През есента започва строителството на метрото до летището

От края на август от "Обеля" до "Лозенец" ще се стига за 15 минути

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Разширението на първият лъч на софийското метро - участъка от "Цариградско шосе" до летище София, ще започне в началото на есента. Вече са изпратени писма за сключване на договорите с победителите в две от позициите в търга - обединенията "Станилов – Метропроект" и "Метро Дружба", каза изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев. За третия участък от разширението, където победител е консорциумът "Метро Сифер", процедурата по подписването на контракта ще стартира до дни, увери той. Братоев допълни, че там процедурата се е забавила заради обжалване на избора пред Комисията за защита на конкуренцията от един от отстранените участници. Изграждането на участъка ще струва 136 млн. лв., а средствата са осигурени от оперативна програма "Транспорт". Срокът, в който трябва да бъде изпълнена отсечката от близо 5 км, е 28 месеца.

Реалното строителство по трасето се очаква да започне в началото на септември – дни след като в експлоатация вече трябва да е вторият метродиаметър – от жк "Обеля " до бул. "Черни връх".

За 15 минути

Общо 15 минути ще отнема пътуването от първата до последната спирка на втория метродиаметър. Това стана ясно при тестването й вчера от министъра на транспорта Ивайло Московски, кмета на София Йорданка Фандъкова и Стоян Братоев. Дължината на трасето е 11 км и има 11 станции, като към момента са завършени почти всички от тях. Текат довършителни работи по три - на "Лъвов мост", на "Джеймс Баучер" и на станция "Сердика" при ЦУМ. Според инж. Братоев работата и по тях трябва да приключи до края на юли. Веднага след това ще започнат изпитванията на трасето.

Връзката между първия и втория метродиаметър ще е при ЦУМ. Там успоредно със съществуващата станция "Сердика" е изградена още една със същото име, като между двете има подземна връзка.

Финансирането на изреждането на втория метродиаметър е осигурено по две линии - със средства по оперативна програма "Транспорт" и със заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Общата стойност на строителните дейности е над 550 млн. лв. С евросредства е построен участъкът от бул. "Черни връх" до надлез "Надежда". Той беше разделен на два участъка, изпълнявани съответно от турската компания "Доуш" и от обединение "Метротрейс".

Отсечката от надлез "Надежда" до "Обеля", която се финансира със средствата от ЕИБ, беше разделена на три участъка с общо четири метростанции. Изпълнителите тук са консорциум "БКС Център - Балканстрой" и обединенията "Метро билд 2010" и "Метростроителство 2009".

@@galwidg:1872668@@

Нова линия - нови влакчета

По втория метродиаметър ще се движат икономични влакчета, които ще са с 25% по нисък разход на енергия от сегашните. Братоев обясни, че това е възможно заради специалните двигатели на японската Hitachi, благодарение на които, когато влакът се движи по инерция, произвежда ток и го подава към системата. В тази ситуация машините работят като генератори на ток, а не като консуматор, обясни Братоев.

Новата линия първоначално ще бъде обслужвана от 12 метровлака, всеки с капацитет от 1100 души. Те са част от общо 18 мотриси, които трябва да бъдат доставени до края на ноември от руския завод "Метровагонмаш", който през миналата година спечели търга, обявен от "Метрополитен". Общата стойност на метровлаковете е 153 млн. лв., като средствата за тях също са от оперативна програма "Транспорт". До момента осем от машините вече са доставени, а две от тях се движат по трасето на първия метродиаметър. До края на август ще пристигнат още четири, а последните шест влака се очакват през ноември. След тяхното доставяне подвижният състав на софийското метро ще наброява общо 42 машини, всички произведени от руския "Метровагонмаш".

34 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 7
    • + 39

    До тук - добре. Ако е писано,до края на 2014 година 1-я и 2-1 лъч ще стигнат програмните цели - летище София, Бизнес парк София, Хладилника. Да се надяваме,че ще може да бъде добавена 1 станция до 'Камбаните' и още една до 'Фантастико' при възел 'Драгалевци' на Околовръстното.

    За новият бюджетен период на ЕС остава да правим 3-я.

    Нередност?
  • 2
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1
    • - 45
    • + 20

    Ееей, не се спряха тия.
    15 минути отнема пътуването, ако не спира влака.
    По една минута като се сложи на всяка спирка - ето ти 25.
    И то ако няма отваряния и затваряния като на Константин Величков.

    Един съвет:
    Не знам колко е възможно, ама пуснете един влак само от Константин Величков до Сердика или поне от Люлин до Сердика, че в час пик това е най-проблемната част и си е таковало таковата.

    Нередност?
  • 3
    graf_fonpur4evi4 avatar :-|
    Граф фон Пърчевич
    • - 15
    • + 13

    Липсва обаче трасето Обеля-Мрамор-Летище Добрословци!!!:)

    Нередност?
  • 4
    isumu avatar :-@
    isumu
    • - 112
    • + 26

    С тези 153 млн. лева за влакчетата (да не говорим за всичките 550 млн. лева - европари) можеше да се построи един лот от магистрала Хемус ... поне до Плевен. Естествено автомагистралата не е спешна и не засяга развитието на цяла Северна България, затова по-важното е софийското метро да се направи, така че да поеме още СЕЛЯНИ от провинцията, а нея ще отложим за следващия програмен период: 2014-2020!!!!

    Нередност?
  • 5
    ial avatar :-|
    ial
    • - 56
    • + 15

    С Европейски пари ББ финансира руската икономика, хм.

    Нередност?
  • 6
    vascoo avatar :-|
    Vassco
    • - 1
    • + 24

    Тези журналисти пак нещо с аобъркали. Частта от надлез Надежда до Обеля в началото наистина се финансираше с пари от ЕЦБ, но после беше включена също в ОП Транспорт и парите за нея бяха възстановени от програмата.

    Нередност?
  • 7
    graf_fonpur4evi4 avatar :-P
    Граф фон Пърчевич
    • - 5
    • + 15

    До коментар [#6] от "Vassco":Парите явно са били недостатъчни за грамотно проектиране на надземната инфраструктура - поради което задръстването на кръстовището Ломско шосе и Бели Дунав е забележително. Принос в градоустроиството е и висящата метростанция над Какача. Определено няма нищо общо с гарата на Кензо Танге в Скопие.Половината тротоар зает от футболно игрище на кръговото под метростанцията също е за отбелязване!

    Нередност?
  • 8
    asparuhkanchov avatar :-|
    asparuhkanchov
    • - 32
    • + 29

    Ще се стига ли от Централна гара до летището без прикачване, и ако не защо? По вина на кой софийски дебил?

    Нередност?
  • 9
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи
    • - 12
    • + 3

    Да го направят еднопосочно.......

    Нередност?
  • 10
    vesko_dechev avatar :-P
    Веселин Дечев
    • - 2
    • + 20

    Господи!
    най-сетне една истински интересна статия!

    Нередност?
Нов коментар