Nasimo със спрей срещу предразсъдъците и кича
Някога преследваният с полиция Станислав Трифонов вкара графитите в националната галерия и изпълнява поръчки за ЕК
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
- Уличният артист, който нарисува Кристо върху СМГ, смята, че се злоупотребява с образите на Левски и Ботев в публичното пространство.
- Nasimo е излязъл от анонимност, защото иска да твори на спокойствие и да се развива.
- Fine Graff Art е новата платформа, създадена от него за съвременни български артисти.
Когато Станислав Трифонов е тийнейджър през 90-те години в Търговище, често е гонен от полицията и съседи за графитите, които рисува из града. Години по-късно, вече известен като Nasimo и с редица международни отличия и проекти в актива, той е поканен от кмета на родния си град, за да нарисува огромен стенопис. "Още по-смешно е, че същото се случи и с БДЖ, които ни заплашваха с арести, когато рисувахме по вагоните, а после ме наеха да им изрисувам цял влак и си платиха солидно за работата", казва артистът.
Освен свежарските вагони, които сте засичали все някъде из България, неговите мащабни стенописи, изрисувани със замах в различни градове и на най-неподозирани места, като например силози, са своеобразна градска акупунктура. Едни от най-запомнящите e калканът на ул. "Бачо Киро" в района на Халите и образът на Христо Явашев-Кристо и неговия Wrapped World върху СМГ, който предизвика разпалени спорове. Подписът Nasimo стои върху сгради във Великобритания, Германия, Италия, Канада, Белгия, Чехия, Турция, Китай... и дори в Индия, където е украсявал храмове, най-вече в Маяпур и Вриндаван.
Поводът да си спомня за първите си опити в уличните рисунки е, че е събрал част от най-добрите си приятели и колеги в една изложба - Fine Graff Art - The Key, в новия арт център "Чистилището" (ул. "Индустриална" 7). А докато тече изложбата в галерията, където има картини на Иван Шопов, Елисавета Ангелова, Камен Бонев, Павел Калоянов-Епик и други, артистите ще изрисуват стената до входа на двора на пространството.
Разговаряме, докато Nasimo със спрей в ръка оформя неговата част от стенописа, който пресъздава емблематичната картина на Анри Матис "Танцът". "Нашият прочит е доста различен - ще има повече фигури, а аз рисувам и мой любим елемент - черепа, който да ни напомня колко е временно всичко и да не се взимаме много насериозно."
Станислав Трифонов завършва "Живопис" във Велико Търново. Изкуството винаги е било важно за него - чиракува при художници още като ученик - там прерисува стотици пъти едни и същи пейзажи и се учи на техника. "По същото време бях и суперзапален скейтбордист, но нямах пари и за дъски, и за спрейове - трябваше да реша дали ще рисувам графити, или ще карам скейт." Очевидно изкуството го привлича повече - първите му опити са със спрейовете за коли от автосервиза на баща му. "Бяхме цяло crew, изрисувахме целия град, а веднъж и в една дискотека, която се държеше от бивши полицаи, хванаха ни, взеха ни личните карти, заключиха ни вътре и казаха, че докато не изчистим всичко, няма да ни пуснат" - спомня си Nasimo за ацетона, телените четки и дните търкане.
Адреналинът и тръпката са големи при незаконното улично изкуство - "но няма време да си изрисувам на спокойствие композицията, да изградя сюжет, затова реших преди години да изляза на светло и да не съм анонимен артист".
Дори да се губи част от свободата - като възможността за остра социална критика или изненада, както и мистичността - само така художникът може да рисува на спокойствие и да се развива. В първите години често се налага да сменя псевдоними именно за да не го арестуват, накрая се спира на Насти от песен на Beastie Boys - "подписвайки се ръкописно под един голям стенопис в Полша, едно списание, което написа статия за мен, разчете подписа ми като Nasim". Добавя "о" за благозвучие и тук и сега години по-късно той вече е известен като уличния артист, който вкара графитите в националната галерия и изпълнява поръчки за Европейската комисия, ООН, общини и корпорации. През 2016 г. Nasimo е номиниран за "Будител на годината". Миналата година получава наградата John Dalton Art Prize.
