Пиши XPOME и бегай

Анонимният графити артист за първата си книга и различните периоди в българското улично изкуство

Два килограма - толкова тежи творчество на популярния български анонимен графити артист XPOME, когато бъде събрано в книга. Изданието 20 Years of Graffiti by XPOME с твърди корици (504 страници) е разделено на 20 глави, по една за всяка година, и обхваща 750 артистични намеси в 34 държави, а успешната кампания в Kickstarter за финансирането на книгата е на финалната права.

Книгата е нетипичен случай, тъй като рядко работата на български артист е документирана по подобен начин. Освен това уличното изкуство има нетраен характер - тогава откъде е дошла нуждата ХРОМЕ да погледне назад и да събере на едно място направеното от 2001 г. насам?

"Именно временният характер на намесите в градска среда и техният ограничен във времето живот бяха причина да поискам да документирам най-доброто от работата ми досега. Немалка част от рисунките в книгата вече не съществуват и фотографията е единственият шанс те да продължат своя живот, дори и след като спра да рисувам един ден", казва графити артистът, който публично единствено е заявявал, че е от София, роден е през 80-те, напълно самоук е в това, което прави, и не иска намесите му да бъдат вкарвани в твърде концептуални или дълбоки анализи. Сблъсъците със закона са били сравнително малко - като че ли резултат повече от бездействие на полицията, отколкото от внимателни опити да се крие.

Работата на XPOME се вижда на многобройни места из София, полуизоставени локации из по-малките градове, подлези, влакове, недовършени строежи. Ако прозорецът ви гледа към нещо, направено от XPOME, това може да е било единственият ви жив контакт с изкуство в периоди на изолация. Вече несъществуващият популярен надпис Forget Your Past на паметника на Бузлуджа, популяризиран от едноименния фотопроект на Никола Михов, също е негово дело.

Изписването на името му обикновено е придружено с различни цветове, техники, форми, шрифтове. Типографската страна на намесите е това, което вълнува XPOME най-много и съответно отличава работата му от безразборните тагове из градовете. Псевдонимът, игра между хромозома и цветът хром, също е типографско решение, резултат от различни вариации, изпробвани в първите му опити. Влиза във всичко това без особена подготовка: следенето на това "кой кой е" на сцената съвпада с първите му градски намеси, а както новите, така и по-опитните в рисуването навън страдат от липсата на материали в онези години.

Архивирането на първите години, между 2001 и 2005 г., е най-трудно, тъй като снимките са правени на лента и не всички негативи са в добро състояние.

XPOME отличава две вълни на графити райтъри: хората, започнали да рисуват в началото на 90-те години, и тези като него, които се включват след 2000 година. "Но не мисля, че може да се разграничават хората само на основа кога са започнали да рисуват, защото стиловете им се променят и развиват във времето. Някои хора от тези години са активни и до ден днешен - Mad и Nasimo от първата сериозна вълна, More, Glow, Yeto и други от втората." В книгата са включени и разкази на артисти, работили до него, както и QR кодове към видеа, в които е проследено създаването на някои от работите.

Доколко тези периоди и имена се застъпват, учат се едни от други? "Влияния със сигурност има и това е нормално. Не бих казал, че има йерархия между графити артистите, на улицата по-скоро цари анархия." Според него активността на хората в уличното изкуство често се влива в други посоки. "Повечето хора, които творят по улиците, изначално са най-вече любители, но с времето немалка част се развиват като художници или дизайнери, музиканти и т.н."

От стриктно нелегална дейност напоследък са все по-чести случаите, в които различни организации - от големи брандове до неправителствени организации - работят с улични артисти и художници по специални проекти. "Да, в последните години има все повече и все по-големи легални проекти. Аз лично нямам нищо против тях, стига да не покриват нелегални рисунки." Последното изисква нелегалното да бъде уважавано. За XPOME не е реалистично да се говори, че партньорствата са знаци за скорошна стратегия как уличното изкуство да се опазва или насърчава, но възможен път напред е нуждата да си "извън закона" да е по-малко необходима. "За начало няма да навреди да има няколко обособени места за легално рисуване."

Книгата се очаква да бъде отпечатана през есента. Повече за работата му и предстоящото издание на xpo.me.

По-рано този юни Nasimo представи "Жар", стенопис върху 11 винификатора в цилиндрична форма в избата "Сините скали" в Сливен. Проектът е описван като един от най-големите, ако не най-големият стенопис графит в Източна Европа - той покрива над хиляда квадратни метра.

Проектът "Стената" на Националната галерия кани различни улични артисти да направят намеса в двора на Квадрат 500. До 22 март 2022 г. там остава "Яйцедентът" на Алекси Иванов.

На 18 юни се навършиха 10 години от една от най-популярните артистични акции - "В крак с времето". На този ден през 2011 г. Destructive Creation преобразиха войниците на Паметника на Съветската армия в София като комикс герои и попкултурни символи.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ros341009797 avatar :-|
    ros341009797
    • - 4
    • + 2

    Този е за затвора! Ужасно нещо. Цапаниците му са грозни. За толкова години не вижда ли, че това не е за него? Изобщо визуланото замърсяване и в частност графитите са голям проблем.
    На милиард некадърни цапачи има един Банкси.
    Необходи ми са законови промени такива хора да се наказват ефективно.
    P.S. Не знаех, че е толкова дърт...

    Нередност?
  • 2
    dobiznesmen avatar :-@
    Добре Облечен Бизнесмен

    Най-грозните, криви и нескопосани тагове евър. Сигурно момчето е наследник на фабрика за боя или харчи пари от наеми за да купува баки с боя, но защо трябва да осира цяла България. А явно ни "прославя" и в чужбина. Тъй като имам наблюдения над "изкуството му", моля по-кадърните мазачи, покрай които се подвизава - CHO, GLOW и т.н. да вземат да му рисуват цапаниците, че поне да не е толква криво и несъразмерно. Всеки ден минавам покрай няколко криви надписа и се ядосвам. Сега и хария е похабил за да може да страдат сетивата на хората и след като цапаниците са изчезнали.

    Нередност?
Нов коментар