Номерът на копърката

Подвижни капани с надпис "такси" дебнат за жертви на летище София

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Трябва ли ви такси" - това е първата реплика, която всеки новопристигнал на летище София чува. Ако сте чужденец, ще чуете Do you need a taxi на леко развален английски.

Мъжете, които предлагат таксиметровите услуги, са се научили да разпознават националността на потенциалните жертви. И имат готови фрази на няколко езика. Ако имате неблагоразумието да се спрете след първия въпрос, ще изслушате и останалата част от "репертоара". С любезен тон ще ви бъде обяснено, че евтините таксита са точно пред централния изход и в никакъв случай не трябва да се отправяте към близката стоянка с паркирани таксита, защото "онези са от скъпите".

Докато се усетите, добре сложеният човек вече е помъкнал багажа ви към изхода. Там чакат капани, на чиито предни капаци и врати е изписано "ОК". На пръв поглед те са почти еднакви с "нормалните" таксита в София. Разликата е, че едните возят за 60 стотинки на километър, а другите стигат и до 8 лева на километър. Веднъж попаднал в такова такси, човек няма как да се спаси. В най-добрия случай ще трябва да плати жестока сметка. В по-лошия вариант ограбването ще е съпроводено с порой от обиди и ругатни, а ако много се съпротивлява, може да отнесе и бой.

Оправданието на шофьорите е, че цените са изписани на стикер на прозореца. Друг е въпросът, че те са с дребни букви и цифри, често пъти са закрити от чистачката, а някои направо си имат специално устройство "помпи", с които допълнително товарят сметката. По-информираните клиенти знаят за измамите и рядко се подлъгват, но има и неосведомени - главно чужденци, идеална мишена за ментетата. Пришълците не познават логото на известните компании, по-платежоспособни са, а и са доста по-възпитани от шофьорите. Затова именно на тях най-често им "режат главите" със сметките.

Точно по този начин беше "посрещнат" в България наскоро евродепутатът Дейвид Хамърщайн. Той пристигна на мисия в София в края на октомври заедно с още четирима свои колеги, за да провери на място подадените от български граждани сигнали за нарушения на европейското законодателство. И още в първия половин част от престоя си вече беше наясно как стоят нещата тук.

Хамърщайн разказа, че е платил сметка от 105 лева на шофьор, който го превозил от летището до бул. "Дондуков". Освен това издадената му фактура се оказала фалшива. Евродепутатът разказа, че е попаднал на таксито пред централния изход на летището, където имало дълга колона от жълти автомобили и той просто се качил в един от тях. Той разказал за случая с таксито на транспортния министър Петър Мутафчиев, който му обяснил, че не може да направи нищо по въпроса.

Завръщането на копърките

На таксиметров жаргон фалшивите таксита са известни като копърки. Името произлиза от някогашните кооп-таксита, които се появиха в края на 80-те. Те бяха разрешени с прословутия Указ 56, който позволи частници да упражняват определени видове дейности в условията на планова икономика. Преди това такситата бяха само държавни и общински.

В последните години обаче терминът придоби ново значение. Копърки се наричат такситата, които дебнат за балъци. Няма човек, който да не е ставал жертва на такси менте. Собствениците на такива таксита имитират логото и името на известни фирми, но тарифите им са в пъти по-високи. Най-много имитации има на "О'Кей супертранс". Причината е, че това е най-голямата и утвърдена компания в София, която вози с по-нови автомобили и има автоматизирана диспечерска служба с GPS навигация на колите. Освен това има договори с летище София и автогарата. Фирмата притежава около 1500 автомобила. Всички те са снабдени с радиостанции и возят на фиксирана тарифа, която е една от най-ниските на пазара. Поради това - и една от най-търсените. Фалшификаторите ползват сходни имена като "Супершанс", "Софтранс", "Сотранс", "Суперлукс", "Автотранс", "Автошанс" и др. Техните коли трудно се различават от оригиналните, тъй като са облепени със стикери, които включват "ОК" в името. Шофьорите на такива копърки разчитат на оптическата измама. Най-лесно грешките се правят, когато спирате такси в движение, при лошо време или вечер. Обикновено причакват жертвите си край Съдебната палата, НДК, пред хотелите и големите болници, където често минават хора от провинцията, незапознати с пазара.

