🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нелицензирани фирми все още събират екотакси за автомобили

От февруари МОСВ работи само с две компании за рециклиране

Капитал    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От 14 през миналата година фирмите за събиране на екотакси за внос на автомобили, които се прелицензираха по новия Закон за управление на отпадъците, вече са само две. Въпреки това обаче някои от преди действащите компании, които вече са с отнето разрешително, продължават незаконно да събират екотакси и да издават фалшиви касови бонове със задна дата. Въпреки предприетите мерки от екоминистерството и сигналите до МВР това продължава. 

Покрай легалното и фалшивото

Годишно в България се внасят около 220 хил. автомобила, като собствениците им дължат екотакси от 30 до 240 лв. за автомобил над 10 години. От началото на февруари досега обаче около 1000 автомобила са били внесени и за тях е платена такса на нелицензирани фирми, а и досега касовите бонове са с дата 2 февруари. Част от пунктовете за екотакси се намират в района на КАТ, където се регистрират колите. Тъй като КАТ не се занимават със събирането на екотакси в по-ранните дати на миналия месец, фалшивите касови бонове са били приемани. Междувременно обаче от МОСВ изпратиха писмо, в което уведомиха КАТ за настъпилите промени при лицензираните фирми, а КАТ от своя страна уведоми всичките си служители. Така в момента  много хора не могат да регистрират новите си автомобили, защото са платили задължителната продуктова такса на дружества, които вече нямат права да я събират, и за да ги регистрират, трябва да платят втори път на легитимна организация. Вече дадените суми могат да се търсят единствено чрез съда. Някои от предишните фирми за екотакси обаче продължават да държат офисите си и да продават екотакси. Според Закона за управление на отпадъците те подлежат на глоба от 30 до 100 хил. лв. От друга страна, касовите бонове със задна дата са документ с невярно съдържание, за което НАП може да се самосезира.

Новите изисквания

Причината броят на компаниите, които се занимават с екотакси, да намалее са завишените изисквания в закона. Всяка фирма трябва да представи договори, според които покрива изкупуването и рециклирането на коли от цялата страната, програма за изпълнение на целите и безусловна банкова гаранция от 1 млн. лв. Така фирмите, които се занимават реално с рециклиране на автомобили, са само две - "Българска рециклираща компания" и "Ауторек". "Наясно сме с проблемите с компаниите с отнето разрешително или без разрешително. Там основният въпрос е, че те не изпълняват цели за рециклиране, не инвестират в площадки за разкомплектоване на автомобили – те работят за деня", коментира Диана Ангелова, изпълнителен директор на "Българска рециклираща компания".

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vassilun avatar :-?
    vassilun
    • - 2
    • + 7

    А МВР защо не преследва тези фирми, които незаконно вземат пари от хората? А къде са НАП?

    Нередност?
  • 2
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube
    • - 1
    • + 13

    Защо въобще ги има тези екотакси и откъде накъде се събират те за автомобилите? Кой съдейства те да бъдат върнати при положение че за едно доста дълго време не бяха в сила?

    Пример : Внасям стара трошка за 1000лв от Дойчланд ..... карам я известно време .... после свършват парите и не може да се поддържа.

    Дигам телефона - звъня на фирмата, тя идва и ми я изкупува за 300лв да речем. После я разфасова, разделя метала от пластмасата и гумата, отделя масла и други течности и като удари чертата е изкарала около 600лв да речем. При около 200-300лв/ (80-100%) печалба за рециклиращата фирма средно от преработен автомобил по този начин защо аз трябва да и давам още 150-200 за правото да не си купя нов автомобил ....
    Защо този "данък" трябва да попада директно в джоба на тези фирми? Кой ги защитава? Кой е съдействал да останат само две и практически да установят монопол в този тип услуги?

    Нередност?
  • 3
    markoniauto avatar :-|
    markoniauto
    • - 1
    • + 8

    много ми е интересно как преди нова година ги рециклираха за 30-40 лв. а отскоро и трябват 240 лв. и то плащаме напред във времето че един ден след 10 години ще ни рециклират автомобила безплатно това и в Африка го няма и май е някаква голяма игра защото автомобилите които се внасят от европейския съйз са с платени мита и еко такси и при сключване на такъв договор фирмите си ги взимат чрез евро фондове а и от друга страна защо няма опция примерно платил съм си еко таксата и продавам автомобила в чужбина защо не връщат пари след като няма да се рециклира в България и каква е гаранцията че тази фирма ще съществува примерно като по закон се издава лиценз година за година ето миналата година бяха 12 фирми тази година останаха само две тези които са плащали при друга фирма миналата година и сега решат да си дадат колата за скрап пак ли ще плащат ???? или е поредната мафиотска измислена схема да смъкват такси от народа ТОВА според мен е измислен закон за облага - как може да се гласува такъв закон да плащаш напред нещо в Полза на частна Фирма и Защо не се плаща тази такса или да се приспада в момента в който се предава за рециклиране автомобила защо няма такава такса за камиони над 3.5 тона те не трябва ли да се рециклират л Това е поредното безобразие на Управляващите които с закон принуждават хората да плашат на Частници и да и правят бизнес ЖАЛКО но това е само в БГ

    Нередност?
  • 4
    nikiedivesi2 avatar :-|
    nikiedivesi2
    • - 2
    • + 7

    ТОВА Е ЧИСТ МОНОПОЛ НА ТЕЗИ ДВЕ ФИРМИ В ПОВЕЧЕТО СЛУЧАЙ ТЕ СЕ СВЪРЗАНИ СЪС СЛУЖИТЕЛИ НА ГИШЕТАТА В КАТ , И ТЕ ИМ СЪБИРАТ ДОКУМЕНТИТЕ И ГИ ИЗНАСЯТ НА СЛУЖИТЕЛИ ТЕ В БУДКИТЕ ПРЕД КАТ , И ЕСТЕСТВЕНО ПОЛУЧАВАТ КОМИСИОН ЗАРАДИ ТОВА НЕЩО.ПОНЕ В ГР.МОНТАНА Е ТАКА.ЧИСТ МОНОПОЛ И ГОЛЯМА МАФИЯ.ТЕЗИ ДВЕ ФИРМИ СЕ КАНЯТ ДА ВДИГНАТ ЦЕНИТЕ ОЩЕ.

    Нередност?
Нов коментар