🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какви са ефектите от скъпите горива

Ако цените се задържат високи, ще има спад на потреблението, свиване на печалби и възможни фалити

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Лято 2008 и 2012 си приличат по рекордно скъпите горива. Приликите обаче се изчерпват дотук. Разликите ще са в ефектите върху икономиката, ако настоящите цени се задържат опасно близо до 3 лв. за литър дизел и бензин.

Преди четири години бумът в икономиката ограничи ефекта от скъпите горива - те се прехвърлиха в крайните цени, но това не се усети съществено, тъй като доходите все още растяха, потреблението беше високо, а безработицата ниска. В момента икономиката е на обратния полюс. В подобна ситуация ефектите от скъпите горива ще са по-неблагоприятни - най-засегнатите сектори ще свиват маржовете си, докато това е възможно. Прехвърлянето в крайните цени на стоки и услуги пък ще доведе до инфлация и допълнително свиване на потреблението.

Заради липсата на добри транспортни алтернативи домакинствата ще продължат да използват личен транспорт на по-висока цена за сметка на други разходи. Таксиметровите компании, дружествата за автобусни и товарните превози вече предупредиха за възможно покачване на цените  на предлаганите от тях услуги и фалити. Косвено ще бъдат засегнати и всички останали сектори. Високата цена на горивата вероятно ще е и една от основните причини, които "Булгаргаз" ще изтъкне в предстоящото си искане за поскъпването на природния газ от септември.

Различното поскъпване

Според икономиста от Industry Wаtch Лъчезар Богданов сегашното поскъпване на горивата е различно от това през 2008 г. когато имаше икономически бум и по-високите разходи се прехвърляха на потребителите. За това може да се съди и от думите на изпълнителния директор на "Юнион Ивкони" Ирена Кирилова, която коментира, че засега цените на автобусните билети ще бъдат задържани за сметка на компанията.

Причината за това, е че предишното поскъпване отново заради горивата е било съвсем скоро и едно ново повишение на билетите би отказало техните пътници. "Ако повишението на горивата обаче се запази, ще сме принудени отново да вдигаме цените", посочи Кирилова. Бизнесът с товарни превози обаче едва ли ще има толкова време. "Фирмите за товарни превози имат сключени едногодишни договори и всяко увеличение на горивата означава загуба за нас. Поскъпването на горивата ще ни се отрази трагично", коментира председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

По-високите цени на горивата означават и свиване на потреблението, обясни Богданов. Причината е, че разходите за транспорт на домакинствата не са особено еластични, което означава, че те ще продължат да плащат повече за гориво, за да ходят на работа, за сметка на намалението на други разходи.

Това все пак не изключва търсенето на алтернативи специално в сектора на транспорта. "Проблемът в България е, че няма достатъчно заместители, тъй като железниците и масовият транспорт не предлагат достатъчно добра услуга", коментира Богданов.

Въпреки всичко те са значително по-евтината алтернатива от собствения автомобил, когато горивото започне да поскъпва, коментира още икономистът. Като пример той даде факта, че все по-малко българи пътуват в чужбина със собствените си автомобили и предпочитат да ползват нискобюджетните полети.

Защо поскъпват горивата

Има няколко причини за скъпите горива, като те са комбинация от ситуацията на международни пазари (скъп долар и петрол) и сезонния фактор лято, когато търсенето е по-голямо. Според финансовия министър Симеон Дянков през есента отново ще има поевтиняване.

Данните на НСИ (виж графиката) показват, че с идването на пролетта търсенето в страната расте. Прави впечатление обаче, че потреблението на дизел в началото на годината също силно се е увеличило. Това може да се обясни със студената зима. Тогава обаче има и сериозно покачване на цената до около 2.60 лв. за литър.

Същото се случва и през топлите летни месеци. "Продължаваме да търсим обяснение защо цените се вдигат спекулативно всеки август, когато хората започнат да пътуват, за да може някой да натрупа печалба", коментира Красимир Лалов. Според него държавата, която държи златната акция в "Лукойл", не прави нищо, за да спре тази спекула.

Пред "Нова телевизия" Симеон Дянков коментира и евентуалната промяна на акциза на горивата. Според него това може да стане от 2014 г., но подобно решение трябва да бъде одобрено от всички страни - членки на ЕС. "Някъде ще са нужни и референдуми, така че е малко вероятно това да се случи, но е хубаво да се опита", обясни финансовият министър. Според Лъчезар Богданов поскъпването на горивата е съвсем нормално и следва политиката на държавите, които облагат тази стока с все по-високи данъци.

"Целта е хората да бъдат накарани да слязат от колите и да ползват обществен транспорт, с което да замърсяват по-малко. Не мога да разбера защо се сърдим, когато това в действителност се случи. Това е пазарът в действие", посочи Богданов.

В краткосрочен план цената на петрола все пак зависи както от държавните политики, така и от решенията на централните банки. Ако доларът и еврото продължат да се обезценяват, е нормално петролът и златото да поскъпват. Освен това добивът на петрол става все по-труден, което също е определящо за цената.