На летище София схемата е друга. Там копърките нямат право да спират и да чакат клиенти, защото летището има сключени ексклузивни договори с две компании - "О'Кей супертранс" и "Такси-С-Експрес". Затова ментетата кръжат около терминала в очакване на поредната жертва. Когато няма пристигащи самолети, те висят и пият кафе по околните заведения. Шофьорите им знаят наизуст разписанието на полетите. Те научават първи и за закъсненията на самолетите, тъй като имат подставени лица в салона.

"Прихващачите" са четири-пет души, които работят на смени. Наричат ги още дърпачи или викачи. Те говорят чужди езици и са на "ти" с летищните власти и ченгетата от "Охранителна полиция". За услугата си получават процент от заработеното. Някои от тях имат роднинска връзка със самите таксиметрови шофьори.

Един обикновен следобед на летището

Решаваме да проверим как работи схемата три седмици след скандала с евродепутата Хамърщайн. Денят е сряда. Ранен следобед. Салонът на летището е почти празен. Вече са кацнали самолетите от Букурещ, Москва, Брюксел и Мюнхен, но пътниците още изчакват за багажа си. Учудващо пред изхода няма таксита менте. Само една заблудена копърка прави кръгчета около терминала.

"Въртят ей оттука. Дебнат някой, ако се качи от тая страна. После завъртат отдолу и правят още един кръг. В момента ги няма, защото няма кацнал самолет. Между 2 и 5 часа има най-много полети", обяснява ни схемата възрастен мъж, който работи като служител в една от двете компании, които имат договор с летището. Не желае да бъде цитиран. За удобство ще го наричаме Славчо.

Познава шофьорите на копърките и техните помагачи поименно. "Онзи там е Емо Дългия. А човекът, дето пуши отпред, се казва Росен, той говори английски. Извежда клиентите. Пет човека са вътре, които работят. Работи и брат му и баща му отвънка. И единият от синовете работи от циганетата. На другия Любо работят по две коли", изрежда нашият събеседник.

Докато говорим пред очите ни минават още няколко такси ментета. "Те нямат право да спират, но си спират. Щом има клиент, щом му махне, си спира. Полицаите не могат да ги гонят, но могат да не им разрешават да спират. Има знак, който казва, че спирането е забранено. Имат право само да оставят клиенти, но не и да качват", възмущава се Славчо.

Една от задачите му е да не позволява саморазправи между шофьорите и конкурентите им. "Ако ги оставим нашите шофьори сами с тия, искам да ти кажа, че на първата минута те ще ги пребият и ще ги изгонят оттук. Но ние сме по договор и ние ще излезем виновни. Ще кажат - вие сте виновни, и ще ни изгонят", казва Славчо.

Твърди, че досега не е имало сблъсъци само по тази причина, а не защото шофьорите на копърките имат закрила от мутри. Според него дебеловратите нямат интерес от този бизнес, защото парите не са толкова много. Шофьорите на нормални таксита едвам изкарват, за да си платят лизинга на колите и за издръжката на семействата си. При пиратите е същото с тази разлика, че вместо да се блъскат по 18 часа в денонощие, те разчитат на два-три курса дневно, за да си заработят надницата от 150 - 200 лева.

На летището работят постоянно около 20 такива копърки. Собствениците им имат повече от 10-15 години стаж в такситата. Някои от тях дори са работили преди в "ОК супертранс". После са минали от другата страна и са започнали да конкурират бившия си работодател.

"Тези хора не ги е страх. Готови са за схватка. Тяхната професия практически не е таксиметров шофьор. Те са професия мошеник. Ти се качваш в колата му и при (сградата на) РВД-то разбираш, че сметката ти е вече 10 или 12 лева. И му казваш: "Какво правиш бе човек." А той вика: "Ми това е положението." И почват разправии. Ако клиентът е мъж, примерно налита му на бой. Той ако днес качи пет човека, от тях с четири мъже, значи той четири пъти ще трябва да се бие. Или най-малкото да демонстрира че е силен и че ще надделее", казва ни шефът на Славчо, който също не иска да бъде цитиран.

И добавя: "Жените са най-ощетени, защото мъжът ще го натисне, ще му каже спирай тука, той ще спре, ще слезе, ще му плати 10 лева. А те знаеш ли какво правят - като се качи някоя жена: "А, казала си до Люлин, няма такова нещо, курсът е до Люлин." И край, и я кара до Люлин. И тя не смее да слезе."

