Дай си ми данните

По-лесният достъп на пациентите до медицинската им документация може да подобри качеството на здравното обслужване

Рентгеновите снимки често отлежават само в архивите на болниците
Рентгеновите снимки често отлежават само в архивите на болниците
Рентгеновите снимки често отлежават само в архивите на болниците    ©  Надежда Чипева
Рентгеновите снимки често отлежават само в архивите на болниците    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В началото на 2009 Анна* ражда по спешност в частна болница в София. И тя, и детето й имат усложнения след операцията. Анна поставя под съмнение преценката на лекарите и при изписването си изисква пълната документация по нейния случай. Болницата предоставя единствено епикризата, в която състоянието на майката преди и след операцията не е описано достатъчно подробно. Така следващите лекари, с които Анна избира да се консултира, нямат необходимата информация по случая. Тя обжалва решението на болницата пред Комисията за защита на личните данни (КЗЛЛ), а след като там жалбата й е отхвърлена - и пред Върховния административен съд (ВАС). Той взима решение в полза на пациента, което пък се обжалва от КЗЛЛ. Бюрократичният хаос е пълен, окончателно решение още няма, а болницата в крайна сметка предоставя само една част от исканите данни.

Междувременно минават повече от две години, в които здравето на Анна и детето й може да бъде поставено под риск заради документи, които болницата явно пази в тайна.

Аналогични случаи като този на Анна има много. В повечето от тях пациентите не търсят докрай правата си и не се стига до сезиране нито на Министерството на здравеопазването (МЗ), нито на Комисията за защита на личните данни, още по-малко на съдa. Обръщат се най-често до пациентските организации, които ги съветват да подадат официално заявление за достъп до личната (!) им медицинска информация и в крайна сметка след тази административна битка (и заплащане на такса за ксерокопия) данните се разкриват в срок от две седмици. Този срок обаче често е пречка за пациентите да поискат второ мнение от специалист по случая им например.

Лечебните заведения също не са в завидна ситуация. Те са задължени да предоставят медицинската документация на всеки пациент на Националната здравноосигурителна каса, която проверява дали лекарите са изпълнили всичко спрямо предписанията на клиничните пътеки. Изводът от цялата абсурдна ситуация е един - лекарите са претоварени с бюрократични изисквания и документация, а пациентите са недоволни от отношението на лекуващите и недостатъчната информация. От всичко това страда и качеството на здравното обслужване като цяло.

Къде ми е снимката

Ваня* е приета в началото на годината в държавна болница със счупване на крак и ръка. Претърпява операция и след няколко седмици се налага да бъде преместена в друго лечебно заведение. При изписването близките на Ваня изискват рентгеновите й снимки, за да ориентират лекарите във втората болница. Отказват им с аргумента, че изследванията са нужни за отчета пред касата. В следващия един месец Ваня е лекувана за счупване без налични рентгенови снимки, защото във втората болница не са могли да я снимат веднага наново заради облъчването.

"Всичко си остава в болницата, защото се изисква от здравната каса при проверка", коментират от УМБАЛ "Света Анна" - София. Копия от изследванията там се дават на пациентите само "ако лекарят разреши" или с молба до директора на болницата. Част от информацията, като коронарографии например, може да се даде и на електронен носител срещу 10 лв. За случаите, в които документацията е нужна на пациентите за второ лекарско мнение, от болница "Света Анна" дават категоричен отговор - трябва да се правят наново.

Всъщност правото на пациентите (или, ако са починали, на техните близки) да получат пълната документация по здравословното им състояние и лечение, включително и копия от медицинските им документи, е изрично гарантирано в Закона за здравето. "Болниците при никакви обстоятелства не могат да откажат предоставянето на такава информация", коментира правозащитникът Йонко Грозев от "Центъра за либерални стратегии". Той допълва, че това право на пациента е абсолютно безспорно и от гледна точка на Закона за достъп до информация, правата на пациента и практиката на Европейския съд по правата на човека и съдилищата няма как да направят отказ за предоставяне на такава информация.

В момента Грозев работи по подобен случай - изпълнителна агенция "Медицински одит" към МЗ прави проверка след смъртта на 13-годишно дете, но не предоставя документите от становището на различните експерти на родителите. Те обжалват във ВАС, който разпорежда на агенцията да предостави пълната документация. "Това е важно за хората, за да се ориентират какво точно се е случило и също от гледна точка на търсенето на съдебна отговорност от болницата впоследствие", смята Йонко Грозев. Освен всичко останало възможността за пациентите да получат документите си е и форма на контрол - и то от самия потребител на здравната услуга. Ако лекарите имат предвид, че пациентът във всеки един момент може да разполага с информацията по случая си, те може би биха били по-точни и коректни при воденето на документацията, а дори и при самото лечение.

