// Интерактив /Дебати

Трябва ли бизнесът да участва във финансирането на рекламата на туризма в чужбина?
Деница Ватева, модератор Включване в дебата- 15 Основни тези 8 юли 2013
- 24 Гост експерт 23 юли 2013
- Заключителни тези 12 авг 2013
- Победител 14 авг 2013
Гост експерт - Златко Златанов
Бизнесът не трябва да участва във финансирането на националната реклама на туризма в чужбина

Златко Златанов
Отделно от това не е ясно и как може да се случи подобна схема на финансиране на представянето на страната. За да има участие на бизнеса, това означава да има някаква пропорционалност измежду различните субекти. Не е ясно каква може да бъде тази схема, по която ще се плаща рекламата и всъщност кой колко средства трябва да даде. Как например ще се определи колко да се плаща от голяма и от малка фирма в туризма? Не може да се случи финансирането по този начин.
Каква е вашата позиция по темата на дебата?
Позиция "Да"натиснете позиция за да гласуватеПозиция "Не"
Деница Ватева
МодераторПредседателят на Софийския туристически район Витан Иванов пък защити позицията, че задължение на държавата е да промотира зад граница туризма. По думите му туристическият бизнес рекламира своя продукт- хотел, туристическа агенция и др., но представянето на дестинацията България е задължение именно на държавата. Той също отправи критики към ефективността на рекламите в чужбина в момента, обяснявайки, че възможностите на търговските представителства на страната зад граница не се използват за промоция на сектора.
На този етап представяме и позицията на гост- експерта Златко Златанов, който е учредител и председател на сдружението на хотелиерите и ресторантьорите във Велинград.

Да
Николай Вълканов
Институт за пазарна икономикаТуристическият бранш трябва да участва във финансирането на националната реклама на България в чужбина. Има няколко прости аргументи защо държавата не трябва да рекламира туризма със средства на данъкоплатците: 1. Това не й е работа – туризмът е бизнес като всеки друг.
Основна теза
Не
Витан Иванов
Софийски туристически районТуристическият бизнес не трябва да участва във финансирането на рекламата на България в чужбина. Той рекламира сам себе си (хотели, туристически агенции и др.), а задължение на държавата е да рекламира дестинацията България, затова се казва и национална туристическа реклама.
Основна тезаКаква е вашата позиция по темата на дебата?
Позиция "Да"натиснете позиция за да гласуватеПозиция "Не"Какво следва?
В следващия етап очаквайте заключителните тези на двамата участници. Можете да изразите своето мнение в анкетата и форума на дебата.
-5 +4
Разбира се, че трябва да се дават пари за реклама на туризма в чужбина. Туристите ползват настаняване, превоз, храна, музеи, екскурзоводи, купуват сувенири. Така че ако бизнесът трябва да плаща за рекламата, то всеки един от изброените трябва да плаща. От производителя на домати до националния авиопревозвач.
В момента държавата и общините прибират данък нощувка от хотелиерите. Това е отраслово-присъщ данък и е допълнително бреме за бизнеса. Ако аз продавам хляб, не плащам данък за това, че някой е влязъл в магазина ми, а за това, че той си е купил хляб. Така и хотелиерите не трябва да плащат за това, че имат туристи, в ДОПЪЛНЕНИЕ към данък печалба и ДДС, които те плащат за СЪЩИТЕ тези туристи на държавата.
И след като държавата прибира този данък от хотелиерите, следва да бъде така добра да го използва за национална реклама. А ако не - то да бъде така добра да отмени този данък.
Моля, авторите по темата или модераторът да изискат от МФ сумата на събрания от данък от нощувки за 2012 г. и да го съпостави с бюджета на звеното по туризъм за национална туристическа реклама в чужбина за същия период.
И още нещо - ако оставим на частни лица да промотират лицето на България навън, дали ще стане нещо качествено?
_____
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд-6 +19
Държавата ВЪОБЩЕ не трябва да се занимава с реклама на частния туристически бизнес! Частниците да си се събират да си правят стратегии, да си събират пари и да си плащат рекламите сами. Че утре и кифладжиите ще излязат с искания държавата да им прави реклама, После и таксиджиите, месарите и т.н. Айде стига! Аз не плащам данъци, за да ги хабят за реклама на хотелиерите!
_____
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм! Звездец идёт по плану.-3 +8
Държавата от моите данъци да оправи мизерията, пък после да му мисли за реклама на каквото и да било.
