и в Плана за действие по Националната програма за реформи на Република България (2008-2010 г.), за второто тримесечие на 2010 г.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Господин премиер, в отчета се казва, че след приемането на програмата през ноември 2009 г. до края на юни 2010 г. вече са изпълнени 15 от мерките, в процес на изпълнение и завършване са 116 от мерките, 25 мерки вече са планирани и предстои тяхното изпълнение след допълнителни законодателни промени, а в хода са дефинирани 3 нови мерки, главно свързани с регионално развитие и развитие на нова инфраструктура, от които три вече се изпълняват след законови промени.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 43.

Точка 44

Проект на Решение за одобряване Доклада на Междуведомствения съвет по въпросите на военнопромишления комплекс и мобилизационната готовност на страната при Министерския съвет за изпълнението на Закона за експортния контрол на оръжия и изделия и технологии с двойна употреба през 2008-2009 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 44.

Точка 45

Проект на Решение за образуване на еднолично дружество с ограничена отговорност с държавно участие в капитала "Транспортен медицински център" ЕООД

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, Националната многопрофилна транспортна болница "Цар Борис ІІІ" е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на транспорт, информационните технологии и съобщенията и е лечебно заведение, което предлага услуги, насочени преди всичко в областта на болничната помощ и консултиране на насочените към болницата пациенти. С образуването на еднолично търговско дружество с ограничена отговорност представляващото лечебно заведение за специализирана извънболнична медицинска помощ ще разшири обема на предлаганите медицински услуги, които не могат да се извършват в лечебното заведение за болнична помощ. С решението се създава лечебно заведение за извънболнична помощ – амбулатория за специализирана медицинска помощ. Това заведение ще бъде медицински център, в който ще се осъществява специализирана извънболнична помощ, която ще подпомага транспортните работници.

БОЙКО БОРИСОВ: Каква е разликата от сегашния й статут и това, което правим?

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: В момента това е многопрофилна транспортна болница и предлага болнична помощ. Това, което се образува – транспортен медицински център, има характер на поликлиника и така ще могат да се извършват прегледи и консултации на пациентите.

БОЙКО БОРИСОВ: И там са съответно тези лаборатории, където дават сертификати за ватмани, машинисти, летци?

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Да, на всички служители, свързани с транспорта. Този медицински център ще бъде на територията на тази транспортна болница, така че допълнителни средства няма да бъдат необходими.

СИМЕОН ДЯНКОВ: На някакъв етап говорихме че всички специализирани от този тип болници, е хубаво да мислим като стратегия да минат към Министерство на здравеопазването, защото там им е мястото по принцип.

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Това вероятно ще бъде в рамките на общата концепция за специализираните болници. На този етап Транспортна болница е в системата на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и има специфична насоченост.

БОЙКО БОРИСОВ: Фактически ние определяме специфичната насоченост защото за летците, ватманите, машинистите има специални прегледи, специални комисии, които са концентрирани в тази болница.

Като цяло, министър Борисова, какво Ви е мнението?

АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Като цяло тази болница трябва да си редуцира броя на леглата, защото тя не си ги е подала. Всички болници, включително и Военна болница, са си редуцирали леглата.

Те фактически искат едно ДКЦ – Диагностично консултативен център, където лекарите от болницата допълнително да могат да получават пари от амбулаторни прегледи като специалисти по кардиология и т. н. Хубаво е, че тези специфични лаборатории ще бъдат долу изнесени. Болницата трябва да си редуцира поне с 30% леглата. В новия Закон за здравето е казано, че тези болници по чл. 5, а това са Военна, МВР, тази, на затворите, по принцип си остават подчинени на специфичните си министерства, а на нас - Министерство на здравеопазването, се разрешава само да консултираме кой да бъде заместник-директора по лечебната дейност, което в никакъв случай не е достатъчно.

Принципно тези болници трябва специално да бъдат разгледани и да се вземе решение за тях, тъй като те са доста големи, те припокриват всички останали болници. Всяка една от тях има нещо много малко специфично, както в случая, както Военна болница, както МВР болница. Всичко останало е повтарящо се както е в една обикновена болница и нищо особено не е. Ние искаме точно тази общата част, която е и водеща във всяка една от тези пет специализирани болници, това да бъде ограничено. И с генерал Тонев се разбрахме, той си редуцира леглата както в София, така и в провинциалните военни болници. Тук те дори не ни представиха състава на отделенията си като брой, като специфика. Ние дори и това не знаем. Моля 30% да си редуцирате леглата. Това е за цялата страна.

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Госпожо Борисова, аз мисля, че нямате достатъчно информация, тъй като това е предоставено.

АНА МАРИЯ БОРИСОВА: Нямам никаква информация.

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Съжалявам за това. Приемам Вашето твърдение, че е необходимо да се намали броят на леглата.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 45.