Денят на страшния съд

Именно страхът от евентуално съдебно дело е една от причините лекарите да нямат особено голямо желание да предоставят на пациентите медицинската им документация. Това, че болният иска да има за себе си резултатите от кръвните си изследвания например, не означава непременно, че след като излезе от болницата, ще влезе направо в адвокатската кантора. Нормално е и просто да запази копие от тях в случай на продължаващо лечение или пък за консултация с друг лекар.

Според д-р Стойчо Кацаров, учредител на Центъра за защита правата в здравеопазването, другата причина, поради която се отказват документи, е незнанието на много от самите лекари и управители на лечебни заведения, че има такова задължение по закон. Тук е и ролята на МЗ, което би трябвало да информира лечебните заведения за това законово задължение и да даде указания как се тълкува и прилага този текст. Според д-р Кацаров в повечето случаи, в които пациентите подадат официално заявление за достъп до медицинската им документация, болниците я предоставят в 14-дневен срок. Има обаче друг проблем - някои лечебни заведения поставят неоснователно висока такса за ксерокопия на документите и това по думите на Кацаров се превръща в "инструмент да се накарат пациентите да се откажат да получат такова копие". Той разказва за случай, в който пациент плаща на "Пирогов" 120 лв. за копие на десет страници медицинска документация - по 10 лв. на страница, плюс ДДС. До Центъра за защита правата в здравеопазването е стигала информация и че във Военна болница таксата за копие е 1 лев на страница, което също е далеч по-високо от пазарната цена.

Все пак практиките на лечебните заведения се различават по отношение на достъпа на пациентите до медицинската им информация. Д-р Станислав Иванов, който работи като общопрактикуващ лекар в 25 ДКЦ, например разказва, че при тях голяма част от информацията, включително рентгенови снимки, се предоставят на дискове, и то без такса.

В УМБАЛ "Ц. Йоанна – ИСУЛ", ако искат копие на цялата медицинска информация, пациентите подават молба до изпълнителния директор на болницата и той взима решение. За копие на цяла медицинска документация цената е 1 лв. без ДДС за една страница, а за копие от рентгеново изследване, изследване чрез компютърен томограф и ядреномагнитен резонас, се заплаща цената на изследването плюс материалите за копието. Изпълнителният директор на ИСУЛ доц. д-р Б. Коруков, коментира, че "на пациентите и на техните наследници и роднини по права и съребрена линия до четвърта степен включително не се отказва достъп до копие от медицинска информация".

Подобен е коментарът на д-р Донка Дамянова, началник отдел "Информационно обслужване и управление на медицинските дейности" при УМБАЛСМ "Пирогов". Там при изписването всички пациенти получават безплатно два екземпляра от епикризата – един за тях самите и друг брой за личния лекар, както и резултатите от образните изследвания (рентген, скенер и т.н.) на електронен носител. Заверени копия на някакъв вид изследване може да се получат срещу писмено заявление и такса. Цената например на рентгенова снимка, качена на диск, е 10.50 лв. (обикновена заявка, за експерсна се заплащат 5 лв. повече). За копие на кардиограма се плаща 5 лв., за оперативен протокол - 10 лв., за алкохолна проба - 20 лв.

От МБАЛ "Токуда Болница София" заявиха, че случаите, в които пациентите изискват пълната си медицинска документация извън епикризата, са не повече от 2-3 на месец. За целта е нужно да се подаде писмено заявление до директора на болницата, като досега не е имало откази на такива молби. За документите се заплаща цена на хартиено копие или диск (по себестойност).

От Министерството на здравеопазването коментираха, че при тях сигнали за нарушаване на правото на пациентите за достъп до здравната им информация постъпват изключително рядко. За изминалата една година например има само 12 жалби, по които министерството е разпоредило проверки в лечебните заведения и оказване помощ на пациента от регионалните здравни инспекции или ИА "Медицински одит". Ако при проверките се установят нарушения, лечебните заведения може да се санкционират с глоби до 5 хил. лв.