В този момент настъпва видимо оживление. От терминала започват да излизат пътници с багаж. Като по команда отнякъде се появяват десетина копърки и започват да кръжат на бавен ход. Полицаи не се забелязват, ако не броим паркираната в далечината патрулка. От вратата излизат трима чужденци. Веднага пред тях спират четири ментета. Пътниците обаче явно си имат собствен транспорт и подминават. Шофьорите на копърките са разочаровани. Потеглят на бавен ход, но на първата отбивка свиват вляво и започват следващото кръгче. И така, докато някой захапе стръвта.

Welcome to Bulgaria

Такситата менте са първото нещо, което чужденецът вижда от България. И то е достатъчно, за да му формира мнение за всичко останало в държавата. Освен че вредят на имиджа на страната, те обират наивните клиенти, служейки си с измама, и са нелоялна конкуренция за всички останали играчи в този бизнес. Причините всичко това да се случва са много - празноти в нормативната уредба, лош контрол, липса на координация между институциите и (най-вероятно) корупция.

Отговорността за контрола върху такситата е поделена между ДАИ, КАТ и общинските власти. На летището отговорност има и неговата администрация. Всички те обаче се оправдават, че фирмите са свободни да определят сами тарифите си и те не могат да санкционират скъпите таксита, нито да им забранят да минават през летището. Усилията на властите за справяне с проблема засега се свеждат до поставяне на предупредителни табели на английски език. Говорено е с авиокомпаниите да започнат да предупреждават за измамите още на борда на самолетите преди кацане, но досега нито една от тях не е започнала да го прави.

А всъщност проблемът на летище София има много лесно и ефективно решение: да се премести стоянката на такситата пред централния изход на терминал "Пристигащи", вместо да стоят паркирани отстрани, където е мястото за Rent-a-car компаниите. Така ще стане невъзможно таксита на други компании, включително и ментета, да спират на стоянката и проблемът ще изчезне от само себе си. Пример за такава организация е автогара София, която също има сключен ексклузивен договор с "ОК супертранс" и други фирми нямат право да паркират пред централния вход.

"Капитал" се обърна официално за коментар към шефа на летище София Павел Станчев. Искахме да разберем от него какво пречи да се премести стоянката на такситата, с които има сключени договори. Той поиска да се запознае с въпросите на вестника предварително. В следващите три дни програмата на Станчев се оказа запълнена и от секретарката му разбрахме, че срещата няма да може да се осъществи.

97 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    aaaaaaaaaa
    • + 3

    то на това летище всичко е порнография,мен веднъж ме рекетира един полицай за 20лв защо бях спрял 300метра преди летището и си стоях в колата а не ползвах пракинга,там всичко е навързано.........като едни черва са всички...........дребни мастииии....... само ни излагат пред чужденците

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    R.L.
    • + 3

    Живея на 15 мин. път от летището, с кола. Преди два месеца такси ме закара до дома за двойна сметка, като преди това търпях лошата музика и гадния мирис на застоял тютюн, и се опитвах да не забелязвам смущаващия опърпания спортен анцунг на шофьора. Бях на крачка да подам офиициално оплакване от постъпката му, както и от последвалата лека драма при моя отказ да платя изобщо. До сега съжалявам че проявих малодушие и не го направих. С нетърпение чакам следващия път да попадна на подобен индивид, като съм се запасил с телефонните номера на офисите на най-големите фирми, та да действам на минутата. Не ми е приятно да ме взимат за идиот с портмоне.
    Голяма част от шофьорите на такси изглеждат като бездомници и рецидивисти, което ме кара от известно време насам да ползвам все по-често градският 284 в посока града, а не такси.
    Убеден съм че всичко което ни се случва, сами сме си го докарали с мълчание и нищонеправене.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    taxi
    • + 5

    една позната се беше качила по погрешка на такова такси на централна гара. но видяла какво става след като били минали половината път, било вечер, била сама и т.н., и си замълчала. казала обаче на бакшиша да спред пред кварталното кафе, където били..... кварталните кибици :):). кофти работа, бяха го ритали доста, искъртали му страничното огледало и му счупили задния джам.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Людмила
    • - 3
    • + 1