_____
Предразсъдъците са за ограничените.-5
Без да претендирам за каквато и да е експертност, искам да изразя следното мнение: Държавата трябва да поеме всички разходи за изграждане на позитивен туристически имидж на България. Когато обаче се участва в изложения, общините също трябва да поемат част от товара. Бизнесът може да се включи с такси за участие в каталози и рекламни брошури, като е естествено една авиокомпания да заеме повече рекламно пространство и да плати по-високи такси, отколкото семеен хотел.
-4 +3
До коментар [#2] от "kihano":
Рекламата на туризма в чужбина не е реклама на хотелиерите. Тя е много , ама много повече. Тук става въпрос да се изгради образ на страната ни като привлекателна дестинация, която предлага не само море, слънце и евентуално ски, а и богата история,култура и бит, възможности за балнео лечение. От това ще спечелят не само хотелите и ресторантите, но и търговията на дребно, музеите, културните и спортните институции, ще се подобри качеството на живот.
-2 +3
Тук не става дума държавата да рекламира семейното хотелче в Разград.Или кифладжиите в махалата!
Тук става дума за реклама на бранш, от който идват МИЛИАРДИ в хазната-директно и косвено, чрез данъци!Държавата зависи от тези пари и трябва да полага грижи да ги максимизира.
За съжаление или щастие турситическата ни база не е собственост на 1-2-3 корпорации, че да искаме те да се самоорганизират и да си правят рекламата сами!
Не е работа на всеки собственик на хотел да има международен отдел и да си произвежда и публикува рекламата или да си организира участия по изложения!
Второ, държавата закакво събира данъци ако не за да прави и нещо за тези които дои? не може само да се дои кравичката, трябва да с еполагат и грижи за нея!
_____
Миний аав адуучин хүн+9
До коментар [#6] от "leoni_1":
Вместо за реклама, чиято ефективност е съмнителна, по добре същите пари държавата да даде за музеите, а частниците да си се занимават с рекламата на техните хотелчета и прочее.
Освен това, с туризъм никой не е прокопсал, като изключим 2-3 дребни островчета. Индустрия трябва, индустрия, и то високотехнологична.
_____
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм! Звездец идёт по плану.-1 +8
До коментар [#7] от "Веселин Дечев":
Какви милиарди бе Дечев, я погледни какъв е приноса на корпоративния данък в бюджета! По-малък от този на даренията. Колко туристи идват в Бг? Умножи ги по 2 или 3, сметни че ще харчат 5 пъти повече от българина, след това раздели на 12, щото всеки от тях едва ли е повече от месец тук и сравни с населението на страната. Ще се получи , че и от ДДС-то на туристите получаваш една нула в сравнение с това на населението. Така че милиарди тук няма, няма какво да се заблуждаваме. По добре държавата да си гледа музеите, ако трябва само тях да рекламира, а частниците да си се занимават с реклама на хотелите, плажовете и каквото там са докопали. Сякаш малко преливаме от държавно я частно, ами и още трябва.
_____
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм! Звездец идёт по плану.-2 +2
До коментар [#9] от "kihano":
Държавата не печели само от данъци, а от директните ппостъпления от туристите.Когато туристите вкарат 1 милиард евро това си е инвестиция на зелено.А корпоративният данък в размер на няколко милиона е несравним с тази пряка "инвестиция".
_____
Миний аав адуучин хүн-2 +5
До коментар [#10] от "Веселин Дечев":
"Когато туристите вкарат 1 милиард евро това си е инвестиция на зелено."
Като как става тая инвенстиция? Не ми се струва туристите да строят заводи? Механизма на тоя "милиард", ако въобще е толкова, е точно както обясних - чрез ДДС. Друг начин да стигнат парите до държавата няма. Виж за джобовете на частниците е друга работа, но там нека те си се грижат за рекламата.
_____
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм! Звездец идёт по плану.-2 +1
До коментар [#8] от "kihano":
О, да! Съгласна съм , че трябва индустрия и пазари за това, което произвеждаме, но да не подценяваме туризма! Давам пример с Хамбург. Числата са от 2008 г. Оборот на туристическия бранш - 7,4 млрд. евро. Машиностроене - 4,1 млрд. евро. Туризмът там е един от водещите отрасли. Да не го загърбваме и ние с лека ръка. В градовете по Черноморието голяма част от хората разчитат само на това.......а то не стига да изкарат зимата.
+5
Предварително уточнявам, че не съм експерт нито по туризъм, нито по реклама. Не искам и да вменявам функции нито на бизнеса, нито на държавата.
