Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Торове: Подхранване на износа
Покачването на цените на храните неминуемо се отразява и на торовете. Логиката е проста - земеделието става по-атрактивно, приходите са повече и съответно производителите могат да си позволят да вложат повече средства в по-интензивно обработване на земята, за да постигнат по-високи добиви. Този ефект неминуемо създава глобално търсене, но не само той, за възстановяването на износа на българските производители.
По думите на Антон Димитров, директор продажби на "Неохим", зад данните за висок износ се крие не бум, а просто стабилизиране на пазара на база 2009 г. Тя е била много тежка за сектора и почти не е имало износ на торове. Според другия голям производител обаче основен фактор е била правителствената политика в Индия, където са въведени големи субсидии за производителите с цел купуване на торове. "Торовете излизат почти безплатни за производителите там, те даже могат и да спечелят нещо отгоре от субсидията", обяснява Васил Александров, изпълнителен директор на "Агрополихим". Освен това от началото на годината Тунис и Мароко, които са основни доставчици, имат вътрешнополитически проблеми. "Една взривена жп линия например блокира възможностите за експорт. Това създаде дефицит на пазара, което повиши търсенето и цените", коментира той. Поведението на големите производители САЩ и Русия, които също насочват доставките към Индия, създава дефицит в Латинска Америка. Така се отваря още един пазар за българските торове. "Не е ясно дали тенденцията ще се запази до края на 2011 г., защото цените на суровините със сигурност ще се повишат във втората половина на годината. Цените на природния газ ще станат толкова високи, че няма да може да се произвежда рентабилно", прогнозира Александров. На вътрешния пазар цените на торовете са били по-ниски от 2009 г., затова интересът на производителите се е насочил към износ. "Въпреки това осигурихме българския пазар с всичко, което беше нужно като доставки, макар и да губехме възможност за по-високи приходи. Ако ни нямаше на пазара, цената щеше да е 700-800 лв. на тон, а не както досега – 400 лв.", казва Александров."Ние не сме търсили Индия като пазар, защото транспортните разходи са високи, а и не можем да се конкурираме с Русия там. Основно изнасяхме в Западна Европа и Америките", казва Димитров. През 2010 г. 50% от продукцията на "Неохим" е намерила пазарна реализация в България, прогнозата е, че през 2011 г,. това съотношение ще се запази, както ще се запази и количеството произведени торове
Машини: V-образен двигател
Машиностроителните фирми бяха сред първите, които усетиха кризата още в края на 2008 г. Сега те отново са сред първите, които отчитат възстановяване на пазарите и увеличаващи се продажби зад граница.
Големият срив за сектора през 2009 г. доведе до 30% спад в производството, а броят на работещите намаля с около 30 хиляди души, от които близо 20 хил. квалифицирани служители. "В края на 2010 г. обаче износът на машиностроителна продукция и в обем, и в стойност си връща 95% от достигнатото през 2008 г.", отчита председателят на браншовата камара инж. Илия Келешев. Обяснението за възхода е във възстановяването на глобалната икономика, водещо до покачване на световното търсене. Производителите на машини и оборудване са традиционни износители. По правило вътрешният пазар винаги е бил тесен за продукцията на бранша, затова половината от българското машиностроене е експортно ориентирано.През 2011 г. обаче фирмите ще продължат да се борят със свития вътрешен пазар, с кредитите, които трябва да обслужват, и с междуфирмената задлъжнялост. Голямо предизвикателство за сектора (а и не само за него) е Китай. "Твърдението, че китайското е синоним на некачествено, вече не е вярно. Китайците произвеждат изделия на ниски цени и с относително добро качество", казват експерти от бранша.
Дърво и мебели: Факторът IKEA
Дървообработващата и мебелната промишленост също отчитат увеличение на продажбите зад граница през миналата година.
През 2010 г. износителите на сурова дървесина намериха нови пазари - Турция и Ирак. "Причината е, че досега тези държави са внасяли дървесина от Русия, но заради пожарите в Москва режимът с експорта от Русия е затегнат, въведена е такса за износ и има трудности с доставките. Затова се търси българска суровина", обясни Калин Симеонов, председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. Неголеми количества трупи се изнасят за Македония, но има отлив от един традиционен пазар - гръцкия. "Причината е, че плащанията към българските доставчици се бавят и те трудно си събират парите", обясни Симеонов. При мебелните фирми на практика продължават да съществуват само тези, които изнасят. Най-продавани зад граница са българските столове. Старозагорското "Средна гора" например изработва около 600 хил. стола годишно. Повече от 30 години дружеството, в което в момента работят около 420 души, е партньор на шведската IKEA. Плановете на мениджърския екип са до края на тази година да увеличи производството до 750 хил. стола годишно, а до няколко години броят им да достигне 1 млн., защото предприятието се готви да произвежда столове и за норвежката Stokke. Новото партньорство ще доведе до разкриване на нови работни места и в "Средна гора", и във поддоставчиците й по веригата.Красимир Дачев, собственик на "Свилоза" - Свищов, също е потърпевш от цената на суровината и това бе една от причините дружеството да затвори през 2009 г. Дружеството обаче отчита успешна 2010. "Изнасяхме за Китай и в Саудитска Арабия заради силния долар. Това ни позволи да диверсифицираме риска. В резултат на реконструкцията "Свилоза" увеличи три пъти капацитета си. Успяхме да запазим традиционни пазари и се оглеждаме за нови", разказа Дачев. Компанията изнася за Турция, Гърция, Румъния и основно за Италия, където е силно развит пазарът със специални хартии. "Ние произвеждаме борсова стока. Нашите продажби са въпрос на цена, а не на пазари. След земетресението в Япония дори има търсене на още 2 млн. тона хартия в света. Аз съм махленски играч, но за мен важат правилата на борсата. Няма значение къде си, всичко зависи от котировките. За нас няма екзотика в износа, има само разлика в обемите. Светът се измъкна и работи на пълни обороти", казва Красимир Дачев. И съобщава, че готви нови инвестиции - ще изгражда подстанция, когенерация и фабрика за хартия.
Зърно: Ефектът Русия
Основната причина за високите нива на износа на българска пшеница през 2010 г. е свързана с ниските добиви на зърно от Черноморския басейн. Неблагоприятните климатични условия в Русия и Украйна донесоха слаба реколта, а износът от двете страни беше забранен с правителствено решение. Казахстанското жито пък беше с по-ниско качество. Всичко това доведе до засилено търсене на българските зърнени култури. "Търговците даваха много добри цени и през 2010 г., за първи път имаше реална борсова търговия и истински пазар, защото обикновено Русия и Украйна излизаха и подбиваха цените", коментира Димитър Мачуганов, производител от Ловеч. Мачуганов е реализирал 50% от пшеницата на чужди пазари, а 100% от реколтата на слънчоглед и ечемик са били за експорт. И не само той, но и повечето производители са се насочили към износ именно защото на международните борси са се създали добри цени.
Присъствието на мултинационалните компании на местния пазар, които изкупуват и търгуват житни култури, е оказало положително влияние върху този процес. През тях се разпределя 70% от световното производство. През втората половина на 2010 г. средната цена, на която се е купувал тон пшеница в България е била около 350 лв., но сделки са се сключвали и на по-високи стойности. По данни на производители българското зърно в Турция се продавало дори за 611 лв. за тон. Повишение е имало и на пазарите в Европа. При стартова цена за юли 2010 г. от 165 евро за тон към края на годината и първите месеци на следващата тя вече е била 274 евро на тон. Това е увеличение с 61%.
По данни на председателя на Националната асоциация на зърнопроизводителите Радослав Христов през миналата година най-голямата част от експорта е била за Сирия, Египет, Италия и Испания. Той отказа да прогнозира дали тенденцията ще се запази и през тази година, защото нищо не е сигурно до старта на кампанията по жътвата и в България и в държавите от региона. Все пак повечето производители са на мнение, че цените за износ ще останат високи. "До октомври 2011 г. Русия няма да търгува житото си на международните пазари, това може да означава запазване на тренда", коментира Мачуганов.
2 коментара
Точно, ясно и стегнато! Госпожица Радославова става все по-добра, но мисля ,че сатиричния стил на статията " Шапокалипсис сега" e нейното Кунг-Фу ;))))
Добра статия. Ето, че има дадености за добър български бизнес. На практика винаги ги е имало, винаги е можело и да се печели. Колкото повече свобода и конкуренция има на пазара, толкова повече ще печелят и частните собственици от своите инвестиции и работещите в предприятията. Защото ще има баланс между интересите на всички заинтересувани участници.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.