Според Валентин Кънев, председател на Балканска и черноморска петролна асоциация, прогнозите за още по-голямо увеличение на цените на горивата през следващите месеци са преувеличени. "Основната причина за сегашното поскъпване е поевтиняването на еврото и лева спрямо долара", коментира той. Друга причина, която може да се търси, е ембаргото, наложено върху търговията с горива от Иран, което предизвиква смущения в доставките, допълни Кънев.

Петролът на тримесечен връх

Цените на петрола във вторник достигнаха тримесечен връх. Котировките на американския лек петрол с доставка през септември се повишиха с 1.17% до малко над 97.70 в сутрешната търговия в Ню Йорк. По същото време в Лондон (16.30 часа българско време) сортът брент скочи с 1.33% до 115.21 долара за барел.

Причината за поскъпването са надеждите на инвеститори и спекуланти, че през тази седмица европейските лидери ще направят сериозна крачка към справяне с дълговата криза. В сряда министър-председателят на Люксембург и лидер на еврогрупата Жан–Клод Юнкер ще посети Гърция, за да обсъди програмата за фискална дисциплина на страната.

Ден след това германският канцлер Ангела Меркел и френският президент Франсоа Оланд се срещат в Берлин отново по темата за финансовата криза. Очаква се двамата да говорят поотделно с гръцкия министър-председател Андонис Самарас по-късно през седмицата. "В момента настроенията за бъдещето на еврозоната са положителни", коментира пред Bloomberg Гай Волф oт Marex Spectron Group.

32 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov
    • - 9
    • + 50

    Това е положението, след като невидимата ръка на Златев така е определила 3 лева цена за литъра. Колкото иска, толкова ще му плащаме.

    Нередност?
  • 2
    1951 avatar :-|
    1951
    • - 15
    • + 92

    Няма ли кой да каже "За бога братя, не зареждайте!"
    Сериозно, ако потреблението падне и то падне не с 2 - 3%, а с 30 - 40% мислите ли, че бензинът ще е 3 лева?
    Но не, българинът гладен ще ходи, децата му без обувки ще ходят, но бензин за Астрата ще има...

    Нередност?
  • 3
    kr avatar :-|
    stile libero
    • - 4
    • + 26

    "Ако цените се задържат високи, ще има спад на потреблението, свиване на печалби и възможни фалити"
    все едно досега въобще не е имало спад на потреблението, свиване на печалби и фалити

    Нередност?
  • 4
    dzhafer avatar :-|
    dzhafer
    • - 4
    • + 4

    Ето с тази алтернатива: www.eco-energysource.com
    няма да имате абсолютно никакви, както енергийни, така и транспортни проблеми! Разбира се, ако проекта получи необходимата за реализация, не само морална, но и финансова подкрепа!

    Нередност?
  • 5
    payakoff avatar :-|
    Payakoff
    • - 1
    • + 4

    [quote#4:"dzhafer"]
    21 авг 2012 21:59 4 Отговор
    - +

    Ето с тази алтернатива: www.eco-energysource.com
    няма да имате абсолютно никакви, както енергийни, така и транспортни проблеми! Разбира се, ако проекта получи необходимата за реализация, не само морална, но и финансова подкрепа[/quote]
    Това прилича на перпетуум мобиле, което е невъзможно да се постигне според закона за съхранение на енергията. А Вие искате да получите повече енергия с по-малко изразходена? Това е невъзможно!

    Нередност?
  • 6
    bibiiip avatar :-|
    bibiiip ®
    • - 27
    • + 7

    Не виждам защо е цялата истерия около бензина, като 80% и повече от бензиновите коли в България са на газ. Много рядко ми се случва като зареждам бензин да има повече от 1-2 коли пред мен на колонката с бензина, а отстрани на тази с газта са цяла върволица.

    Нередност?
  • 7
    _ouzo_ avatar :-|
    ouzo
    • - 3
    • + 9

    Ако взаимоотношенията на САЩ/Израел с Иран се влошат тез сметчици фундаментални директно с дебелия фулмастер по диагонал и отдолу цената умножена по 10.

    Нередност?
  • 8
    james1 avatar :-|
    james1
    • - 8
    • + 9

    Американоиди, кога ще наложите нови санкции на Иран по износа на петрол?
    Иран отдавна ви санкционира, предстои ви тепърва да го разберете.

    Нередност?
  • 9
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 1
    • + 42

    До коментар [#6] от "bibiiip ®":

    Това изобщо не е вярно, сигурен съм, че колите на газ са не повече от 50% от бензиновите коли, а и проблемът не е в бензина, а в дизела - целия транспорт и селскостопанска техника се движат с дизел. Затова по веригата ще поскъпва всичко - и суровини, и стоки...

    Нередност?
  • 10
    shumkar avatar :-|
    shumkar
    • - 4
    • + 29

    ГЕРБ, и най-вече Тиквата получават процент от горивата. Колкото и елементарно да звучи.
    Иначе защо мълчат?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар