Защо България не е данъчен рай

   ©  Ася Колева-Стоянова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Едно от най-често повтаряните послания от управляващите през последните години е, че България е страната с най-ниски данъци в Европа, като това се възприема за самодостатъчна мярка за стимулиране на преки чуждестранни инвестиции и икономически растеж. Оставям настрана дали и в каква степен това послание отговаря на реалността (само споменавам, че в Европа не една или две държави предлагат същите и дори по-добри от нас условия като преки корпоративни данъци).

Безспорно е, че с ниските си нива на преки данъци България се превръща в привлекателна данъчна юрисдикция. Същевременно обаче само ниските ставки не са достатъчно условие за стимулиране на бизнес и практиката го доказва – от началото на 2007 г. в България има плосък 10% данък, но въпреки това до момента страната ни не се е превърнала в средище на бизнес и капитали. Извън чисто обективните причини (малък пазар, лоша инфраструктура и образование, корупция, политически риск и т.н.) има и чисто данъчни причини, които пречат. Затова освен ниските нива на преки данъци са нужни и допълнителни по-фокусирани и креативни мерки, които да повишат конкурентоспособността на данъчната ни система и в резултат да се постигне крайната цел - по-благоприятна бизнес среда. В следващите редове ще дам и няколко конкретни идеи.

Защо не сме конкурентни

Наред с ниските нива на корпоративни данъци за доходи от дейност в страната България практикува облагане на изнасяните към чужбина печалби – при разпределяне на дивидент от местни дружества към чуждестранните съдружници или акционери се налага 5% данък при източника (освен за някои видове компании в ЕС, за които този данък не се прилага заради Директивата за облагане на дружества майки и дъщерни дружества в ЕС). Така към 10-те процента облагане с корпоративен данък в страната се добавя и 5% данък върху репатрираната печалба. На практика обаче "надбавката" не води до по-големи данъчни постъпления в страната, защото е лесно преодолима от инвеститорите. Почти всички инвестиции в България (включително и местни) се извършват чрез дружество посредник, базирано в юрисдикция, към която 5% данък върху репатрираната печалба не се прилага. Известни са десетки придобивания в страната чрез компании от Холандия, Австрия и т.н., откъдето разпределеният дивидент се пренасочва към крайните притежатели на инвестициите без допълнително данъчно облагане. Така в резултат България не получава допълнителни данъчни постъпления, а предоставя бизнес на други държави - учредените в чужбина дружества наемат офиси, персонал, ползват съпътстващи услуги като счетоводство, одит, банкови услуги и по този начин подпомагат икономиката на страната, в която са базирани. В този смисъл следва да се помисли не би ли било по-добре да се откажем като данъчна юрисдикция от облагането с данък при източника на разпределени дивиденти (и от свързаните с това ограничени приходи в бюджета) за сметка на постигане на по-голяма конкурентоспособност. В резултат би могло да се очаква в по-голямата си част инвестициите в страната да се извършват директно без дружества посредници (които оскъпяват процеса за инвеститорите), както и България да започне да се използва като "холдингова локация" за придобивания в други страни (тук разходите за поддръжка на компания са относително ниски, което може да се окаже съществен плюс). Ако много фирми се възползват от възможността, това би довело до индиректни приходи в бюджета, свързани с повече регистрации на компании, назначени служители, счетоводни и банкови услуги, адвокатски възнаграждения и т.н. Като цяло изглежда, че ползите за бюджета и икономиката значително ще надвишат загубените постъпления от данъка при източника върху дивиденти.

Друга област, където България изостава в данъчното състезание, е облагането на доходите от продажби на акции и дялове в местни и чужди дружества. В повечето юрисдикции, които са предпочитани за регистриране на компании купувачи, са възприети различни форми за освобождаване от облагане на така наречените капиталови печалби (така е в Холандия, Кипър, Малта и др.). В България печалбите от продажба на акции или дялове подлежат на облагане с 10% корпоративен данък или 10% данък при източника. Като цяло тази мярка подобно на облагането на доходите върху дивиденти не носи особени постъпления в бюджета. Причината е, че за придобивания у нас не се използват български дружества, а чуждите компании, които се очаква да плащат данък при източника върху капиталовите печалби, не дължат данък, защото обикновено са регистрирани в държави, с които има спогодби за избягване на двойното данъчно облагане. Така няма допълнителни постъпления за бюджета, а се поставят данъчни ограничения на свободното движение на капитали, което прави страната ни неконкурентоспособна, сравнена с други юрисдикции.

