Руски влак се композира...

Комисията за защита на конкуренцията не намери нарушения в поръчката за доставка на 18 влака за метрото в София

Строителството на втория метродиаметър в София изпреварва графика с два месеца. Отчасти това се дължи и на специалната машина т.нар. къртица, която направи пробива при Лъвов мост.
Строителството на втория метродиаметър в София изпреварва графика с два месеца. Отчасти това се дължи и на специалната машина т.нар. къртица, която направи пробива при Лъвов мост.
Строителството на втория метродиаметър в София изпреварва графика с два месеца. Отчасти това се дължи и на специалната машина т.нар. къртица, която направи пробива при Лъвов мост.    ©  Капитал
Строителството на втория метродиаметър в София изпреварва графика с два месеца. Отчасти това се дължи и на специалната машина т.нар. къртица, която направи пробива при Лъвов мост.    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Една от пречките пред доставката на 18 влакчета за софийското метро на стойност над 153 млн. лв. без ДДС вече не съществува. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отхвърлила жалбата на фирмата, изгубила обществената поръчка - испанската Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF), на 28 април. Решението беше публикувано в понеделник на страницата на КЗК. Освен това стана ясно, че комисията е разрешила предварително изпълнение на договора още на пети април т.е. столичната общинска компания "Метрополитен" вече е сключила договор с победителите в конкурса - руската компания "Метровагонмаш".

"Налице са обстоятелства, които биха могли да доведат до заплаха за нарушаване на особено важни държавни или обществени интереси", мотивират се от КЗК, за да допуснат да влезе в сила договорът, преди да са приключили всички процедури по обжалване. "Бързото изграждане на метрото е от изключително важен обществен интерес, доколкото досега действащата транспортна инфраструктура на София не е в състояние да отговори на нуждите на нарастващия брой жители", пише в решението.

Срокът за доставка на влакчетата е ключов елемент в цялата процедура и фактор, който предопределя победата на руската компания. Целта е до пускането на разширението на втория лъч на метрото през есента на 2012 г. да има композиции, които да го обслужват. В противен случай ще има празни тунели. "Метрополитен" моли за предварително изпълнение пък с аргументите, че "строителството в момента продължава с темпове, изпреварващи графиците, което дава основание за съкращаване на пуска с два месеца". Условията в поръчката е първите пет влакчета да се доставят за 14 месеца, а останалите - за 18.

В производството на метровлакчета подобни срокове са изключително кратки, освен ако вече съответната компания не прави подобна спецификация вагони, както е ситуацията с "Метровагонмаш". Големите фирми имат договори и запълнен график за години напред. Това условие в българския случай, както и изключително детайлното описване на руските вагони в документацията на поръчката, в голяма степен са предопредили крайния резултат, въпреки че формално няма юридически нарушения. Пред "Капитал" представители на един от най-големите световни производители на вагони - канадската компания Bombardier, например коментираха, че "заради вече поети ангажименти не бихме могли да спазим строго ограничените срокове за доставки, а също и нито един от нашите продукти в производство не е толкова близо до исканите спецификации". И обещават да следят с интерес развитието на проекта за метро в София, както и други жп проекти в България.

Най-силният аргумент на CAF пред КЗК, по който няма оспорване по същество от "Метрополитен", е именно за методиката на оценка в документацията. Той обаче изобщо не е разглеждан, защото срокът за обжалването на условията е изтекъл. Останалите опити да се протестира процедурата, са отхвърлени. Испанската компания твърди, че е имало проблеми с представената банкова гаранция за "Метровагонмаш", че точките, с които се оценяват техническите параметри на вагоните, са по 1 и няма  възможност за диференциация (затова пък руската компания не е получила точка за вътрешното оформление на вагоните т.е. според CAF това е равносилно на отпадане от процедурата), че няма дати на изготвените протоколи от заседанията, а само на самите заседания, че няма кратки описания на офертите, нито списък на присъствалите представители на фирмите - участници и др.

"Метрополитен" отрича всичко, без да коментира как са оценявани техническите параметри и защо липсва одобрение за вътрешното оформление на руските вагони. КЗК пък твърди, че няма правомощия да прави собствени технически експертизи и затова се доверява на записаното в протоколите на общинската комисия за оценка. Оттам пренебрегват и факта, че "Метровагонмаш" е била принудена да представи допълнителна банкова гаранция от ING Bank София за конкретната поръчка, след като не е била приета гаранцията от руската "Транс кредит банк" ОАО. В крайна сметка КЗК не намира никакво нарушение в процедурата, но решението й може да се обжалва в 14 дневен срок пред ВАС.

Фактите

CAF и "Метровагонмаш" са единствените участници, подали оферти в обществената поръчка за доставка на 18 влака за метрото. Всички влакчета, които се движат в София в момента, са производство на руската компания. Последните три, пристигнали в края на 2010 г., са със същата спецификация като тези, спечелили конкурса. Твърди се, че представители на Метрополитен в средата на 2010 г. са били на посещение в испанската компания и са насърчили участието й в поръчката. Ако CAF не бяха участвали, процедурата може би щеше да се провали, защото останалите световни производители се отдръпнаха.