От опита ми с финансиране (главно на НПО, общини и общински проекти) съм се убедил, че един от най-работещите механизми за гарантиране на въздействието е съфинансирането.
Ако пенсионери искат да се финансира техния клуб - да съберат поне 10%.
Ако жителите на дадено село искат да се направи паметник или открита сцена - да съберат част от средствата.
Ако туристическият бизнес реши да участва във финансиране на рекламна кампания - да има дума и при избор на стратегия, изпълнители и т.н.
Най-вероятно, ако видят полза, ще се намерят фирми от бранша, които да участват.
Пак подчертавам - странично мнение, въз основа на опит в други сфери.
_____
Никола Йорданов+2
Всяка сериозна компания, която иска външни пазари, е заинтересована да участва. Елементарно!
_____
УСПЕШНА НОВА ГОДИНА!!!+1
Държавата може да подпомага, но със сигурност не и като харчи милиони за лого на страната, което не прилича на нищо! И с което впрочем никой не знае какво стана
+1
Аз мисля, че трябва бизнесът да подпомага със средства международните реклами на страната ни защото не само, че пополяризира България пред света,олеснява държавата икономически от страна на пиар кампании които показват пред света прелестите на България, но и може да извлече полза от това като например чужди инвестиции.
Бизнесът трябва да участва и то задължително!
_____
http://m37.biz/ М37 е лидер сред компаниите в сферата на Личностното Развитие.Ще ти помогнем да станеш този, който искаш да бъдеш.+1
Туризмът би бил добър не от добрата реклама, а от добрата инфраструктура и от обслужването (образованието). В това е ролята на държавата.
Другото е демагогия и харчене на пари.
_____
УСПЕШНА НОВА ГОДИНА!!!Туристическия данък е необходим за да се финансира осигуряването на някакви обществени услуги на туристите. В активния сезон пребиваващите в туристическите дестинации се увеличава много на фона на местното население. Необходими са допълнителни средства за обществени услуги като полиция, медицински пунктове и т.н. Този данък е именно с такава цел, а не с цел реклама.
Казано с думи прости, рекламата има за цел да намери работа на фирмите от туристическия бранш. Аз ако нямам работа, си я търся сам и ако това е свързано с разходи, си ги поемам сам. Аз също плащам данъци, но не чакам държавата да ме рекламира и да ми търси работа.
По същия начин туристическия бранш трябва да поеме тази финансова тежест. Трябва да плати този, който ще консумира ползите. Нещо повече. Финансирането на рекламата през бюджета е погрешно. С чужда пита помен не се прави.
Държавата трябва само да контролира дали рекламата не нарушава авторитета на страната. Може да помага също с контакти на високо ниво чрез дипломатическите си представителства. Или да извършва координиращи действия. Нищо повече.
+1
Какъвто интересът, такава и кампанията... Видяхме преди време какво се получи от субсидираното "лого" на България - добра дестинация за яйца на очи. Бранд България? Проектът на "новия" Закон за туризма може вече изобщо да не се актуализира - проблемите си стоят същите от 40 години насам. Рушветчийска до дъното, както и всяка друга, е и тази схема с държавното финансиране. Кой ще лапне парите за кампанията, чий хотел ще влезе в кадър.
От друга страна, българинът е по сдруженията, но не и по сдружаването. Дружбата му е на хартиен носител само, особено що се отнася до "бранша" - то си е чиста конкуренция, какви общи интереси. Ако участва с пари обаче, е друго нещо - ще иска резултат, и то качествен. В резултат, току-виж, и градивен диалог се получил. Между всички заинтересовани страни.
И сега хотелски комплекси са се включили в портфолиото на Туоператори от чужди страни, регистрирали са се в сайтове за организиране на почивки и т.н., където плащат за съответната привилегия да бъдат описани. Въпроса е, че бизнеса само печели от подобни реклами. Ресторанти и завденя за хранене плащат на т.нар. "викачи" за реклама на заведенията им и привличане на клиенти. Отговора е: Бизнеса вече плаща за реклама, но ако му се предложи да участва в национална рекламна кампания за популяризиране на страната ни като туристическа дестинация или място за инвестиции, то отговора е: Да, трябва да помага за това и да участва!
Категорично не, бизнесът трябва да поддържа качеството на услугите си и да се развива и осъвременява.
+1
Ами както си прецени бизнесът, не сме ние хората , които ще му дават акъл