Икономика на червилата и вратовръзките

Ако развитието на икономиката зависеше от ширината на вратовръзките, дължината на полата, продажбите на мъжко бельо, червила или бира, 2012 г. няма да е много розова

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Голямата депресия през 30-те доведе до създаването на индекса на подгъва, по-известен като индекс на късата пола. Рецесията от началото на 90-те – индекса на червилото, а от 2007-а се заговори и за индекс на вратовръзката.

Да, развитието на икономиката може да бъде определяно и с алтернативни индикатори. Зад всеки от тях стои някаква икономическа логика или чисто психологически фактори. Някои дори се следят от световноизвестни икономисти или пък са създадени от хора, които се занимават с икономически теории или реален бизнес.

Избрахме 10 от най-известните индикатори, които могат и да бъдат адаптирани към българските условия. Направихме си експеримент - проверихме как ще се развива българската икономика според алтернативните индикатори. Обърнахме се към хора, които работят в индустрията, свързана с индикатора, като им зададохме два въпроса:

- дали са съгласни с теорията, стояща зад индикатора;

- каква прогноза биха направили за 2012 г. според него.

Оказа се, че зад всеки един от алтернативните индикатори има голяма доза практическа достоверност, но и известни условности. И ако развитието на икономиката зависеше от ширината на вратовръзките, дължината на полата, продажбите на мъжко бельо, червила или бира, 2012-а няма да е много розова. Но има място и за малко оптимизъм.

1. Индексът на мъжкото бельо

Индексът следи продажбите на мъжко бельо. Според теорията за мъжете бельото е просто стока, която приемат за необходимост и затова продажбите са относително стабилни. По време на криза обаче те са по-скоро склонни да увеличават интервалите между покупките на ново бельо, отлагат ги и предпочитат да износват старото. Съответно със съживяването на икономиката, продажбите би трябвало да нарастват. Според редица публикации един от привържениците на индекса е и американският икономист и дългогодишен ръководител на Федералния резерв на САЩ Алън Грийнспан.

Икономиката според индикатора: Без съществени промени, с лек ръст в края на годината

"По време на криза продажбите на мъжко бельо действително спадат. Освен това клиентите се преориентират към по-нискокачествени и съответно по-евтини марки", коментира управителят на магазин "Мен Фешън" Георги Костадинов. Той обяснява, че продажбите на мъжко бельо са били с ръст от около 10% в периода 2004-2008 г. През 2009 г. обаче продажбите са се свили с около 20% на годишна база. "Имаше известно съживяване в края на 2010 г. и началото на 2011 г., може би заради някакво моментно стабилизиране. През втората половина на 2011 г. обаче продажбите се върнаха на нивата си от 2009 г.", допълва Костадинов. А прогнозата му е: "През 2012 г. продажбите на мъжко бельо ще бъдат относително стабилни до към октомври, след което можем да очакваме дори и известен ръст. Смятам, че това ще се случи и с икономиката".

2.Индексът "Секси сервитьорка"

Колкото по-секси е сервитьорката/сервитьорът в ресторанта, толкова по-зле се развива икономиката. Обяснението – ако икономиката се развива добре, хората, които се отличават с физическа красота, лесно си намират добре платена работа в сфери, в които външният вид е от значение. Например - работят като модели, актьори, в развлекателната индустрия или маркетинга и рекламата. Когато икономиката обаче е в криза, тези сфери също са засегнати от увеличаващата се безработицата, а последният пристан за хората, които разчитат основно на външния си вид, е работата като сервитьори, където имат и силно конкурентно предимство. Така, че ако сервитьорките/сервитьорите в ресторанта стават все по-привекателни, нещо в икономиката не е както трябва - с цялата условност на алтернативния индекс и възприятията за красота.

Икономиката според индикатора: Може и да има леко съживяване

"Индексът е забавен и приложим, ако не отчетем два специфични фактора на средата - броят на красивите и поддържани жени у нас е по-висок, отколкото в много други страни, а същевременно модният пазар в България, макар и развит, е доста малък", коментира Ивета Григорова, президент на модна агенция "Ивет Фешън". По думите й кризата е довела до намаляване на заетостта в модната индустрия не само по света, но и в България. Въпреки това обаче тя се опитва да бъде оптимист и обяснява, че в компанията й вече се усеща подобрение. И добавя, че все пак, ако има повече красиви хора в сферата на обслужването, това ще стимулира потреблението, а оттам и икономиката.