Лечение между папките

Д-р Юлиан Йорданов, зам.-председател на УС на Българския лекарски съюз, изтъква още причини, заради които лечебните заведения невинаги могат да предоставят всички документи на пациентите. Болниците пазят документите за медицинския архив, така че ако пациентът постъпи там отново, да може да се направи сравнение на състоянието му. Освен това болниците предпочитат да пазят документите и за евентуални случаи на съдебни дела срещу тях. Оказва се също, че информацията на пациента е нужна за отчета пред здравната каса, която, за да плати на болницата дейностите по клиничната пътека, трябва да види черно на бяло всички направени изследвания. Всичко това звучи логично, но не изключва възможността за ксерокопиране на документите.

Според д-р Йорданов някои от колегите му не знаят, че за образни изследвания (като рентгенови снимки например), касата е направила "отстъпка" - разрешава предоставянето на оригиналните документи на пациента срещу подпис, ако обаче разчитането на снимката остане в история на заболяването в болницата. За лекарите проблем е също, когато пациент влезе в болница само за да си направи дадени изследвания и след това си тръгва с тях, без да започне лечение. Ако той мине по друга клинична пътека или въобще не бъде включен в такава, болницата губи парите за изследванията, които често не са малко.

Така лекарите се превръщат от лекуващи в "писари" (по думите на Стойчо Кацаров). Те са изключително затрупани с всякаква документация, изискванията на здравната каса стават все повече, а глобите при неправилно попълнени формуляри - все по-високи. Има случаи, в които болници са били санкционирани с глоби от 20-30 хил. лв. и лекарят, направил пропуска в документацията, е трябвало да ги покрие. "Ако трябва в деня на изписването на болния да подготвя цялата епикриза, не трябва въобще да влизам да оперирам", дава пример д-р Юлиан Йорданов. "Ще пиша цял ден и времето пак няма да ми стигне да си попълня всички документи както трябва", добавя той. Според него стъпка в посока разтоварване на лекарите от бюрократични задължения, би било въвеждането на електронни системи в болниците, които да съдържат всички изследвания и резултати на пациентите.

Всъщност това е свързано и с дълго чаканата електронна здравна карта, която би могла да качи цялата информация на пациента в една база данни и тогава няма да съществува и казусът със сложния достъп до нея. В държавата, образец за е-правителство - Естония, например електронният здравен картон съдържа цялата здравна информация - епикризите, рецептите, рентгеновите снимки и т.н. "Понеже една такава карта ще сложи ред в системата, тя няма да бъде въведена", песимист е обаче д-р Стойчо Кацаров.

Докато продължаваме да чакаме реда в здравеопазването, най-малкото бихме могли да спазваме както трябва сегашните процедури. Достъпът на пациентите до личната им медицинска информация е достатъчно добре уреден законово - нужна е единствено ясна процедура, контрол и санкции за лечебните заведения, които не я спазват. Според Йонко Грозев коректното спазване на закона е "въпрос на N на брой осъждания на болниците" и публичност по въпроса. Ако и пациентите са активни и се интересуват от правата си, преди да е възникнал вече проблемът, може би ще сме една идея по-близо до едно нормално здравеопазване.

*Имената на пациентите са променени.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    marsupial avatar :-(
    melchett
    • - 1
    • + 20

    значи излиза, че отчитането пред касата им е по-важно. тогава защо, шефът на лекарският съюз се учудва от отношението, което пациентите имат към тях?!?

    Нередност?
  • 2
    bratdomingo avatar :-|
    Минчо Шишков
    • - 1
    • + 33

    Браво, много актуална тема. Самият аз също съм потърпевш от отказ на лечебни заведения да ми предоставят резултатите от изследвания ,които съм направил при тях. За второ мнение се наложи наново да плащам за други изследвания в другото "заведение". Освен посочените в статията причини за отказ, бих добавил още една - да се пречи на пациентите да търсят второ мнение, за да бъдат запазени като дойни крави, а не да бягат при конкуренцията. Особено валидна при здравни услуги, незаплащани от касата.

    Нередност?
  • 3
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • + 19

    До коментар [#2] от "bratdomingo": Прав си. Затова вече си правя изследвания в частна лаборатория. Имам си име и парола в системата и във всеки момент мога да получа цифрово или хартиено копие на съответното изследване. или на цялата история на изследвания.

    А статията е изклщчително актуално. И то по много причини. Едвам при въвеждане на цялостна информационна система ще може да сме наясно с 'тесните' места на здравеопазването. иначев се правят реформи без информация. На принципа - Залудо работи,залудо не стой.