В хода на процедурата руската компания получава по-малко точки за техническите параметри, защото не взима нищо за вътрешното оформление, за разлика от испанската, но пък наваксва с размера на авансовото плащане - 3 точки за руснаците, срещу 2.4 точки за испанците, както и с крайната цена. "Метровагонмаш" искат 153.846 млн. лв. без ДДС, а CAF - 164.530 млн. лв. без ДДС. Средствата ще бъдат отпуснати по оперативна програма "Транспорт" на ЕС.      
18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jamaisvu avatar :-|
    jamaisvu
    • - 42
    • + 19

    Сега очаквам поне десет коментара с лозунги от тип-а долу мръсните комунисти, смърт на комунягите и прочие... А всъщност московското метро е едно от най-старите и големи, а тия испанци усетиха, че тука могат да точат пари и веднага дойдоха- първо Видин мост, сега метрото..

    Нередност?
  • 2
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично
    • - 12
    • + 59

    Лично на мене ми се струват малко шумни тези руски влакчета, които в момента се движат. Също и малко грозни. Не се заяждам - просто живеем в 21-ви век, купуваме метро, което ще ползваме в следващите 50 години сигурно, та нямаше да е лошо да купим някакви влакчета малко по-футуристичен дизайн, нещо с което да се открояваме сред останалите, да стане дори някаква мини туристическа атракция. Като съм ходил по Европата винаги екскурзоводите са се хвалели с метрото, въпреки, че изобщо не е било кой знае какво.

    Както и да е, дано поне влакчетата да са сигурни, издържливи, икономични и дуракоустойчиви. И да ги докарат навреме!

    Трябва да сме благодарни, че поне имаме метро, че намаляват задръстванията и нервите, а пък дизайна - той да ни е проблема :))

    Поздрави на всички :)

    Нередност?
  • 3
    soregashi avatar :-|
    soregashi
    • - 12
    • + 39

    Точно пък испанците са дошли да точат тук, да знаеш, [#1]. Аз съм свидетел как през целия ми съзнателен живот руски компании точат от тук и техните интереси биват защитавани като писани яйца, докато за испански компании не съм чувал. Чудно как ли.

    Нередност?
  • 4
    budimir avatar :-P
    Будимир Генов
    • - 7
    • + 21

    До коментар [#2] от "Delta Sigma":

    Прокапали станции с футуристични влакчета ще е най-голямата атракция за следващите 50 години! Бъди сигурен! И сега можеш да видиш на какво приличат станция Сердика и малко по-нататък към Уюуин... Да не говорим, че няма никаква физическа възможност човек с количка да слезе от пешеходния тротоар над земята до нивото на перона под земята именно на Сердика... Мъка, мъка! Колко мъка има на тоя свят...

    А и едни ретро вагончета винаги ще са привлекателни, ако им се направи лек лифтинг на интериора, вместо да миришат на застояло. И стъкълцата да се посменят няма да е лошо. С тези темпове на развитие футуристично днес само след 5-10 години ще е тотално демоде...

    Не се заяждам. Просто ме хвърли в лек усмихнат размисъл. :)

    Нередност?
  • 5
    sql_dude avatar :-|
    PMK
    • - 16
    • + 13

    Май пак ще ни спрат парите от ЕС.

    Нередност?
  • 6
    npaine avatar :-(
    NPaine
    • - 15
    • + 29

    Не знам дали осъзнавате абсурдноста на ситуацията.

    Самите руснаци предпочитат Сименс пред собствената си продукция, ние обаче веднага да налапаме руският...локомотив.

    То това не е и русофилия дори, избива на сериозни сексуални смущения и проблеми. Щеше да е смешно ако не беше много, много жалко.

    http://www.siemens.com/press/en/pressrelease/?press=/en/pressrelease/2011/industry/i20110441.htm

    Нередност?
  • 7
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 7
    • + 38

    Въпросът не е кои влакове са по-качествени, а дали за пореден път държавата не е организирала обществена поръчка така, че победителят да бъде известен предварително. Всъщност отговорът изглежда доста очевиден.
    А иначе лично аз бих платил 6.944606945% повече за СЕАТ вместо за Москвич и харесвам Мадрид повече от Минск, но всички знаем колко силно чувство е братската любов.

    Нередност?
  • 8
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder
    • - 11
    • + 16

    .."докато за испански компании не съм чувал. Чудно как ли..."
    -----------------------
    Ами толкова ти акъла- не е чудно...човекът ти го написа "Дунав Мост".. или 52 млн, бълха ни ухапала ??

    Нередност?
  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 8
    • + 4

    Е така е, някои, които не четат инструкциите към търговете и не "влизат" в детайли губят.... особено и ако нямат наладено производство на това което е специфицирано.....
    Така че по втори метро-диаметър за сега на руски влакчета, натам за трети метро-диаметър ще мислим после....

    Нередност?
  • 10
    vanja969 avatar :-|
    Ваня
    • - 5
    • + 20

    "Бързото изграждане на метрото е от изключително важен обществен интерес, доколкото досега действащата транспортна инфраструктура на София не е в състояние да отговори на нуждите на нарастващия брой жители"
    Знаете ли, че бързото изграждане на блок 2 от АЕЦ Чернобил беше от изключително важен обществен интерес. Има много български поговорки за бързането. За мен е по-важно да стане качествено. Що се отнася до руската компания, горките испанци не са разбрали, че са поканени само за парлама. Иначе, както винаги, всичко е било предварително решено.

    Нередност?
Нов коментар