Трафик на нива

София инвестира 11.5 млн. лв. в кръстовището на бул. "Иван Гешов" и ул. "Георги Софийски"

Столична община    ©  Столична община
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тази година в София ударно ще се строи с идея да се отпушат някои от най-задръстените пътни артерии в града. Още преди четири години от общината обявиха, че ще се борят с конфликтните точки чрез изграждане на кръстовища на две нива, кръгови кръстовища, естакади и тунели. Днес тази програма вече е в действие.

Новият проект

Само няколко седмици след като стартира изграждането на ново кръстовище на две нива с кръгово движение при Телевизионната кула (бул. "Пейо Яворов" и "Драган Цанков"), общината обяви началото на друг подобен проект. От края на тази седмица започват строителните дейности на кръстовището между бул. "Акад. Иван Гешов" и ул. "Георги Софийски". Проектът предвижда изграждането на директно трасе по бул. "Акад. Иван Гешов" до кръстовището с ул. "Урвич" чрез нови платна за движение. Сегашните платна на булеварда ще останат като локали, които ще обслужват жилищната зона и тази на Медицинска академия и Центъра по хигиена. Предвижда се и изграждането на мост по ул. "Георги Софийски", който да позволи на транзитния трафик по булеварда да преминава директно през кръстовището.

Дайте ни 310 дни

"Обектът трябва да бъде завършен до 310 дни", обяви заместник-кметът на София Любомир Христов. Стойността му е 11.5 млн. лв. Изпълнител на съоръжението е кампанията "Балканстрой", която през 2009 г. спечели обявения от общината търг за инженеринг (проектиране и строителство) за две кръстовища на бул. "Акад. Иван Гешов" - това, чието изграждане започва сега, и това при бул. "България".

"За второто в момента се подготвя проектът, което става съвместно с фирма "Метропроект", която проектира третата линия на метрото. Това се налага, за да бъдат синхронизирани двете разработки, защото на кръстовището се предвижда да има и станция на метрото", казва Христов. Този обект трябва да се строи през следващата година.

След като двата пътни възела по бул. "Акад. Иван Гешов" бъдат завършени, цялото движение, което свързва районите "Красна поляна" и "Западен парк" с квартал "Иван Вазов", ще се осъществява без светофарни кръстовища. "Ще се увеличи скоростта на преминаване, ще се подобри екологичната среда - както по отношение на шума, така и качеството на въздуха", каза Любомир Христов. Пак за 2013 г. е предвидено изпълнението и на още едно кръстовище на две нива - това до Семинарията. В момента за него се подготвя проект.

Със заем от ЕИБ

Общото между всички тези обекти е, че те се изграждат по една програма, която се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Програмата обхваща общо пет натоварени пътни възела в столицата. За всички обекти бяха проведени тръжни процедури в периода 2009-2010 г. и бяха избрани изпълнители. Първият обект вече е почти завършен. Това е кръстовището на булевардите "Андрей Ляпчев" и "Сахаров" в "Младост". Неговото строителство започна през миналия август, а изпълнител е консорциум "Трейс-Виа", който спечели обществената поръчка за обекта в началото на 2009 г. Изграждането на това съоръжение струва над 8.8 млн. лв.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • - 4
    • + 9

    До тук - добре! Като идея - супер. За изпълнение - ще видим.

    Нередност?
  • 2
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ
    • - 3
    • + 2

    До коментар [#1] от "kardinalat":Мен пък ме притесняват честно казано и сроковете, даже повече отколкото изпълнението...България открай време не се слави с хубав асфалт.... а и асфалтът не е толко важен, особено за градско...може дори да е паве, важното е да не висиш на едно кръстовище с часове!

    Нередност?
  • 3
    r0ksi avatar :-|
    Рокси
    • - 16
    • + 15

    Аз пък нищо добро не виждам даже и в идеята. Вместо да влагат сума пари в безсмислено скъпи решения, по добре да се работи приоритетно върху подобряването на градския транспорт, плюс нормална велоалейна мрежа.
    Емпирично е доказано, че колкото повече се разширяват артериите, толкова повече трафик се насочва натам, и те отново отесняват.

    Нередност?
  • 4
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 1
    • + 4

    Дано се случат най-после нещата, че на хората им омръзна от софийските тапи...

    Нередност?
  • 5
    milena_82 avatar :-|
    milena_82
    • - 1
    • + 5

    да си удържат и изпълнят обещанията ,че тези задръствания са страшни

    Нередност?
  • 6
    finland avatar :-|
    Finland
    • + 8

    [quote#3:"Рокси"]по добре да се работи приоритетно върху подобряването на градския транспорт, плюс нормална велоалейна мрежа. [/quote]
    Пак че метрото се строи с бързи темпове, но ако се замислиш по новите кръстовища на две нива пак ще се движат машини на градския транспорт и ще се предвижват по-бързо. Също така е важно и линейки, пожарни, патрулки, че и таксита да се движат бързо по столичните булеварди. След като се завърши метрото вече могат да се предприемат сериозни мерки срещу автомобилите и горе изброените да се движат с по-висока скорост по улиците.

    Лично аз се надявам СО да постигне видим резултат в близко бъдеще с:
    - разчистване на улиците от трошките, които са навсякъде
    - стриктен контрол и разчистване на бус лентите и велоалеите (ще е хубаво правителството да сложи минимални норми за км велоалеи във всеки град)
    - продължаване на строителството на метрото с темповете с които се строи втори метро диаметър и след завършването му
    - синхронизиране на светофарите (система на ИБМ в Стокхолм, е намалила трафика с 30%) и намаляване на потока автомобили с горните мерки на куп с 20%

    Нередност?
  • 7
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#3] от "Рокси":това е така, ма по тази логика, дай да не ядем, че ще огладнеем отново

    Нередност?
  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • + 6

    трябва и велоалеи и големите булеварди да са с кръстовища на 2 и повече нива.
    Разбира се метрото е най доброто решение, но то не може да огрее на всякъде. За град като София трябват към 9-10 метродиаметъра за пълно покритие така, че да няма нужда от друг градски транспорт, а това би отнело 20-25г поне дори с сравнително бързи темпове на строителство.

    Според най-важното кръстовище нуждаещо се от 2, че и повече нива е орлов мост като в посока център трябва да влиза в тумел и да излиза на чак на Борис 3-ти, за да може да се минава транзит през центъра. Технологично такъв тунел не е много по различен от тези за метрото.

    Нередност?
  • 9
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • - 1
    • + 2

    Добра новина като цяло

    Нередност?
  • 10
    pavel_yan avatar :-|
    Павел
    • - 4
    • + 9

    Тези кръстовища ще направят много други неща, но не и да решат проблема с трафика. Както не са ги решили и никъде по света. И досега не съм видял нито една медия да обърне внимание на огромните им негативи. Тези кръстовища ще доведат повече шум, замърсяване, автомобили, висока скорост и в замяна само ще преместят задръстването до следващия светофар. Проектите за тези кръстовища се появиха след мощно лобиране на ГБС и Балканстрой в СОС. За щастие в предишния общински съвет имаше адекватни хора и ги спряха http://www.capital.bg/blogove/parliament_watch/2009/10/13/799376_silni_kritiki_v_obshtinata_sreshtu_proektite_za/

    Но всъщност само чакаха СОС да се смени и всички кандисаха. Имаше специално изследване на Мот Макдоналд, че кръстовищата на две нива няма да помогнат, а даже ще влошат трафика (специално на Гешов и България). Но статията в Строителство Градът (от 2010/07/12), която съобщи този факт, услужливо е изчезнала.

    Излишно е да споменавам, колко много реални подобрения за трафика в София можеха да се направят за хвърлените 88млн евро - велоалеи, нови трамваи, бус-ленти и т.н.

    Нередност?
Нов коментар