Долу дефицитът

ГЕРБ прие идеята за фискален борд. Въпросът сега е как ще я реализира.

Финансовият министър Симеон Дянков заяви, че референдум за промяна на данъците може да има от началото на 2013 г., ако идеята бъде приета.
Финансовият министър Симеон Дянков заяви, че референдум за промяна на данъците може да има от началото на 2013 г., ако идеята бъде приета.
Финансовият министър Симеон Дянков заяви, че референдум за промяна на данъците може да има от началото на 2013 г., ако идеята бъде приета.    ©  Надежда Чипева
Финансовият министър Симеон Дянков заяви, че референдум за промяна на данъците може да има от началото на 2013 г., ако идеята бъде приета.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От компроматната престрелка със СРС-та и последвалия вот на доверие към правителството все пак изскочи и нещо хубаво. В опита си да отклони вниманието от скандалите ГЕРБ в лицето на финансовия министър Симеон Дянков официално заговори за въвеждане на правила (познати като фискален борд), които да гарантират финансовата стабилност на държавата. Идеите са три. Преките данъци да се променят само след референдум, държавата да не преразпределя (и съответно да не отнема от бизнеса и гражданите) повече от един определен процент от брутния вътрешен продукт (БВП), а размерът на бюджетния дефицит да се ограничи със закон.

Мерките са в начален етап на обсъждане, но заслужават внимание. Ако страната успее да наложи бюджетна дисциплина и тя не зависи от конкретни политици или предстоящи избори, икономиката ще стане с една идея по-предвидима и рисковете ще намалеят. А това означава по-ниски лихви, по-високо доверие на инвеститорите и по-бързо възстановяване. Въвеждането на фискални правила ще има и положителен имиджов ефект за България в контекста на дълговата криза в еврозоната и бюджетните проблеми на някои от страните членки.

Ясно е и обаче, че част от мерките са популистки - изразът "Сами си определяйте данъците!" ще се понрави на всички. Други пък са практически неприложими, тъй като правителствата лесно могат да премахнат ограниченията или да ги заобикалят.

В развитие

Идеята за промени в конституцията, с които да се фиксира максимално допустимият бюджетен дефицит, беше лансирана още през лятото на миналата година от група икономисти, обединени в инициативата MacroWatch. След това беше припозната от "Синята коалиция". Те настояваха в Закона за устройството на държавния бюджет да се забранят бюджетните дефицити от 2013 г., а изключения от този принцип да се правят само при извънредни обстоятелства. Това бе и едно от условията им за подкрепа на правителството при тазседмичния вот на доверие.

Симпатизант на въвеждането на подобни правила е и самият финансов министър. "Поддържането на финансова дисциплина не е самоцел. Това е средство за гарантиране на вътрешната икономическа стабилност", заяви той в обръщение към народните представители по време на дебата за вота. Дянков обаче не обяви конкретни параметри и обясни, че в момента се създава работна група, която да се занимава с тях. Не е ясно и откога правилата ще влязат в сила – от 2012, 2013 г. или като завещание за следващото правителство.

Източници от финансовото министерство твърдят, че се работи по варианта бюджетният дефицит да не надхвърля 1% от БВП, а при криза - 3%. Толкова така или иначе са ограниченията на ЕС, които обаче още преди кризата бяха нарушавани епизодично, а в последните години - масово.

Тепърва ще се дискутира и каква да е преразпределителната роля на държавата. През 2011 г. през бюджета ще се преразпределят 36.5% от прогнозирания БВП с тенденция този процент да намалява през следващите няколко години. По различни поводи Дянков е заявявал, че според него оптималният размер на държавните разходи в България е около 35% от БВП.

Мнението на независимите икономисти е по-различно. Според Георги Ангелов от "Отворено общество" правителството трябва да си постави по-амбициозната цел разходите да не надхвърлят 30% от БВП. "Въпросът е малко по-дълбок: дали да се постави ограничение за размера на разходите, за приходите или и за двете величини", добавя той. Икономистите от Института за пазарна икономика пък твърдят, че за постигане на максимален икономически растеж намесата на държавата в България трябва да се ограничи до 25% от БВП.

Ниското ограничение вероятно ще е стимул за реформи, което е безспорният плюс на идеята. То обаче ще доведе и до частичен отказ от фискалната политика, и то в условията на липса на монетарна политика заради валутния борд.

И на практика

Най-нереализуема от трите идеи е тази преките данъци (върху личните доходи и корпоративният данък) да бъдат променяни с референдум. Аргументите, изтъквани и от политици, и от експерти, са, че решението на подобен въпрос изисква специализирани познания. "Трудно може да се измисли въпрос за референдум в данъчната сфера, който да е разбираем за всички гласуващи. Данъчната система е с много параметри и според мен хората няма да могат да преценят пълния ефект от едно или друго решение", обяснява Лъчезар Богданов от Industry Watch. "Другият проблем е, че тежестта между данъкоплатците е разпределена асиметрично. Много малко хора ги засяга пряко размерът на корпоративния или на подоходния данък. Това също би повлияло върху крайния резултат", добави той.

Другият спорен момент е къде ще бъдат записани промените. Ако са в конституцията, следващите правителства трудно ще могат да ги променят и това ще гарантира устойчивост на водената политика. Тогава те ще вдъхват и по-голямо доверие сред чужди инвеститори и пред Брюксел. Една от основните причини да се поставят спирачки пред напредването на страната към еврозоната например беше дали след приемането няма да се отхлаби бюджетната дисциплина.

По-лесно е фискалните правила да бъдат записани в съответните ресорни закони, тъй като ГЕРБ няма необходимото мнозинство (2/3 от всички депутати) за промени в конституцията. Така се увеличава шансът управляващите (настоящите или някои бъдещи) да се изкушат да променят първоначално зададените параметри и дори да не ги спазват. "В този случай по-работещ би бил фискален борд по модела на Великобритания, където нещо като съвет от независими експерти оценява фискалната политика на правителството. Обществен контрол върху изпълнението на бюджета може да има и ако Министерството на финансите публикува всяка информация, която показва какви са действията на правителството. Например месечна справка за размера на невърнатия ДДС", обяснява Ангелов.

Икономистите обръщат внимание и на още едно условие, нужно да работят фискалните правила – политическата воля те да се спазват. "Няма гаранция, че управляващите няма да са изкушени да прилагат счетоводни акробатики (като например извънбюджетни сметки), с които да постигат чисто формално заложеното ниво на преразпределение на БВП", обяснява Богданов. Според него обаче трябва да възпира не законът, а обществената санкция. "Правилата трябва да са ясни и консенсусни. Така всеки опит за тяхната промяна ще има ответната реакция на обществото. Въпросът е чисто имиджов."

Дали българското общество е готово да оказва подобен натиск спрямо политиците е спорно. Сигурно е само, че всяка мярка или дори говорене в посока фискална дисциплина е добре дошла на фона на европейската дългова криза. Особено в изборна година.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 5

    "Другият проблем е, че тежестта между данъкоплатците е разпределена асиметрично. Много малко хора ги засяга пряко размерът на корпоративния или на подоходния данък. Това също би повлияло върху крайния резултат", добави той.

    Хм. В един друг форум се изненадох как е трудно асимилирането на подобна идея, но щом експерти като Лъчезар Богданов се затрудняват явно положението си е тежко.

    Ами, като няма рефендум, правителството (което и да е то) просто ще вземе решение и то ще бъде прието от Нардното Събрание. А иначе това няма да е достатъчно. Колко му е човек да го съобрази това нещо?

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 10

    България има в момента едно от най-ниските данъчни нива в ЕС и опасенията са, че това няма да е за дълго - достатъчно е да дойде някой още по-голям популист ( а те в България не са дефицит) и този данъчен режим ще е в историята. Това може да стане буквално след по-малко от 3 години.

    В сравнение с това тази Конституция вече 20-та година кара - нищо, че се изредиха червени, сини, жълти и пембяни. А данъчния режим междувремено бе променян няколко пъти.

    Нередност?
  • 3
    chievo avatar :-|
    Chievo
    • - 2
    • + 18

    Да провеждаш референдум за данъците е доста безумно според мен. Особено при неграмотно население като българското.

    Вие искате гласоподаватели, които мерят бюлетини с линийки, да дават мнение по данъчно законодателство?

    Иначе съм на мнение, че колкото по-малко разпределя държавата, толкова по-добре. Просто ще намалеят средствата, отклонени в частни швейцарски сметки. Ако могат наистина да го намалят до 25%, ще цъфнем, но за мен това е нереална цел при настоящото ниво на нашите политици, голяма част от които още са "гладни".

    Нередност?
  • 4
    oziris7 avatar :-|
    oziris
    • - 1
    • + 24

    Изцяло подкрепям тази идея. Нашите политици не могат да се контролират и е добре да им се сложи намордник - в случая фискален борд. Как добре се получи с валутния борд. Кучето скача според тоягата.
    Аз реално не виждам никаква полза за мен като гражданин от плащаните от мен данъци. Следователно да се минимизират вредите за гражданите. Ако може да се свали размерът на разходите до 30% от БВП би било добре, ако се стигне до 25% ще е още по-добре. Тогава ще ги видя народните паразити, пардон представители, с какви пари ще ходят на околосветски пътувания и банкети до зори.
    Да се въведе незабавно електронна администрация и всички документи да се изпращат и получават по електронен път. Холяди напълно безполезни чиновници ще могат да се съкратят само от тази мярка. Пример Естония.

    Нередност?
  • 5
    smileislife avatar :-|
    SML
    • - 2
    • + 11

    Аз лично съм доста скептичен спрямо тази идея.. много е трудно да заложиш такова нещо в закон и то да се спазва. Пример:

    В САЩ има законов таван на публичния дълг, който за 71 години от както съществува е вдиган има няма 73 пъти.

    Да не говорим, че има случаи, в които механичното намаляване на дефицита би било по-скоро вредно. Но да видим първо какво ще е крайното предложение..

    Нередност?
  • 6
    stoyanovl avatar :-|
    stoyanovl
    • - 12
    • + 5

    Толкова ялови въдици е заложил този финансов министър,че всяка уловка като провеждане на референдум за данъците е лека закачка преди новите скандали. Истинско чудо е,че при тази бъркотия с митниците този господин все пак остана читав,защото от досега случилите се все той бе в окото на тайфуна.Халал да ни е великия финансист!!!

    Нередност?
  • 7
    velbg avatar :-|
    velbg
    • - 6
    • + 8

    Данъците са изрично изключени като предмет на референдум по закон. И съвсем правилно, всъщност.

    А репликите на министъра за подобен плебисцит са откровена демагогия.

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 2
    • + 6

    Флик е прав, че дефицитът трябва да се държи под контрол и ме на никой сегашен или бъдещ финансов "гений" от типа "поразяващата уста" 1994-1997, не трябва и да преминава през ума да го пристъпва, надвишава....

    Нередност?
  • 9
    belkalpakoff avatar :-|
    Бѣлкалпаковъ
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#4] от "oziris7":
    не бих могъл да изразя по-добре идеята; изцяло съм съгласен, особено с естонския пример

    Нередност?
  • 10
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 6

    референдум за данъците е безумна идея. мнозинството българи данъци не плащат - това включва пенсионери, безработни, студенти, цигани, земеделски производители... мисля, много над половината са.
    те на референдума спокойно могат да кажат 90% да станат данъците. 2-та милиона полезно заети ще ги плащат, а останалите ще цоцат от тях.

    Нередност?
Нов коментар