Състезанието за мобилните бизнеси

Една от отличителните черти на атрактивните данъчни дестинации е, че се опитват да привличат така наречените мобилни бизнеси (корабоплаване, авиация, филми, онлайн оператори, аутсорсинг, кол-центрове и др.). Това се постига чрез изследване на проблемите на конкретен сектор и предлагане на съответна благоприятна регулаторна и данъчна рамка. Тук страната ни значително изостава от конкурентите. Например България е въвела тонажен данък за корабна дейност, но същевременно нито е привлякла чуждестранни оператори у нас, нито пък изглежда, че българските компании в сектора предпочитат местния тонажен режим пред този на конкурентни юрисдикции.

Корабният бизнес е силно мобилен - има значителна свобода къде да установи корпоративно дейността си. Много трудно, дори невъзможно ще е да се отнеме бизнес от традиционни центрове на корабната индустрия като Кипър и Малта. Но все пак възниква въпросът защо корабни компании на съседни държави извън ЕС като Русия и Турция не използват нашия тонажен режим. Все пак близостта като локация и връзки, както и членството в ЕС би трябвало да ни дава някакви предимства. На пръв поглед откъм разходи за поддръжка на компания България би следвало да е предпочитана юрисдикция пред конкурентите си. Очевидно има други проблеми, които пречат за по-широката употреба на режима ни за корабоплаване. Без да твърдя, че съм експерт в областта, една от причините, за която се сещам (подчертавам - съвсем не единствената), са рестриктивните правила за данъчно облагане на всякакви плащания към офшорни юрисдикции (в сила от 2010 г.). На всеки е известно, че корабната индустрия традиционно е свързана с офшорни зони и налагане на данъчни ограничения в тази насока няма да способства за развитието на корабния бизнес у нас. Напълно разбирам аргументите за въвеждането на тези рестрикции (смята се и не без основание, че към офшорни юрисдикции изтичат парични потоци от България под формата на фиктивни отношения като неустойки или услуги), но не считам, че това е верният начин за противодействие, тъй като се създава неблагоприятна среда за опериране на легитимни бизнеси. Ако е установено, че към офшорни дестинации има изтичане на печалби под формата на фиктивни транзакции, редът за борба би следвало да е изискване на съответна подробна документация, доказваща съответната сделка и нейната пазарна адекватност, като при непредставяне да следват неблагоприятни данъчни последици за фирмите. Чрез необмислени дискриминационни данъчни разпоредби, засягащи всички плащания към офшорни зони, се засягат легитимни бизнеси, което не само не подобрява бизнес средата, а по-скоро й вреди.

Нагледен пример за недалновидна според мен данъчна политика към мобилен бизнес е въвеждането на 15% данък върху оборота за онлайн организатори на хазартни игри. С проектозакона за изменение на Закона за хазарта се въвежда изискване всички онлайн оператори да се регистрират за данъчни цели в страната, което ще доведе до облагането им с 15% данък върху оборота върху стойността на всички събрани залози. Досега те не са били регистрирани за данъчни цели (не е имало такова изискване) и на практика са били "невидими" за фиска. В резултат нерегистрираните онлайн оператори са предлагали по-изгодни условния на потребителите на хазартни услуги, като по този начин са били предпочитани пред регистрираните букмейкъри. С въвеждането на изискването за данъчна регистрация на онлайн операторите (което е напълно справедливо и легитимно от страна на държавата) се очаква както увеличение на постъпленията в бюджета, така и ограничаване на хазартните игри. Предвид практиките в други страни, които са прилагали данък оборот върху хазартни игри, се съмнявам, че тези ефекти ще бъдат постигнати. Петнайсет процента данък върху стойността на всеки залог е доста висока ставка, която се прехвърля върху потребителя чрез цената на залога. В резултат клиентите ще трябва да заделят доста по-високи суми за участие, което ще направи игрите неатрактивни. Това ще доведе до пренасяне на интерес към нерегламентирани и нелегални форми на хазарт, които съответно не плащат данъци и поради това предлагат по-изгодни условия на потребителите. Така няма да има очакваното увеличение на постъпления в хазната, а по-скоро ще има изместване на сектора в сивата икономика (в резултат на подобен опит в последните години страни като Великобритания, Италия и други решават на преминат от облагане на оборота към облагане на брутната печалба). За справка - Франция практикува един от най-високите данъци оборот върху хазарта, 8.5%, като в момента тече дискусия доколко това е разумно решение и не води ли до отлив от легални залагания. В тази връзка какво може да се очаква за България с 15% данък оборот върху залозите и традиционно силен нелегален хазарт? На другия полюс като пример можем да вземем Малта, която чрез подходяща регулаторна рамка и облагане на нетната печалба е приютила значителна част от онлайн хазартните оператори в Европа (включително свързаните с това приходи за хазната). Затова едно облагане на разликата между събрани и изплатени залози ми изглежда далеч по-разумно решение от изтласкване на сектора в сивата икономика.

Още стимули за умни инвестиции

Често пъти анализаторите със съжаление посочват, че икономическият възход на България в годините преди 2008 г. не е бил свързан с развитие на високотехнологични сектори, а по скоро с естествени дадености на страната като туризъм, строителство и евтини недвижими имоти. Сега сме 2011 г. и на най-големите оптимисти вече им е ясно, че подобен бум със старите двигатели на растежа не може да се повтори. Все по-често се чуват призиви за развитието на т.нар. високотехнологични отрасли, които са характерни с висока добавена стойност. Същевременно в страни, известни с развитите си високи технологии, се предоставят различни форми на данъчни облекчения за развойна или изследователска дейност (например Франция, Великобритания и т.н.). Ако България ще следва този път, би могло да се помисли за стъпки в тази насока - например ускорена амортизация или 150% приспадаемост на свързаните разходи (т.е. да се признават повече от действително понесените разходи). Към този момент едва ли може да се каже, че компаниите в България акцентират точно на този аспект от дейността си, така че стъпки в тази насока може да са от полза.

Администрацията - приятел вместо враг

Не на последно място, като говорим за конкурентоспособност на данъчната система, следва да се има предвид и отношението на данъчната администрация към бизнеса. Конкурентоспособните юрисдикции не само предлагат работеща данъчна рамка, но и подготвена, разумна и отворена за идеи данъчна администрация, която да поддържа доброто функциониране на тази рамка. По-конкретно в споменатите юрисдикции държавните служители работят като партньор, разясняващ и подпомагащ бизнеса на данъкоплатците, а не като контролно-наказваща инстанция, както ми изглежда, че действа, нашата данъчна администрация.

Например в споменатите юрисдикции широко разпространена практика е данъчната администрация да дава в разумни срокове обвързващи тълкувания по данъчни въпроси на бизнеса. При нас ситуацията е точно обратната – не само че нормативните правила са неясни, ами когато въпросът опре до писмени разяснения от администрацията, последните са общи и неразбираеми, бавят се с месеци, а нерядко и въобще не следват такива. Представете си в каква ситуация би изпаднал бизнес, който не само че не може да разбере данъчните правила в България, но и когато иска, не може да получи адекватно тълкуване от институцията. Същевременно приемането на данъчните правила у нас по принцип не се предшества от разумен и навременен дебат със засегнатите бизнеси. Нерядко сме свидетели на примери на лобиране на парче в последния момент за конкретни правила, което в крайна сметка води до приемане на некачествени законови текстове. За да може данъчната администрация да способства да повишаване на конкурентоспособността на данъчната среда у нас, ми се струва наложително да е в постоянен контакт с бизнеса както относно належащи наболели данъчни проблеми, така и по възможностите за моделиране на данъчната рамка с цел улесняване бизнеса на данъкоплатците, както и привличане на нов такъв.

Предвид всичко казано по-горе бих заключил следното. Като цяло сме на прав път – ниските данъци нямат алтернатива за малка и неразвита страна като България. Но това не изчерпва темата – има доста още какво да се направи за повишаване конкурентоспособността на данъчната рамка у нас. По-скоро към момента въпросът е има ли осъзнатост и воля да се продължи в тази насока.

*Авторът е старши мениджър "Данъчни услуги" в PricewaterhouseCoopers

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 34

    Добре се замисихте за дивидентите чуждите фирми, ама а драснете някой ред, защо собствениците на най-дребите фирми (ЕТ) плащат 15% данък върху дохода от дейността си, а всички свободни професии, самонаети с булстат, мениджъри във филиали на световни компании с нечувани медиджърски премии и т.н. минават с 10% облагане на личния доход. Не казвам второто да се вдигне, а първото да се намали

    Нередност?
  • 2
    opinionated avatar :-|
    opinionated
    • + 23

    май госпожата не говори за подобряване на макрорамката за инвеститори и инвестиции, а за клиенти на адвокатски кантори и счетоводни компании без реална икономическа дейност в страната.
    ако наистина бе се загрижила за инвеститори и инвестиции в реален бизнес, би адресирала проблемите с разрешителните, с бюрокрацията, абсурдните данъчни основи на облагане и рекета, които съпътстват една фирма в ежедневното и (нежелано) съприкосновение с държавата.

    Нередност?
  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 20
    • + 9

    България Е данъчен рай, но у нас това не води (и няма да доведе) до рекорден за Европа икономически растеж. (Даже и заложените в Бюджет 2011 3,6 % растеж няма да бъдат постигнати.) Дянков и Борисов са неграмотни, особено в областта на икономиката!

    Нередност?
  • 4
    creepazoid avatar :-|
    creepazoid
    • + 17

    Изключително жалко е, че всички български обществени институции като започнем от партиите и парламента, през здавеопазването, отбраната, МВР, до образованието и данъчната администрация са пълни предимно с хора, които на времето са "учили", за да не работят - нищо не са научили, не желаят да научат, но не желаят и да освободят място за хора, които искат и могат да променят нещата. При стотиците милиони евро наляти за информационни технологии това, за което се говори в статията трябваше да е отдавна постигнато, а положителният ефект за обществото щеше да се измерва с милиарди евро годишно. Вместо това България предлага продукт в промоционална опаковка от 10 % корпоративен данък и съдържание, чиито срок на годност е изтекъл на 10.11.1989г.

    MONEY FOR NOTHING AND CHIPS FOR FREE

    Нередност?
  • 5
    demonio avatar :-|
    Konstantin Radev Kavaldzhiev
    • + 2

    До № 4: Не беше "CHIPS", друго беше? ... и от него (другото) не остана нищо/нещо в тази неблагоприятна среда. Но да не се отклоняваме от темата за райската среда ...

    Нередност?
  • 6
    zuckersusser avatar :-|
    zuckersusser
    • - 16

    Трябва да се увеличат данъците до някакви ниски американски или европейски стойности, ако искаме да престанем да бъдем "неразвита държава". Най-добре да се увеличи данък общ доход и той да стане пропорцонален, както е навсякъде в развития свят, а да се махнат колкото се може повече такси и скрити данъци, които затрудняват работата на бизнеса.

    Нередност?
  • 7
    antropos avatar :-|
    antropos
    • + 1

    До коментар [#6] от "zuckersusser":Това последното - за скритите такси и данъци - си е сън в лятна нощ.За съжаление!Ако изчезнат от где "нашите правилни" хора ще цоцат - така мислят всички избираеми лица, от които в по-малка или по-голяма степен зависи промяната.Отново за ОГРОМНО СЪЖАЛЕНИЕ на данъкоплатците и на дребния и средния бизнес.

    Нередност?
  • 8
    lyubozamf avatar :-|
    пепо
    • - 1
    • + 2

    Наистина може още "много " да се направи!Я малко факти-пример БТК фин.отчет 2009г.
    Приходи- 931млн.
    Балансова Печалба- 80млн.
    Заеми- 1024млн.
    Дивидент одобрен - 361млн./НЕФ Телеком го изнася нанякъде си/
    Заплати за управлението-38,5млн./10души -управителен и надзорен съвет/
    Определени възнаграждения на ръководството се плащат от Компанията – майка и се
    префактурират както е оповестено по-горе. Тези управленски разходи възлизат на 38,556 хиляди
    лева за 2009 година (35,701 хиляди лева за 2008 година) като включват в себе си и редица разходи
    за заплати, технически услуги и административни разходи, които се понасят от Компанията –
    майка за сметка на Групата и се оказва невъзможно от общата сума да се отделят сумите
    изплатени като възнаграждение на членовете на Управителния съвет.
    Предлагам да се увеличат заплатите на
    Управителен съвет:
    Росен Борисов Хаджиев
    Мадхусудан Мокилмаратур Балакришна
    Бернар Жан Люк Москени
    Пиер Франсоа Жорж Мелингер
    Дейвид Кун-уа Янг
    Томаш Якуб Войташек
    Надзорния съвет :
    Красимира Йорданова Стоянова
    Венислав Александров Йотов
    Владимир Пенков Пенков
    Иван Любомиров Марков
    Своя дял трябва да е получил и Левон Карекин Хампарцумян и Михаела Калайджиева(сестра на Гергана Паси) главен секретар на Виваком и още няколко креатури,спомогнали за осъществяване "повишаване ЕФЕКТИВНОСТТА" на компанията.

    Нередност?
  • 9
    lyubozamf avatar :-|
    пепо
    • - 2
    • + 2

    А след по обстоен анализ ще се види че вследствие на ЛОШИТЕ условия за бизнес обществото ни е загубило над 3 милиарда лева,без да броим 20000 изхвърлени "доброволно " от компанията.
    Като се направи асоциация с ЧЕЗ ,ИВН ,ЕОН ,Балкан и др.ще стане ясно защо сме на това диридже.

    Нередност?
  • 10
    goodman avatar :-|
    goodman
    • + 6

    Добра статия, поздрави на Орлин, наистина основното което куца е приложението на законите, мит е че сме данъчен рай, който не е имал вземане даване с администрацията само може да го твърди. Мога и много да добавя като примери но няма нужда.

    Нередност?
Нов коментар