🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Горе ръцете и пресичаш

Вместо да санкционира нахалните шофьори, КАТ съветва пешеходците как да остават живи на пешеходната пътека

Изкуството за пресичаш в София
Изкуството за пресичаш в София
Изкуството за пресичаш в София    ©  Надежда Чипева
Изкуството за пресичаш в София    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Докато подготвяхме рубриката "Сутрешен блок" тази сутрин, се натъкнахме на любопитна новина за най-новата инициатива на столичния КАТ. Тя е съобщена от в. "24 часа" със заглавие "КАТ: Вдигай ръка преди зебра, за да си жив".

"Вдигайте ръка, преди да преминете през пешеходната пътека. Така ясно и недвусмислено ще заявите своето намерение, шофьорите ще могат да ви видят навреме и ще останете жив и здрав", призовава чрез страниците на вестника ръководството на КАТ - София.

Новата инициатива се опира на действащия и в момента Закон за движение по пътищата. Според чл. 120 това право се дава на всеки пешеходец. Практиката е отдавна известна в Европа, но у нас никой не я ползва, коментирали експерти пред вестника.

Най-уязвими на пътя са пешеходците и затова вниманието ни е насочено към това да запазим всеки живот на пътя, заявява пред вестника Богдан Милчев, началник на КАТ - София.

Тази новина не може да бъде отмината току-така. Похвално е, че КАТ се грижи за живота на пешеходците. Странен е обаче подходът за решаване на проблема. Вместо да санкционира шофьорите, които отнемат предимството на пешеходците, КАТ прехвърля отговорността на жертвите - самите пешеходци. Ако обърнем заглавието на "24 часа", ще излезе, че пешеходец, който не е вдигнал ръка преди зебра, сам си е виновен, затова че може да бъде сгазен.

Действително чл. 120 от Закона за движение по пътищата казва, че шофьорът е длъжен да пропусне пешеходец, който е сигнализирал с ръка за намерението си да премине по пешеходна пътека. Всеки шофьор обаче знае, че на пешеходни пътеки ВИНАГИ предимство имат пешеходците (чл. 119 от закона). И че автомобилите са длъжни да ги пропускат независимо дали са подали сигнал, че ще пресичат. Нещо повече - пешеходците са с предимство, дори и да няма нарисувана пешеходна пътека, тъй като законът приема, че на кръстовищата "пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение" (виж карето по-долу).

Повечето шофьори в София нарушават тези правила и отнемат предимството на пешеходците, които са принудени да пресичат често на бегом и с риск за живота на пешеходни пътеки. Вместо да дисциплинира шофьорите, инициативата на КАТ само може да влоши положението, защото ще ги окуражи да отнемат предимство щом не са сигнализирани с вдигната ръка.

Странно е и позоваването на практиката в европейските страни. В страните от Европейския съюз изобщо не се налага пешеходците да вдигат ръце, когато пресичат. Там шофьорите по правило спазват законит и никога не отнемат предимството на преминаващите.

Закон за движение по пътищата

Чл. 119

  • (1) При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре.
  • (2) При заобикаляне на спряло пред пешеходна пътека пътно превозно средство водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да се движи с такава скорост, която да му позволи да спре, за да пропусне преминаващите по пешеходната пътека пешеходци.
  • (3) Пешеходната пътека е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.


74 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    glamdring avatar :-|
    Божидар Божанов
    • - 11
    • + 140

    И докато пешеходците ги е страх да пресичат на пешеходни пътеки, наблюдаваме една целеустременост за пресичане на шестлентови булеварди като Цариградско Шосе, България, Левски, на абсолютно нерегламентирано за това места.

    Нередност?
  • 2
    philip_stoev avatar :-|
    philip_stoev
    • - 6
    • + 23

    Ужас!

    Нередност?
  • 3
    charlyb avatar :-|
    charlyb
    • - 14
    • + 67

    Това трябва да го е измислил Цецо. Отдалеч прозира неговата мъдра мисъл!

    Нередност?
  • 4
    npaine avatar :-P
    NPaine
    • - 13
    • + 81

    В отговор на съвета на милиционерите искам да кажа, че аз в момента съм вдигнал високо и двете ръце и докато произнасям името Цецково и едно определено пожелание за неговата майка, тъща, леля и т.н., показвам един пръст намиращ се някъде между показалеца и безименния.

    Нередност?
  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 5
    • + 15

    До коментар [#1] от "Божидар Божанов":

    Извинявай, цъкнах минуса по погрешка.

    Нередност?
  • 6
    wampeters avatar :-|
    wampeters
    • - 4
    • + 78

    "На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение."

    С това поздравявам водача на МПС-то от онзи ден, който първо за малко не ме лепна на капака, а после и за малко не ме наби, щото "не съм пресичал на пешеходна пътека". "Продължение на тротоара" тогава му се стори прекалено сложно словосъчетание.

    Нередност?
  • 7
    strk avatar :-|
    strk
    • - 106
    • + 18

    Инициативата е похвална. Всеки шофьор е виждал как разни пешеходци стоят на пешеходната пътека без да имат намерение да пресичат. А и какво лошо има пешеходците да сигнализират? Няма никакво прехвърляне на отговорността. Просто се обучават пешеходците как да оцеляват. Законът си е закон и ако автомобил блъсне пешеходец, ще съдят шофьора, а не пешеходеца понеже не си е вдигнал ръката.

    Нередност?
  • 8
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube
    • - 8
    • + 73

    Трябват сериозни санкции - както за шофьори непропускащи хора на пешеходна пътека, така и за пешеходци пресичащи булеварди като Цариградско. Завишаване на санкциите при инцидент с пешеходци на пешеходни пътеки (и продължения на тротоари и банкети) и премахването на вината на шофьора при инцидент извън тези зони. По този начин шофьорите ще се научат да уважават пешеходците , а те пък от своя страна ще се съобразяват къде пресичат или ще си берат последствията за това. Има места където при наличие на огради и знаци пешеходци си пресичат на воля, въпреки подлез или пешеходна пътека на 20м отстояние . Не може и не трябва да бъдат подвеждани под отговорност водачи блъснали такъв тип нарушители. Просто не е справедливо! Не може шофьора винаги да бъде виновен - трябва да има ясни правила.

    Нередност?
  • 9
    volrath avatar :-?
    volrath
    • - 6
    • + 54

    Дали другаде по цивилизованите държави ръкомахат като идиоти за да пресекат?

    И защо "полицията" пак си измива ръцете?

    Нередност?
  • 10
    glamdring avatar :-|
    Божидар Божанов
    • - 2
    • + 19

    Във връзка с "продълженията на тротоарите" - тази точка има нужда от поясняване. Аз си изолзвам това право по вътрешни улички, където на всяко кръстовище съм с предимство като пешеходец, Но вземете продължението на тротоара на Гешов. Да сметнем, че можем да пресечем България оттам ли?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал