🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Всички на биеналето

Акцентите от тазгодишното издание на един от най-значимите форуми за съвременно изкуство в света

С едногодишно закъснение, предизвикано от стриктните мерки във време на пандемия, Венецианското биенале се завръща подобаващо. 59-ото издание на престижния арт форум събира почитателите на съвременното изкуство във Венеция от 23 април до 27 ноември. По традиция първите три дни преди официалното откриване на биеналето са запазени за предварителното разглеждане на основните изложби и съпътстващите събития от професионалната аудитория - галеристи, колекционери, артисти и медии.

Тази година интересът към биеналето е особено голям и заради кураторката Чечилия Алемани, която избра за основна тема заглавието на книга с приказки и илюстрации на художничката Леонора Карингтън (1917 - 2011) - The Milk of Dreams ("Млякото на мечтите"). Създадена специално за синовете й Габриел и Пабло, книгата описва приключенията на чудати герои - момче, което има криле вместо уши, и дете, чийто най-добър приятел е любопитен крокодил. Кратките истории са разказани с думи и интересни рисунки, в които прозира талантът на една от големите представителки на сюрреализма в изкуството.

На официалната пресконференция, на която беше обявена темата на Биенале '22 в края на миналата година, Чечилия Алемани каза, че изборът на Карингтън е провокация в много посоки за артистите от цял свят. Освен това е директно подсказване, че в рамките на 59-ото издание ще има специален акцент върху жените в изкуството.

Венецианското биенале за изкуство, което е и най-голямата международна изложба, посреща публика в две изложбени пространства - Giardini и Arsenale, където тази година ще представят интерпретацията си върху темата 213 артисти от 58 държави, включително и България. В тандем с кураторката Ирина Баткова работещият между Париж и Виена български артист Михаил Михайлов ще предизвика посетителите в игрови модел, наречен "Ето къде си" (There you are).

Проектът беше избран от седемчленно жури сред 17 кандидатствали предложения и включва рисунки, инсталация и пърформанс, изработени специално за мястото, отредено за българското участие.

В рамките на биеналето се представят още 30 съпътстващи изложби, организирани в партньорство с градската управа на Венеция, която предоставя избраните локации срещу наем. За първи път на престижната световна сцена дебютират осем държави - Камерун, Казахстан, Киргизстан, Намибия, Оман, Уганда и Узбекистан.

Един от най-известните галеристи, французинът Камел Менур, коментира в профила си в Инстаграм, че за разлика от арт изложенията, където хората гледат и веднага питат за цената на една или друга работа, "във Венеция всичко е много по-поетично. Хората буквално вдишват, пият и се хранят с изкуство". Според него е интересна тенденцията, която се наблюдава от няколко години, Венецианското биенале да "отглежда и възпитава колекционери сред обикновените хора". "Случвало се е след разглеждането на експозициите в двете основни пространства на биеналето с мен да се свързват хора, за да разгледат повече от работата на артистите, които представлявам като галерист. Наблюдавам една интересна устойчивост в любопитството на обикновената, неспециализирана публика, която показва, че Венецианското биенале оформя вкус към доброто, качествено изкуство."

И докато за публиката това е прекрасна възможност да се срещне лице в лице със съвременното изкуство, за артистите е шанс да заявят присъствие и да оставят следа. "Пространствата във Венеция позволяват размах на артистичното въображение", коментира един от основателите на галерия Continua, Лоренцо Фиаски, който тази година ще представи един от артистите на галерията, Йонатас де Андраде, в серия от съпътстващи събития. Бразилският артист представя страната си в Бразилския национален павилион, но Continua използва присъствието му, за да акцентира и представи детайлно работата му в още няколко общи изложби заедно с другите художници на галерията.

Един от тях, наричаният Кръстника на съвременното изкуство в Индия Субод Гупта, изгражда къща от използвани алуминиеви съдове за инсталацията си Cooking the World II в двора на луксозния хотел Belmond Cipriani. "Вече има огромен интерес към инсталацията му, докато е във Венеция, но ако някой музей или галерия се заинтересува да я купи - защо пък не? Венецианското биенале е най-голямата световна изложба, но при интерес от купувач ще действаме като на изложение - ще продаваме", коментира Фиаски.

Среща с титаните

По правило успоредно с биеналето най-големите изложбени пространства във Венеция също залагат на известни имена и значими ретроспективи. Един от най-прочутите колекционери в световен мащаб, Франсоа Пино, и художествената му съветничка Каролин Буржоа, която е куратор на почти всички събития в музеите на фондация "Пино" във Венеция и Париж, винаги привличат рекорден брой публика в двете изложбени пространства - Punta Della Dogana и Palazzo Grassi. Тази година на фокус са американският артист Брус Науман и южноафриканската му колежка Марлен Дюма.

