София ще разчита на еврофондове и заеми и в бюджет 2013

Столична община няма да вдига местните данъци догодина и ще харчи най-много за капиталови инвестиции

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Няма да има фрапираща промяна в бюджета на София през идната 2013 година в сравнение с настоящата. Общината продължава мащабната си капиталова програма, за която ще разчита и на външно финансиране - банкови заеми и еврофондове. Приоритетните области за развитие ще бъдат същите като тази година - образование, екология, инфраструктура и градски транспорт. Това стана ясно от предварителния бюджет на София, който бе представен от кмета Йорданка Фандъкова и заместник-кмета по финансите Дончо Барбалов.

Предвиденият за 2013 г. бюджет е 1.214 млрд. лв., или с 91 млн. лв. по-малко от тази година (виж графиката). "Причината са средствата за метрото, които ще бъдат по-малко през 2013 г.", обясни Барбалов. Общината очаква обемът на собствените приходи да бъде 526 млн. лв. - почти колкото бяха и през настоящата година.

За първи път бюджетът се обсъжда толкова рано - в средата на месец октомври. Йорданка Фандъкова съобщи, че предстоят консултации с политически групи, Столичен общински съвет, социални партньори и синдикатите.

Без промени в данъците

"Промени в местните и битови данъци през 2013 г. не се предвиждат", посочи кметът Йорданка Фандъкова. По думите й новото зониране за данък сгради и такса смет няма да влезе в сила през 2013 г. и така столичани ще продължат да плащат както досега.

От данъци идната година в бюджетът ще влязат почти 300 млн. лв. Заложената събираемост за данък недвижими имоти е 89.2 млн. лева, за данъка върху пътните транспортни средства - 65 млн. лева, за данъка върху имотните сделки - 70 млн. лева, и за други данъци - 5.4 млн. лева. Приходите от такси пък ще бъдат почти 230 млн. лева.

"В условията на криза не искаме да натоварваме хората излишно", каза Фандъкова. Според кмета важна част от приходната част на бюджета ще бъдат и спечелените европейски проекти, заедно с които капиталовите разходи на столицата ще са на стойност 493 млн. лв. Фандъкова подчерта още, че има и три големи проекта на стойност 140 млн. лв., по които се търси инвестиране – за 158 нови автобуса, 20 трамвая и 10 метровлакчета. Ако бъдат одобрени, това ще увеличи капиталовата програма.

Текущите проекти продължават

Общината ще запази всички текущи проекти, по които работи в момента. Те са свързани с ремонтите на училищата, увеличаване на местата в детските градини, чистотата, осветлението, пътната инфраструктура.

С 200 млн. лв. през следващите три години ще бъдат ремонтирани големите булеварди в София. Половината от средствата ще дойдат по заем с ЕИБ, като общината в момента води преговори с банката, а останалата част ще е от общинския бюджет. "Ако заемът бъде одобрен, поетапно ще започне основен ремонт на бул. "Цариградско шосе" през 2013 г.", обеща Йорданка Фандъкова. Тя подчерта, че благодарение на заема ще има повече пари за кварталните улици - около 30 млн. лв. Ще продължи и програмата за подмяна на тротоарите и освежаването на парковете.

По думите на Йорданка Фандъкова състоянието на някои училища и детски градини е тревожно. "Продължават ремонтите в 21 детски градини и 6 училища. Предвидени са около 1400 нови места в детските градини за следващата година, това е с 400 повече от тази година", каза кметът.

По-малко за администрацията

Една от по-съществените промени в бюджета са по-малкото пари за издръжката на администрацията - от 19.2 млн. лева през 2012 г. на 14.8 млн. лева през 2013 г. Кметът обаче увери, че те не включват намаление на парите за служителите, а спестяване от хартия и други материали. "Внасяме вече и промени в структурата на общинските предприятия, където също ще се намалят харчовете", каза Барбалов. През тази година промени имаше и в районните администрации, откъдето бяха спестени разходи.

За сметка на това ще бъдат увеличени някои други разходи, например за градски транспорт.  "Там предстоят и реформи", заяви Фандъкова. Миналата седмица стана известно, че дълговете на Центъра за градска мобилност към превозвачите възлизат на 80 млн. лева, а се трупат и лихви.

Повече пари ще има и за фирмите по чистотата, за образование, за ремонти на улици, за улично осветление и за култура.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ky_ky avatar :-|
    ky_ky
    • - 2
    • + 2

    Ама разбира се, че ще разчита нали трябва да има повече лентички за рязане

    Нередност?
  • 2
    badmf avatar :-@
    badmf
    • - 4
    • + 1

    "В условията на криза не искаме да натоварваме хората излишно", каза Фандъкова. Е на това се казва лицемерие. Преди няма и месец изглежда не бяхме в условия на криза, та натоварихте бюджета на 6000 семейства да плащат безсмислен и необоснован законно данък-паркинг. Мотивите, които тогава съобщихте бяха: "Да освободим улиците за пешеходците", както и: "С тази мярка ще намалим движението на автомобили в центъра, така ще изчистим въздуха от вредните газове и ще намалим шумът от автомобилите."
    Г-жо Фандъкова, по улиците продължават да се движат автомобилите, при това със същата концентрация. Само че хората, вместо да купят нещо на децата си, бяха принудени да дадат парите на общинската ви партийна касичка, наречена за по-благозвучно "Център за градска мобилност", от скоро ЕАД.
    Лично аз горещо ви препоръчвам да си припомните от детството приказката за лъжливото овчарче.

    Нередност?
Нов коментар