    Нередност?
  • 4
    drakar65 avatar :-|
    drakar65
    • + 21

    Статията поставя въпроси които са наистина много важни, както за пациентите така и за лекарите.
    Автора описва наистина правдиво и вярно отделните аспекти свързани с проблема.
    А основната причина за хаоса е тази, в едно изречение:"Понеже една такава карта ще сложи ред в системата, тя няма да бъде въведена", песимист е обаче д-р Стойчо Кацаров.
    Това е. Иначе надълго и нашироко мога да коментирам отделните моменти в статията, потърпевши които от това състояние са както пациенти, така и лекари!

    Хайде сега си задайте въпроса кой има изгода от това? Кого го устройва положението в момента? И си задайте поредния въпрос, в чии правомощия е това да се промени и може да го направи?
    П.С. България е парламентарна република. Законодателна инициатива имат НС, също и МС. Могат, но не искат? Май те трябва да отговарят защо всички са недоволно от системата на здравеопазване!

    Нередност?
  • 5
    analiziraitova avatar :-|
    analiziraitova
    • - 2
    • + 6

    Целокупния български народ натвори това в което се превърна държавата ни. Никой не е невинен.

    Нередност?
  • 6
    maiski avatar :-|
    Хъм
    • + 13

    Може и да не е съвсем по темата, но реших да споделя с оглед на факта през кой век се развива действието.

    Записки из компетентността на служителите на НЗОК и една държавна поликлиника…
    2010 г.
    1. Опит за подаване на заявление за европейска здравна карта:
    - Защо да с подавам заявлението по местоживеене? Вашите системи не са ли обвързани?
    - Ами не!
    - А на сайта пише, че ще ми направите снимка на място.
    - Няма такова нещо. Паспортна снимка по образец трябва да представите.
    2. След подаване на заявлението по местоживеене и получаването на европейска здравна карта след изтичане на в срок от 15 работни дни:
    - Ами вие предният път ми казахте, че експресна услуга няма, а аз след това се информирах, че всъщност има.
    - Да, но се заплаща такса 12 лв…
    2011 г.
    1. При издаване на фактура за преглед, която да представя в частния здравен фонд. (С уточнението, че я пише на ръка главната сестра.)
    - Извинявайте, но сте изписала погрешно номера по ЗДДС на фирмата и няма да ми приемат фактурата.
    - А вие защо не гледате аз какво пиша?!? (следва отказ за издаване на коригирана фактура)


    Нередност?
  • 7
    com_marques avatar :-?
    Comandante Marques
    • + 5

    трябва да се въведе в закон, че данните от всички изследвания, лечения и т.н. като снимки, епикризи, и други са собственост на пациента.

    Нередност?
  • 8
    rapidfire_ avatar :-|
    rapidfire
    • - 2

    До коментар [#4] от "drakar65":

    Колега, картата ще реши едни проблеми, но ще създаде други. Аз лично съм с много смесени чувства спрямо нея.
    Познавайки Нет- пространството изобщо не искам МОЯТА ЗДРАВНА информация да стои в някаква си база данни дето да не знам кой има достъп до нея и за какво може да ги използва.
    А с настъпващата полицейщина и шпиономания не само у нас, а и в световен мащаб (справка скандалът с Мърдок в Англия) възможности за злоупотреби - дал господ.
    По мое скромно мнение, трябва да се издаде закон, според който болниците да са задължени да предоставят цялата информация за лечението на пациента след изписването му, пък той да прави с нея каквото ще.
    Защото в противен случай, целия последващ процес на долекуване, рехабилитация и профилактика или се закрепостяава към веднъж лекувалата го болница, което нарушава правото му на избор, или се компрометира тотално.
    На мене лично ми е писнало да ползвам връзки, да въртя телефони, или да ходя на крака, за да събирам документацията на пациентите си, която ми е необходима за да ги лекувам.

    Нередност?
  • 9
    kkk_20 avatar :-|
    kkk_20
    • + 2

    [quote#8:"rapidfire"]изобщо не искам МОЯТА ЗДРАВНА информация да стои в някаква си база данни дето да не знам кой има достъп до нея и за какво може да ги използва. [/quote]
    Сигурно имате основание за притеснение, но ползите ще бъдат по- големи от вредата. И подлушването е полезно ако се прави за престъпници и престъпно ако се прави без контрол на всички,които представляват интерес.
    Едно е ясно- сегашното положение трябва да се промени час по- скоро.

    Нередност?
  • 10
    rapidfire_ avatar :-|
    rapidfire

    До коментар [#9] от "kkk_20":

    А кой ще сложи границата между полезното и престъпното?
    Щото в милата татковина престъпното е полезно, а полезното е станало престъпно.

    Така че, да си имаме уважението.
    Моите данни са си мои и ще ги предоставям само на когото аз реша.

    Нередност?
Нов коментар