Кино | "Създателят" на Гарет Едуардс

Фантастичен екшън с поглъщаща визия и етични въпроси

+ + + и ½ от 5

The Creator

Режисьор и сценарист: Гарет Едуардс

С: Джон Дейвид Уошингтън, Джема Чан, Мадлин Юна Войлс, Кен Уатанабе, Алисън Джани

Времетраене: 133 мин.

Още от същото: "Тенет", "Елизиум".

Нещо оригинално на научнофантастичния фронт. The Creator хваща вълната на дебата около изкуствения интелект (A.I.) и реалните страхове на пишещи, музиканти и артисти от дехуманизация на професиите им, от лишаване на крайния им продукт от нещото, наречено "душа".

Тук авторът Гарет Едуардс и съсценаристът му Крис Уейц (заедно още от Rogue One) обръщат перспективата и дават право на "душа" и на AI. Също както "Тарзан от рода Грейстоук" беше от гледна точка на приматите и "Танцуващият с вълци" (по-късно и "Аватар") от гледна точка на коренните жители. Новото в случая е жанровата среда - футуристичен екшън по всички правила и с Ханс Цимер в саундтрака.

Подобно на Blade Runner, където действието е изнесено в близко бъдеще, бъг в AI е пуснал атомна бомба над самия Холивуд. Западът го е забранил и воюва с него. Но в Нова Азия хората живеят в мир с AI, интегрирали са го в културата си. Плачат на погребенията на "симуланти" с лицата на техни роднини. Следва кървав Виетнам от бъдещето, американско свръхоръжие сее смърт от небето, разплакани майки с деца и войници с пушки в джунглата като във "Взвод".

Явява се героят с рани в миналото, сержантът под прикритие със специални умения Джошуа (Джон Дейвид Уошингтън, син на Дензъл). С обична азиатска съпруга Мая (Джема Чен), родила евентуалния Спасител на източния свят, все още дете (Мадлин Юна Войлс). То е с умения да унищожи небесното свръхоръжие и възцари мир между хората и AI. Мисията на Джошуа е да убие детето, с което се сприятелява и може би е негово. В контурите на притчата за Мария и Йосиф сме, с добавка на източен дзен.

Едуардс вкарва сърце и чувствителност в размаха на визията. Само финалът е плоско батален. Въпросите са за границите на човешкото в свят, където роботите са станали по-хуманни от хората. И не е ли любовта, като милост и състрадание към ближния, последната мярка за "изкуственост" или не.

Все още няма коментари
Нов коментар