🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Забранено за снимане: Лоте Михайлова, пионерка в голата фотография, разбива табута

Изложба от черно-бели знакови снимки в СГХГ разказва за таланта и оригиналния воайорски поглед на Михайлова

Малко са професионалните арт фотографки в средата на XX век, които не просто снимат голи тела и актови снимки, но и участват с тях в конкурси, малко са в Европа, а още по-малко в България. Лоте Михайлова, родена през 1925 г. в Перник, е една от пионерките в тази посока. Майка ѝ е българка, а баща ѝ германец. В началото на кариерата си е снимала в Студия за игрални филми "Бояна", работила е също във фотоотдела на Столичната община, в "Българска кинематография" и в отдел "Интерфото" на агенция "София прес".

Талантът и оригиналните ѝ идеи, както и фактът, че не се страхува обективът ѝ да улови еротичното и интимното, ѝ носят редица отличия. Tя получава две награди на Международния филмов фестивал в Карлови Вари през 1964 г. със снимка "На тихия бряг", два златни медала на "Снимка на седмицата" в Мюнхен през 1973 и още над 40 български и международно отличия.

Нейният кадър с голо тяло "Акт" в национална изложба по художествена фотография през 1963 г. предизвиква скандал. "Първоначално работата е отхвърлена като аморална и упадъчна и това взриви участниците", пише свидетелят на събитието Петър Боев в книгата "Фотографското изкуство в България". Но след това не само че е допусната, но е наградена и със златен медал. Тази снимка, както и други избрани черно-бели фотографии са подбрани в изложбата на "ФотоФабрика" в СГХГ - "Завръщането на Лоте Михайлова. Срамежливата интимност."

Интимността е представена чрез различни изображения, някои от тях голи, някои не - повечето са уловили момент на човешка близост, която докосва посетителите. И то по особен, ненатрапващ се начин - например - фотографията на две момичета, които си сплитат косите, уловена зад матираното стъкло на балкон. Талантът на Лоте е оценен приживе - тя получава две награди на Международния филмов фестивал в Карлови Вари през 1964 г. със снимка "На тихия бряг" и още над 40 български и международно отличия. Но въпреки признанието на професионалистите, не е особено позната сред широката публика.

Според журналистката Еми Барух, която е сред организаторите на изложбата и създателка на "ФотоФабрика", една от причината е, че не съществува мощна институция, която да съхранява визуалната ни памет. В София няма музей на фотографията - така както във всички световни столици и значими културни средища. "Прагматичното оцеляване ни е лишило от потребност да ценим духовните следи на онова, което е било. Всичко, свързано с паметта, с културната история, с интимното преживяване на естетическите постижения се крепи предимно на енергията на ентусиасти и доброволци", казва Еми.

Фотографката Фелия Барух умело курира изложбата и подбира едни от най-интересните кадри от богатия архив на Михайлова. Тя допълва, че и за нея Лоте е била откритие - "дължим възможността да надникнем в част от нейния архив на Кин Стоянов и на сина ѝ Михаил Атанасов." Атанасов често е попадал под обектива на майка си, тя е успяла да улови красиви моменти и снима деца и родители, някой от най-добрите изображения можете да видите в СГХГ. Водещото на подбора е да има общ език, да има тема около, която изложбата да се върти. Лоте Михайлова е снимала много и различни неща.

В студио "Бояна" работата ѝ е била важна, но по-скоро занаятчийска. По онова време режисьорите е трябвало да чакат една седмица докато се разбере как е заснет филмът на лента, задачата на Лоте е била да снима с фотоапарат до камерата и да проявява снимките, за да може режисьорът да има по-бързо представа какво ще види после и на филмовата лента. По време на снимките на филма "Звезди" в Банско Михайлова работи с известния германски оператор Валтер Бергман (Walter Bergmann), който е бил еднорък - "тогава се вдъхновява за арт фотографията и се повлиява от неговите похвати на снимане", казва Михаил.

В предишни нейни изложби са показани изображения с битова култура, фолклорни носии по села, пейзажи, но този път кураторите се спират на друго. "Това, което най-ме привлече е срамежливото, воайорското, интимното", казва Фелия Барух. Асистент куратор и нейн помощник в това начинание е Боян Кривошиев. Историята, която разказват на посетителите, наративът на изложбата е срамежливата интимност. "Лоте има подход, който е доста интересен, снима женското, женското и в мъжа, децата, природата по един начин, който не е банален и сладникав", подчертава Фелия. Именно този нейн поглед навява на кураторката асоциации с американската фотографка Вивиан Майер.

Въпреки че Вивиан е била самоука и снимките ѝ са открити чак след смъртта ѝ, има общо между двете жени, които са живели в една и съща епоха, макар и на различни континенти. И то е в начина, по който виждат света около себе си. "Откривам прилики точно заради воайорското, децата, обикновеното, но снимано по този сепицифичен начин", казва Фелия. През същите години в САЩ фотографката Имоджен Кънингам, която специализира преди това в Дрезден, започва да скандализира консервативните американци с актовата си фотография и голи снимки на съпруга си и други модели. Имоджен е изключително известна в световните фотографски среди, ако Лоте Михайлова не живееше в комунистическа България, най-вероятно и нейното изкуство щеше да стигне до много по-широк кръг от хора.

"Най-забележително и важно за мен е, че такива фотографии - красиви, лични, непосредствени - съществуват във време, в което на тези важни неща им е почти забранено да съществуват. за мен това е изключителен пример и е доказателство за смелост и личен подвиг, колкото естетически, толкова и етически и чисто човешки", казва Стефан Иванов, който заедно с Георги Лозанов пише каталога към изложбата.

В представянето на изложбата асистент кураторът Кривошиев казва - "както на световната фотографска сцена през XX век, така и тук в България жените остават на заден план, а те имат какво да покажат". Според Михаил, сина на Лоте, тя не се е сблъсквала със сексизъм или пречки да се развива като фотограф. "Конкретно към нея може и да е нямало, а и колкото и да е странно, по време на соца жената е била с доста права, но това е било по необходимост - нужна е била работна ръка, но въпреки това в духа на времето си е имало репресия, патриархалност и консерватизъм, а оттам и имплицитен сексизъм, но точно тя е била равноправна работно", казва Стефан Иванов.

Еми Барух допълва, че не би разделяла фотографията на мъжка и женска - "бих казала, че българските фотографки от миналото са част от целия този процес на забравата." Тя дава пример от миналото с намерените плаки на изумителния фотограф Антип Обущаров, престояли 75 години в едно мазе - "ако се бяха озовали в друга културна среда, те щяха да предизвикат фурор, за тази находка щеше да се разказва в социалните мрежи. И опашки от посетители биха чакали пред такава изложба. Както е в Рейна София в Мадрид или в Центъра Помпиду в Париж."

И все пак интересът към изложбата на Лоте Михайлова е голям от отркиването на 4 апирл има постоянен приток от посетители. В изложбата има две фотографии, свързани по парадоксален начин, на които трябва да се обърне внимание. Първата е етюдът "Акт", за който вече споменахме, че е имало опит за цензуриране, втората е "Майчинство". "Шейсет години по-късно - през 2023-та - фотографията "Майчинство" - жена по бански с детенце прегърнало крака й, не бе допусната до рекламните постаменти на град София", казва Еми Барух. Тя обяснява, че същият кадър е бил сред любимите на Радой Ралин и до края на живота му е стоял на неговото писалище. Стефан Иванов казва, именно снимката ѝ "Акт" е първият пробив срещу предразсъдъците на морала и догматичния критерий на официалните съдници. "Благодарение на златния ѝ медал актовата фотография е легитимирана като пълноценен жанр."

През последните години от живота си Лоте Михайлова снима цветни кадри. Синът ѝ Михаил е професор в института Макс Планк и през 1999 г. тя се мести при него. И въпреки че по това време е на 74 години не спира да снима и да участва във фотографски ателиета. С изложбата "Завръщането на Лоте Михайлова. Срамежливата интимност." "ФотоФабрика" празнуват десетото си издание, отворена е до 14 май в СГХГ.