На следващото заседание на Министерския съвет министър Цветков устно да ни информира, че е приключило това, което министър Борисова настоява да се направи от тази болница. Една седмица срок.

Точка 46

Доклад относно одобряване позицията на Република България за участие в 3031-ото заседание на Съвета на Европейския съюз (Външни работи), което ще се проведе на 10 септември в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 46.

Точка 47

Проект на Решение за приемане на Програма за подобряване на условията в местата за лишаване от свобода

МАРГАРИТА ПОПОВА: Благодаря, господин премиер.

Колеги, това е една добре изработена и предложена на вашето внимание програма, която следва логиката на правителството за новата наказателна концепция на държавата. Започнахме от промяна в правилата. Логично е да стигнем и до подобряване на условията за изтърпяване на наказанията в местата за лишаване от свобода. Предвидили сме тригодишна програма с разпределение на средствата – 2011, 2012, 2013, в която влизат средства за построяване на нов затвор в района на София област (за това имаме напреднали разговори със Столична община) и подобряване на условията за живот и за изтърпяване на наказанията в редица затвори – Сливен, Габрово, Враца, Ловеч, Плевен. Първо, с увеличаване на затворническата площ, тъй като към момента имаме около 11 хиляди лишени от свобода, които разполагат с 25 хил. кв. м. Минималният европейски стандарт е да разполагат с двойно повече. Да не говорим за другите неща, освен квадратурата.

Ако можем да построим един затвор в рамките на мандата и да направим план за строеж на още един, ще бъде чудесно. Но трябват много средства за строеж на нов затвор.

БОЙКО БОРИСОВ: По европейски програми няма ли възможност за средства за строеж?

МАРГАРИТА ПОПОВА: За сега е малко сложно по европейските програми. Там има по-скоро възможности за програми за обучения вътре в затворите и средства, които се дават за малко по-други дейности. За строежа на нов затвор ще трябва да разчитаме на наши средства и може би малко по-голяма креативност за публично-частно партньорство, да развием тази възможност, която, струва ми се, че е още непозната и сме слаби в проектите и строежите на сгради с публично-частно партньорство.

СИМЕОН ДЯНКОВ: По този проект сме работили заедно с Министерство на правосъдието, така че парите, които тук се дават, са достатъчни за самото проектиране. Оттам вече сме говорили за възможности за публично-частно партньорство. На 21 септември т. г. двата екипа от Министерство на правосъдието и Министерството на финансите се събираме, за да видим какви са примерите в други европейски страни.

МАРГАРИТА ПОПОВА: Ще направим и една обиколка по местата за лишаване от свобода, за да имаме преки и непосредствени впечатления.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 47.

Точка 48

Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост, в област Ловеч и извършване продажба на недвижимия имот – частна държавна собственост, предоставен за управление на Министерството на отбраната

АНЮ АНГЕЛОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, предлага се решение на Министерския съвет за обявяване на имот с отпаднала необходимост – досега публична държавна собственост, бивш казармен район от 63 дка, застроен със 7 сгради и 16 съоръжения, и разрешение за продажба на този имот като частна държавна собственост.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 48.

Точка 49

Проект на решение за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, предоставен за управление на Министерство на отбраната

АНЮ АНГЕЛОВ: Това са няколко имота, които имат актове за частна държавна собственост, били са подготвени за продажба, но такава продажба не е извършена. С този проект на решение искаме разрешение да продадем тези имоти с отпаднала необходимост.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 49.

Точка 50

Проект на Решение за приемане на Национална пътна карта за научна инфраструктура

СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Господин министър-председател, колеги, съществува Европейска пътна карта, която обхваща 44 приоритетни европейски проекта, в които всяка държава-членка може да участва, ако това е приоритет в нейната национална стратегия. На базата на Европейската пътна карта повечето страни членки на Европейския съюз имат свои национални пътни карти.

Ние предлагаме един документ, който включва национални инфраструктури в приоритетни области като медицина, енергия, морска екология и културно наследство. Става дума за изграждане на 7 инфраструктурни комплекса.

Предлаганите комплекси от точка 1 до 4 – за морски изследвания, за нови материали в различни области, за медицински проучвания и за възобновяеми енергийни източници, имат приложен характер. Те ще бъдат предложени за подкрепа и чрез инструментите на Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика".

Комплексът от точка 5 за българския супер компютърен център ще бъде приоритетно развит в рамките на бюджета на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията при ползване на инструментите на Фонд "Научни изследвания" и Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика".

Комплекси 6 и 7, това са български езикови ресурси и лингвистика и астрономия имат фундаментално значение за България. Тяхната подкрепа зависи от възможностите на бюджета на МОМН и достъпа до различни схеми към Фонд "Научни изследвания" и Националния иновационен фонд, Оперативна програма "Развитие на човешки ресурси" и Оперативна програма "Регионално развитие".

