🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Джеймс Уорлик: България сама да прецени какво е в неин интерес

   ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Къде стои България на радара на американските инвеститори?

България е привлекателна за инвестиции и съм сигурен, че много американски компании ще погледнат на нея като на атрактивен пазар. Страната има стабилна фискална политика, ниски данъци, добре образовано население, ниски разходи за труд на фона на стандартите на ЕС. Очаквам много инвестиции от САЩ в близко бъдеще.

Американските компании са най-активни в енергийния сектор, включително възобновяемите енергийни източници (ВЕИ). Възможно ли е обявеният мораториум върху нови ВЕИ проекти да отблъсне потенциални инвеститори в България? Не мисля така. Въпреки мораториума има много проекти, които вече са започнати, включително американски. Ако тези проекти се случат, има огромни възможности в енергийния сектор за американски инвеститори, защото те разполагат с технологии, които са атрактивни за България.

Американската компания AES в момента има проблем със свързването на своя ТЕЦ "AES Гълъбово" с електроенергийната мрежа на страната. Друг от проектите на AES - вятърния парк "Свети Никола", също още няма такава връзка. Тези пречки казват ли нещо за средата за правене на бизнес тук?

Говорил съм с представители на AES и те имат дългосрочен ангажимент към България. Компанията е много заинтересована да работи с правителството тук в сферата на възобновяемата енергия за години, за десетилетия напред. Ръководството на AES вярва, че пред каквито и въпроси да са изправени тук, в страната, те могат да бъдат решени с разговори. Нямаше да инвестират дългосрочно в България, ако мислеха, че има пречки пред присъствието им.

Сегашното българско правителство преразглежда големите енергийни проекти с руско участие, които наследи от предишния кабинет - АЕЦ "Белене", "Южен поток", "Бургас-Александруполис". Това като сигнал за еманципация от Русия ли изглежда или просто като здрав разум? Не бих използвал думата еманципация. Бих казал, че българското правителство предприема правилните стъпки, за да оцени всички възможности на основата на икономическата логика и енергийната сигурност. И това е добре. Всеки от тези проекти трябва да бъде преценен на тази база. Накрая винаги се стига до въпроса какво е в интерес на България. Както САЩ многократно са казвали, за България е важно да си осигури доставки от различни енергийни източници. Така че разговорите с Русия са хубаво нещо, но проучването на други възможности, както прави българското правителство в момента, също има смисъл.

Ако важните принципи са прозрачност на енергийните договори и диверсификация не само на източниците, но и на трасетата за доставки на енергия, кой от двата проекта за газопроводи - "Южен поток" или "Набуко", отговаря на тези критерии? В интерес на България е да осигури разнообразяване на източниците. А и не само на България, защото решенията, които взема тя, ще засегнат целия регион. В енергетиката, където става въпрос за много пари, решенията често не се вземат прозрачно. Затова българското правителство заслужава поздравления, че работи с организации като "Трансперънси интернешънъл" и "Инициатива за прозрачност в добивната промишленост" (EITI). Енергийните проекти трябва да бъдат претегляни през призмата на прозрачността и диверсификацията. София вече показа много силен ангажимент към "Набуко". Проектът напредва добре, но са въвлечени много държави и много участници. Все още има редица въпроси, които тепърва трябва да бъдат разрешени, например спорът между Турция и Азербайджан за газовите доставки. Нормално е при изграждането на един толкова важен проект да изскачат такива въпроси. Трябва да продължават разговорите в Брюксел за следващите стъпки по "Набуко". Трябва да има разговори и тук, в региона на Централна и Източна Европа. Всичко това се случва, но признавам, че процесът е бавен.

При тази скорост и нерешените още проблеми с финансирането и снабдяването с газ на "Набуко", оптимист ли сте за този проект?

Да, защото има съгласие сред страните в региона, че "Набуко" е жизненоважен за енергийната им сигурност. Добре е да се проучват алтернативи в допълнение към "Набуко", но той е критично важна част от енергийната инфраструктура на Централна и Източна Европа.

Казахте наскоро, че няма да искате от България да избира между Москва и Вашингтон. Това означава ли, че може да имаме едновременно, от една страна - АЕЦ "Белене", финансирана с руски заем, и от друга - американски военни бази и евентуално противоракетен щит на НАТО?

Тези въпроси не са свързани по никакъв начин. Българското правителство трябва да прецени много внимателно за АЕЦ "Белене", да види какви са икономическите предимства и недостатъци и да стигне до свое собствено решение. Същото важи и по темата за сигурността. България трябва да прецени какво е в неин интерес, какво е в интерес на НАТО и да вземе собствено решение. САЩ биха искали да са част от диалога по всички тези въпроси.

Включително за АЕЦ "Белене"?

Ако САЩ могат да помогнат с експертиза по енергийни въпроси, сме готови да го направим. И не казвам това от някакъв комерсиален интерес, а защото България и САЩ са партньори и като част от това партньорство можем да си говорим честно по много теми - например дали има енергийна сигурност или върховенство на закона.

Очаквахте ли такава остра реакция от Русия за евентуалното участие на България и Румъния в противоракетния щит?

Искам да е съвсем ясно, че в момента не се водят преговори между България и САЩ за щита. Ако някой е останал с впечатление, че има някакви тайни разговори - това просто не е така.

Това прави реакцията на Москва още по-необяснима.

Изненадваща е, но трябва да питате руснаците защо реагираха така. Москва получи уверения от Вашингтон, че не се водят такива преговори.

Това се случва в момент, когато САЩ и Русия претоварят за нов договор за съкращаване на стратегическото им въоръжение, който да замени СТАРТ. Руски коментатори намекнаха, че има връзка между това и руската нервност към България и Румъния за щита.

Не искам да интерпретирам руските действия. Вашингтон и Москва работят заедно и много резултатно по СТАРТ и сме съвсем близо до споразумение. Сътрудничим си с Русия и в други сфери, които допреди няколко години бяха проблемни, като например Афганистан. Това, разбира се, не означава, че винаги сме съгласни едни с други, но има нов тон в отношенията.

От българското правителство ли трябва да дойде инициативата за включване в щита? Така ли се случи в Румъния?

Не мога да говоря за Румъния, но както Вашингтон разясни, въпросът за българското участие е отворен. Това е решение, което трябва да бъде взето от правителството в София. Всичко е на много предварителен етап и е твърде рано да кажем "да" за България или "не" за България. И нека бъде ясно – това не е въпрос, по който отправяме искане към българското правителство.

Бяхте първият посланик, който поздрави правителството за акция "Октопод". Виждате ли я като сигнал за решителност за справяне с организираната престъпност и корупцията?

Да, мисля, че е много положителна стъпка, но е само една стъпка. Правителството трябва да покаже устойчив ангажимент към върховенството на закона и това включва предприемане на действия срещу корупцията и организираната престъпност.

Какви трябва да са следващите стъпки в тази посока и очаквате ли присъди?

Предполагам, че следващите действия трябва да са в съда. Изглежда, правителството вярва, че има достатъчно доказателства да задържи тези хора в затвора и след това да ги прати в съда.

Един от задържаните - Алексей Петров, беше съветник в ДАНС, сега е обвиняем за сериозни престъпления. Какво говори това за разделителната линия между държавност и престъпност и за имиджа на ДАНС?

Не мога да говоря за ДАНС в миналото, но се срещнах със сегашния й председател Цветлин Йовчев, който е много отдаден на работата си в агенцията и иска тя да е възможно най-професионална. Бях окуражен да чуя това от него, защото е важно ДАНС да бъде ключова част службите за сигурност и правоохраняване в България.

Ако хора като него работят в тази агенция, тя трудно може да се ползва с доверие и в България, и сред партньорите й в Европа и САЩ...

Не съм съгласен. Разбира се, не знам за вътрешните проблеми на ДАНС, но след срещата с г-н Йовчев и заместниците му имам голямо доверие в тях. Вярвам, че моите колеги от други държави споделят това мнение и имат доверие както в него, така и в ДАНС като организация.

Предизвикахте доста разгорещени реакции с позицията си в защита на биотехнологиите и ГМО. Съжалявате ли, че влязохте в тази чувствителна тема?

Решението как да се регулират ГМО ще се вземе от българското правителство и аз нямам никакво желание да се намесвам в процеса на вземане на това решение. Но САЩ имат мнение и то е, че не само в България, но и по света политиката по отношение на ГМО и биотехнологиите трябва да е базирана на науката, а не на емоции. Това е единственото ми послание – вижте научната основа и вземете решение на тази база.

Профил


Преди да дойде в България, Джеймс Уорлик е главен зам.-помощник държавен секретар в Бюрото по въпросите за международните организации. Оглавявал е и Службата по въпросите на европейската сигурност и политика. През 2004 г. Уорлик е бил главен съветник на Пол Бремър в Ирак, а дипломатическият му опит включва постовете генерален консул на САЩ в Москва, зам.-съветник по политическите въпроси в посолството в Германия, специален асистент на държавния секретар, политически съветник в посолството в Бангладеш. Съпругата му Мери Уорлик е посланик в Белград.