    Изключително интересен репортаж от наивистичната линия на Капитал. Не знам г-н Михалев колко често пътува, но аз тази година съм минала през поне 15-16 европейски и американски летища, и мога със сигурност да заявява, че на ВСИЧКИ тях има прихващачи, които атакуват балъци в салона за пристигащи пътници, точно по схемата, описана по-горе. И не съм забелязала някой да се бори с тази практика. Както и тук, тези таксита не са незаконни, в случай, че са изписали тарифата, на която возят, и не виждам какъв е смисълът и основанието да бъдат гонени. В крайна сметка всеки е длъжен да бъде умен - основен принцип в капиталистическите общества. Това, че държавата трябва да обслужва гражданите си от-до и да е виновна за грешките, безхаберието и безотговорността им, е погрешен модел на мислене, остатък от соца. Гишетата на официалните такси-компании на Терминал 2 са достатъчно добре обозначени, и по мои наблюдения голяма част от чужденците се насочват именно към тях, защото прекрасно знаят, че по летищата е пълно с ментета и хората, които те пресрещат с предложения за изгодна тарифа, очевидно лъжат. Смея да твърдя (тъй като минавам оттам няколко пъти седмично), че основният процент от хващащите се на номера са българи...

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    киро акционера
    • + 1

    моля преведете тази статия на английски за да има и някаква международна полза. Гуугле-то ще я засече веднага при търсене на "хау то сървайв ат софия еърпорт".

    Нередност?
  • 6
    ivan_mihalev avatar :-|
    Иван Михалев
    • - 1
    • + 4

    До Людмила #4

    Не мога да приема сарказма ви, защото на повечето европейски и американски летища обикновено има голям избор от видове транспорт - метро, влак, шатъл бусове, обикновени автобуси и т.н.

    Летище София е едно от малкото в света, на което изборът е сведен до простата дилема: автобус 284 или такси.

    Аз смятам, че е безумно пред централния изход да стоят скъпите таксита, а евтините (които плащат наем на летището за стоянки и офиси в салона) да са избутани встрани.

    Ако вие мислите другояче, ОК.



    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    N
    • - 1

    Статията е проблемна и хубава, ама явно е много страшно да питаш нещо мошеник с копърка, ако са искали да ви бият, кажете го. Щото иначе бие на рекламна за ОкейСупертранс

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    ИС
    • - 1
    • + 2

    До Людмила

    Всички големи летища (извън скандинавско-немскоезични свят, където на никого няма да му хрумне да ви излъже или да ви извърти номер) работят с определени Такси компании и има много ясни табели кои са те. Всички останали работят на свой риск и отговорност и обикновенно никой не ги взима. Аз само веднъж съм се прекарвал - във Вашингтон, но след пътуване с китайската линия. Беше 4-ри сутрината и ме минаха с 5$, но реших че ни си заслужава да се карам и да си развалям съня. Но в България дори и да има такива табели, никой не може да изгонни мошенниците, които имитират марки.

    Моето предложение към шофьорите на таксити в лицензирани фирми е да си намерят адвокат (самите фирми нямат интерес да защитават шофьорите си), който да завежда дела за имуществени вреди срещу имитаторите. На таксиджиите няма да им струва нищо - само един подпис под оплакването за имуществни вреди и едно явяване в съда като свидетели, адвоката ще се издържа от спечелените дела. Но трябва да са няколко човека, за да може адвоката да заведе дело за по-висока сума.

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    ИС
    • + 2

    Сега видях, че Михалев е написал и другото ми предложение - просто лицензираните фирми да си направят стоянка, летищете ясно да го обазначи, където униформен човек да изпраща пътниците към точните таксита. Както е навсякъде по света. Останалите може само да си блуждаят наоколо

    Нередност?
  • 10
    ktpk avatar :-|
    KTPK
    • + 2

    Е можеше "Капитал" да не ги мързи и да се обадят например в КЗК или Автомобилна администрация, да разберат как стоят нещата и да напишат хубав материал. Иначе всичко останало е лиричен очерк и мястото му е в Капитал лайт в най-добрия случай.
    А истината е, че копърките си плащат на охранителна полиция. Ако държавата изпълняваше собствените си разпореждания, досега нямаше да остане нито един бакшиш на аерогарата.

    Нередност?
Нов коментар