Предложеният документ в продължение на три години е обсъждан в една национална консултация, представена от цялата научна общност и ведомствата, които са засегнати, а също така от Работната група 16 към Съвета по европейски въпроси и от Съвета по европейски въпроси. Искам да повторя, че има възможност, ако проектите са в Пътната карта, да се използват пари от структурните фондове.

Моля да подкрепите предложението за приемането на Национална пътна карта. Това е изключително важно. С това ние подчертаваме, че независимо че страната се намира все още във финансово-икономическа криза, правителството има силите и волята да изведе страната, тоест ние ще реализираме тази пътна карта и наистина ще достигнем средноевропейски показатели. Заявили сме за бюджета за следващата година два милиона лева. Тези проекти трябва да се изпълнят в рамките на следващите пет години.

Имаме забележки от страна на МИЕТ и затова предлагам да го приемем на вносител, но да приемем този документ, защото това е важна заявка за реализация на приоритетите на страната в тези области. Благодаря.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, аз благодаря на министър Игнатов, че предварително се съгласи да доуточним някои детайли след съвместно заседание със Съвета за иновации. Наистина три години е обсъждано, но вече има нови хора, нови идеи, нека да опитаме да е максимална връзката с икономиката. Иначе, чудесно, че накрая имаме такъв завършен документ.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 50.

Точка 51

Проект на Решение за актуализиране на национални програми за развитие на средното образование

СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Уважаеми колеги, предложеният проект на Решение за актуализиране на националните програми за развитие на средното образование е във връзка с ограничаване на разходите от бюджета на Министерството на образованието, младежта и науката. Отпадат национална програма "Енергоефективност и саниране на училищни сгради" и Национална програма за модернизиране на системата на професионалното образование. При останалите национални програми се актуализират дейности с цел ефективно разходване на средства и се намалява общият бюджет за изпълнението. Става дума за нашите разходи до края на календарната година.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 51.

Точка 52

Проект на Решение за изключване от горския фонд при промяна на предназначението им на поземлени имоти – собственост на "К енд К-ЛТД" ООД, представляващи гори и земи, разположени в землището на Видин, област Видин, във връзка с урегулиране и застрояване на обществено обслужване

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Това са земи, които не са обект на заменки. Трябва да бъдат изключени с цел промяна на предназначението им. Лична собственост са, в землището на Видин. От тази сделка ще постъпи в бюджета на Изпълнителната агенция по горите сума в размер на 625 998 лв. и има възможност за осъществяване на инфраструктурни проекти в землището на гр. Видин.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 52.

Точка 53

Проект на Постановление за изменение на нормативни актове на Министерския съвет

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Тази промяна в Устройствения правилник маркира края на сливането на Агенцията за приватизация и Агенция за следприватизационен контрол, като при това постигаме 15% намаляване на бройките – от 115 на 98, плюс допълнително Надзорния съвет, така че тук вече имаме работеща структура с устройствен правилник.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 53.

Точка 54

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, приоритетът, който стои пред българското правителство, това е присъединяването ни към Шенген. В тази връзка трябва да направим и законодателни промени, които са свързани с приемането и възможността да функционира шенгенската информационна система, която се явява и като най-важният компенсиращ елемент в свободното придвижване на гражданите в шенгенското пространство, защото ще може да ползваме база-данните за издирвани лица, предмети и всички лица, които извършват престъпление в Европейската общност.

Изключително важно във връзка с реформите, които се провеждат в Министерство на вътрешните работи, както знаете, е, че в началото на мандата бяха необходими краткосрочните, най-неотложните реформи, за да се отпуши системата, и прекратихме дублирането на функциите между ДАНС и МВР. В момента с проектозакона за изменение на Закона за МВР се предвижда да бъдат обединени двете главни дирекции "Пожарна безопасност и спасяване" и "Гражданска защита". Те ще станат една дирекция, което ще създаде възможност за ограничаване на дублиращите функции, които имат към настоящия момент, за по-доброто обезпечаване на сигналите, които трябва да бъдат като реакция от двете дирекции. Смятам, че това ще даде възможност да ограничим и администрацията, която я има в двете дирекции.

Това, което е изключително важно, и това, което е в духа на констатациите, които имаше в доклада на Европейската комисия и мерките, които предприе българското правителство, е, че ние сме поели ангажимент за създаването и възможността Главна дирекция "Криминална полиция" да стане една действително европейска полиция с европейски профил. Промените, които бяха направени в НПК, дадоха възможност за разследващите полицаи вече да се случва и в България, а не както беше, само в Европа.