3. Индексът на червилото

По време на криза жените се чувстват финансово по-нестабилни и предпочитат да си купуват по-евтини неща, свързани с външния им вид. Така те се ограничават от варианта нови обувки или чанта и предпочитат да си купят червило – хем по-евтино, хем нещо, което е достатъчно забележимо и ефектно. Съответно с отминаването на кризата, продажбите на червила отчитат спадове. Автор на концепцията зад индекса е Леонард Лаудер – председател на борда на директорите на производителя на козметика Estee Lauder. Той казва, че теорията се доказва емпирично от резултатите на компанията. Според Investopedia продажбите на червила в САЩ са се удвоили в месеците след рецесията, последвала 11 септември 2001 г. В края на миналата година Лаудер коментира пред Time, че вече индикаторът за развитието на икономиката не е толкова червилото, колкото лакът за нокти. През първата половина на 2011 г. в сравнение със същия период на 2008 г. продажбите на лак отчитат най-голям ръст при козметичните продукти - 65%, показват данните на компанията за пазарни проучвания NPD Group.

Икономиката според индикатора: Кризата ще се задълбочи

"Да, определено има такава зависимост в нашия сектор. През миналата година, а и през 2010 г. отбелязахме стабилен ръст на продажбите на червила", коментира Валентина Бешевишка, маркетинг мениджър в Avon. Според нея може да се търси връзка и с продажбите на лака за нокти, които също нарастват. "Като цяло прогнозата ми е, че през 2012 г. продажбите и на двата продукта ще се увеличат на годишна база, така че ако индикаторът се приема за верен, това би трябвало да означава, че усещането на жените за криза ще се задълбочи", казва Бешевишка.

4. Индексът на късата пола

Колкото по-къси са полите и роклите на жените, толкова по-добре се развива борсовата търговия. Теорията за индекса на подгъва, който е известен и като индекс на късата пола, е представена през 1926 г. от икономиста Джордж Тейлър. Той става особено популярен през 1929 г. при краха на борсовата търговия на Уолстрийт, когато модата е да се носят дълги поли. Днес масово теорията му се разбира още по-широко и обикновено се търси връзката между дължината на полата и икономиката. Според някои умерени привърженици, индексът е верен, но има и времеви лаг от няколко години. Причината е, че обикновено колекциите за новата модна линия се подготвят една или две години по-рано, когато икономиката може и да е в различно състояние. Мит или не? Вие преценете дали това е един от най-познатите алтернативни индикатори, просто защото звучи атрактивно или защото има доза истина зад него.

Икономиката според индикатора: Предстои леко влошаване

"Индексът може и да е верен до известна степен, но не мога да кажа, че съм съгласна на 100%, тъй като все пак неща като дължината на облеклото или цвета му е нещо субективно и зависи от личните предпочитания. Все пак обаче действително преди кризата полите и роклите бяха по-къси и обемни, а през последните няколко години дължината постепенно се увеличи", коментира Жени Живкова, собственик на модна къща "Жени Стил". Според нея увеличаването на дължината на дамското облекло е започнало да се откроява като тенденция към средата на 2009 г. Всъщност именно тогава кризата започна реално да се усеща и в България. "През 2012 г. модните тенденции предвиждат прибиране на силуета и леко удължаване на полите и саката. Бих казала, че има известно завръщане на модата от 30-те и 40-те години, времето на Голямата депресия и Втората световна война, които са били доста трудни от икономическа гледна точка. Така че, ако смятате, че това е някакъв индикатор, икономиката трябва да се задържи на старото си ниво или леко да се влошава", казва Живкова.

5. Биреният индикатор

Повече продажби на бира в ресторантите и баровете, по-стабилна икономика и обратното – намаляването на продажбите показват отслабването й. Това е зависимостта зад т.нар. бирен индикатор. Обяснението е, че по време на криза потребителите намаляват излизанията по заведения и предпочитат да пият вкъщи вместо навън, а когато икономиката, и респективно личните им финанси са стабилни, предпочитат да излязат на по бира с приятели.

Тази зависимост е отразена и в изследване не Ernst&Young по поръчка на европейската асоциация на пивоварите (The Brewers of Europe). През 2010 г. консумацията на бира е спаднала с 8% в сравнение със смятаната за начало на кризата 2008-ма, а заетостта в индустрията за две години се е свила с 11.6%, при което без работа са останали около 260 хил. души. Според доклада най-силно са засегнати страните от Централна и Източна Европа – Полша, Словакия, Румъния, Унгария и България.

Данните от него показват, че през 2010 г. производството на бира в България е спаднало до 4.8 млн. хектолитра или с 10.4% спрямо 2008 г., а консумацията на глава от населението е 67 л, докато през 2008 г. този показател е бил 73 л. Работните места, свързани със секторите за продажби на бира, са намалели с 40.4% спрямо 2008 г. Приходите за държавата от пивоварната индустрия и свързаните с нея сектори се свиват с 19.9%. За сравнение в Гърция консумацията на бира е по-слаба и продължава да намалява. През 2010 г. тя вече е 36 л на глава от населението спрямо 41 л две години по-рано, а заетостта в индустриите свързани с бира намалява с 15%.

Икономиката според индикатора: Стагнацията ще продължи

"Индикаторът може да се приеме за сравнително верен. През последните няколко години консумацията на бира спада, като тази тенденция най-силно засяга продажбите на т.нар. студен пазар, т.е. в заведенията", коментира Ивана Радомирова, главен секретар на Съюза на пивоварите в България. Причините за това са комплексни – от една страна хората ограничиха разходите си, защото се чувстват несигурни, заради икономическата обстановка и, вместо да излизат навън с приятели, все повече предпочитат да останат вкъщи и да си купят нещо от магазина. От друга страна има редица заведения, които бяха принудени да затворят, което също допринесе за негативните резултати. Продажбите в заведенията спаднаха и заради все по-популярните туристически пакети от типа all inclusive. "Все още не са излезли данните за 2011 г., но очаквам в най-добрия случай да са на нивото на 2010 г. или дори да има спад. Предполагам, че стагнацията на бирения пазар ще продължи и през 2012 г., тъй като потребителите силно се влияят от негативните очаквания на анализаторите и затова ще продължат да намаляват разходите си като цяло и в частност за бира и излизане навън", казва Радомирова.

6. Ширината на вратовръзките

Всъщност вратовръзките могат да бъдат използвани като индикатор по два начина. Според първия по време на криза мъжете купуват вратовръзки, за да изглеждат по-сериозни и за да създават впечатлението, че работят усилено. Доказателството за това е ръстът в продажбите им във Великобритания през 2007 г., когато става ясно, че има опасност от съкращения.

Вторият индикатор е ширината на вратовръзките. Те стават по-тесни по време на тежки за икономиката периоди и по-широки и ярки, когато тя се възстановява. Наблюденията на анализаторите показват, че по време на война, врaтовръзките действително стават по-тесни, заради необходимостта от икономии и пестене на материали.

Икономиката според индикатора: Кризата ще се задълбочи

"През 2011 г. определено имаше ръст в продажбите на вратовръзки. При нас конкретно той е около 10%. Освен това модните тенденции не само в България, а и по света са за по-тесни вратовръзки. Така, че тези резултати може да се приемат и като потвърждение на теорията за двата икономически индикатора свързани с вратовръзките", коментира Георги Филипов, управител на Ermenegildo Zegna.

Според него едно от обясненията за ръста в продажбите действително може да бъде това, че хората са започнали да търсят нови възможности за работа. Затова и сега се търсят предимно класически, делови модели. За разлика от преди кризата, когато продажбите на вратовръзките са били по-слаби, а самите модели са били по-ярки и с повече декорации. Последното може да се приеме като демонстрация на благосъстояние, на неглижиране на дрес-кода в офиса и дори лека арогантност, обясняват специалистите.

Модата на тесните вратовръзки е започнала преди около 3-4 години, т.е. действително със старта на световната икономическа криза. Тогава ширината им бе намалена от 9.5 на 8.5 см, обяснява Филипов. Тясната вратовръзка по принцип се носи от по-млади хора. Може би част от увеличаването на търсенето им е защото хората, които ги носят искат да покажат, че са модерни, а друга – за да се усещат и да изглеждат по-млади, евентуално и пред работодателя си.

"Очаквам, че през 2012 г. ръстът в продажбите ще се задържи и ще е до 10%. Ще се запази и модата на тесните вратовръзки. Не знам дали това ще означава директно и че кризата ще се запази или задълбочи, но поне това ще са тенденциите при вратовръзките", коментира Филипов.