За Науман изложбата в Punta Della Dogana е носталгично завръщане на мястото, където през 2009 г. му е връчена престижната награда "Златен лъв" за най-добро представяне на 53-ото издание на Венецианското биенале с изложбата Tropical Gardens. "Тазгодишната изложба е интересен експеримент както за артиста, така и за публиката. В експозицията почти няма обекти, а основно звукови инсталации, които водят посетителите в провокативната покана на Науман. Изложбата е експеримент, защото това, което Брус прави в изкуството, е винаги на основата на експерименти", така представи изложбата на откриването в края на март Каролин Буржоа. Експериментът продължава до 27 ноември. Експозицията на Марлен Дюма е отворена за посетители в Palazzo Grassi до 8 януари 2023 г.

Най-доброто от фотографското наследство на швейцарската фотографка Сабине Вайс (1924 - 2021) е показано в Casa dei Tre Oci до 23 октомври. "Поезия на мига" е ретроспективата, вдъхновена от таланта и значимостта на една от първите жени, присъединили се към легендарната фотографска агенция Rapho, заедно с Робер Доано и Едуард Щайхен.

Едно от най-посещаваните изложбени пространства във Венеция е сградата, в която се помещава колекцията на ексцентричната колекционерка Пеги Гугенхайм. В нейната резиденция до 26 април продължава изложбата "Сюрреализмът и магията - вълшебната модерност", в която са събрани 60 творби на видни представители на сюрреализма. Сред тях Леонора Карингтън, Салвадор Дали, Леонор Фини, Рене Магрит и Доротеа Танинг.

Винаги запомнящо се присъствие на световните арт изложения прави роденият в Швейцария, но базиран в Ню Йорк артист Уго Рондиноне. Изложбата му Burn Shine Fly е диалог с изложбеното пространство - построена през XIII век училищна сграда, в която Рондиноне разполага новите си скулптури. Scuola Grande di San Giovanni Evangelista отваря врати за почитателите му до 17 септември.

Наследниците на един от най-големите индустриалци на Венеция в средата на миналия век, граф Виторио Чини, традиционно предоставят някои от залите в двореца, който носи неговото име, за изложби. Тази година успоредно с Венецианското биенале Palazzo Cini представя колекцията му от ценни арт притежания и изложба на Йозеф Бойс. С голям интерес се очакват и двете изложби на индийския съвременен артист Аниш Капур - в Gallerie dell'Accademia и Palazzo Manfrin до 9 октомври, и на японския скулптор Исаму Ногучи във Fondazione Querini Stampalia до 27 ноември.

Откритата на 26 март експозиция на Анселм Кийфър в Palazzo Ducale изисква предварителна регистрация на сайта на изложбеното пространство поради големия интерес. Същото е изискването и за посещението на другата изложба, очаквана с голям интерес, подредена на територията на фондация "Прада". Създадена от модната дизайнерка Миуча Прада, фондацията с филиали в Милано и Венеция генерира много и запомнящи се събития. Тази година за първи път пред неспециализирана публика ще бъдат показани резултатите от няколкогодишните изследвания на група водещи невролози, свързани с тайните на човешкия мозък. Изложбата Human Brains e опит да се преведе на разбираем език онова, за което не знаем за безкрайните възможности на човешкия мозък, обявяват от фондацията.

Артистичният диалог е формат, характерен за биеналето, и тази година няма изключение и в тази посока. Лучо Фонтана (1899 - 1968) и Антъни Гормли (1950 г.) са тандемът, който представя Negozio Olivetti, а в една от залите на академията Ocean Space, всяка вечер до 1 май може да се види инсталацията на нидерландското студио Drift. Основателите му Лонеке Гордин и Ралф Наута използват светлината и всичките й ефекти в затворено пространство, за да пресъздадат магична атмосфера.

За разлика от тях, британският артист Марк Куин винаги слага пръст в раната на съвремието. Този път в експозицията HISTORYNOW, разположена в Националния археологически музей, на фокус е размитата граница между история, истина и Инстаграм.

Любопитно е и участието на белгийската артистка Саския Пинтелон в експозицията Personal Structures в пространството на Европейския културен център във Венеция. Саския Пинтелон, която от десетилетия живее в Шри Ланка, гостува с изложбата си "Книга от лица" в "Скалада" в София през 2009 г. Тогава проектът като изложба и книга представи нейната дъщеря Изолде Принджерс.