Кино | "Наполеон" на Ридли Скот
Батален спектакъл и равностойна интимна драма с Хоакин Финикс и Ванеса Кърби
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Napoleon
Режисьор: Ридли Скот
С: Хоакин Финикс, Ванеса Кърби, Рупърт Еверет, Тахар Рахим, Пол Рис, Людивин Сание
Времетраене: 158 мин.
Още от същото: "Гладиатор".
За историческата истина четете историческите книги. Този Napoleon според Ридли Скот е биографичен епос, без възвеличаване на нарицателния император, на финала с числа са припомнени жертвите след големите и малките му войни - поне три милиона. Без романтика са и завоеванията му на интимния фронт. "Тя изигра ролята си", е коментарът след поредната употребена жена от виталния корсикански грубиян. Така третира образа Хоакин Финикс в поредното си гранично и болезнено превъплъщение.
С едно голямо и обсебващо изключение - доживотната връзка с пропадналата аристократка Жозефина дьо Боарне. Ванеса Кърби минава през филма с грация, воля и днешна независимост. Само до нея Наполеон - Финикс е слаб и колебаещ се. И вероятно истински. Императорската стойка и ореолът на "победител на света" са театър за другите и за историята.
Скот води разказа около двата нагона - към властта и плътта, паралелно. Бойното поле и спалнята се сменят. Историческата акуратност е след драмата. Дребният корсикански капитан се оказва на публичната екзекуция на Мария Антоанета, вижда гилотината и силата на терора. После използва слабостта на политиците и вакуума във властта и я изземва цялата. Победите на изток до Египет са факт, но по-важна му е изневярата на Жозефина. И той залага завоеванията, за да се върне неочаквано и да я накаже.
Силата на Скот е в замаха на визията и виталните детайли на битките. Леденото клане в Аустерлиц се запечатва. Коронацията е композирана по класическата картина на Жак-Луи Давид, но после сцените в покоите с Жозефина са земни и цинични. Тя му изкрещява в лицето, че без нея е никой. След личното Ватерло идва и историческото. Със забавената от дъжда и грешна фронтална атака срещу окопалия се Уелингтън. Величието и падението са една монета, човекът е винаги по-малък от амбициите си, ни казва с тотално кино Ридли Скот.
3 коментара
Смешен панегирик на поредното уокистко извращение на историята. Нищо общо с реалната голяма историческа личност, оформила днешна Европа. Англосаксонска пропаганда. Нито едно събитие не е истинско, т.е. имаме поредната политкоректна тъпня за много пари.
Това не е документален гилм, това е разказа през въображението на Ридли Скот . Филма се разминава с факти от историята. Погледа на Скот не е фокусиран върху това как се е отразило управлението на Наполеон върху Франция , Европа и тн. Според мен на филмът му липсва дълбочината на която се надяваха много хора.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.