Това, което е важно, е оптимизиране на работата и също възможността да ограничим администрацията в дирекциите, да преструктурираме Главна дирекция "Досъдебно производство", която ще мине със звено в Главна дирекция "Криминална полиция". Там ще се създаде методическо звено, което ще може да бъде в постоянен контакт и в съвместната работа на разследващите полицаи и дознателите и това, което е изключително важно – че във връзка с по-доброто противодействие срещу тежката организирана престъпност част от Главна дирекция "Досъдебно производство" ще има дознатели, които ще бъдат като екип в Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", защото и спецификата е много по-различна от обикновената, която е за битовата престъпност. В тази връзка смятам, че това ще даде възможност за едно действително оптимизиране на работата в Министерство на вътрешните работи и се надявам, че тези законодателни промени са полезни за Министерство на вътрешните работи и за българското правителството да изпълним ангажимента си, който имаме към настоящия момент.

СИМЕОН ДЯНКОВ: С тези промени се изпълняват и четири от точките, решенията на Съвета за административна реформа в МВР, което е един вид удържано обещание от страна на Министерство на вътрешните работи относно административните реформи там.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 54.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Съвсем бърз въпрос към министър Цветанов. В §22 на законопроекта е предвидено условията и редът за участие в мисии на служители на МВР да се определя с наредба на министъра на вътрешните работи. Бих обърнал внимание, че има обща наредба, която готвят вашите хора, Министерство на отбраната и Министерство на външните работи, която да регламентира участието както на военни, така и на полицаи, така и на граждански, и за всички, така че ще ви помоля да приемете бележката на Министерство на външните работи да остане една наредба, която е почти готова и съгласувана между трите министерства, при вас е в момента.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Няма проблем, основателна е бележката.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 54.

Точка 55

Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост, и безвъзмездното му прехвърляне в собственост на община Хасково, област Хасково

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 55.

Точка 56

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства от централния бюджет за 2010 г. по бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за 2010 г. за компенсиране на разплатени задължения по договори

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, става въпрос за това споразумение, което ние подписахме тристранно на 29 декември миналата година заедно – Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на финансите и Камара на строителите в България, за неразплатените строително-монтажни работи през 2009 г. Знаете за голямата драма с натрупаните задължения. Ние изплатихме, за да спазим ангажиментите си по споразумението, ударно тези 92 милиона от бюджета на министерството и просто сега ги получаваме обратно.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 56.

Точка 57

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Агенция "Митници", приет с Постановление №302 на Министерския съвет от 2009 г.

СИМЕОН ДЯНКОВ: С този проект на постановление се закрива инспекторатът в Агенция "Митници". Шест бройки, които са една пета от предишния инспекторат, преминават в дирекция "Организация и управление на човешките ресурси", където ще се занимават с работа по разкриване на конфликта по интереси и реализиране на дисциплинарната отговорност на служителите в Агенция "Митници". Тези дейности не могат да преминат към Министерството на финансите и затова е необходима тази промяна.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 57.

Точка 58

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за ограничаване на плащанията в брой и проект на Закон за изменение и допълнение на Данъчноосигурителния процесуален кодекс

СИМЕОН ДЯНКОВ: Това са промени в ДОПК, които целят всъщност идеи, обсъждани с много години, и следват Вашата среща с работодателите и синдикатите, а именно, с тези промени се ограничават.

Тук има три основни новости. Ограничават се плащанията в брой за суми над 5000 лв. Това трябва да става вече по електронен път. Вътрешноорганизационно в системата на НАП се създава ротация при извършването на ревизии на задължени лица. Това е с цел осигуряване на повече ефективност и обективност. С други думи, сегашните ревизори в Бургас, примерно, след извършване на ревизии се преместват в друг регион, а хора от Пловдив или от Варна отиват там. По този начин – да няма създаване на неправомерни връзки с течение на времето.

Третото е противодействие за укриване на обороти и скрито изплащане на заплати от фирмите. Същото нещо беше решение на Съвета за административна реформа и също беше прието в тристранния съвет.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 58.

Точка 59

Проект на Постановление за определяне на условията, критериите и реда за финансово подпомагане на общините за достъпа им до финансиране на Фонда за органите на местното самоуправление в България "ФЛАГ" ЕАД

СИМЕОН ДЯНКОВ: С това проектопостановление се предоставя допълнителен ресурс, допълнителна помощ към общините от гледна точка на фонда "ФЛАГ". Най-общо това означава, че след тези промени общините ще имат по-голяма възможност за финансова подкрепа чрез този фонд от оперативните програми "Регионално развитие", "Околна среда" и Програмата за развитие на селските райони. Най-общо казано, ние по този начин подпомагаме общините да могат по-бързо да работят с оперативните програми на Европейския съюз, особено в началната им фаза, когато проектират проекти.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 59.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dimiterivanov avatar :-|
    Zurigo
    • + 1

    Точка 34 : "Кралство" Швейцария. Хм, откога?!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал