Преди избори се правят най-глупавите харчове

Вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков пред "Капитал"

"Всички ме предупреждават, че е особено тежко да си министър по време на изборни години."
"Всички ме предупреждават, че е особено тежко да си министър по време на изборни години."
"Всички ме предупреждават, че е особено тежко да си министър по време на изборни години."    ©  Надежда Чипева
"Всички ме предупреждават, че е особено тежко да си министър по време на изборни години."    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Правителството на ГЕРБ приближава към средата на мандата си. По стечение на обстоятелствата веднага след избирането му фокусът на обществото бе основно върху финансовата и икономическа стабилност на страната. Кризата вече се усещаше в България и решенията, които взима този кабинет, са ключови за бъдещото развитие на икономиката, както и колко бързо тя ще се възстанови. По тази тема, за това дали ще ни трябва външен заем и ще се изкуши ли правителството да харчи предизборно, потърсихме финансовия министър Симеон Дянков. Като вицепремиер в кабинета "Борисов" той координира работата на министерствата с икономически профил, наблюдава и секторите образование и спорт.

Каква е официалната позиция на България към предлагания Европейски механизъм за финансова стабилност?

България е една от шестте държави, поддържащи позицията, че макар като цяло Европейският финансов механизъм да е добра идея, в него има няколко необмислени момента. Изпратили сме официално писмо до Брюксел, в което изразяваме отрицателно мнение относно идеята при по-нататъшно разширяване на еврозоната новите членки да са солидарно отговорни за минали задължения. Един вид с определен процент ще отговаряме и за парите, които са отпуснати на Гърция и Ирландия, както и за парите, които ще отидат при някои други държави от Южна Европа през следващите месеци. Водим разговори към нас да се присъединят и няколко други държави, които все още не са изразили официално мнение по въпроса като Румъния и Полша.

Това правителство дойде с желание да проведе реформи на много широк фронт. Сега те видимо боксуват. Защо?

Да, реформите се правят в началото на мандата. Аз съм доволен от пенсионната реформа. На тази база поне за няколко години България има едно постижение.

При административната реформа имаше някои постижения. Предстоят още две големи стъпки в следващите месеци. Първо, новият единен класификатор на длъжностите в администрацията вече е готов. Амбицията ни е да е действащ до юли. Приемането му е предпоставка за въвеждане на нов тип заплащане на държавните служители и на въвеждане на по-ясни критерии за кариерно развитие. Тези правила трябва да влязат в сила от 2012 г.

Разбира се, има и много неща в администрацията, които се надявахме, че ще станат, но все още не са се случили. Голямата тема е електронното правителство, което се забави. От тази гледна точка на последния Министерски съвет беше прието Съветът за административна реформа да отговаря за електронното правителство. Защото в транспортното министерство, което е ресорно, нещата не се движат.

Има и няколко реформи, при които се надявахме на по-добър напредък. Здравната реформа тръгна и забуксува на два пъти. Надявам се, че този здравен министър ще успее да я отпуши.

За мен основната фискална тема е реформата в системата на сигурността. Министър Аню Ангелов започна съкращения в неговото ведомство. Но резултатът от тях ще е видим през 2012 г., тъй като при съкращения там се дължат 20 работни заплати. В останалите системи на сигурността все още чакаме някакви значителни реформи.

Не е ли спорно доколко пенсионната реформа е успешна, защото бяха отложени много решения, които трябваше да се вземат сега?

Да, но България е една от малкото държави, в които се премахна точковата система. Имаме график как от януари 2012 г. постепенно ще се увеличава стажът за пенсиониране. Би било по-добре да се увеличи и пенсионната възраст, защото това става в цяла Европа. Аз и екипът ми твърдяхме, че това е най-важната крачка, но дотам не се стигна. Но все пак съм доволен от факта, че с увеличението на броя на отработените години ще постигнем същия резултат. Виждам как в други държави как се борят със същия проблем. В сравнение с Европа в България постигнахме някакъв успех. И го сравнявам с други сфери, в които очаквах по-голям успех – здравеопазване и висше образование.

С някои от действията си правителството показа, че е склонно да се меси на пазара, за да потуши недоволството на определени групи от обществото. Така не рискувате ли да се надигне вълна от подобни искания?

Може би имате предвид част от правителството. Аз като финансов министър и като икономист съм убеден, че са работещи мерките, които могат да издържат дългосрочно – не само на моментните политически нагласи, а и на теста на пазара. От време на време някои от моите колеги излизат с недобре обмислени идеи. Но пък има достатъчно примери как след дискусия в Министерския съвет идеята или отпада, или се стига до по-работещ вариант. Такъв пример е първоначалната идея да се създаде Агенция, която да контролира цените на храните. Друг такъв пример от седмицата е идеята ДКЕВР да се занимава с цените на горивата. За да се стигне до подобно решение, то първо трябва да мине през доста по-обширен дебат. А и пазарът на горивата не е сходен с този на електричеството или на водата, за да се контролира от ДКЕВР.

Но ако въпросът може да се преформулира дали в правителството има някои по-дясно мислещи хора и някои по-иначе мислещи хора – да, има доза истина в това.

Налагало ли ви се е да правите компромиси и какви?

За да работи един екип, се налагат компромиси. Налага се да се спори и да се стига до различни решения. Аз съм на мнение, че този спор не трябва да се провежда само зад закритите врата на Министерския съвет, а трябва да е и публичен, за да се чуят повече мнения. Затова понякога сигурно си задавате въпроса – тези министри не си ли говорят. Да, говорим си. Но за мен е важно да се включи и обществото. Такъв пример е дебатът за минималната работна заплата. Тази тема се появява в публичното пространство по два пъти всеки месец. Аз, министър Трайков и голяма част от останалите министри и най-важно – работодателите, сме на мнение, че не е работа на правителството да се меси на пазара на труда. По този въпрос е нужен консенсус първо между синдикатите и работодателите и след това правителството може да реагира. Но такъв консенсус досега няма и не може да има, защото идеята не е икономически издържана. И аз твърдо смятам, че тази година минималната работна заплата не трябва да се увеличава. Министър Тотю Младенов може би има друго минало, други разбирания и следователно по някакъв начин продължава да настоява за тази идея. Освен ако самото социално министерство не планира административна реформа, водеща до спестяване на средства, които да се пренасочат за увеличаване на минималната работна заплата. Ако министър Тотю Младенов има такъв проект, аз с радост ще го представя на Министерския съвет.

Ще има ли дебат за увеличение на пенсиите?

При финансова възможност от средата на годината може да се говори, но не за индексиране на всички пенсии, както се е правело преди години. Трябва да се направи анализ кои са най-затруднените слоеве – това са главно получаващите вдовишки пенсии и по-възрастните пенсионери.

Имате ли разчети колко средства ще са нужни за такова увеличение?

Зависи от различните сценарии – дали да се увеличат само вдовишки пенсии, или и тези на хората над 75 години. В рамките на нашия мандат това увеличение ще стане. Въпросът е как се разпределя между тази и следващите две години.

Ще има ли увеличение или намаление на данъци до края на мандата ви?

Увеличение - не. Надявам се в по-скорошен период да има понижение на ДДС, но не чрез въвеждането на диференцирани ставки. Ще следим бюджета дали няма такава възможност още в края на тази година. Амбицията е понижението да е поне с два процентни пункта на две стъпки. Преди това бях амбициран и на по-голямо редуциране на ставката, но това зависи не само от развитието на европейската икономика, но и от събитията в Япония и Близкия изток.

Ще промените ли прогнозата си за ръста на икономиката през тази година?

Към момента няма достатъчно причини това да се случи. На последния Съвет на икономическите и финансови министри ЕК представи анализ, който показва, че ако цената на петрола се увеличи с 25%, БВП средно за Европа пада някъде с 0.2-0.3%. Но в по-малките икономики спадът е по-голям. Така че ако цената на петрола остане висока дълго време, определено ще има негативен ефект не само върху развитието на българската икономика, но и върху бюджета заради по-ниското потребление. Но засега е твърде рано да се правят прогнози.

Изглежда, че първите два месеца са слаби откъм приходи...

Напротив, февруари беше силен месец спрямо прогнозите. Това е най-лошият месец от гледна точка на бюджета по принцип. Миналата дефицитът беше над 900 млн. лв., сега е 300 млн. лв. Само за първите два месеца на тази година спрямо предходната дефицитът ни е с близо 700 млн. лв. по-малък. Правя сравнение с миналата година, защото разходната част тази година е като тази през миналата година.

Март засега върви по-добре и откъм постъпления от ДДС, и откъм акцизи.

Донякъде това не се ли дължи и на растящите цени на суровините?

Донякъде, но нетно даже сме на загуба. Тази теза, че като се увеличава цената на петрола, печели бюджетът, не е вярна. Защото спада вътрешното потребление.  

Една от целите на Агенция "Митници" беше да овладее сивия сектор при акцизните стоки. Има ли напредък?

При алкохола в края на 2010 г. сме събрали с 60% до 70% повече спрямо 2009 г. При горивата, при положение че потреблението спада с 18%, завършихме на плюс. Големият плюс при горивата ще е тази година заради мерките, които предприехме. Голямата тема остават цигарите. В България най-много са пратките на контрабандни цигари от Гърция. А нашият проблем е комуникацията с гръцката митница и МВР. Втората тема бе вдигането на акциза върху цигарите миналата година. Но той имаше еднократен ефект, който тази година не би трябвало да влияе. Освен това един голям процент от българите се отказват от цигарите и с Министерство на здравеопазването в момента правим анализ на потреблението на цигари в страната.

Кога очаквате съживяване на вътрешното потребление и инвестициите?

Чуждите инвестиции се увеличават, просто трябва време. През януари те са доста по-високи спрямо същия месец на предходната година.

Този резултат може да се дължи на една сделка...

Ако всеки месец имаме по една-две допълнителни сделки, това би било добре. Чуждите инвестиции ще се увеличават, защото се излиза от кризата. А и все повече инвеститори разбират, че България е с ниски данъци.

Реформите са два типа: една част от тях се правят с цел нещо да се подобри, а друга - да се предотврати нещо по-лошо. Фактът, че ние успяхме да задържим данъците на това добро ниво за бизнеса и за домакинствата, всъщност е един вид реформа.

Все още обаче има какво да се направи за подобряване на бизнес климата...

Безспорно има още много какво да се направи за подобряване на бизнес климата, но в данъчната система постигнахме максимума. Аз съм доволен от успехите ни там – на фона на кризата и случващото се в Европа. Но конкретно по въпроса – тази година ще имаме добро развитие в сектор строителство просто защото се строят активно магистрали, първостепенни и второстепенни пътища. Средствата за ремонт и строителство в бюджета са с близо половин милиард повече тази година.

Вътрешното потребление за последното тримесечие на 2010 г. е с положителен знак, което означава, че и там има известно събуждане. Донякъде развитието на събитията в Близкия изток може да ще забави възстановяването. Но съм убеден, че тази година ще има ръст на вътрешното търсене. По всички показатели – услуги, износ, строителство, туризъм и вътрешно потребление, България ще бъде на плюс.

Кога все пак хората ще могат да усетят това подобрение?

Аз се занимавам с фискалната политика, данъчната политика и макрополитиката на страната, а макрополитиката на страната е такава, че вече три тримесечия имаме положителен растеж. В износа вече 15 месеца имаме положителен растеж. Това са добри данни. Кога средният човек ще го усети – средният човек в износа вече е доста добре, средният човек в строителството също вече има доста работа.

След срещата Ви с КРИБ се разбра, че ще има допълнение към Пакта за финансова стабилност с форсмажорна клауза. Ще има ли промяна по другите параметри?

Форсмажорната клауза я предвиждахме още в началото. Тя ще се задейства при извънредни ситуации като наводнения, земетресения. Заимствахме текстовете от Германия: как се влиза в такава процедура и по-важното – как се излиза. Дали ще има други промени по пакта– готови сме да приемем предложението той да влезе в сила през 2012 г. Другата идея е в конституцията да влязат само основните положения. Подробностите, включително формулата за влизане и излизане от дефицит, ще бъдат записани в Закона за устройството на държавния бюджет. Съгласихме се дефицитът да се изчислява по европейската методология – това също ще залегне като промяна.

Кога ще са готови конкретните законови текстове?

Те са почти готови, но изчакваме да минат всички срещи с политическите партии, работодателските организации и синдикатите. След това вече ще има втора поредица от срещи, на които вече ще отидем с готови предложения за текстове. Те ще отразяват направените препоръки от първоначалните ни разговори.

Имаше критики, че така направена, формулата, по която се пресмята бюджетното салдо, ще действа проциклично на икономиката?

Всяка формула, при която, като имаш повече пари, ти позволява да харчиш малко повече, е донякъде проциклична. Но има някои неща във формулата, които могат да се променят. Ще вземем предвид някои препоръки на БНБ, независимите икономисти и КРИБ. Но те ще бъдат отразени в конкретни текстове през следващата седмица. След като всички промени минат още веднъж през обществено обсъждане, ще сме готови и ще се чувстваме достатъчно сигурни да ги предложим на депутатите.

Колко са просрочените задължения на държавата към частния сектор към момента?

Задълженията от страна на централния бюджет бяха около 80 млн. лв. миналата седмица. Една част от тях някои фирми не искат да си ги получат преди април заради приключването на счетоводната година. Такъв е случаят с всички пари, които все още са дължими от МРРБ. По-голямата тема са задълженията на общините, които са около 200 млн. лв. Надяваме се, че общините ще могат да решат този проблем. Има и няколко особени случая, като например Военно-медицинска академия, която продължава да е с големи задължения. Министерството на отбраната вече работи по този проблем.

Какво се случва с фирмите, които не потърсиха парите си през Банката за развитие? Влизат ли и те в тези 80 млн. лв.?

Да и тази година ще им се изплатим, когато те искат, т.е. вече не изчакваме заради фискални проблеми на държавата.

Има ли опасност тази година фискалният резерв да падне под 4.5 млрд. лв.?

Не мисля, че има такъв проблем. Макар че и под тези 4.5 млрд. лв. имаме бюджетен ресурс, който при нужда може да се използва. Но не мисля, че това ще е нужно, защото са тежки първите два месеца на годината. Април е най-силният месец откъм данъци. След това се активизират селското стопанство, туризмът, започват да се строят магистралите. Така че по-важното беше през първите два месеца да няма някакви големи неприятни изненади.

Очаквате ли натиск за повече разходи предвид предстоящите избори?

Всички ме предупреждават, че е особено тежко да си министър по време на изборни години. Очаквам, но поне първите два месеца и половина на годината всичко върви по план. Аз и моето министерство сме готови да разказваме на всички, колко прекрасно е да може да се харчи повече, но ние можем да си позволим само това, което е в рамките на бюджета. Преди избори се правят най-глупавите харчове във всяка една държава. Надявам се че с приемането на Пакта за финансова стабилност това веднъж завинаги ще изчезне от политическата ни култура.

И все пак понякога отпускате допълнителни средства за странни проекти като този за изграждане на инфраструктура между архитектурни и археологически паметници...

Да, разбира се, винаги има такива проекти. Но ние в Министерството на финансите ги гледаме един по един. Някои от тях като този за църквите е тема, която беше останала от миналата година, т.е. ние вече бяхме обещали да подкрепим проекта. Една голяма част от тези проекти са от миналата година, за които ние сме казали: "Вие си направете проекта, дайте ни разписките и квитанциите и ние тогава ще ви платим." По този начин средствата могат да се управляват доста по-добре. Защото понякога се отпускат пари, след което се оказва, че няма проект. Далеч съм от мисълта, че всички осъзнават, че България трябва да се отличава като страна с добра фискална дисциплина. Трябва от време на време да напомняме на колегите от Министерски съвет и на хора от всички политически партии, че бюджетът е един от стълбовете на стабилността в България.

Кой отговаря за финансирането на Агенцията по вписванията и за добрата поддръжка на Търговския регистър?

Министерството на правосъдието. Затова преди дни с Маргарита Попова и нейния екип бяхме в Лисабон, за да проучим опита на Португалия. Тя в рамките на 4-5 години е станала страната с най-добър регистър. Там един регистър поддържа информацията за собствеността върху фирми и всички движими и недвижими вещи. Идеята е да заимстваме португалския опит и да направим нещо подобно в България. Има и друга тема: дали регистърът трябва да се управлява от държавата, или може под формата на концесия да се предостави за управление на някаква бизнес организация.

Трябва ли достъпът до търговския регистър да е платен?

Да, според мен достъпът трябва да е платен, защото той предоставят услуга. Трябва да е платен, но таксата да е равна на стойността на самата услуга.

Тази такса не се ли плаща и в момента от фирмите, които се регистрират?

Не твърдя, че трябва допълнителна такса, а просто че трябва да има някаква себестойност на услугата.

Ще успеете ли да се справите през 2013 г., когато падежира голяма част от външния ни дълг, без да прибегнете към външно финансиране?

Външно финансиране в някакъв етап определено ще ни трябва, но просто сега не е моментът за това. До 2013 г. имаме достатъчно време.

Не рискувате ли лихвите да се вдигнат дотогава?

Не. Когато станах министър, още през първия месец при мен дойдоха инвестиционни банки, посредници, консултанти, независими икономисти и ми казаха, че сега е моментът да се взимат външни заеми, за да не се стига до МВФ, защото оттам нататък лихвите само ще се вдигат. Това беше август 2009 г. Оттогава досега лихвите всъщност не са се вдигнали. В последните месец – месец и половина, започнаха да се вдигат, но това може и да е краткотрайно явление. За мен по-важно всъщност не е как се вдигат лихвите средно за Европа: ЕЦБ преди няколко дни ясно каза, че на следващото събиране след 2-3 месеца ще започнат да вдигат базовия лихвен процент. За мен обаче водещо е как България може да се отдели от групата държави, към която по принцип е принадлежала, и съответно нашият лихвен процент да е по-нисък. В момента това всъщност се получава. Ние бяхме в една група за дълго време с Гърция и Румъния. Засега сме много под Гърция, много под Румъния, а напоследък сме по-ниско дори от Испания и се съревноваваме с Италия.

82 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 5
    • + 24

    И колко е себестойността на услугата да видиш нещо в търговския регистър? Според мен 5 стотинки, не повече. Или въпросът е да се отвори едно гишенце, да се пише молбичка, да се защипе бордеро към нея, пък и още едно за цената на банковата услуга, която ще е поне 50 пъти отгоре на 5-те стотинки и т.н. И кой е ползвателят? Най-често този, който няколко пъти годишно плаща по 50 лева, за да му качат 100 килобайта документ. Малко съобразителност няма да е излишна, когато се предлагат такива работи.

    Освен това, сега попълвам данъчната декларация и виждам, че отново цялата е буренясала с паразитни колонки, декларации, притурки и таблички. Данъкът върху дохода на едно лице е 10%, но за ЕТ-тата (стопанска дейност на същото лице) остава 15%. Така старата декларация по ЗЗДФЛ вече е разцепена на две, заради двете ставки. Вкарани са тъпотиите, кой на кого е дал заем и от кого е получил. Вкарана е уникалната простотия на НДСВ за лихвите на "млади семейства" по ипотечни кредити. Само от нея декларацията набъбва с още една страница, а ефектът от мярката е по-малък от разхода хартия, който тя предизивква. Стоят си и старите текстове с даренията. Да ги имам и дарителите, където 10% данък за държавата им е много. Всички тези изключения трябва да се окосят хубаво, а ставката да се намали на 8% или 9% за всички.

    Нередност?
  • 2
    pesheff avatar :-P
    pesheff
    • - 4
    • + 28

    странни проекти като този за изграждане на инфраструктура между архитектурни и археологически паметници...
    - въпрос шедьовър Капитал!!! Значи туризЪма не става без инфраструктура до подобни обекти - нима ТИМ ще ги построи или все хотелиери и магнати от Съни бийч!?? Това вашето робуване на тн пазар и как той е най-добрият начин за регулация на инвестициите е пълна глупост - няма такова животно като чиста пазарна икономики никъде по света а и не е имало! Дори и (въх мале!) в САЩ!!!

    Нередност?
  • 3
    merankol avatar :-|
    Stoyan Tonev Dimitrov
    • - 15
    • + 13

    Къде сте тръгнали да приказвате за е-правителство щом един търговски регистър не може да подържате. Така и не съм влизал вътре, интересно ми е колко е сложна схемата на дб-то.

    Нередност?
  • 4
    epoc avatar :-P
    epoc
    • - 25
    • + 15

    "Аз, министър Трайков и голяма част от останалите министри и най-важно – работодателите, сме на мнение, че не е работа на правителството да се меси на пазара на труда."

    Прави си, нека минималната работна заплата да е нула, да видим тогава каква партийна субсидия ще получи вашта партия. И между другото, защо като не можете да се месите, не вземете да закриете министерството на труда и социалната политика? Знаеш ли колко икономия за бюджета ще изпадне?

    Нередност?
  • 5
    razumyt avatar :-|
    razumyt
    • - 15
    • + 54

    В крайна сметка всички спечелихме от това, че за финансов министър имаме човек с кариера, за когото мандатът на това правителство е само стъпало за развитие... Така той притежава това което липсва на повечето политици у нас - стимул за добро представяне! Разбира се, това че по врме на криза най-мразеният човек е финансовия министър не означава, че той не си върши работата, а точно обратното. Доказателство за това е цената на финансиране.

    Нередност?
  • 6
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 54
    • + 13

    Много ми е интересно, какво значение има, какви глупости разтяга най-некомпетентния министър на най-стратегическия пост (след този на Министър-председателя, който единствен е още по-некомпетентен от Дянков)?! Задавал съм много пъти един въпрос, на който, най-учудващо, усилено не се търси отговор: Има ли нещо положително в икономиката и в бюджета, което Дянков да е казал, че ще стане и да е познал?!!! Най-фрапантните примери за дянково-борисовата КРЕЩЯЩА некомпетеност:

    1) Щеше да ни залее порой от чужди инвестиции, след като данъците и осигуровките бяха намалени до най- или почти най-ниските в ЕС (и бяхме лишени от поредна порция права покрай това мероприятие). Къде е този порой от чужди инвестиции?

    2) Бюджетът щял да постигне ръст от 3.6 % за 2011 година. Дали? (Много ясно, че това няма да стане. Особено пък, след това драстично покачване на горивата във връзка с либийската криза. И ако някой тръгне да философства, че това не можело да се предвиди - аз очаквах нещо подобно. И не само аз! Само Дянков, Борисов и управлението им не могат да предвиждат такива много логични развития. Не може ти да ми намаляваш потреблението в страната чрез номинално замразяване на заплатите при положителна инфлация - нещо, което само` по себе си затруднява икономическия растеж и прави прогнозите ти за голям такъв глупави - и през същото това време да не се случи някакво външно и/или вътрешно икономическо събитие, което да окаже неблагоприятно въздействие над и така доста фалшивеещите ти, нереалистично-подсладени, орозовени оценки. Отдавна трябваше да има последствия за борисовото управление заради всичко това! Колкото повече си кротуват овчиците - толкова повече от тях ще бъдат заклани!)

    Нередност?
  • 7
    mishaka avatar :-(
    mishaka
    • - 14
    • + 2

    Тоз дилаф не ща го знам

    Нередност?
  • 8
    graf avatar :-|
    Graf
    • - 29
    • + 16

    До коментар [#5] от "razumyt":

    Бе като го четеш, и си викаш, този е върхът. Като погледнеш данните на макропоказателите и почваш да се чудиш, този дето четеш ли е финансовият министър, или това са две различни неща.
    По делата им ще ги познаете, викаше преди две иляди години един. По делата. А финансовият министър, поне според данните на БНБ, МФ и НСИ е катастрофа. Челна и тежка. Ето още едно четиво, с мислите на "геният" от Ловеч. От преди изборите. Ще цитирам нещо: "Освен това не бива да се правят големи инфраструктурни проекти, какъвто е най-общо казано плана „Станишев”. Той казва, че ще се влеят 6 милиарда евро в магистрали. Това и в България и по света не е добра мярка. Защо? Защото това отнема време – година, две три докато се напишат проектите, докато се приемат, докато се организират. До тогава ние или ще сме в дълбока криза или кризата ще е минала. Вместо това трябва да се правят по-краткосрочни проекти, които за три-четири месеца могат да влязат хора, особено от строителството. Това означава примерно подобряване, построяване на детски площадки, здравни заведения."
    Смееех. Гелем смех, нали разумний?
    http://gerbsenior.blog.bg/politika/2009/06/17/simeon-diankov-eto-vajno-interviu.350216

    Нередност?
  • 9
    jako avatar :-|
    jako
    • - 3
    • + 5

    Тури му пепел
    http://avtorski.pogled.info/article/19644/Turi-mu-pepel

    Нередност?
  • 10
    npaine avatar :-|
    NPaine
    • - 15
    • + 50

    До коментар [#4] от "epoc":

    Има достатъчно емпирични и теоретични доказателства, че минималната работна заплата е вредна за икономиката, същото важи и за социалните помощи за безработни. Най-елементарния пример е с пазара на труда в Германия, през 60те страна вносител на гастарбайтери, където в момента безработица от 8-9% се счита за нормална, че дори и ниска. В Щатите примерно, където работещите се ползват с по малко "права", цифрата е двойно по ниска.

    Иначе Дянков, колкото и еретично да звучи в очите на стадото, е най-успешният министър на правителството. Положителните ефекти от неговото присъствие в кабинета, тепърва ще се усещат, още повече ако бъде одобрен Пактът за стабилност който той предлага.

    Аз директното си противпостовяне на комунистическия ни президент Гоце и хора от неговото ДС обкръжение, спечели завинаги моето уважение.

    Нередност?
Нов коментар