🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

След строителния балон София ще заложи на иновациите

Общински консорциум ще насърчава и привлича бизнеса с технологии

Идеята беше представенаот Николай Стойнев, ГЕРБ
Идеята беше представенаот Николай Стойнев, ГЕРБ
Идеята беше представенаот Николай Стойнев, ГЕРБ    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Идеята беше представенаот Николай Стойнев, ГЕРБ    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Столичната община подготвя проект за консорциум от нейни структури, чрез който да насърчава, привлича и подпомага инвестиционни проекти в иновативния бизнес с технологии. Решението ще бъде взето на заседанието на общинския съвет в четвъртък по предложение на сформирана преди три месеца работна група.

"В София все пак трябва да има инвестиции въпреки кризата", обясни съветникът от ГЕРБ Николай Стойнев, един от членовете на групата, според когото след спукването на балона в строителството на столицата е нужно икономическо развитие точно чрез технологичния бранш.

Идеята

Новият орган ще координира общинската и държавната администрация, бизнеса и академичните среди. "Подобни консорциуми има в много други държави. Софийският ще е по подобие на този във Виена", каза Стойнев.

Той обясни, че проектите основно ще бъдат задвижвани от инвеститорите, но без излишна бюрокрация и с възможност за контакт с научните среди. Съветникът даде пример с Българската академия на науките, чиито учени разполагат с технологични открития, в които бизнесът ще може да инвестира. Новото звено ще помага например и за намирането на подходящия терен или сграда за дадения бизнес.

Изпълнението

Част от средствата за създаването на клъстъра трябва дойдат по оперативна програма "Конкурентоспособност", а останалото от общината - със средства от нейни структури и фирми.

Според европрограмата общата стойност на началния капитал не бива да надвишава 400 хил. лв. Общинският дял ще е 140 хил. лева - по 20 хиляди от петте пазара и "Софийски имоти", по 9 хил. от Столичната агенция за приватизация, Общинския гаранционен фонд за малки и средни предприятия и фондация "Асоциация за развитие на София" и 11 хил. от "Интер експо център", където се очаква да се помещава новата структура.

"Програмата ще осигури първите две години от съществуването на консорциума, а след това той трябва да продължи съществуването си, като се самофинансира", обясни Стойнев. Работата на новия орган ще включва организирането на събития, участието в изложения и мрежи на бизнес агенции, както и обмяна на опит с международни партньори.

Управлението

В началото в новия орган ще работят 4-ма експерти. В общото събрание ще влязат съдружниците, а контролният съвет ще се състои от 7 общински съветници, най-вероятно избрани с партийна квота. Те няма да получават допълнително възнаграждение, обеща Стойнев. Очаква се управител да стане зам.-кметът по финанси и бюджет Дончо Барбалов. Блокираща квота ще има кметът.

Работата по проекта ще започне още през този месец, а през февруари 2013 г. и на практика с организирането на първото събитие.

Общината ще плати милиони на частен превозвач

Столичната община ще плати общо над 13.2 млн. лева на частния превозвач "Карат - С", като част от тях са лихви заради забавени плащания.

През лятото общинският съвет реши да прекрати договора с фирмата по 16 линии. Сега са изчислени и задълженията към нея  -  почти 10 млн. лв. по предмета на договора  "превоз на пътници" и отделно над 3.2 млн. лв. лихви по забавени изплащания по всички договори с дружеството.

Договорът с "Карат - С" беше подписан през 2008 г., когато кмет беше Бойко Борисов, със срок до 2017 г. Фирмата купи 24 автобуса на лизинг, оставащите вноски по който за 7.5 млн. лв. сега се поемат от общината, както собствеността върху превозните средства.
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 56

    Kaто пръв технологичен пробив може да си оправи градския транспорт, че днес в какъвто рейс пътувах по линия 305, ауспухът му все едно беше отвътре на купето. В интернет-борсите е пълно с автобуси 2. ръка на 7-8 години, които ще се изплатят само за 2 години от икономисаната нафта на сегашните софийски печки. После да си оправи диспечерската система, че като се съберат по задръстванията 3 рейса един след друг, да може последният от 3-те да обере пътниците от предните два и да продължи сам. А предните да се обърнат на първото и второто кръстовище в обратна посока, защото дупката в другата посока ще се насложи и ще го откине на 1 час висене. Това се правеше даже през соца, но сега не се правело, защото....Първия път на телефона за жалби ми казаха, че гражданите налитали на бой при прекачването. Втория път беше, че нямало как да направят да важат билетчетата. Все едно 2-3 омъкнали се гратисчии са по-важни от това, 2 рейса да правят по цял курс нахалос.

    Ей такива най-дребни нещица, които даже преди ги е имало, а сега и идват сложни на общината - да ги видя тези нещица направени и тогава ще говорим за по-висши цели като технопарк, хай-тек клъстер и ай-ти холдинг, ха-ха!

    Нередност?
  • 2
    unrealll avatar :-?
    unrealll
    • - 2
    • + 13

    "След строителния балон"..... ахахахахах..... Приятелю, само ако знаеше още колко много има до пълното спихване на строителния балон..... http://www.reader.bg/forum/5--/234--.html

    Нередност?
  • 3
    kadiyata avatar :-P
    Белият Негър
    • - 3
    • + 18

    Абе то в София всичко си е балон!!

    Нередност?
  • 4
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео
    • + 19

    Под "иновации" рейсове ли се разбира? Незнаех...то тогава силиконовата долина е ......в Димитровград хаххаа

    Нередност?
  • 5
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео
    • - 5
    • + 15

    Другото смешно е че всеки тЪпУч тръгна да кандидатства за евро грантове за "иновации". Но като му кажеш, че върху софтуера не може да има патент (поне в Европа - по законодателни причини)се оказва, че не може да кандидатства, защото му искат заявка от Патентно ведомство, като част от дакументите.Та след това умникът тръгва да прави "патент" на щайга, щото и тя била иновативна хахах. Алооооооо.....ехинцееееее!?!? И още един последен въпрос - що в София трябва да бъдат инвестициите - не четете ли малко теория на икономиката - нещо децентрализация, парични потоци ала бала? Не може ли например да са в Каспичан, защото хората там вече си ядат обувките като Чарли Чалин в "Златотърсачът" и като им огладнее тотално задникът си го носят при Вас иноваторите, та и те да патентоват щайги, ама в София хих

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 25

    До коментар [#4] от "Симеон Гаврилов":

    Поговорката "Не станало с тикви, захванал с кратуни" чувал ли си я? Как основни общински дейности ще бъдат на технологично ниво 1960-та, ама в някакъв таен технопарк - там вече ще се разаработват истински върхови технологии.....

    Нередност?
  • 7
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • + 11

    В БГ дори не е необходимо особено да се създават иновации(тъй и тъй нямаме капиталите за това), а само да се прилагат открити и работещи такива. Като например паркинга - в центъра плаче за подземни паркинги, но вместо тях получаваме още рекет с разноцветни зони.

    Нередност?
  • 8
    jubal avatar :-P
    jubal harshaw
    • + 8

    Супер, сега след Сколково и Медведев и ние ще се сдобием с технопарк и нанопрезидент.

    Предполагам със същия ефект -- руските "нанотехнологии" са основно средство да се усвояват едни пари от едни хора.

    Нередност?
  • 9
    ludiakolio avatar :-|
    ludiakolio
    • + 4

    В графа "Идеята"- пише пред текста за източването на паричките.
    В графа "Изпълнението" - колко ще облажат "наши" хора,които по цял ден ще щракат с пръсти.
    В графа "Управлението" - групата виновници София да има най-разхлопания транспорт в България.

    Нередност?
  • 10
    galla avatar :-?
    Γαλλα
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#8] от "jubal harshaw":


    До коментар [#7] от "hellwitch":


    До коментар [#6] от "cinik":


    До коментар [#4] от "Симеон Гаврилов":

    Абе, хора...не прочетохте ли с каква дейност ше се занимава "клъстъра":..."Работата на новия орган ще включва организирането на събития, участието в изложения и мрежи на бизнес агенции, както и обмяна на опит с международни партньори."...некъде да пише за рейсове, паркинги, устройство на територията, паркове, градинки...???

    Нередност?
Нов коментар