🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се заобикаля неработещ закон

Или защо от 2014 г. в София изчезват билетите за градския транспорт

На теория от 1 януари всички автобуси в София трябва да продават билетчето с касов апарат, в столицата обаче вече няма билетчета
На теория от 1 януари всички автобуси в София трябва да продават билетчето с касов апарат, в столицата обаче вече няма билетчета
На теория от 1 януари всички автобуси в София трябва да продават билетчето с касов апарат, в столицата обаче вече няма билетчета    ©  Анелия Николова
На теория от 1 януари всички автобуси в София трябва да продават билетчето с касов апарат, в столицата обаче вече няма билетчета    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нововъведение

От 2014 г. се променя още нещо, свързано с транспорта в София. Талоните за паркиране в синя и зелена зона ще бъдат под формата на скреч карта, а няма да се задраскват часовете за престой.

От Нова година в София вече няма да има билети за градския транспорт. Не, това не е част от мащабна реформа част от е-управлението, нито пък се въвежда безплатно пътуване. Не означава и че всички пътници ще са длъжни да имат карти за повече от един превоз. Това е просто "реформа" в названието, за да се избегнат санкциите заради текст от закон, който няма как да проработи.

Вместо билети в столицата вече ще има талони и карти. По-наблюдателните пътници в градския транспорт сигурно вече са забелязали, че се подменят стикерите, които указват кое колко струва (общо 1000 за града), или пък например, че вече "талоните с 10 билети" се казват "карта с 10 талони" и др. Центърът за градска мобилност започна постепенната промяна на превозните документи, за да не са наложи масово унищожаване на стари от 1 януари и съответно - финансови загуби.

Къде е проблемът 

В повечето общини в страната или пък компании превозвачи нямат такава готовност. Проблемът е в чл. 39 от Закона за автомобилните превози, според който автобусите от градския транспорт, от междуселищния и международния трябва да издават билети с касова бележка. Задължението е въведено от правителството на ГЕРБ, но влизането му в сила е отлагано два пъти още през 2012 г.  Последно това трябва да стане от 1 януари 2014 г.

Превозвачите не могат да изпълнят условието поради няколко причини - технически за шофьорите, особено в градския транспорт на София, а и другите по-големи градове е невъзможно - ще отнема много време (около минута и половина за билет), ще трябва и да водят касова книга, а освен това няма и масово производство на касови апарати с нужния софтуер. А няма, защото министерството на финансите не е приело условията, на които той трябва да отговаря и освен това заради постоянното отлагане на срока, производителите нямат интерес да го правят масово. За столицата инвестицията не е малка - един апарат струва 250-300 лв. От общо 6 500 автобуси в страната, касови апарати към края на декември имат 1 350 или около 15-20%, а в търговската мрежа има стотина бройки, според данни постъпили в транспортната комисия на парламента.

В София 60% от превозите са с автобус, като общо 850 автобуси, тролейбуси и трамваи на ден се движат в града. Условието не важи за трамваите, в които има апаратите за самотаксуване, заради решение на ВАС от преди около два месеца, че те не трябва да издават касова бележка. 

Законът предвижда междуселищните превозвачи пък да издават билети, на които освен всичко друго е записано и мястото на пътника, което според някои от тях е безсмислено, особено за кратките дестинации.

Някои от представителите на автобусните превозвачи казват, че неофициално служители в министерство на финансите им признали, че решението е било политическо като те подозират, че е свързано с пазара на касови апарати. 

Какво (да) се прави

До средата на декември нито от Министерството на финансите, нито от това на транспорта бяха предложили решение, нито реагирали на напрежението сред превозвачите. Все още няма одобрени условия, на които софтуерът да отговаря. Депутати от различни групи пък започнаха да получават сигнали от разтревожени превозвачи, особено от по-малките общини - Велинград, Гоце Делчев, но и от Перник, и Хасково напр. (писмо, подписано от 15 фирми от "Асоциацията на частните автобусни превозвачи" в Пловдив област, "Бус" - Перник, "Златно руно" от Хасково и др. в прикачения файл) 

Осъзнали, че не е технически възможно текстът от закона да бъде изпълнен в срок, а и за да предотвратят скандала, председателят на транспортната комисия Камен Костадинов (ДПС) и заместникът му Георги Свиленски (БСП) предложиха в последния работен ден на парламента (20 декември) поредното отлагане - този път за юни 2014 г. Текстът беше приет на две четения в едно заседание. Времето обаче не стигна да мине и през зала, така че срокът остава началото на годината. Отпадна и предложението на Станислав Иванов (ГЕРБ) разпоредбата да не важи за София.

Очакванията са, че дори да има проверки от НАП и Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) и да напишат актове за нарушение, те ще се обезсилят, защото срокът на този текст от закона ще бъде отложен още на първото заседание на Народното събрание на 15 януари. Още повече, че е предвидено промяната на срока да влезе със задна дата - от 30 декември 2013 г. Според юристите в парламента това няма да е прецедент.

"Засега не се мисли за пълната отмяна на текста", коментира пред "Капитал" депутатът Георги Свиленски, въпреки че според него, ако контролът от страна на НАП и ДАИ е ефективен няма нужда от касови апарати. Билетите или документите за превоз са ценни книги, т.е. отпечатването им става само в лицензирани от финансовото министерство печатници и при строга отчетност. Вратичката за нарушението е при по-дългите дестинации, за които някъде официално се издава билет на една стойност, а на ръка се получават допълнително пари.  

Ако знаете за други текстове от закони, които не работят в практиката и по някакъв начин се заобикалят, ще бъде интересно да споделите.

46 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    patchev avatar :-|
    HXP
    • - 1
    • + 91

    Що ли имам чувството, че пак ще настане пълен хаос?

    Нередност?
  • 2
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast
    • - 4
    • + 60

    Dog drags - no tracks...

    Стара английска поговорка
    /куче влачи - диря няма/

    Нередност?
  • 3
    blaster avatar :-|
    Blaster _
    • - 3
    • + 55

    Технически причини и нямало време. 2 години къде спахте? То и през месец май ще кажете, че за един месец няма да може...и пак удължаване или направо отмяна на закона.
    Думи нямам...

    Нередност?
  • 4
    raitchev_alex avatar :-|
    Aleksandar Raychev
    • - 14
    • + 54

    Защо пък да не може? Във всеки един малък, голям, мегаполис, малко селце по СВЕТА (включая и Европа) при качване шофьорът издава касов бон и ти дава билет.. за 10 секунди.
    При целия трафик в Лондон, Барселона, как мислите? По-скоро законът е добър, но инвестициите никой не иска да ги направи след това... Защо ли? Пак не можем да нагласим победителя в дадената поръчка? Или комисиона?

    Нередност?
  • 5
    mamarinov avatar :-|
    Marinov Martin
    • - 11
    • + 34

    До коментар [#1] от "HXP":
    [quote#1:"HXP"]Що ли имам чувството, че пак ще настане пълен [b]хаос?[/b][/quote]

    С комунистите на власт, не трябва да имаш никакви съмнения!

    Нередност?
  • 6
    xqv31309910 avatar :-|
    Just Бахур
    • - 26
    • + 30

    Как шофьорът ще издава касов бон на качилият се на 4-та врата?

    Нередност?
  • 7
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • - 1
    • + 66

    имате ли представа колко се краде от билети - затова бягат от фискалния контрол.

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 30

    [quote#4:"raitchev_alex"]Защо пък да не може? Във всеки един малък, голям, мегаполис, малко селце по СВЕТА (включая и Европа) при качване шофьорът издава касов бон и ти дава билет.. за 10 секунди.
    При целия трафик в Лондон, Барселона, как мислите?[/quote]Наистина, такава система има в много западно страни.

    Нередност?
  • 9
    galla avatar :-?
    Γαλλα
    • - 4
    • + 18

    Аз пък, подозирам бягство от ЗДДС...тоест, нещото, което ще предлагат на пътниците, няма да е в обхватът на сделките, съгласно закона и няма да се начислява ДДС върху стойността му...

    Преди време бях вметнала идея, на гърба на билетчетата да щамповат Реклама...това щеше да е Легален начин да избегнат ДДС...сега, не съм сигурна, че ще успеят...

    Нередност?
  • 10
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫
    • - 3
    • + 79

    До коментар [#6] от "xqv31309910":

    по света се качват само през вратата до шофьора

    Нередност?
Нов коментар