"Уморих се от рисуване само по нощите и да бягам и да се оглеждам, възможността да творя на спокойствие ми позволява да правя изкуство и може би това е разликата с вандализма", казва Станислав. Но той подчертава, че все пак е завършил университета художник, който от малък обича класическото изкуство. "Каквото научих в живописта, го прилагам върху стените - работите ми се отличават с логика, композиция, комбинация от цветове." Той е изрисувал 11 силоза в Сливен, като общата площ, върху която се е развихрил, е един декар - това прави този стенопис най-големия на Балканите.
Има обаче теми и образи, които вече са му омръзнали и избягва или отказва да рисува: "Като ми поръча някой да направя Левски и Ботев, направо целият изтръпвам, лошо ми става, писна ми, повечето пъти отказвам, ако все пак се съглася, гледам да е съвсем различен и нестандартен прочит", казва Nasimo.
Според него непрестанното изобразяване на възрожденските ни герои се е превърнало в страшен кич - "толкова много българи съвременници има, на които не обръщаме внимание, а трябва да се гордеем с тях и да ги помним". Такъв пример е стенописът му Wrapped World с Кристо върху Софийската математическа гимназия от 2021 г., който предизвика скандали и дебати, стигна се дотам, че изкуствоведката Весела Ножарова трябваше да защитава в публичното пространство идеята и творбата му. Критиките бяха, че не е изрисуван революционер с трибагреник. Станислав Трифонов успя да съчетае добре цветовете и архитектурата на училището и да представи мащабността, размаха и гениалността на Кристо. "Това е възможно да постигна само когато имам време и работя на светло", казва Nasimo.
Интересът към графитите и изваждането им от ъндърграунда той си обяснява с факта, че някои артисти успяват да преглътнат егото си - "да измислиш цяла композиция и да работиш върху нея, да разкажеш сюжет, да се бориш за кауза, това е много повече от припряното надраскване на няколко букви". Според него са изключително малко художниците като Banksy, който успява толкова дълго да остане анонимен в днешния свят и да прави незаконно изкуство. Хубав пример днес в България с анонимни и социално ангажирани графити е Emirca - "той също щеше да участва сега в изложбата, но има лична проблеми и не успя".
Но цялата тенденция за вкарване на уличното изкуство в галериите продължава вече десетилетия по цял свят - това се случи още в края на XX век с цветните герои на Shepard Fairey от Лос Анджелис или с изкуството на парижанина ZEVS. Английският графити артист Banksy със сигурност е най-разпознаваемият и с най-скъпо струващи произведения. Появяват се и нови звезди като Sebas Velasco и Anris. "И все пак да не забравяме, че графитите се раждат от бунта, но същевременно и от всичко, което тормози душата ми и не ми дава покой", казва Nasimo. В момента го вълнуват темите за славата и егото, както и смъртта - "затова и моята картина тук в изложбата е на Ева, която е с единия крак в тъмната страна. Нещо много екзистенциални мисли ме тормозят". Неговата Ева се лута между духовното и материалното - "както често действията ни се разминават с намеренията ни или идеализираната ни представа за нас самите", обяснява Станислав. И допълва, че според него тъмната страна днес е свързана изкуствените звезди, изкуствения виртуален свят и бързата слава.
Означава ли това, че в търсене на лайкове и популярност дори уличните артисти се превръщат в Instаgram инфлуенсъри? Няма как да се нарисува графит онлайн, липсват стената, текстурата, свободата да хвърляте кофа с боя срещу предразсъдъците и кича. "Сега имам възможността да си играя с мащабите, с крехкостта на човешкото", казва Nasimo и се качва по стълбата, за да довърши работата си, на фона на задаваща се лятна софийска буря.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.