7. Индикаторът "Японска прическа"

Когато времената са добри, жените обръщат по-голямо внимание на прическата си, поддържат косата си дълга, по-често посещават фризьор, за да я оформят, изправят, къдрят, боядисват. По време на рецесия обаче те предпочитат просто да я скъсят, за да не се занимават много-много с нея и да пестят разходите свързани с поддържането й. Доказателства за теорията намира японският ежедневник Nikkei, който през 2008 г. публикува материал по темата и оттогава индикаторът е известен като "японската подстрижка" или "японската прическа". Изданието цитира данни от проучване на най-големия производител на козметични продукти и такива за домакинството Kao, проведено за период от над 20 години. Изводът е, че именно в годините на икономически кризи в Япония преобладава делът на жените с къси или средно дълги коси.

Икономиката според индикатора: С надежда за положителна промяна

"Не съм съгласна, че жените с по-къса коса ходят по-рядко на фризьор и поддържат прическата си по-лесно и с по-малко разходи. Не мисля и че има зависимост между дължината на косата и кризата. Дължината зависи от личния вкус или модата, но не е свързана с кризата. В същото време обаче посещенията във фризьорските салони действително намаляха през последните няколко години", коментира Невена Згурова, мениджър на фризьорски салони "Арлет". Тя обяснява, че ако преди жените са смятали за нормално да ходят на фризьор поне веднъж в месеца, сега го правят веднъж на 2-3 месеца. При мъжете е същото – вместо да се подстригват веднъж на 3 седмици, те правят това на месец-месец и половина.

"За 2012 г. не мога да кажа, че има някаква модна тенденция свързана с дължината на косата – има различни варианти и за дълга, и за къса коса. Модерна ще е добре поддържаната коса, което е свързано и с повече разходи. А усещането ми е, че ще има подобряване в бранша. Едва ли ще има по-голямо разреждане на посещенията, така че по-скоро имам оптимистична нагласа. Ако искате приемете, че това ще се случи и с икономиката", казва Згурова.

8. Индексът на пуканките

За да се справят с лошото настроение и потиснатост, предизвикано от кризата, хората гледат все повече филми и все повече такива, които са направени просто, за да забавляват. Такъв вид филми увеличават не само приходите от продажби на билети, а и тези на пуканките, тъй като "неписаната традиция повелява" да се гледат с пакет пуканки, откъдето идва и името на индикатора. Теорията се доказва и на практика - бокс-офисът в САЩ е достигнал рекордни стойности по време на рецесията през 2009 г. А сред най-гледаните филми са "Здрач", "Трансформърс", "Хари Потър" и "Аватар".

Икономиката според индикатора: По-скоро ще е като през 2011 г.

Според представители от кино-средите през последните няколко години действително може да се говори за засилване или поне задържане на интереса към киното. Според бокс-офис класацията на сайта boxofficemojo.com през 2011 г. в България са се гледали предимно филми, които са по-скоро за забавление (и вървят добре с пуканки). С най-много приходи е например "Карибски пирати: В непознати води" (3D), а в десятката са още "Смърфовете", "Операция Шменти Капели", "Трансформърс 3", "Рио" и "Хари Потър и Даровете на Смъртта". А прогнозите или по-скоро надеждите за 2012 г. са интересът към киното, забавните филми и пуканките да се задържи поне на нивото от 2011 г.

9. Равнището на разводите

Увеличаването на разводите е добър знак за икономиката – това означава, че кредитирането се увеличава и че икономиката се възстановява, гласи теорията. Рецесията има обратният ефект - кара хората да отлагат пристъпването към бракоразводно дело, заради разходите около него, необходимостта да се поделя имуществото и невъзможността да бъдат продадени общите им имоти изгодно. Според статистиката броят на разводите в България се увеличава плавно от 2004 г. до 2007 г., след което започва да спада, като най-драстичните спадове на годишна база са регистрирани през 2008 и 2009 г. За 2010 г. броят на разводите е 11012 или с 32.64% по-малко в сравнение с пика от 2007 г. В същото време през последните години нараства и броят на хората, които предпочитат да живеят без брак, евентуално и без финансови ангажименти. Дали това означава, че усещането на хората за икономическата криза се е изострило или просто статистическо изкривяване – преценете вие.

Икономиката според индикатора: Трудно е да се определи

Твърденията свързани с индекса имат характер на хипотеза, а не на резултат, установен по емпиричен път, коментират от Националния статистически институт (НСИ). Специалистите посочват и че върху резултатите могат да повлияят много фактори. Така че този индикатор остава по-скоро в графата "труден за определяне".

