Добрият виенчанин

Albertina Museum във Виена показва изложба на австрийския фотограф и журналист Михаел Хоровиц

През 1975 г. 28-годишният Арнолд Шварценегер печели за шести пореден път конкурса "Мистър Олимпия", след което обявява своето оттегляне от професионалния културизъм. Същата година 25-годишният тогава австрийски фотограф и журналист Михаел Хоровиц го снима в легендарното кафене Hawelka във Виена, което е отворено и до днес. Всъщност Шварценегер печели титлата още веднъж. За снимките на филма "Конан Варваринът" той влиза в толкова добра форма, че решава да се състезава и през 1980 г., като запазва идеята си за участие в тайна до последния момент.

The Albertina Museum във Виена показва до 6 септември изложба с фотографии на Михаел Хоровиц от периода 1965 - 1989 г. Син на известен театрален фотограф, той си спомня как се озовава в тъмната стая за проявяване почти всеки ден след училище. Самият той става фотограф 17-годишен. Скоро след това заминава за Ню Йорк, където снима известната артистка от австрийски произход Кики Когелник, превърнала се в част от групата поп артисти, сред които Рой Лихтенщайн, Анди Уорхол, Джаспър Джуонс.

Снимките на Хоровиц със силен акцент върху културния и социалния живот на Виена съвпадат с период, в който "много артисти се опитват да оставят назад по-тесногръдите схващания на следвоенното общество", по думите на организаторите на изложбата. Фотографиите документират началото на превръщането на Виена в много по-космополитен град. "Работата на Хоровиц се откроява с усещането за взаимно доверие и топли отношения, които изгражда с хората, които снима", казва Ана Ханрейх, куратор на изложбата във Виена.

Пред обектива на Михаел Хоровиц застават почти всички известни артисти които посещават Виена, сред които Мик Джагър и Анди Уорхол. Също и представителите на културната сцена в града: поетесата и художничка Фридерике Майрьокер, актьора Оскар Вернер, белетристът Томас Бернхард, артистката Мари Колбин. През 1976 г. Хоровиц снима и австрийския архитект и публицист от еврейски произход Симон Визентал, който е сред оцелелите от нацистките концлагери, а след Втората световна война се превръща в един от т.нар. ловци на укриващи се нацистки престъпници.

"Всички снимки в изложбата съвсем съзнателно са черно-бели, намирам ги за много по-изразителни. Особено във времената на неистова лудост по правене на селфита, всичките цветни разбира се, черно-бялата фотография ни показва един различен, в известна степен изчезнал свят", казва Михаел Хоровиц.

www.albertina.at

Все още няма коментари
Нов коментар