10.Броят на бебетата

По време на икономически трудности броят на новородените намалява, тъй като семействата предпочитат да отложат решението да имат бебе за по-благоприятни времена. Данните на НСИ са показателни, че подобна зависимост определено съществува. Броят на родените деца расте от 2004 до 2009 г.

През 2010 г. обаче броят им спада до 76105, което е с 6.7% по-малко спрямо 2009 г., когато е отчетен и пик за последните пет години. Данни за 2011 г. все още не са публикувани, но според различни статистически проучвания българите не са оптимистично настроени за 2012 г., така че по всяка вероятност низходящата тенденция при ражданията ще се запази. И обратно – когато се тенденцията се обърне, това ще е сигурен индикатор, че населението се чувства по-спокойно от финансова гледна точка, т.е. и икономиката се развива по-добре.

Икономиката според индикатора: По-скоро ще се влоши

"Година след спада в икономиката, започна да намалява и раждаемостта. Факт е, че колкото хората се чувстват по-сигурни в бъдещето си, толкова по-лесно вземат решение да имат дете", коментира Елена Христова, член на Управителния съвет на Сдружение "Настоящи и бъдещи майки". Според нея раждаемостта през 2012 г. по-скоро ще продължи да намалява, тъй като хората имат по-скоро негативни очаквания и се чувстват финансово нестабилни. На фона на тази черна статистика някои откриват и един плюс – може да се реши проблемът с детските градини. Макар че, за да се сбъдне това, спадът в раждаемостта трябва да се задържи още няколко години. А едва ли това е най-доброто нещо, което можем да си пожелаем.

23 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 24
    • + 10

    Те това е, написаха го най-накрая барабойко е виновен за : ".... Данните на НСИ са показателни, ..... Броят на родените деца расте от 2004 до 2009 г.
    През 2010 г. обаче броят им спада до 76105, което е с 6.7% по-малко спрямо 2009 г., когато е отчетен и пик за последните пет години. ...." излиза че Станишко "правеше" бебета чрез правилно управление на икономиката, а барабойко не се справя, кога и да се справя, само рита топка и реже лентички, не му остава време ... ......

    Нередност?
  • 2
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov
    • + 19

    Много интересна статия. Браво! Единствено мисля, че Дзеня не е показател за вратовръзки в България, поради цените на марката. Ако се бяхте допитали до Андрю'с фенъш например мисля, че щяхте да обхванете в по-голяма степен тенденциите на пазара, поради по-голямата достъпност на продуктите на последната марка.

    Нередност?
  • 3
    gorbachov82 avatar :-|
    Горбачов
    • + 17

    Много добра статия - забавна и реалистична.

    Нередност?
  • 4
    forumer avatar :-|
    forumer
    • - 15
    • + 27

    "броят на красивите и поддържани жени у нас е по-висок, отколкото в много други страни"

    Това е виц нали? Броят на поддържаните жени у нас е никакъв спрямо други страни. Ако говорим за най-бедните страни сигурно е по-голям, но за страните от ЕС по брой поддържани сме твърдо на последно място.

    За красивите жени съм съгласен, че ги има. Но красотата е субективна категория

    Нередност?
  • 5
    whispering avatar :-?
    шепоти
    • - 1
    • + 10

    Статията е забавна. Много се кефя на алтернативни икономически индикатори. Ама толкова ли не можахте да намерите официалния превод на книгите/ филмите от поредиците Здрач и Хари Потър - съответно Новолуние (не Нова луна, макар че този превод може да ви се прости) и Хари Потър и Даровете на смъртта, а не Смъртоносните светии...

    Нередност?
  • 6
    forumer avatar :-|
    forumer
    • + 8

    Статията е наистина забавна :)

    Нередност?
  • 7
    glutnicaku4eta avatar :-P
    glutnicaku4eta
    • - 4
    • + 12

    [quote#1:"boby1945"]" излиза че Станишко "правеше" бебета чрез правилно управление на икономиката[/quote]

    То тогава по него време нещата се случваха въпреки Станишко.

    Нередност?
  • 8
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • + 5

    Все към влошаване :-) Защо така?

    Нередност?
  • 9
    girl avatar :-P
    Irina
    • + 6

    Много полезна и забавна статия. „Капитал“(„Дневник“)-обиам ви.

    Нередност?
  • 10
    girl avatar :-P
    Irina
    • + 7

    Да се чете-обичам ви!

    Нередност?
Нов коментар